Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rett i bakken..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by spitmk16 View Post
    Jeg syns høyspent treffet så styggest ut. Der virket det som flyet kappet av ledningen og den kom i bakken, med folk under
    Jeg husker fra et stevne ved Harstad på åttitallet et fly som gikk i lavspenten og lagde solid kortslutning så strømmen forsvant. Stevneledelsen satt med en Amiga Commodore 64 og hadde akkurat fått orden på dataen da alt forsvant og skjermen ble svart Det var ikke mye backupsystemer den gangen.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

    Comment


    • #17
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      ..... og selv etter dette er det noen som lurer på hvorfor man må ha et regelverk for fly over en viss tyngde/størrelse .....
      Hvilke av disse krasjene kunne vært unngått hvis SU's regime hadde vært innført da tro?

      Absolutt ingen tipper jeg, ser ut til at 99% er pilots error

      Comment


      • #18
        Jeg tror faktisk veldig mange av dem hadde vært unngått med SU.
        Tenk på alle de som IKKE hadde fått lov til å fly, og samtidig
        alle de som ikke hadde orket å flydd!
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #19
          Det finnes ikken noe regelverk som forhindrer folk med tunge fly/feil tyngdepunkt fra å røske de av bakken lenge før tilfredstillende hastighet er oppnådd...som et eksempel.

          Men som Xilian sier, et rigid regelverk vil muligens forhindre folk fra å fly.
          Mvh
          Morten Aase

          Comment


          • #20
            Originally posted by xilian View Post
            Jeg tror faktisk veldig mange av dem hadde vært unngått med SU.
            Tenk på alle de som IKKE hadde fått lov til å fly, og samtidig
            alle de som ikke hadde orket å flydd!
            He he, du har selvfølgelig helt rett, tenkte ikke så langt

            Comment


            • #21
              Originally posted by spitmk16 View Post
              10 000 volt +++ er ikke noe å spøke med.
              +++ ja, det er helt riktig. I en linje slik den de traff er spenningen på mellom 220.000V og 420.000 volt.
              Linjene som mater de små transformatorene som henger i tremaster rundt omkring er normalt på 24.000 volt.

              Det skjer litt når en flyr borti og kortslutter på sånne spenninger, men en trenger store fly for å kunne lage kontakt da.
              Kanskje det er derfor SU ønsker å forby alt over 25kg....???
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #22
                Her er jo 66% sikkert pilotfeil.
                Ca. 15% ser ut som alt for tunge, eller feil CG på modellene. Evt pilotfeil.
                1 motorkutt.
                1 som ser ut som radiofeil.
                1 som ser ut til å være medlem av balanserorsklubben, evt pilotfeil, feil CG?
                1 uforklarlig.
                1 RWY incursion.

                Så en bitteliten andel kunne SU-regimet kanskje forhindret. Noe burde en spotter eller å kjenne flysiten avverget.

                Konklusjonen er at man ikke bør drive med dette...
                (Evt at flere burde ha med videokamera)
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by arhennie View Post
                  I en linje slik den de traff er spenningen på mellom 220.000V og 420.000 volt.
                  Hvordan så du dette på videoen? Og hvor lenge overlever man, dersom man får en slik på seg? 2 sekunder?
                  Last edited by spitmk16; 03-09-10, 18:39.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by spitmk16 View Post
                    Hvordan så du dette på videoen? Og hvor lenge overlever man, dersom man får en slik på seg? 2 sekunder?
                    Jeg ser det på størrelsen på linja, eller mastene om du vil. Men jeg ser ikke lengden på isolatorkjedene.
                    Får du en sånn PÅ deg så fordamper du vel på millisekunder.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by spitmk16 View Post
                      Hvordan så du dette på videoen? Og hvor lenge overlever man, dersom man får en slik på seg? 2 sekunder?
                      Jeg kan jo sende deg en videosnutt fra India, der en tar på kjøreledningen til toget, det er ikke pent å se på! Den ligger vel på 6000V.
                      -63.
                      Graupner MC
                      JR
                      Multiplex
                      Turnigy.
                      Fly, alt for mange.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by per.oines View Post
                        Jeg kan jo sende deg en videosnutt fra India, der en tar på kjøreledningen til toget, det er ikke pent å se på! Den ligger vel på 6000V.
                        Den ligger på youtube ennå.. Han blir bra grilla..
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment


                        • #27
                          Dette kan jo være en god demonstrasjon

                          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                          Comment


                          • #28
                            når jeg var ung da var det en som gjorde just det der for å si det slik så måtte han erstatte en trafo

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by arhennie View Post
                              +++ ja, det er helt riktig. I en linje slik den de traff er spenningen på mellom 220.000V og 420.000 volt.
                              Om du ser litt mer nøye etter så ser du at det ikke er linjen som går mellom fagverksmastene (populært kalt monstermaster) som blir truffet. Det ser ut som om det kan være en mellom 7,5 Kv og 22 Kv som blir truffet.
                              De linjene du snakker om er så hardt oppspent og veier så mye at du vil aldri i verden klare dra de sammen med et modellfly.
                              Men uansett så er det ikke noe å spøke med, det er folk som har omkommet ver å berøre lavere spenninger enn det der..

                              Uansett så synes jeg videoen var grei, som det blir nevnt her så er mange kræsj tragikomiske så jeg humrer nå litt av de fleste jeg...
                              Mest både morsom og småskummel syns jeg den tyske skalamodellen er, den som mistet vingene og fortsatte som et prosjektil inn i fronten på en golf.

                              edit: Fant en video med en lastebilkrane som blir kjørt opp i høyspenten... Ser ut på stolpene at dette kan være rundt samme spenningsnivået som det flyet treffer..
                              Last edited by Heliman; 04-09-10, 18:31.
                              Mvh
                              Bjørn Tore Espevik

                              Team Visa...

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Heliman View Post
                                Mest både morsom og småskummel syns jeg den tyske skalamodellen er, den som mistet vingene og fortsatte som et prosjektil inn i fronten på en golf.
                                Om du ser litt mer nøye etter så ser du at det er en transporter/caravelle. Ikke en golf
                                Last edited by Jostein; 04-09-10, 18:54.
                                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                                Comment

                                Working...
                                X