Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Kabling

    Som TinyD nevnte så er det mye å hente ved å lodde/kable ordentlig, og det har han helt rett i.

    Som nevnt tidligere så har jeg brukt switchen på fcen. Dette gikk problemfritt på quadoppsettet mitt, men da jeg gikk over til okto, så ble det defekt(konstant "on"). Grunnen til dette, er nok fordi den enten ikke tåler strømtrekket fra ett oktooppsett, eller rett og slett at den er i dårlig kvalitet rett og slett. Jeg tok kontakt med folk på ett annet forum samt lcc-shop.de for å høre hva de mente om dette. De mente at switchen bør unngåes for enhver pris! Rett og slett helt upålitelig selv om man kjører quadoppsett.

    Jeg ble også oppfordret til å kable om, slik som nevnt tidligere. FCen vil fungere som en flaskehals, samt det er usikkert hvor mye påkjenning kortet vil klare over tid med så stort strømtrekk.

    Her er bilde av mitt nåværende kabeloppsett:
    Click image for larger version

Name:	currentsetup.jpg
Views:	1
Size:	27.3 KB
ID:	575237

    Nytt kabeloppsett blir seende slik ut:
    Click image for larger version

Name:	shouldbesetup.jpg
Views:	1
Size:	28.0 KB
ID:	575238

    Normalt ville jeg nok:
    1. Loddet av ledningene fra ledningsnettet til escene
    2. Dratt ut ledningsnettet
    3. Loddet på en kabel fra ledningsnett til batteriet
    4. Brukt krympestrømpe
    5. Loddet alt tilbake

    Alternativ metode:
    1. Loddet på en kabel fra ledningsnett til batteriet - mens alt sitter på ramma
    2. Brukt plasti dip istedet for krympestrømpe.

    Litt info om plasti dip liquid tape kan du finne her: oag.no

    Kommer nok til å satse på den alternative metoden.
    Last edited by robin4; 21-01-11, 12:39.

    Comment


    • #47
      Hei Robin4,

      Beklager å bryte tråden din litt her.

      Kan du bare fortelle meg hvor mange kanaler jeg trenger for selve oktoen ?
      Hvis jeg kjøper en slik MX16S. Hvor mange kanaler har jeg til andre ting da ?
      Bestiller Okto 2 til uken tror jeg. Bestiller fra Sverige. Komplett med navi pakke.
      Gleder meg utrolig til å lodde igjen
      Skal du på Ekeberghallen til helgen ?

      MVH
      Ola

      Comment


      • #48
        Originally posted by Olar View Post
        Hei Robin4,

        Beklager å bryte tråden din litt her.

        Kan du bare fortelle meg hvor mange kanaler jeg trenger for selve oktoen ?
        Hvis jeg kjøper en slik MX16S. Hvor mange kanaler har jeg til andre ting da ?
        Bestiller Okto 2 til uken tror jeg. Bestiller fra Sverige. Komplett med navi pakke.
        Gleder meg utrolig til å lodde igjen
        Skal du på Ekeberghallen til helgen ?

        MVH
        Ola
        Hvis du tar en titt på denne linken så ser du eksempel MX16 - Wiki: MikroKopter.de

        Kort oversatt:

        Gas: Channel 1
        Yaw: Channel 4
        Nick: Channel 3
        Roll: Channel 2
        (Disse over kan variere, kommer ann på rc senderen)
        Switch "SW2": Channel 5 (eg Poti1 -> level switch)

        Triple switch SW6 / 7 ": Channel 6 (eg Poti2 -> GPS (Drawn = off, middle position = hold; path = Coming home)

        Rotary potentiometer: Channel 7 (e.g. Poti3 -> camera tilt)

        Switch "SW1": Channel 8 (e.g. Poti4)

        -----------------------------------

        Det blir artig! Du får se å lage en byggetråd du også så fort du får delene

        Har noe familiegreier på søndag, så kan desverre ikke komme.

        Mvh
        Robin

        Comment


        • #49
          Med andre ord. Jeg må lære meg masse rart her

          I prinsippet slik jeg forstår det så går kanal 1 - 6 med for min del. Jeg har bestillt navi pakken i tillegg.
          Dvs. da har jeg to kanaler til rådighet for styring av kamera eller FVP hvis dette ikke sitter i " fasst " stilling.

          Har jeg forstått dette riktig ?
          Last edited by Olar; 28-01-11, 12:21.

          Comment


          • #50
            Originally posted by Olar View Post
            Med andre ord. Jeg må lære meg masse rart her

            I prinsippet slik jeg forstår det så går kanal 1 - 6 med for min del. Jeg har bestillt navi pakken i tillegg.
            Dvs. da har jeg to kanaler til rådighet for styring av kamera eller FVP hvis dette ikke sitter i " fasst " stilling.

            Har jeg forstått dette riktig ?
            4 kanaler til kontroll
            1 kanal til Heighthold
            1 kanal til GPS(threeway swith - OFF/Position Hold/Coming Home

            1 kanal til Tilt
            1 kanal til evt kameratrigger (Man kan også bruke fjernkontrollen som fulgte med kameraet hvis rekkevidden er lang nok)

            Selv bruker jeg en egen kanal for å kunne finjustere inn roll aksen på kamerastativet. Men er igrunn usikker på det virkelig er nødvendig å bruke en kanal til dette.

            Hva slags radio har du fra før av?

            Comment


            • #51
              Originally posted by Olar
              He He ! Fra før ?

              Jeg er mistet min sender for 20 år siden og har ikke tatt i annen kontroll enn den som er på Real Flight simulatoren )
              Jeg har selvsagt testet og fløyet alt jeg har kommet over, men ikke handlet før nå.

              Var en tur på messa i dag, men får en litt rar følelse hver gang jeg er på slike treff. Jeg har en Jeep CJ7 som jeg hadde i 8 år før jeg i fjord dro på mitt første treff og jeg skjønte da at det blir for internt for meg. Hadde litt den følelsen i dag også. Jeg synes det er trist at når det er en slik åpen messe og så prater deltagene og publikum for lite sammen, dermed blir rektuteringen for liten.

              Uansett så tror jeg at det er lurt for meg å gjøre slik du anbefalte. Derfor har jeg snakket med Andreas i mikrokopter i sverige og bestill den radioen med alt tilbehør.

              Når jeg startet å dykke for mange år siden så så vi på alle de ferskingene som kjøpte det dyreste utstyre uten å ha en smule peiling.
              Vel der er jeg nå ) Men shitau. Skal jeg gåå inn i førti års krisen så kan jeg gjøre det ordentlig )

              Gleder meg til å starte med dette uansett.
              Tusen takk for mange gode og raske råd.
              Den simulatoren har spart meg for mye penger! Kan nevne at jeg startet å fly rc for første gang med en rafale 64mm edf, ikke lett for en nybegynner!

              Kan desverre ikke hjelpe angående messe, ettersom jeg ikke har noe erfaring med flymesse. Men noe du kan gjøre er jo feks å sende en epost til flyklubben som arrangerer messen og gi tilbakemelding om hva du synest, både det positive og negative. Forhåpentligvis kan dette bidra til en enda bedre opplevelse ved neste arrangement. Link til arrangør - Cirrus RC Flyklubb

              Ja, rart med det. Det er noe man kan se i denne verden også. Kan si med sikkerhet at mikrokopter er noe av det beste jeg har prøvd, selv om det er noe av det dyreste. Jeg har prøvd kk-multicopter, quadpowered, x600d, og ingen av disse kan måle seg opp mot hva man får med mikrokopter.

              Jepp, gleder oss til å se fremgangen

              Comment


              • #52
                Originally posted by Olar
                Var en tur på messa i dag, men får en litt rar følelse hver gang jeg er på slike treff. Jeg har en Jeep CJ7 som jeg hadde i 8 år før jeg i fjord dro på mitt første treff og jeg skjønte da at det blir for internt for meg. Hadde litt den følelsen i dag også. Jeg synes det er trist at når det er en slik åpen messe og så prater deltagene og publikum for lite sammen, dermed blir rektuteringen for liten.
                Litt off topic, men dagen i dag, var egentlig bare konkurranse... kommer du i morgen, så står både jeg og Oktokopteret mitt i Cirrus sin stand inne på messeområdet Det vil da også være lagt bedre til rette for å komme i kontakt med piloter og butikker!
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Olar
                  Hei TinyD,

                  Jeg var litt klar over dette når jeg møtte opp der. Håper jeg får klarering av kona til å
                  ta en tur i morgen.

                  Er det noen forumer som finnes i Asker og omegn ? Når vi drev med fly hadde vi treff
                  på Wettre skole to byggkvelder i mnd. Finnes slikt enda ?

                  MVH
                  Ola
                  Sender deg en PM, så tråden til Robin kommer tilbake til topic
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #54
                    Kamerastativet - igjen..

                    Hadde anledning til å teste ut kamerastativet etter de siste modifikasjonene. Her er resultatet



                    Kan ikke si jeg er fornøyd, selv om det ble noen forbedringer. Jeg har gått og gnagd på dette en god stund nå,

                    Jeg prøvde også å flytte festene mellom kamerastativ og oktorammen for å flytte cg'en litt. Problemet er fortsatt der. Vil tro det kan gi noen forbedringer, men det gjenstår å se

                    Det går an å forsøke å montere noe ala dette:
                    Click image for larger version

Name:	P1030952_Bildgröße ändern.jpg
Views:	1
Size:	111.4 KB
ID:	575655

                    Ulempen her, er jo at bakfestet er koblet opp mot en av bærearmene der motor er tilkoblet, så jeg er redd for at vibrasjonene skal gå rett inn i kamerastativet. Men det er vel den eneste løsningen?

                    ----------------------------------

                    Når det gjelder den nye kablingen, så er dette gjort og testet. Jeg har nå mye mere presis throttle, dvs mye lettere å få den i hover. Height Hold fungerer nå perfekt. En annenting er at koptere har også blitt litt sprekere. Jeg er ikke kvitt pipingen ved full gasspådrag, men det skyldes nok det TinyD har vært inne på tidligere, at C ratingen på batteriet er noe lav. Usikker på om det kan være til hjelp, men kommer til å prøve å kjøre 2 batterier i parallell?
                    Last edited by robin4; 04-02-11, 20:35.

                    Comment


                    • #55
                      2 batterier i paralell gir deg dobbel C rating så det burde hjelpe mye ja. bare pass på at begge batteriene har likt oppladings nivår før du kobler de sammen.
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by doogledee View Post
                        2 batterier i paralell gir deg dobbel C rating så det burde hjelpe mye ja. bare pass på at begge batteriene har likt oppladings nivår før du kobler de sammen.
                        Takk for infoen, akkurat det jeg håpet på. C ratingen blir doblet når man kjører batterier i parallell.

                        Jeg har gå til innkjøp av 10x10mm aluminiums firkantrør. Prøvde lokale helter, men de klarte kun å levere 20x20mm, så bestillingen havnet hos Bauhaus i lier.

                        Så fort røra kommer i posten, så starter jeg med å montere en oppstiver/support til kamerastativet(se bilde over). Dette for å forhindre at kamerastativet svaier under vindkast eller nedstigning. Lettere forklart, grunnet L formen kamerastativet har, så er det meget utsatt for pendel effekten fordi vektfordelingen er feil.

                        Comment


                        • #57
                          Montering av avstiver ferdig!

                          Jeg fikk 4stk 10x10x1000mm firkantrør i posten her om dagen.

                          Ettersom jeg har slitt endel med uønskede bevegelser fra kamerastativet. Spesielt opp og ned bevegelser når man tar nedstigninger. Dette fikk jeg løst ved å montere en avstiver fra kamerastativ til den ene motorarmen.

                          Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	576305 Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	116.5 KB
ID:	576306

                          Ikke den beste jobben jeg har gjort, men det er funksjonaliteten som teller. Utifra hva jeg kan se og merke nå, så ser det ut som avstiveren kommer til å fungere kjempebra mot sidebevegelser også. Jeg har vært flink til å bruke skiver, og dette ser også ut til å bidra heftig til stive opp ekstra.

                          Den eneste tingen som bekymrer meg, er at vibrasjonene fra motorarmen via avstiver til kamerastativ. Forhåpentligvis så blir det ikke all verdens problemer

                          En annen ting som er positivt da. Er at avstiveren kommer til å fungere perfekt som en holder for videotx'en.

                          Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	106.5 KB
ID:	576304

                          Jeg har også kommet i kontakt med en tysker som har gitt meg råd om å bruke noe som heter "alpha gel". Noe som skal være noe av det heftigste innen antivibrasjonsmateriell.

                          Dette har jeg nå bestilt, og forhåpentligvis kommer dette til å bidra med enda bedre video

                          Her er en liten videosnut(ingen deshaker) som tyskeren"stpfl" har laga - han bruker samme kamerastativ som meg.



                          Her er også en link til mk forum angående vibrasjonsdempning og løsninger

                          Google Oversetter

                          Bilde av tyskerens okto finnes på side 5
                          Last edited by robin4; 23-02-11, 21:04.

                          Comment


                          • #58
                            Test av avstiver til kameraholder

                            Endelig fikk jeg da testet ut avstiveren til kameraholderen, ettersom været har vært mildt sagt ræva de siste ukene.

                            Jeg valgte også å teste ut 2x 14.8v 4500mah nano-tech koblet i parallell.

                            Ready for flight(mangler bare strømkoblingen)
                            Click image for larger version

Name:	100_0490.jpg
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	576393 Click image for larger version

Name:	100_0486.jpg
Views:	1
Size:	108.8 KB
ID:	576394

                            Testen ble utført med en flytid på 6min30sek.

                            Videoen ble ikke helt bra, ettersom jeg hadde køddet det til med noen innstillinger på kamera; "uendelig" fokus(med endel zoom). Videoen avslørte derimot testens formål, nemlig å se om avstiveren hadde noen positiv effekt eller ikke. Svaret på om det hadde noen positiv effekt, så er svaret "NEI". Vibrasjonene ble heftige, og mine mistanker om at vibrasjonene ble verre ettersom avstiveren er koblet rett på en motorarm ble bekreftet. På en annen side, så fungerte avstiveren bra mot harde nedstigninger. Vibrasjonene var konstant uansett hvordan jeg flydde.

                            Tiltak:
                            Jeg kommer til å demontere avstiveren, og flytte hele kamerastativet litt frem for å få L formen sentrert under oktorammen, dette for å begrense noe av "pendeleffekten", selv om dette påvirker CG'en noe. Kommer også til å flytte kameraet så langt bak det lar seg gjøre for å kompansere litt.

                            Når det gjelder batteriene i parallell, så fungerte dette greit. Jeg måtte bruke demelen for å få plass til begge batteriene, men dette var en kjapp 2 min jobb. Når jeg fikk oktoen i lufta prøvde jeg maks pådrag og fikk den berømte pipinga fra buzzern. Det jeg kan tenke meg, er at pga den ekstra vekta så får jeg ikke så mye utbytte av den ekstra C ratingen batteriene i parallell gir. Oktoen like kjapt opp til værs som med kun 1 batteri(500gr lettere), men trengte litt mere throttle for å holde hover. Escene såvidt litt varme.

                            Når jeg kom hjem, målte jeg hvor mye spenning jeg hadde pr. celle og totalt igjen pr. batteri.
                            Gj.snitt pr. celle = 3.85v, Total spenning pr. batteri = 15.45v

                            Jeg kommer nok til å holde med til 1 batteri av gangen. Ettersom det virker som jeg har lite å tjene på å bruke 2 i parallell.

                            Comment


                            • #59
                              Gode nyheter!

                              Jeg har nå lagt alpha gel på kameraskåla. Ikke bare det, jeg har også bearbeidet avstiveren fra motorarm til kamerastativet.

                              Istedet for å flytte avstiveren, så bestemte jeg meg for å kutte det ned i lengden og droppe å fastmontere det til kamerastativet. Jeg valgte heller å la det "hvile" inntil stativet istedet, ved bruk av gummilist på enden. Jeg boret også hull på avstiveren og monterte en bolt tvers i mellom. Fra bolten festet jeg strikk som ble også festet fast i stativet. Dette gjør at kamerastativet ikke får rom nok til å "stikke" av, og holder seg på plass inntil avstiveren.

                              Click image for larger version

Name:	100_0494.jpg
Views:	1
Size:	94.1 KB
ID:	576517 Click image for larger version

Name:	100_0492.jpg
Views:	1
Size:	96.8 KB
ID:	576518

                              Click image for larger version

Name:	1.JPG
Views:	1
Size:	85.9 KB
ID:	576519


                              Resultatet ble slik:



                              I denne testen brukte jeg også kameraets bildestabilisator

                              Bildet ble ikke helt topp på nedstigningene, men dette er jeg helt sikker på at jeg får vekk ved å bytte fra gummilist til alpha gel, samt stive opp avstiveren litt ettersom den fungerer litt som et stupebrett.

                              Nå begynner ting å bli rett og slett bra!

                              Comment


                              • #60
                                Små tweaking

                                Hei!

                                Det blir litt småtweaking utover, frem til jeg får den kvaliteten på video jeg er ute etter.

                                Blir ikke så mye skriving frem til da, men jeg legger ut bilder av tiltakene som er gjort, og evt test video hvis det blir bedre resultat enn forrige gang.

                                Her er noen bilder av de siste tiltakene som er gjort.

                                Click image for larger version

Name:	100_0924.jpg
Views:	1
Size:	79.1 KB
ID:	576545 Click image for larger version

Name:	100_0922.jpg
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	576544


                                Click image for larger version

Name:	100_0921.jpg
Views:	1
Size:	103.7 KB
ID:	576546 Click image for larger version

Name:	100_0920.jpg
Views:	1
Size:	94.8 KB
ID:	576547


                                Været(for engangsskyld sol!) tillater ikke noe test flight idag pga vind, men skal se hva jeg får til i morgen

                                Comment

                                Working...
                                X