Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rett i bakken..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tankevekkende innlegg, dette her. Så du mener altså at fordi så mange likevel bryter lover og regler er det unødvendig også for resten å følge dem? At fordi mn er uening i en lov eller forskrift, så er det opp til individet å velge hvorvidt man ønsker å følge dem? Millimeternøyaktighet får man aldri på noe område, men hele vårt samfunn er tuftet på at majoriteten følger spillereglene, selv om man ikke liker dem. Du synes antakelig ikke at det er ok at piloter på passasjerfly tar seg "en liten en" før avgang, og/eller sovner i lufta? Dette med å følge lover regler i samfunnet har også et moralsk og etisk aspekt, som hver og en må forholde seg til.
    Det jeg derimot er helt enig i, er at lover og regler må diskuteres FØR de settes ut i livet, og at det er en selvfølge at de reglene er myntet på, både er med i utvalg, og har uttalerett. Ideelt sett burde det være med modellflygere fra ulike grener, fordi problemstillingene kan være ulike.

    Comment


    • #47
      Originally posted by Jamie View Post
      Hvilke av disse krasjene kunne vært unngått hvis SU's regime hadde vært innført da tro?

      Absolutt ingen tipper jeg, ser ut til at 99% er pilots error
      Haha, ikke sant. Sikker på at du ikke er en av toppene i AMA fra USA? Herregud og dere whiner og regler og restriksjoner. Kan dere ikke bare slutte å bry dere så hva andre gjør feil? Shit happens, og alle kan kræsje. Hvorfor bryr dere dere så mye om hva andre gjør hele tiden?

      Comment


      • #48
        Artig debatt
        Etter årsmøte til helgen håper og tror jeg "noen" vil starte med blanke ark og fargestifter for nye regler

        Men vi skal ha en tanke i bakhode når vi koser oss med fly/helikopter eller hva du liker å fly med:

        [I]Kinetic energy of rigid bodies
        In classical mechanics, the kinetic energy of a point object (an object so small that its mass can be assumed to exist at one point), or a non-rotating rigid body, is given by the equation

        where is the mass and is the speed (or the velocity) of the body. In SI units (used for most modern scientific work), mass is measured in kilograms, speed in metres per second, and the resulting kinetic energy is in joules.
        For example, one would calculate the kinetic energy of an 80 kg mass (about 180 lbs) traveling at 18 metres per second (about 40 mph, or 65 km/h) as
        Ek = (1/2) · 80 · 182 J = 12.96 kJ
        Since the kinetic energy increases with the square of the speed, an object doubling its speed has four times as much kinetic energy. For example, a car traveling twice as fast as another requires four times as much distance to stop, assuming a constant braking force.

        Hva i H#"&€%... mener jeg!
        Veldig enkelt, dobler du hastigheten på "objektet" firedobler du slaget kompisen din får i bakhode når han "bare" skulle ut på stripa og hente kjærra si mens du kommer med full throttle i lowpass!
        Dette er vel grunn nok til at vi trenger et enkelt men ansvarlig utformet regelverk.

        Comment


        • #49
          Snart ting / årsmøte ja....

          Temat sikkerhet / regelverk har kommet inn i mange tråder etterhvert. Jeg velger å komme med noen tanker i denne, selv om det er litt OT i forhold til trådens start.

          Det var et par ting i Farmanns innlegg som trigget meg å til å komme med litt synspunkter på dette. Han skrev

          "Men vi skal ha en tanke i bakhode når vi koser oss med fly/helikopter eller hva du liker å fly med:"

          Utheving gjort av meg. Jeg mener at mye av essensen i sikkerhetsarbeidet må være å få gode holdninger inn i det vi foretar oss som modellflygere. Hvis vi har med oss hodet når vi bygger store eller små fly, setter sammen ARF-sett, bestemmer oss for å ut å fly, flyr program eller høl i lufta, omtaler sporten / hobbyen vår ovenfor andre, så har vi gjort veldig mye for å forebygge små og store uhell. Uhell vil skje, det vet vi alle. Tekniske innretninger slutter å fungere og det gjør de på værst tenkelig tidspunkt. Murphys lov gjelder alltid. Da gjelder det å ha plassert flyet slik at det detter ned der det ikke er folk og fe. Vi som modellflygere vil utvikle oss og tøye grensene for det vi klarer å fly av øvelser. Det å ta en lowpass som er lavest av alle er morro for de fleste, bare pass på å gjøre det over andre sida av stripa, ikke depotet. Det samme gjelder bygging eller montering av fly. Har du hodet med deg og tenker sikkerhet i det du gjør så blir resultatet bra.

          Hvordan skal vi så få til dette?

          Jeg tror ikke svaret ligger i 200+ sider med stresstester, hengseltyper, flyeksamen for fly med eller uten motor eller seil eller over eller under 25 kg eller, ja nei det ble litt i overkant det der.
          Klubbene rundt omkring er vel det rette stedet for godt holdningskapende arbeid. Erfarne flygere sprer kunnskap og holdninger til uerfarne. Utrolig viktig. Klubber som tar vel i mot nye og gamle medlemmer. Støttet opp av et aktivt forbund som hjelper klubber og enkeltmedlemmer. Kort sagt godt klubbmiljø.

          Hva med de av oss som ikke har en klubb i nærheten? Enkleste svaret er vel ModellflyNytt.no. Utrolig hvor mye kunnskap som finnes blant brukerne her. Og vi må vel være bevisst på at det vi sier og skriver her legger seg i bevisstheten til norske modellflygere og danner holdninger til det vi driver med i denne sporten.

          Til slutt siterer jeg Farmanns sluttlinje:

          "Dette er vel grunn nok til at vi trenger et enkelt men ansvarlig utformet regelverk."

          Jeg ser for meg en mellomting mellom Ottar Stensbøls Modellflyhåndbok og det regelverket som er foreslått. En bok som gir oss alle gode råd og inspirasjon samt ett lettfattelig regelverk for bygging av modeller og utøvelse av flygingen.

          Det er årsmøte nå i helga og jeg ønsker alle delegatene god tur dit og håper at de får mange fruktbare diskusjoner. Vil anta at mye vil bli sagt i om kvelden etter at den offisielle dagsordenen er over, men det kan være vel så viktig det, bare det huskes dagen etter.

          Lykke til.
          Olav Moe

          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

          Innholdet i min hangar, sånn ca

          Comment


          • #50
            Originally posted by farmann View Post
            Artig debatt

            Hva i H#"&€%... mener jeg!
            Veldig enkelt, dobler du hastigheten på "objektet" firedobler du slaget kompisen din får i bakhode når han "bare" skulle ut på stripa og hente kjærra si mens du kommer med full throttle i lowpass!
            Dette er vel grunn nok til at vi trenger et enkelt men ansvarlig utformet regelverk.

            Her trengs d "flyplass" regler. E vel ikkje ditt ansvar som pilot hvis en tulling hopper ut når du kommer i lowpas over stripa.
            Når du roper Lowpas fra høyre... landing eller ka d må være så må jo reglene være greie nok. Treng no ikkje være nokka fysikker eller utsjekka pilot før å skjønne at man skal holde seg unna stripa.
            Flyplass regler er tingen.
            Svein Roe
            ----------------
            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
            Boomerang Sprint - Simjet 2250
            Starfire II P-60
            C-arf Extra 2,3 - DA 50
            EF Extra 91" - DA 60
            EF Edge 48"
            Ventus 4m
            Mini Nyx

            Comment


            • #51
              Bare for å få tråden inn på rett spor igjen - "Rett i bakken"


              Click image for larger version

Name:	1301648662740_569.jpg
Views:	1
Size:	39.7 KB
ID:	578084


              Hufff - ser ikke bra ut....

              Comment

              Working...
              X