Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Multiplex Funjet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: Multiplex Funjet.

    Har nå hatt en Funjet fra Multiplex liggende en stund. Dette er et fly som en tiltenkt en rolle i et UAS prosjekt.

    Dersom man ønsker mer informasjon om Funjet fra Multiplex, så finnes nettsiden her.

    Model Specifications
    Wing Length: 80 cm.
    Wing Area: 1503 sq. cm.
    Wing Loading: 0.42 g. | sq. cm.
    Fuselage Length: 73 cm.
    Weight (English): 625 g.
    Flight Characteristics: High Speed Jet
    Target User: Intermediate

    Recommended Equipment
    Motor: 300 watt 28mm Inrunner
    Speed Control: 37 amp
    Propeller: 4.75 x 4.75
    Battery: 3S 2500mAh LiPo
    Servos: (2) HS-65HB
    Reciever: Mini 6S or Neutron 6


    Første del av byggingen av selve Funjeten. Dette er rimelig grei skuring.

    Først noen bilder av åpningen av esken.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1126_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	95.0 KB
ID:	627287


    Click image for larger version

Name:	IMG_1131_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	627289


    Click image for larger version

Name:	IMG_1133_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	54.2 KB
ID:	627285


    Click image for larger version

Name:	IMG_1134_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	47.7 KB
ID:	627286


    Dette var alt som var i esken. Totalt 11 deler inkludert decalark og manual.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1136_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	62.2 KB
ID:	627288


    OBS: Ingen kommentarer i denne tråden. Har laget egen kommentartråd slik at informasjonen om selve byggingen skal være oversiktlig og lett å finne.

    Kommentartråden finnes her.
    Last edited by orjanp; 05-09-10, 16:33. Reason: Fjernet signatur
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

  • #2
    Valg av lim.

    Startet en tråd som omhandlet valg av lim til Funjeten tidligere. Resultatet av den var i samsvar med hva manualen anbefalte. Medium eller tykk CA. Men som seg hør og bør, er det ofte lurt å teste limen man vurderer å benytte.

    Så, som tenkt, så gjort.

    To små isopordeler fra innpakningen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1143_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	163.5 KB
ID:	571150


    Limt sammen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1144_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	156.5 KB
ID:	571152


    Resultat ble ikke tilfredsstillende. Isoporen smeltet. Godt jeg testet først.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1145_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	175.6 KB
ID:	571153


    Nevnte lim ser slik ut.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1146_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	179.0 KB
ID:	571155


    Inneholder cyanokrylat. Muligens ikke det samme som cyanoacrylat(CA) som var anbefalt brukt i manualen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1149_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	273.3 KB
ID:	571154


    Så da ble det...

    Click image for larger version

Name:	IMG_1151_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	231.5 KB
ID:	571151


    Det fungerte fint etter en test.

    OBS:
    Nå viser det seg at selve flyet og innpakningen ikke er av samme materiale. Dermed skal det gå fint å benytte CA lim til flyet. Det er da nytteløst å teste limen på innpakningen siden det ikke er samme materiale.

    Så da man vel forutsette at manualen stemmer. I og med at jeg har bygd hele flyet ved hjelp av UHUPoor, er det for sent for meg. Men til en annen gang...

    Takk til bjeff for den oppklaringen.

    Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
    her.
    Last edited by orjanp; 05-09-10, 19:06. Reason: Fjernet signatur
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

    Comment


    • #3
      Mntering av vinger.

      Monteringen av vingene gikk som en lek. Det går raskt og smertefritt.

      Først delene som skal monteres.

      Click image for larger version

Name:	IMG_1158_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	216.3 KB
ID:	571156


      Glassfiberstangen var egentlig litt lang. Jeg kuttet 3 - 4 mm av den i stedet for å skjære i elaporen.

      Servoledningen var bare å tre gjennom sporet i kroppen. Alt var klargjort. Bøyde en støtstang for å klare å fiske fram servoledningen inne i kroppen.

      Click image for larger version

Name:	IMG_1161_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	238.1 KB
ID:	571157


      Vingene er limt på plass.

      Click image for larger version

Name:	IMG_1165_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	247.1 KB
ID:	571158


      Servoledningene er lange nok til å nå en mottager under canopy.

      Click image for larger version

Name:	IMG_1164_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	220.0 KB
ID:	571160


      Her er også de vertikale finnene limt på plass. Målte ytterst i bakkant ned til midt oppå kroppen på begge sidene for at vinkelen skulle bli noenlunde lik.

      Click image for larger version

Name:	IMG_1167_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	255.9 KB
ID:	571159


      Det er få deler, så byggingen går veldig raskt. Neste blir å klistre på dekaler.

      Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
      her.
      Last edited by orjanp; 05-09-10, 19:49. Reason: Fjernet signatur
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

      Comment


      • #4
        Dekaler klistres på.

        Da var turen kommet til å klistre på dekaler.

        Her er de medfølgende dekalene.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1171_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	94.2 KB
ID:	571163


        Begynner forsiktig med canopy.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1172_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	166.3 KB
ID:	571164


        Oversiden er ferdig. Litt konservativt da jeg ikke er så veldig glad i flammene.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1175_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	275.7 KB
ID:	571161


        Fra siden.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1177_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	292.0 KB
ID:	571165


        Undersiden. Regner med at jeg i tillegg legger rød tape på undersiden av kroppen og ytterst på vingene, både for bedre kontrast og for ekstra slitestyrke ved landing på buken.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1179_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	571162


        Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
        her.
        Last edited by orjanp; 05-09-10, 19:50. Reason: Fjernet signatur
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #5
          Montering av elektronikk.

          Dette kittet kom med servoer og motor ferdig montert. Så det som gjensto var å montere mottager og batteri.

          Jeg tok ut motoren og regulatoren for bytte av batterikontakt. Der ser man også Spektrum mottageren som skal inn. Det var den eneste ledige fullrange mottageren jeg hadde tilgjengelig for øyeblikket. Så da får jeg testet Spektrum modulen til min Futaba 12FG.

          Click image for larger version

Name:	IMG_1168_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	197.1 KB
ID:	571168


          Monterte mottager og satellitt rett bakenfor canopy med borrelås.

          Click image for larger version

Name:	IMG_1183_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	68.8 KB
ID:	571166


          Click image for larger version

Name:	IMG_1185_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	60.1 KB
ID:	571167


          Batteriet ble montert så langt framme som mulig. Da balanserte flyet ut ørlite nesetungt.

          Click image for larger version

Name:	IMG_1189_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	256.6 KB
ID:	571169


          Det som nå gjenstår er oppsett av radio. Dessverre gikk jeg tom for strøm på kameraet da jeg holdt på. Så det kommer i løpet av uka.

          Monteringen av denne modellen var veldig lett. Denne kom med servoer og motor ferdig montert, slik at det bare var å lime vinger og vertikale finner. Alt i alt tok monteringen et par timer. Hvor mye som er å gjøre i kittet uten elektronikk vet jeg ikke, men utifra manualen er det noe mer arbeid da det kan se ut som om festeanordningen til canopy, samt rorhorn, motorbukk og deler av kroppen kommer umontert.

          Flyet er nydelig og veldig enkel å bygge. Så man trenger ikke mye erfaring med bygging før man starter opp.

          Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
          her.
          Last edited by orjanp; 06-09-10, 11:33. Reason: Fjernet signatur
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #6
            Oppsett av radio.

            Så var turen kommet til oppsett av radio. Jeg her en Futaba 12FG, som jeg er veldig fornøyd med. Eneste jeg har å utsette på den er at det ikke er lys i display og ikke standard LiPo batteri.

            Da jeg ikke hadde noen full-range Futaba mottagere tilgjengelig, ble det til at jeg måtte bruke en Spektrum sendermodul og en AR7000 mottager med satellitt. Siden jeg ikke har brukt den før, passet det egentlig bra å få testet modulen skikkelig.

            Nede til venstre sees Spektrum modulen. Øverst til venstre ligger den originale Futaba TM-14 modulen.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1191_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	282.0 KB
ID:	571181


            Spektrum modulen settes på samme plass som Futaba modulen. I tillegg kobles den til trainerkontakten og en ekstern antenne som plasseres på toppen av senderen.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1192_1024x768.JPG
Views:	1
Size:	274.2 KB
ID:	571180


            Så må radioen settes opp til å bruke Spektrum modulen. Når radioen slås på kommer det opp en advarsel om at en RF modul ikke er montert og et spørsmål om man vil fortsette. Det vil man.

            Man går så inn i trainer menyen og setter radioen opp på følgende måte.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1193_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	96.1 KB
ID:	571179


            Da kan man prøve å binde mottageren til radioen. Det gjøres ved å plugge bindekontakten i batteriutgangen på mottageren, og batteriet(jeg benyttet et mottager batteri, men ESC tilkoblet batteri kan også benyttes) til en vilkårlig ledig utgang. Radioen slås så på samtidig med at bind knappen på RF modulen holdes inne. Når mottager og satellitt lyser konstant er det kontakt mellom radio og mottager.

            Neste steg på listen blir da å legge til et nytt fly. Det gjøres i menyen for valg av modell.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1200_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	571177


            Man blir så presentert for gjeldende innstilling. I tilfellet under stemmer det med oppsettet til en Funjet, men jeg går gjennom valgene likevel.

            Først så velger man type modell.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1213_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	571184


            Deretter velger man type oppsett. I dette tilfellet skal det være et fly.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1196_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	571182


            Da kommer man inn i en meny med to valg. I tilfellet med en Funjet skal det være en delta vinge.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1197_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	571178


            Neste steg blir da hvilken vingetype. Jeg valgte en med 2 ailerons. Her er det kanskje mulig å velge 2ail+2flp for å kunne bruke flaperons også. Hvorvidt det fungerer på en Funjet vet jeg ikke, men det kan kanskje andre svare på.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1211_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	82.4 KB
ID:	571183


            Videre kommer valg for rudder. Siden Funjeten ikke har rudder valgte jeg bare normal på denne.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1201_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	81.5 KB
ID:	571175


            Da ender man opp med denne oversikten over innstillingene.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1213_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	571184


            Når man så går videre får man igjen opp en beskjed om at det ikke er en RF modul tilkoblet, dermed kan man ikke velge frekvens. Men det er bare å gå videre.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1208_1024x768.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	571176


            Til slutt får man nok en gang beskjed om at en RF modul mangler med spørsmål om man vil fortsette. Og det vil man jo.

            Neste steg blir da å koble servoene til mottageren. ESC kobles til throttle, sett forfra koblet jeg høyre aileron til aileron utgangen, og venstre aileron til elevator. Throttlekanalen måtte reverseres, men da fungerte alt som det skulle.

            Nå sitter Spektrummodulen litt løst bak på radioen siden den ikke klikke på plass. Tenkte jeg derfor skulle teste å se hva som skjedde dersom modulen løsnet og trainerpluggen fortsatt satt i. Resultatet av det var mistet kontakt og throttle på full pinne, med en skadet canopy som resultat. Den ble dratt inn i propellen. Ikke å anbefale, så modulen må sikres skikkelig. I første omgang blir det å tape den fast. Etterhvert vil jeg justere den originale innfestingen slik at den sitter der den skal.

            Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
            her.
            Last edited by orjanp; 06-09-10, 12:43. Reason: Fjernet signatur
            Ørjan Pettersen
            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

            Comment


            • #7
              En liten testflyging ble gjennomført i morges. Var ikke vindstille, men ikke så gærnt at det ikke var mulig å fly.

              Fløy med et 3S2200 45C JackPower batteri fra Hobby24. Var alene så jeg kastet det selv. Det trengte noen knepp opp på høyderor før det fløy så godt som helt rett. Jeg la inn 40% expo rundt senter på aileron og elevator. Fungerte veldig fint.

              Det gikk rimelig greit i vertikalen. Jeg stoppet selv da det ble vanskelig å se det i gråværet. Iallefall greit med trøkk der. Det fløy veldig kontrollert og rolig, samtidig er det godt med fartsmuligheter.

              Landingen gikk som den måtte gå. En knekt propell. Tipper jeg kommer til å trenge noen i reserve.

              Alt i alt, et fly som er veldig enkelt å bygge, og flyr veldig bra. En veldig positiv opplevelse med Multiplex og Elapor. Hvor var det de solgte Funjet Ultra tro....??

              Innser at det hadde gjort seg med noen inflight bilder og en video. Men dessverre blir det litt vanskelig når man er alene.

              De erfaringene jeg til nå her gjort meg med Spektrum modulen er gode. Det mangler riktignok muligheten for range-check. Så den ble gjort ved å gå en fotballbane på tvers med modellen liggende på bakken, for å se om tinge fortsatt fungerte. Hadde ingen problemer med radioen inflight, så har ikke noen problemer med å anbefale dette. Men det er litt ekstra styr under oppsett og montering av modul på radioen. I tillegg til manglende range-check, regner jeg med at dette blir noe jeg i hovedsak kommer til å bruke til BNF indor ting, og som i dette tilfellet, når jeg mangler en full-range mottager.

              Som nevnt tidligere skal det ikke kommenteres i denne tråden. Kommentartråden finnes
              her.
              Last edited by orjanp; 06-09-10, 13:05.
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

              Comment

              Working...
              X