Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rett i bakken..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    takker for korrigeringen
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #32
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      ..... og selv etter dette er det noen som lurer på hvorfor man må ha et regelverk for fly over en viss tyngde/størrelse .....
      Synes jeg ser mye mer krasj og farlige situasjoner blandt de mindre modellene enn de store og dyre. Oftest (ikke uten unntak) er de med større og dyrere modeller mer erfarne både som piloter og byggere/ teknisk enn de med mindre fly som ofte (ikke alltid) er ferskere.

      Tror få av disse krasjene hadd vært ungått med de foreslåtte reglene. Problemet i videoen (og som også stadig observeres ellers på stevner etc.) er flinke skalabyggere med begrenset teknisk innsikt (oppsett, CG etc) og pilotferdigheter.

      Kjenner best til Jet og der har vi meget få uhell i forhold til antall flyvninger. Og jeg tør påstå at majoriteten av disse flyene ofte er vesentlig mer teknisk avanserte, har høyere vingebelastning og krever mer av piloten enn det meste av både store og små propellkjerrer.
      Selv har jeg flydd jet i 8 år og et sted mellom 1.000 og 2.000 flighter uten og ødelegge så mye som et understellsfeste (bortsett fra den gangen jeg ble skutt ned på Notodden i 2004).

      Problemet er (IMO) som oftest piloten (som også er teknisk sjef), og ikke flyene i seg selv.
      Mvh. Ståle
      http://www.jetsofnorway.no/

      Comment


      • #33
        Sertifisering av kategorier både for fly og piloter er løsningen. Vedkommende blir nødt til å demonstrere og gå igjennom en del punkter (før, under og etter flyging) som den uerfarne ikke har tenkt på, og den erfarne har glemt eller ser på som mindre viktig.

        Dagens trend er jo at et "skikkelig" modellfly må ha minst 50ccm motor og over 2m spenn for at man skal kunne være med i gjengen. De "erfarne" distanserer seg fra begynnerne med større fly og større motor, og begynnerne følger etter for de vil også vise at de er seriøs.
        I morgen er det 100ccm, i overimorgen er det 200ccm, snart må man ha 500ccm motor og egen modellfly-lastebil for å føle seg viderekommen.

        Det som betyr noe er ikke hvem som krasjer mest, det er hvem som utgjør størst trussel for skade hvis uhellet skulle være ute.

        Comment


        • #34
          Etter å ha sett denne videoen er jeg SÅÅÅ GLAD for at jeg har bestemt meg for å holde meg til forholdsvis billige .40 og mindre...
          "Hvor høyt kan det fly?"
          "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

          Arne Storlimo

          Comment


          • #35
            Originally posted by storl-a View Post
            Etter å ha sett denne videoen er jeg SÅÅÅ GLAD for at jeg har bestemt meg for å holde meg til forholdsvis billige .40 og mindre...
            Tross det ser det ut til at dobbeldekkeren på avataren din har passert lydmuren. Ikke godt å bli truffet av den der. Det er ikke størrelsen det kommer an på, men hastigheten!!! Heftig fly
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment


            • #36
              Originally posted by lupus49 View Post
              Tross det ser det ut til at dobbeldekkeren på avataren din har passert lydmuren. Ikke godt å bli truffet av den der. Det er ikke størrelsen det kommer an på, men hastigheten!!! Heftig fly
              He-he... Følelsen av fart er omvendt proposjonal med objektets størrelse.
              "Hvor høyt kan det fly?"
              "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

              Arne Storlimo

              Comment


              • #37
                Originally posted by trykal View Post
                Sertifisering av kategorier både for fly og piloter er løsningen. Vedkommende blir nødt til å demonstrere og gå igjennom en del punkter (før, under og etter flyging) som den uerfarne ikke har tenkt på, og den erfarne har glemt eller ser på som mindre viktig.

                Dagens trend er jo at et "skikkelig" modellfly må ha minst 50ccm motor og over 2m spenn for at man skal kunne være med i gjengen. De "erfarne" distanserer seg fra begynnerne med større fly og større motor, og begynnerne følger etter for de vil også vise at de er seriøs.
                I morgen er det 100ccm, i overimorgen er det 200ccm, snart må man ha 500ccm motor og egen modellfly-lastebil for å føle seg viderekommen.

                Det som betyr noe er ikke hvem som krasjer mest, det er hvem som utgjør størst trussel for skade hvis uhellet skulle være ute.
                De fleste som hadde problemer i denne filmen synes jeg var de med større skalamodeller. Jeg vil tro de fleste av disse krever sin mann for å fly, og ikke minst lande. Slike fly er heller ikke hva man normalt finner i hendene på den jevne "nybegynner", og det er vel heller ingen begynnende trend er det vel?
                De flyene du snakker om rundt på norske striper med 50cc + er hovedsakelig acro modeller med svært god flygeevne. De flyene av acro/3D typen som gikk ned i filmen krasjet i forbindelse med 3D flyging eller at pilotene misberegnet og fløy på ting.
                Et nytt regelverk vil aldri (og det er vel heller ikke intensjonen) å begrense antall krasjer ifm 3D og acro.
                Stunt er stunt.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #38
                  Morsom video. Etterfullt av en mindre morsom, men forutsigbar føljetong med selvpålagt sikkerhetshysteri...

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by trykal View Post
                    Det som betyr noe er ikke hvem som krasjer mest, det er hvem som utgjør størst trussel for skade hvis uhellet skulle være ute.
                    Veldig uenig. Om man får propellmutteren på en liten ,46 midt i pæra kan utfallet være fatalt, og følgelig er det meget relevant hva som krasjer oftest. Om sammenstøtet er kraftig nok til og drepe deg 1 eller 3 ganger er ganske uvesentlig.

                    Nei. Sertifiser pilotene med praktiske "oppflyginger" på den typen fly de skal sertifiseres på (type/størelse). Når de greier si 5 flyginger på rad uten antydninger til feilskjær eller mekking på modellen hvor man på hver flight skal gjøre alt flytypen kan gjøre så er man sertifisert i den kategorien. Oppflyging på eget fly i aktuell kategori.

                    Kategorier kan f.eks være:
                    Elektrisk: opp til 3, 6, 10 og over 10 kg.
                    Propell (forbrenning): opp til 10, 50, 100, 200 og over 200 ccm.
                    Jet: Sport og skala, flermotor.

                    Tipper endel hadde hatt problemer med og få lappen på alle flytypene de har. De som hadde greid en noenlunde streng praktisk prøve ville vært rimelig trygge piloter.
                    Mvh. Ståle
                    http://www.jetsofnorway.no/

                    Comment


                    • #40
                      Hehe, ble sittende å humre litt jeg og. Føler så klart med de pårørende, men artig alikevel.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #41
                        Jeg tror helt sikkert et regelverk ville hindret alle disse uhellene. Jeg tror også at mange av trafikkulykkene kunne vært forhindret dersom man satte fartsgrensen til null, og jeg tror at omsetningen på vinmonopolet ville begrenset seg noe dersom man lot avholdsbevegelsen drive polet.

                        Eller litt mer seriøst........ Klart vi skal ha regler, men la oss få noe man kan leve med. Klart man kan øke sikkerheten ved å forby sporten, men det er vel muligens ikke det vi ønsker oss.
                        Last edited by E.R.; 08-09-10, 22:02.

                        Comment


                        • #42
                          Jeg ble effektivt hugget ned av NLF med begrunnelsen om at regelverket var dyrket (presset) frem av en merittert fullsize-pilot og var mer eller mindre feilfritt, bortsett fra enkelte gramatikkfeil, og egentlig ikke noe mer å diskutere...

                          Ja.. Neida, så....

                          Det er argumentasjon på linje med "En stein kan ikke fly, Passop kan ikke fly, ergo: Passop er en stein"...

                          Følger man den argumentasjonen, så er det gitt at det Sebastian Loeb vet best hvordan man kjører og håndterer en RC-bil, og dermed skal være best også der..

                          Er du ikke enig i det, så kan du umulig være enig i SU-regelverket heller...

                          Jeg vil påstå at av ulykkene på videoen, så kunne kanskje toppen 1 eller 2 vært unngått med regelverket..

                          Men med å bruke tid, penger og ressurser ellers på holdningsskapende arbeid ute i klubbene etc, slik at det blir en mote og "æres-sak" å tenke sikkerhet hele veien derimot, så ville flere av de tulle-havariene vært unngått...

                          Comment


                          • #43
                            Og hva med alt det positive som tross alt allerede "er" ute i klubbene våre?
                            Nybegynnere får ofte god hjelp, blir kjapt trygge piloter.
                            Klubbene har normalt flysoner og "no fly"-soner slik at krasjene oftest skjer i områdene der det ikke er folk og biler. Denne banalt enkle regelen er vel den viktigste som brukes...? Flere regler blir flisespikkerier for å ta høyde for ekstremt sjeldne skrekkscenarioer i bakhodet til regelkåte teoretikere.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Alfalfa View Post
                              Jeg ble effektivt hugget ned av NLF med begrunnelsen om at regelverket var dyrket (presset) frem av en merittert fullsize-pilot og var mer eller mindre feilfritt, bortsett fra enkelte gramatikkfeil, og egentlig ikke noe mer å diskutere...

                              Ja.. Neida, så....

                              Det er argumentasjon på linje med "En stein kan ikke fly, Passop kan ikke fly, ergo: Passop er en stein"...

                              Følger man den argumentasjonen, så er det gitt at det Sebastian Loeb vet best hvordan man kjører og håndterer en RC-bil, og dermed skal være best også der..

                              Er du ikke enig i det, så kan du umulig være enig i SU-regelverket heller...

                              Jeg vil påstå at av ulykkene på videoen, så kunne kanskje toppen 1 eller 2 vært unngått med regelverket..

                              Men med å bruke tid, penger og ressurser ellers på holdningsskapende arbeid ute i klubbene etc, slik at det blir en mote og "æres-sak" å tenke sikkerhet hele veien derimot, så ville flere av de tulle-havariene vært unngått...
                              Helt på kornet. Problemet med SU er at det hadde vært tjent med modellflygere i utvalget. Det er egentlig helt vilt at modellflygere ikke reagerer sterkere, for dette regelverket kommer ikke fra modellflygere og burde forkastes. Men jeg tror ikke så mange gidder å sette seg ned og lese høringsforslaget, hvilket er synd. Når dette blir diskutert på stripa/stripene står en stor prosentandel der og gaper for de aner ikke hva det snakkes om.

                              Det blir på en måte som når forelderen gir barnet valget mellom ulike klær som man på forhånd har plukket ut. Barnet tror det har et valg. På samme måte burde forslaget forkastes og et nytt utarbeides, hvor modellflygere utarbeider regler for modellflygere. Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal pålegge seg selv et så rigid regelverk som mulig.

                              En ting til; det tok SU årevis å legge frem dette omfattende forslaget. Nå skal klubbene svare på dette omfattende materialet på bare to-tre måneder (det er ingen som sitter sammen og jobber med dette om sommeren). Et eller annet er helt vilt her..
                              Geir


                              3D plane - 1D brain

                              Comment


                              • #45
                                Uansett regelment, så kommer jeg til å fly regelmessig med mine fly og helier. Viss jeg ikke passer inn i regelverket, kommer jeg til å finne egnet sted å fly.

                                Disse "regellagerne" har et digert problem. De lager regler over hvor mye man har kan ta med seg over grensen. 90% av alle normenn driter fullstendig i kvotene på sprit og vin. Innen biltrafikken har vi fartsgrenser, der over 50% bryter kronisk fartsgrensen.

                                Nå skal de lage nye lover og regler, der garantert 90% vil bryte de, dersom de ikke hører på modellflyverne.
                                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                                Comment

                                Working...
                                X