Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjonstråd: Multiplex Funjet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskusjonstråd: Multiplex Funjet.

    Skal til å montere en Funjet fra Multiplex.

    Velger å dele opp byggetråden og diskusjonen. Dette for at selve byggetråden skal omhandle kun selve byggingen og ikke noe utenomsnakk.

    Denne tråden skal benyttes til diskusjon og kommentarer rundt byggingen og flyvingen av Funjeten.

    Byggetråden finnes her
    Last edited by orjanp; 05-09-10, 16:32. Reason: Fjernet signatur
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

  • #2
    Valg av lim ble ikke som manualen foreskrev.

    Mulig det var limtypen min som ikke var det manualen foreskrev.

    Nærmere beskrivelse finnes her.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by orjanp View Post
      Resultat ble ikke tilfredsstillende. Isoporen smeltet. Godt jeg testet først.
      De bruker "isopor" til innpakningen, men ikke til flyet. Poenget er å teste limet på det materialet du skal lime, ikke på innpakningen til det du skal lime

      Dette er forøvrig fakta, og ikke bare en artighet. Hvis du retter dette punktet sletter jeg dette innlegget (ser at du ikke vil ha kommentarer her).
      Last edited by bjeff; 05-09-10, 17:57.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Det forrige innlegget mitt ble flyttet hit av admin uten at den faktiske feilen ble retta i byggebloggen. Syns ikke det er noe poeng at byggeblogger skal ha uimotsagte faktafeil som bidrar til å forvirre andre byggere, så jeg er uenig i at innlegget mitt ble flyttet.
        Last edited by bjeff; 05-09-10, 18:13.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Har en funjet ultra nå med 3400watts motor, i tillegg til å ha bygd (og knust) 4-5 vanlige funjeter så hvis det er noe du lurer på kan du bare spørre eller sende PM.
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

          Comment


          • #6
            @ Bjeff:

            Jeg skal rette det opp. Var ikke klar over at det ikke var samme materiale. Skal rette det opp i byggebloggen. Var ikke jeg som ba om flytting, men det var forsåvidt greit siden jeg nå rettet det opp straks jeg så kommentaren.

            Dersom det kommer fram feil, så holder det å gi meg beskjed i diskusjonstråden. Jeg leser den og. Men jeg ser forøvrig poenget med å legge det i byggetråden dersom det ikke kommenteres.

            @jeeeeeeright:

            Dersom jeg er fornøyd med denne, kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe en Funjet Ultra også etterhvert siden denne skal benyttes som UAS.

            Kjøpte du Ultra modellen med elektronikk? Hvilket oppsett flyr du med?
            Last edited by orjanp; 05-09-10, 18:52.
            Ørjan Pettersen
            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bjeff View Post
              Det forrige innlegget mitt ble flyttet hit av admin uten at den faktiske feilen ble retta i byggebloggen. Syns ikke det er noe poeng at byggeblogger skal ha uimotsagte faktafeil som bidrar til å forvirre andre byggere, så jeg er uenig i at innlegget mitt ble flyttet.
              Hei. Leste ikke innlegget ditt ordentlig før jeg flyttet det. Sorry!
              Det kan tenkes at andre også ville testet limet på forpakningen først, derfor mener vi innlegget ditt bør stå.
              Eventuellt kan jo trådstarter nevne det i byggebloggen.
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by orjanp View Post
                @jeeeeeeright:

                Dersom jeg er fornøyd med denne, kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe en Funjet Ultra også etterhvert siden denne skal benyttes som UAS.

                Kjøpte du Ultra modellen med elektronikk? Hvilket oppsett flyr du med?
                Kjøpte bare kittet og flyr med dette: CC Ice 200 ESC, modifisert, stor hobbycity-motor (bedre lagre og andre vindinger med bedre tråd), 2x3s3200 40c batterier i serie og Graupner Cam Speed 5x5 propell.
                Har også gjort noen andre småendringer for å få dette til å holde sammen, men gidder ikke ramse opp alle "yrkeshemmelighetene" her. Hvis du lurer på noe konkret så kan jeg svare på PM. Grunnen til dette er at en funjet på 1,5kg i over 300km/t er ikke noe en 14-åring med altfor mye penger burde leke for mye med.


                Edit: Det er en kar i Tromsø som også har en funjet med kopi av gamleoppsettet mitt som fungerer MEGET bra...
                Last edited by jeeeeeeright; 05-09-10, 19:16.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Rimelig heftig oppsett du har der.

                  Jeg tar kontakt dersom jeg vurderer å sprite denne opp etterhvert. Kommer til å fly denne på 3S2200 45C i starten. Men kommer til å teste etterhvert med 4S2200 35C.

                  Da er vingene montert.

                  Nærmere beskrivelse finnes her.
                  Last edited by orjanp; 05-09-10, 20:03.
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                  Comment


                  • #10
                    har lest noen eldre tråder hvor de glasser hele flyet, tror der ligger noen vidioer også på youtube

                    Comment


                    • #11
                      Ja, jeg har også sett at noen gjør det. Er usikker på hvor mye vekt det tilfører, men det er vel relativt mye å gå på.

                      Da er dekaler og elektronikk montert.

                      Nærmere beskrivelse finnes her.
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        Etter testflyging i dag, knakk jeg propellen ved landing(Sånn uflaks, det skjer jo aldri med Funjet).

                        Neste blir vel å sette på bremsen slik at man kanskje får redusert faren for propellskade.

                        Spørsmålet nå blir da, hvilken propell skal man benytte? Må det være en pusher?

                        Sjekket Hobby24, og de hadde inne en APC 6x4, og en APC 4,5x4,2. Elefun hadde forøvrig inne en god del flere propeller. Tilsendt pr. brev skulle de fint nå fram til helga.

                        Hvilken størrelse på propellen er anbefalt til Multiplex sin 3000kv motor med 3S2200? Hva med 4S2200? Jeg kommer til å fly med begge oppsettene. Bytter ut medfølgende ESC med en Castle Creations Phoenix ICE ESC 75A slik at den skulle tåle 4S oppsett.
                        Hvilket propellmerke er å anbefale.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #13
                          Du trenger ikke pusher propell så lenge motoren roterer riktig vei. APC propeller er gode og er såpass billige i den størrelsen du trenger at du kan kjøpe flere for å prøve dem ut. Ellers har vel Graupner gode propeller i liten størrelse, men de er vel noe dyrere.

                          Comment


                          • #14
                            Tenker jeg kjøper litt av hvert for å teste da. Får bare passe på at motoren ikke blir for varm.

                            Da er byggetråden oppdatert med oppsett av radio.

                            Nærmere beskrivelse finnes her.
                            Ørjan Pettersen
                            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                            Comment


                            • #15
                              Kjøp deg et såkalt wattmeter som måler strømtrekket fra motoren, da ser du fort om du har for stor propell, det kan spare deg for mye penger i ødelagte motorer og fartskontrollere. Det var noe av det første jeg kjøpte meg da jeg skjønte at jeg var bitt av basillen og det har vært et meget hendig verktøy.

                              Comment

                              Working...
                              X