Announcement

Collapse
No announcement yet.

SMC DC3 elektro fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SMC DC3 elektro fra Elefun

    Startet monteringen i dag av nye SMC DC 3 som beskrevet i kommende artikler tråden:
    SMC Dakota DC3 test fra Elefun - (MFN) ModellflyNytt.no

    Manualen starter med vingene og første steg er å lime rorene med CA og CA hengsler. Deretter gjør jeg klar servoer og skjøtekabel til denne. Lager egne lengder med tank og klips slik at de kan tilpasses godt.
    Rorhornet er av typen skrue med stor skive på toppen og en egentilpasset mutter under hvor igjen selve hornet i plast skrus nedpå skruen.

    Plasserer linjalen langs nittigraderen på servohornet og merker av på roret hvor jeg skal bore. Sjekker også hvor langt ut jeg må bore for å få hullet på hornet midt over hengslelinjen.
    Overføringen er gjenget pianotråd i ene enden og hvor det kun bøyes en nittigraders vinkel i andre enden med låseklips i plast.

    Click image for larger version

Name:	12_resize.JPG
Views:	1
Size:	229.2 KB
ID:	627210Click image for larger version

Name:	13_resize.JPG
Views:	1
Size:	284.3 KB
ID:	627211Click image for larger version

Name:	19_resize.JPG
Views:	1
Size:	179.8 KB
ID:	627213Click image for larger version

Name:	18_resize.JPG
Views:	1
Size:	208.0 KB
ID:	627214Click image for larger version

Name:	10_resize.JPG
Views:	1
Size:	283.7 KB
ID:	627215Click image for larger version

Name:	11_resize.JPG
Views:	1
Size:	271.6 KB
ID:	627217Click image for larger version

Name:	14_resize.JPG
Views:	1
Size:	236.9 KB
ID:	627218Click image for larger version

Name:	16_resize.JPG
Views:	1
Size:	199.1 KB
ID:	627219Click image for larger version

Name:	17_resize.JPG
Views:	1
Size:	184.7 KB
ID:	627216
    Click image for larger version

Name:	15_resize.JPG
Views:	1
Size:	254.4 KB
ID:	627212
    Last edited by affa; 25-08-10, 10:04.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Stab

    Gikk rett videre på stab som er meget rask å gjøre klar.

    Først fant jeg frem stab og høyderor. CA hengsler limes inn på den ENE siden. Limer du begge har du ett problem.
    Deretter skar jeg ut filmen i kroppsiden og tredde staben inn på plass. Småjustere inntild en sto i nitti grader og tegnet av langs sidene på kroppen mot staben slik at jeg kan kutte vekk film og få fine limflater.

    Skar forsiktig med cutter ned i filmen uten å ta av treverket. Fjerner film, trer den på plass og limer med tynn CA. Ta det i flere omganger og ikke hell på. Er ikke mye som skal til for at den sitter mer enn godt nok.

    Limer så på siste høyderorsdelen med CA hengsler og CA.

    Overføringene av metall trees innenfra og ut for enkelt å finne hvor gjennomføringene kommer ut. Legger de over roret, setter selve "MUTTEREN" under og merker av hvor jeg skal bore for å få inn skruen som fungerer som rorhorn. Enklest å se dette på bildene.

    På med skive, gjennom stab, på med mutter og til slutt plastlinken som overføringen skal inn i.

    Slik gjør jeg på alle 3 ror i stab og finne.

    monterer så servoer og tilpasser lengden på linkene. Her er det en enkel fordeler som man monterer begge høyderorshalvedelene inn i før det igjen monteres pianotråd i midten som er selve overgangen til servoen. Fungerer enkelt og greit. BRUK LOCTITE !!!
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Halehjul og sideror

      Sideroret er allerede montert og linken frem til servobrønnen så kun halehjulet som gjenstår.

      Braketten sitter montert under i halen. Det jeg måtte gjøre var å skjære av plastrøret som overføringen kommer ut av jamt med bulkhead i halen slik at man får litt utslag.

      Click image for larger version

Name:	tw2_resize.JPG
Views:	1
Size:	194.7 KB
ID:	571031

      Om man monterer rorhornet i nitti grader på linken så vil man få meget dårlig utslag til den ene siden. Derfor valgte jeg å slipe ned ett nytt flatt punkt på selve pianotråden på halehjulet. Tredde innpå plasthornet på overføringen og skrudde det til mot selve hjulakselen med settskrue og Loctite.

      Click image for larger version

Name:	tw3_resize.JPG
Views:	1
Size:	179.3 KB
ID:	571034
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Understell

        Understellet er fast og skal skrus til ett av spantene inne i vingen. Først må man fjerne litt film under for å få understellet opp, deretter er det 3 metallplater som skal ligge over understellet og skrus fast med to skruer pr plate. Forsterket så gjengene med CA da jeg antar at det blir litt belastning her.
        Click image for larger version

Name:	understell_resize.JPG
Views:	1
Size:	199.8 KB
ID:	571039
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Motor / Cowling

          Da var tiden inne for montering av motor. Først på med metallkryssende på begge motorene. Bruk Loctite på alt slikt.
          Det er ferdig innlimte islagsmuttere til 3 mm skruer. Disse islagsmutterne var litt trange i avstanden fra hverandre så måtte dytte ut to av de og bare skrudde i skruen mens de var løse og trakk de inn i nytt spor, det fungerte smertefritt.

          Click image for larger version

Name:	motor1_resize.JPG
Views:	1
Size:	230.2 KB
ID:	571040Click image for larger version

Name:	IMG_4540_resize.jpg
Views:	2
Size:	56.4 KB
ID:	571041

          Deretter skal nacellene tilpasses. Så lenge understellet er fast og plassert midt i nacellen blir det litt sliping for å få ting på plass. For meg er dette en hverdagsmaskin og kommer aldri til å stille i stevne med den, men morsom å kose seg med noe annerledes på stripa. Derfor blir det en enkel praktisk løsning. Merket av plassering og freste ut slik at jeg kan slide nacellen på og få den lett av igjen. Ingen som kikker under på dette uansett.

          Click image for larger version

Name:	nacelle2_resize.JPG
Views:	1
Size:	203.1 KB
ID:	571045Click image for larger version

Name:	nacelle1_resize.JPG
Views:	1
Size:	197.8 KB
ID:	571046

          Prøver nacellen på og litt småtilpasninger til før den var romslig og grei.

          Så loddet jeg skjøteledning for strøm til kontrolleren og plasserte da denne i selve nacellen og striupset den fast. Kabel til strøm og gass ble ført inn i vingen og ut i vingeroten. Jeg bryker Y-kabel på gass og da MÅ du passe på å fjerne den røde lederen på en av ESCène.....

          Click image for larger version

Name:	motor3_resize.JPG
Views:	1
Size:	200.3 KB
ID:	571042Click image for larger version

Name:	motor2_resize.JPG
Views:	1
Size:	197.1 KB
ID:	571043

          Til nacellene fulgte det med to treringer soms kal stå inne i nacellene og holde de i riktig posisjon. De var litt trange inne nacellene, men stakk de inn bakfra og limte de i fremkant slik at man evt kunne bruke den forsterkede delen av de til å skru fast cowlingen i. Jeg tenker å tape denne da det holder mer enn nok på elektrofly.

          Fikk de på plass og tredde så nacellen på over motorbukken. Litt småfikling for å få de helt på men da satt de fint. Boret ett hull bak på nacellen både over og under og skrudde på plass.

          Click image for larger version

Name:	nacelle3_resize.JPG
Views:	1
Size:	225.1 KB
ID:	571044
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Til slutt limte jeg inn "motordekslene" inne i cowlingene. Brukte Tec7, fungerer bra og er så seig at det ikke vibrerer løs. Litt problematisk når jeg ikke hadde nye tupper og kun tupen som jeg måtte bruke..... Blir lakket over med sort lakk.

            Hjulene festes med hjulstoppere og selve cowlingen taper jeg fast langs nacellene. Enkelt og greit om jeg skal ha ting opp. Monterer Xoar 12x6 trepropellere, neo jeg har hatt meget god erfaring med tidligere.

            Etter dette er det bare å justere utslag og sjekke CG samt programmere kontrollerne.
            Først og fremst må hver kontroller få vite sine ytterpunkter på throttlerange. Dette gjøres ved å koble ESC til mottaker mens du har throttlestikka på full gass, hører 2 pip også ned til tomgang hvor det igjen komme rbekreftelsestone. Deretter er ene siden klar. Dette må gjøres på begge sider. På den siden hvor jeg trakk ut pluss kabelen må man enten sette denne midlertidig inn og ta den andre ut eller bruke eksternt batteri inn på mottaker. Samme prosedyre så er den ferdig.

            Jeg fikk med en Waypoint programmerer som er utrolig kjekk. ESC er satt til brems og det liker jeg ikke på slike modeller og programmerte derfor denne av. Med 2 stk 3S 3200 mah KongPower på batteriplata foran i nesa veide modellen ut perfekt på anbefalt CG.

            Utslagene ble satt noe ned og justert med en liten smule expo.

            Deretter var den klar for jomfrutur!
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Jomfrutur

              Rimelig bra vær på Skoger i dag og modellen måtte bare prøveflys. Alt ble installert og dobbeltsjekket og fotografen var klar.

              Først ett par taxerunder og modellen var ganske stabil og fin på bakken uten tendens til å tippe på nesa. Litt crosswind gjorde at man må jobbe godt med sideroret og når det blåste som mest måtte man bruke endel motor og i tillegg var det ikke alltid mulig å svinge rundt.

              Viden var klar og var bare å få testet modellen. Den tracket rimelig bra i avgang og var i lufta på få meter. Effekten er mildt sagt i bøtter og spann og 1/3 - 1/2 gass flyr modellen fint. Først en runde med litt småtrim, deretter en rolig flyby før jeg stakk litt opp og sjekket sakteflygingen. Den kan flys ganske sakte, men det er kort vei fra buffet til rask tipstalll og inngang til spinn. Så kan trygt anbefale å holde litt fart i modellen og ikke krappe svinger med kryssede ror. Men som man kan se på landingene så er ikke de allverden raske og de kan også saktes ned ennå mer. Det er desverre ikke flaps på modellen, noe som kunne gjort innflygingen litt brattere samtidig som det er enklere å styre gjennomsynk med throttle. Alikevel synes jeg den var forholdsvis enkel å styre under landingene og hele 2x3S pakkene ble flydd opp. Kunne flydd betydelig mer enn mine 8 minutter da jeg kun hadde brukt 1600 mah, men en slik twin liker å ha motor og fly man tomt blir nødlandingen akutt.

              På pakke to ble den en liten fotosession med flyby`s og fine approacher. I en medvindslegg og overgang til baseturn i litt medvind var nok piloten desverre litt uoppmerksom på flyets fart og klarte å pådra seg en kraftig flikk og rett i ett spinn. Det overrasket meg så mye at jeg trodde en motor hadde stoppet. I forholdsvis lav høyde endte det i en braklanding....

              Så ganske begredelig ut når vi ankom, men etter litt nøyere øyesyn var det kun snuta og kropp som hadde fått sitt. Vinger og alt annet var helt.

              Så etter å ha fått summa seg litt så var det nok helt klarty pilotfeil og ikke teknisk som jeg trodde i det øyeblikket det skjedde. God medvind i høyden samt kanskje litt for liten fart i litt for krapp sving.
              Så en lærepenge til megselv der. Dette er ett fly som hele tiden trenger litt hastighet og som ikke skal fly korte, trange finalesvinger!!

              Det jeg og fotografen i dag kunne konkludere med tross min feil er at den flyr fint, har mye effekt og er en fin inngang til twin skalaflyging. Ikke for nybegynnere, men har man flydd intermediate lavvinget er det helt oppnåelig å mestre denne.

              Når jeg så var vel hjemme ble det en litt slukøret telefon til Roger hos Elefun. Han tok nyheten med knusende ro og ny kropp er på vei. Overføringer, stab, luker og alt annet er helt så kun en time med montering av servoer og overføringer så er jeg flyklar igjen.

              Legger ut litt bilder her nå også er maidenvideo på vei opp på den nye Youtube kanalen til Modellflynytt!
              Kommer plutselig.....
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Strømtrekk

                Her ser man strømtrekk på siste tur med 12x6 Xoar og 3S LiPO.

                Click image for larger version

Name:	ScreenShot023.jpg
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	571067
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Video fra jomfruturen

                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Superflott artikkel. Sykt lyst på dette flyet selv. Syns vektantydningen fra produsent er vel optimistisk, 2,5-3 kilo. Du gidder ikke å veie ferdig modell?
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Fin modell

                      Comment


                      • #12
                        Modellen er helt klart fin og gleder meg til å få på ny kropp som allerede er på vei.

                        Skal ta frem vekta og veie litt da.... Den er ikke tung så det at den klipper litt er nok heller piloformet vinge i kombinasjon med profil.
                        En løsning kunne nok vært litt washout
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Heisann. Har du fått denne opp i luften igjen? Hadde maiden på min idag med samme motoroppsett og 3s batterier på 3350mah.
                          Ballanserte den etter manualen på 13cm fra leading edge. Var i luften på under 10 meter. Blåste 11knop fra siden.
                          Kan jo ikke si så mye om flyegenskapene enda da jeg kun har 2 turer på den. Men den føltes baktung, og syns egentlig ikke den fløy så veldig bra. Skal regne ut vingebelastning senere, frykter denne er for høy. Siste landingen endte med at understellet i hver vinge ble revet av, og landingen var ikke hard, men dette regnet jeg egentlig med da festet til understellet er meget svakt.
                          Modellen var grei å fly sånn sett, men den mangler det lille ekstra. Kan ikke forstå hvorfor fabrikanten ikke har lagt inn noe washout i vingene. Nå skal jeg reparere understellet så prøver vi igjen til uka!

                          Comment


                          • #14
                            Fikk fikset understellet og justert cg, flyr nå som en drøm!
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Gammel tråd dette her, men vekker den til live igjen. Noen fler som flyr denne? Affa, har du fått flydd noe mer med din?
                              Har problemer med understellet, innfestingen er meget svak. Understellet slo inn i vingen under en smør landing. Har nå forsterket skikkelig og satser på noen test flighter imorgen. Flyr med samme motorer som Affa, men med 2stk 3s 3350 mah flightpower så blir den noe nesetung. Skal bygge inn split flaps i vingen, da blir den forhåpentligvis noe snillere under innflyging. Click image for larger version

Name:	IMG_0131.JPG
Views:	1
Size:	222.5 KB
ID:	586633Click image for larger version

Name:	IMG_0132.JPG
Views:	1
Size:	217.7 KB
ID:	586634

                              Comment

                              Working...
                              X