Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Balanserte propeller

    Balanserte propellene mine. Jeg tok i bruk et balanseringsstativ fra hobbyking Attention Required! | Cloudflare

    Dette gikk mye raskere enn det jeg først trodde. 4 av 8 propellene var allerede riktig balansert, så jeg måtte kun legge på litt tape på 4 av propellene. Brukte scott tape som "ballast".

    Her er en liten snut som viser hvordan man balanserer propeller.


    Jeg fikk også montert bolter på nedre del av rammen. Bilde kommer etterhvert. Som forklart i tidligere tråd.

    Comment


    • #32
      Endelig gode resultater



      mere info kommer

      Comment


      • #33
        Vedig intr !l

        Hei,

        Jeg er helt ny i dette forumet og har i siste tiden lest veldig mye om Hexakopter og oktokopter. Det som har imponert meg mest er det som kommer fra Mikrokopter siden.

        Jeg vet jeg bryter opp tråden din og dine visninger av progressjonen på stabilitet, men er så sugen på noen svar. Dette er vel den mest inngående tråden jeg har funnet her i Norge på bygging av Oktokopter.

        Er det noen som selger slike sett eller ferdige bygg i Norge ?
        Hvor bør jeg kjøpe deler hvis ikke det fåes kjøpt ?
        Bør jeg kjøpe sett fra noen andre enn Mikrokoper ?

        Jeg er utdannet elektromann så jeg er ikke fremmed for å lodde litt

        Hadde vært kult med noen raske råd før jeg hiver penger på bordet og starter med dette

        Comment


        • #34
          Originally posted by Olar View Post
          Hei,

          Jeg er helt ny i dette forumet og har i siste tiden lest veldig mye om Hexakopter og oktokopter. Det som har imponert meg mest er det som kommer fra Mikrokopter siden.

          Jeg vet jeg bryter opp tråden din og dine visninger av progressjonen på stabilitet, men er så sugen på noen svar. Dette er vel den mest inngående tråden jeg har funnet her i Norge på bygging av Oktokopter.

          Er det noen som selger slike sett eller ferdige bygg i Norge ?
          Hvor bør jeg kjøpe deler hvis ikke det fåes kjøpt ?
          Bør jeg kjøpe sett fra noen andre enn Mikrokoper ?

          Jeg er utdannet elektromann så jeg er ikke fremmed for å lodde litt

          Hadde vært kult med noen raske råd før jeg hiver penger på bordet og starter med dette
          Hei

          Det er ingen some selger slike sett eller ferdige bygg i norge. De som bygger og selger finner man nederst til venstre når man er i "shop" menyen på mikrokopter.de. For å videreselge mikrokopter i kvanta trengs det lov av mikrokopter.

          Det lureste er nok å kjøpe direkte fra mikrokopter.de. De leverer kjemperask samt de trekker fra momsen på prisene de oppgir på nettet. Momsen må da betales når man mottar varen. Ser svenskene holder på å opprette salgsside, så er man mye i sverige, så kan man muligens kjøpe og hente hos de?

          Når det gjelder sett, så er nok det rimeligste/beste alternativet å kjøpe ett ferdig sett hos mikrokopter. Ser at feks quadrocopter.us har noen sinnsykt fine rammer i settene sine, men de koster da litt mere også. Da trenger man som regel kamerastativ som passer kun til den ramma de har også, noe som igjen blir dyrere(kan også kreve litt irriterende mye modifisering, som i mitt tilfelle). Hvis man feks går for ett mikrokopter sett, så finnes det mange gode alternativer med tanke på kameraholdere og etc. - se tinyDs okto for eksempel.

          Skulle jeg valgt idag, så hadde jeg valgt et av okto settene til mk, kjøpt overganger til motorene slik at man får brukt apc propeller, og kjøpt kamerastativ og batterier fra andre leverandører.

          Hva slags radio har du?

          Hva skal du bruke det til, trenger du feks gps/navi? Hvordan type kamera er du ute etter å frakte?

          Mvh
          Robin

          Comment


          • #35
            Hei og takk for godt utfyllende svar.

            Radio ? He he. Jeg har nada. Jeg hadde en 8 ch for evigheter siden. Jeg må kjøpe alt nytt og hvis jeg har regnet sånn passe må jeg ut med ca: ?????? .- .
            Hva har dine kostnader kommet på ?
            Kunne du hjelpe meg med en plukkliste ?
            Hvis dette tar tid for deg må du bare si hva du vil ha for jobben.
            Det kan vi ta på mail

            Jeg vurderer:

            MK Basicset Okto2
            MX-16s Set 2.4GHz Jeti
            ULTRAMAT 14 plus

            ++++
            Last edited by Olar; 15-12-10, 09:03.

            Comment


            • #36
              Hei

              Her er en "lite" forslag på shopping liste

              Gps system kommer evt i tillegg

              Hadde vært fint om noen kommer med innlegg eller forslag

              mikrokopter.de

              MK Basicset Okto2 - 1.619,95€
              MX-16s Set 2.4GHz Jeti (ENGLISCH) - 489,95€
              Charging cable for MX16s/DX7(for å bruke ny lader til å lade radio) - 3,90€
              ULTRAMAT 14 plus - 89,95€
              DEANS charging cable(for å kunne lade batteri) - 5,95€
              MK Propeller mount 5mm - 7,95 x 8€
              screw locking adhensive - medium strength - 3,49€
              Circular level 10mm - 2,70€


              http://www.quadroufo.com/

              The APC 10x4.7 counter rotating propellers set - $8.50 * 5(ett par ekstra)


              http://shop.quadrocopter.us/

              http://shop.quadrocopter.us/Camera-M...Gear_c_15.html

              Velg og vrak etter behov.

              mkTR Camera Gimbal - $699 slik tinyD har, ser ut til å være noe av det bedre på markedet om dagen.

              ----

              Ett billigere alternativ er kanskje å bygge sitt eget. Slik fpv-leif har gjort her med fantastisk bra resultater

              http://fpv-leif.com/index.php?option=com_content&view=article&id=18cto-camera-pod&catid=8:fpv-setup&Itemid=15

              Legger ved en av hans nyere videoer

              Comment


              • #37
                Hei Robin4,

                Fin liste, Billig også ( ironi ).
                Men har jeg forstått riktig hvis jeg tror det mangler en " receiver " ?

                FPV-Leif har jeg sendt mail til

                Det kan virke som om jeg må velge mellom et par alt:

                Søke til kjærringa om å få bruke 20k eller lese 1000 sider til og bygge selv ;-^)


                Olar

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Olar View Post
                  Hei Robin4,

                  Fin liste, Billig også ( ironi ).
                  Men har jeg forstått riktig hvis jeg tror det mangler en " receiver " ?

                  FPV-Leif har jeg sendt mail til

                  Det kan virke som om jeg må velge mellom et par alt:

                  Søke til kjærringa om å få bruke 20k eller lese 1000 sider til og bygge selv ;-^)


                  Olar
                  Det følger med receiver/mottaker som er tilpasset mikrokopter når du kjøper mx-16 radioen

                  Sender MX16S mit JETI 2.4GHz-Sendermodul
                  1JETI 2.4GHz-Empfänger (RMK2)
                  1 JETIBOX
                  1 Servo C577
                  eingebauter NiMH-Akku 8NH-1700 mA 9,6 V


                  ------------------

                  Dette er ikke akkurat noen billig hobby nei. Men ting som feks radio tx og lader kan du jo bruke på andre prosjekter også.

                  I tillegg så har du jo også kameraer liggende, så dette blir da ingen ekstra utgift.

                  Men en annen ting du kommer evt til å trenge etterhvert er jo feks videobriller/skjerm og video tx/rx for å kunne få best mulig video/bilder.

                  Comment


                  • #39
                    HE HE ! Nei det er ikke billig, men det ser sykt morsomt ut. Jeg har tittet på videobriller og sender / mottaker har jeg allerede laget
                    Det bruker jeg til andre ting på jobb.

                    Jeg har lest ganske mye på Microkopter og dette skal gå fint. Men er Microkopter best ? Jeg har det meste for å kunne lage en litt bedre ramme enn den som følger med. Vet du om jeg kan øke diameteren ? Leste noe et sted om at man kunne øke størrelse på propeller og armer, men at det selvfølgelig tok av baterikapasitet. Dette er jo ok, men går det ? Blir det mer stabilt ? Det er jeg gleder meg til er at man faktisk må yte en del selv for å få dette i boks

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Olar View Post
                      HE HE ! Nei det er ikke billig, men det ser sykt morsomt ut. Jeg har tittet på videobriller og sender / mottaker har jeg allerede laget
                      Det bruker jeg til andre ting på jobb.

                      Jeg har lest ganske mye på Microkopter og dette skal gå fint. Men er Microkopter best ? Jeg har det meste for å kunne lage en litt bedre ramme enn den som følger med. Vet du om jeg kan øke diameteren ? Leste noe et sted om at man kunne øke størrelse på propeller og armer, men at det selvfølgelig tok av baterikapasitet. Dette er jo ok, men går det ? Blir det mer stabilt ? Det er jeg gleder meg til er at man faktisk må yte en del selv for å få dette i boks
                      Personlig vil jeg si at mikrokopter er det beste på markedet om dagen. Når det gjelder rammer så vet jeg ikke i grunn hvilken leverandør som er best. Men har du tilgang på aluminium så kan du jo selvfølgelig lage din egen ramme. Men ting man må tenke på er at det tar endel lenger tid enn ved å kjøpe ferdig bygd. Man må også lage en form for beskyttelse for controllerkortet, det kan gjøres feks ved å bruke cdspindel boks. Man må ha en base som gjør at du får montert på en kameraholder, samt ha ett sted å sette batteriet. Man må også ha landings understell.

                      På mk oktoen og kk mk50 har jeg 10x10mm ramme. På quadpowered quaden har jeg 15x15mm. Selv er jeg blir fan av 15x15mm, det virker så mye mere solid og robust. Noe tyngre, men det er ikke så store forskjellen. Stabilitetsmessig så vil du nok ikke merke noen forskjell. Man kan også være så heldig å få mindre vibrasjoner også.

                      Comment


                      • #41
                        Modifisert oktoramme

                        Legger ved bilde av nedre del av oktorammen som jeg har stivet opp ved hjelp av noen bolter.

                        Click image for larger version

Name:	send2.jpg
Views:	1
Size:	63.8 KB
ID:	574390

                        Jeg har også byttet ut og omdirigert strømledningene som går fra batteriplugg til me kortet. Dette fordi jeg ville gå utenom power on/off switchen, ettersom denne er ikke til å stole på (har sluttet å fungere også - står fast i "on").

                        En annen grunn til at jeg også byttet ut ledningene var slik at jeg kunne gå over til 12AWG. Forhåpentligvis så kommer dette til å bidra til at jeg slipper stadig "mas" fra buzzeren
                        Last edited by robin4; 20-12-10, 20:13.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by robin4 View Post
                          Jeg har også byttet ut og omdirigert strømledningene som går fra batteriplugg til me kortet. Dette fordi jeg ville gå utenom power on/off switchen, ettersom denne er ikke til å stole på (har sluttet å fungere også - står fast i "on").
                          Dette måtte jeg også gjøre etter et par turer, virker som om kretsen via bryteren ikke er helt 100% på det kortet...

                          Ser at batteripakka du valgte å gå for er 25-50C... så det kan hende at 25C kontinuerlig er litt lavt, har du regnet deg frem til hvor mye du trekker kontinuerlig? Pakka jeg kjører er 40C kontinuerlig og den får jeg ikke low voltage alarm på, selv om jeg flyr en mye tyngre Okto enn deg...

                          Regner med at regulatorene dine henter strøm direkte fra batteriet og ikke via FC'en?
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by TinyD View Post
                            Dette måtte jeg også gjøre etter et par turer, virker som om kretsen via bryteren ikke er helt 100% på det kortet...

                            Regner med at regulatorene dine henter strøm direkte fra batteriet og ikke via FC'en?
                            Den er koblet opp mot fc'en. Grunnen til det er at dette måtte gjøres for å få switchen til å fungere. Hvis bl-ctrl hadde hentet direkte fra batteriet ville bl-ctrlene og motorene hatt strøm selv om jeg hadde slått av via switchen.

                            Nå kan jeg selvfølgelig hente strøm direkte fra batteri, blir litt mere knot med lodding osv. Jeg har valgt rett og slett gå for den enkle måten først. Altså bypasse switchen helt, og lodde kabelen fra batteriet til loddepunktet på fcen der kabelen fra bl-ctrlene er koblet til.

                            Click image for larger version

Name:	fc.jpg
Views:	1
Size:	70.0 KB
ID:	574396

                            Batteriene som blir levert med org. mikrokopter er på 20C, så forhåpentligvis er mine på 25C nok.

                            Takket være det "gode" været vi har her i norge, så har jeg ikke fått testet oktoen uten switchen.
                            Last edited by robin4; 22-12-10, 11:12.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by robin4 View Post
                              Nå kan jeg selvfølgelig hente strøm direkte fra batteri, blir litt mere knot med lodding osv. Jeg har valgt rett og slett gå for den enkle måten først. Altså bypasse switchen helt, og lodde kabelen fra batteriet til loddepunktet på fcen der kabelen fra bl-ctrlene er koblet til.
                              Er du lei av pipinga, så ta de 20 minuttene det tar å lodde det ordentlig der har du mye å hente!

                              Originally posted by robin4 View Post
                              Batteriene som blir levert med org. mikrokopter er på 20C, så forhåpentligvis er mine på 25C nok.

                              Takket være det "gode" været vi har her i norge, så har jeg ikke fått testet oktoen uten switchen.
                              Kaldt i Norge, men det var godt og varmt å fly i Ekeberghallen på lørdag

                              Når det gjelder de 20C pakkene til MK, så vet jeg at f.eks. lilledritt på forumet her har piping på de også, så det er ingen unnskyldning, jeg ville regnet meg frem til forbruket etter neste tur, eventuelt sjekke det via Bluetooth mens du flyr! Dette er uansett en fordel, da du vil kunne regne deg frem til trygg flytid (i forhold til riktig behandling av batteripakkene)

                              De 20C pakkene jeg har fra MK backer faktisk på rundt 10C (målt strømtrekk)... så det er tidvis stor forskjell på hva som står på et batteri og hva mr Kina har puttet innenfor krympeplasten.
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

                              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                              Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                              Comment


                              • #45
                                Endelig ett kamerastativ uten uønskede bevegelser

                                Ja, da fikk jeg endelig løst endel problemer med kamerastativet. Det har vært slark i både det ene og andre på det, men etter de siste modifiseringene så virker alt være ganske "tight"

                                Modifiseringer gjort på bildet(som i siste testvideo)

                                +Alu kamera "tray"
                                +Stivet opp den ene armen ved å montere på ett dobbelt sett plater

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0793.jpg
Views:	1
Size:	100.1 KB
ID:	575231


                                Siste modifiseringer

                                +Dobbelt sett med plater på "L" formen - Dette eliminerte all side slakk
                                +Nytt feste til ramme med påmonterte vibrasjonsdempere.

                                Var noen små avvik på den nye settet på "L" formen med tanke på "slots". Disse ble utvided ved hjelp av dremel med påmontert kappeskive. Festet på det gamle oppsettet ble også kuttet ned ved hjelp av samme verktøy

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0794.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	575230

                                Kamerastativet veier nå hærlige 492gram!
                                Last edited by robin4; 21-01-11, 13:08.

                                Comment

                                Working...
                                X