Announcement

Collapse
No announcement yet.

Great Planes Pete n' Poke .40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Great Planes Pete n' Poke .40

    Mitt siste prosjekt fløy for første gang for noen uker siden, her er noen erfaringer jeg har gjort meg under byggingen.

    Pete n' Poke fra Great Planes er muligens ikke egnet som første byggesett. Byggebeskrivelsen er god, men den må leses nøye. Litt erfaring med bygging kommer godt med for det er en hel del tilpassning av deler og høvling.

    Konstruksjonen er tradisjonell med motorbukk i X-finer, -har vært godt nok på mange trainere. Vingefestene er knotete å få til, og svakt konstruert. Gjorde noen forsterkninger her, samtidig som at jeg ikke limte dem i kroppen slik beskrivelsen viser, men brukte skruer. Enklere å skifte dem hvis uhellet skulle være ute.

    Jeg må si jeg ble overrasket over flyegenskapene! Mange kaller flyet uberegnelig i lufta men jeg vil påstå det motsatte. Flyet ble ca. 300 g. for tungt men fløy som en trainer. Ikke ett eneste knepp trim, snorrett og pent. Ett syn i lufta! Med 12x5 propell flyr det sakte og bedagelig rundt og viser seg frem.

    Maiden endte i en åker etter at motoren plutselig fusket, og med den allerede lave farten gikk det fort ned. Angret "litt" på at jeg bestemte meg for en gammel SC .52 da jeg la ut på leting. Men flyet var heldigvis like helt! Motortrøbbelet kom av at forgasseren ikke bare hadde løsnet, men skranglet helt ut av blokka. Små skruer har også en funksjon...

    Alt i alt: Kjøp Pete n' Poke hvis du liker å bygge og har tålmodighet til å bygge pinlig nøyaktig. Ett pent fly i lufta, men ikke forvent en akromaskin. Klarer du å holde vekta nede vil jeg gjerne vite hvordan...
    Attached Files
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

  • #2
    sier meg enig i deg der. har bygd samme flyet. og er et av de få jeg har tørt å ta maiden på. snilt som en trainer men klarer det meste..
    Attached Files
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment

    Working...
    X