Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by kristiaj View Post
    Er dette kameraet spesielt godt egnet til denne bruken? I forhold til f.eks. Canon EOS 550 til samme pris..?
    Grunnen til jeg valgte nettopp dette kameraet er fordi det har Auto Fokus mens man filmer, den tar opp video i 1080 - 50i (gir mulighet for god slowmotion), og at det har "SteadyShot" (skal være markedets beste bildestabilisator). Det store spørsmålet som gjenstår å se, er om det fungerer like bra i praksis som i teorien Kan nevnes at kameraet ikke har A/V out, så får å fly fpv må man mest sannsynlig bruke et eget mini kamera ved siden av. Dette bør man selvfølgelig gjøre uansett ettersom kamerastativet har roll/tilt kompensasjon, men det kunne vært greit å hatt A/V out ved feks ren foto tagning.


    Jeg fant en Canon 550d vs Sony a33 test som en av våre landsmenn har laget. Her er linken

    Last edited by robin4; 25-05-11, 16:51.

    Comment


    • #77
      Ja, det virket jo som om den har noen fordeler. Men er det nødvendig med autofokus ved denne typen filming? Trodde det var sånn at man måtte fokusere på objekter som var kanskje inntil 5-10m unna, men på objekter som er lenger unna bare velge "infinity", altså fokusere helt ut og la fokus stå der?

      Comment


      • #78
        Originally posted by kristiaj View Post
        Ja, det virket jo som om den har noen fordeler. Men er det nødvendig med autofokus ved denne typen filming? Trodde det var sånn at man måtte fokusere på objekter som var kanskje inntil 5-10m unna, men på objekter som er lenger unna bare velge "infinity", altså fokusere helt ut og la fokus stå der?
        Det som er spesielt med filming via kopter, er at man kommer hovedsakelig til å filme objekter. Da er det greit å få dette i fokus uavhengig hvor nær, og hvor langt unna man er.

        Eksempel


        Det er vel noen her med god kamera kunnskap som kan skyte inn med litt input forhåpentligvis?

        Som sagt angående A/F, så hørest det bra ut i teorien. Men om det fungerer i praksis på en bevegelig plattform, får vi se

        Comment


        • #79
          Canon og Sony leverer utmerkede bilder hver på sin måte.

          DSLR vs. kompaktkamera
          DSLR (digital single lens reflex) har en større biledbrikke enn digitale kompaktkamera. Fordelen med en stor brikke er et bilde nesten uten bildestøy og god dynamikk, evnen til å eksponere høylys og mørke partier riktig.

          En større bildebrikke gir også mindre dybdeskarphet enn en liten brikke. Det er den store forkjellen mellom disse kameratypene. På et kompaktkamera kan vi si at området som er skarpt er mye større enn et DSLR kamera. Det betyr at kravet til fokusering blir mye større. I vidvinkel området er problemet mindre, mens i teleområdet er forskjellen meget stor.

          En annen faktor som bestemmer dybdeskarpheten er hvilken blender du bruker. Når blenderen er stor vil dybdeskarpheten være liten. Liten blender gir større dybdeskarphet. En profesjonell fotograf utnytter dette til å gjøre bakgrunnen uskarp ved feks. portrett fotografering. Ved landskaps fotografering vil man ha stor dybdeskarphet og får det ved hjelp av en liten blender.

          Filming fra luften med helikopter.
          De fleste vil bruke kamera med vidvinkel ved filming fra luften. Det er jo landskap og miljøer vi vil filme. Som nevnt tidligere gir vidvinkel en stor dybdeskarphet og vil gjengi motivet skarpt nesten fra uendelig til kamera. Kommer du helt innpå motivet kan det kanskje bli uskarpt.

          Betraktning om autofokus ved filming fra helikopter.
          For å si det med en gang. Jeg ville kuttet ut autofokusen på kamera før filming. Bildet blir som nevnt skarpt nesten hele veien ved bruk av vidvinkel. Ved bruk av autofokus kan man risikere at kamera ikke klarer å bestemme seg og vil pumpe fokusen frem og til bake. Det er verre enn alt og vil ødelegge opptakene fullstendig.

          Auto eksponering ved filming fra helikopter.
          Ved filmopptak er det vanlig med 1/50 sek. Det gir det beste bildet og gir den beste flyten på film. Mitt valg ville være å bruke lukkerprioritert funksjon. (S eller Shutter Priority) Da sikrer man seg at lukkerhastigheten endrer seg. Det er da bare blenderen som vil være variabel. Dette krever at kamera kan filme med manuelle innstillinger.

          Kamera stabilisering
          Om kamera har stabilisering på objektivet eller i kamera betyr ingen ting. Begge er like gode. Forsjellen er i optisk kontra digital stabilisering. Vil personlig foretrekke optisk, men i praksis ingen forskjell.

          Sony vs. Canon
          Vanskelig valg. Skulle jeg bare filme fra helikopter ville jeg valgt Canon, pga flere manuelle muligheter, men som familie kamera ser jeg fordelen med Sony.
          Valget av Sony vil sikkert gi fantastiske resultater. Bruker selv Nikon D300s som er nesten lik Canon 7D. Nikon helt suveren på bilder, men er ikke spesielt god på video på min modell.



          Her er en filmsnutt som viser bevisst bruk av dybdeskarpheten på en kreativ måte.






          Håper dette gav svar på noen spørsmål. Har jobbet som fotograf i 30 år og skal gjerne svare på flere spørsmål om de skulle dukke opp.
          Last edited by knupps; 26-05-11, 12:30.

          Comment


          • #80
            Dette var veldig interessant og nyttig informasjon! Takk skal du ha!!
            Har du noen formening om det finnes brukbare mindre/rimeligere/kompakt kameraer som kan klare oppgaven med å filme fra lufta?

            Comment


            • #81
              Har sett meg ut et Panasonic Lumix DMC-LX5. Et kompaktkamera med fabelaktig foto kvalitet og brukbar AVCHD 720p video. Det er blitt den proffe fotografens kamera nr.2. Det sier ganske mye.

              Vil mye heller ha dette kamera enn GoProHD med sin ultra vidvinkel som forvrenger bildet. Men for all del, til tøff bruk i regn og snø, er det jo flotte saker det også, men liker altså ikke bildet den gir.

              Les test av LX5: Test: Panasonic Lumix DMC-LX5 - DinSide Data

              Her er opptak med forgjengeren, LX3, montert på en Gaui 330x.




              Kamera har alle de innstillingene man måtte ønske seg. Auto og manuell. Full kontroll på alle funksjoner. Til og med manuelle innstillinger på video funksjonen og det er sjeldent.

              Panasonic Lumix DMC-LX5 får du for ca 3500,- på f.eks Japanphoto.

              Leica kommer i disse dager med det samme kamera. For noen er det litt prestisje i det å ha en Leica. Det koster deg et par tusen ekstra....!!!!????

              Er video viktigst, får du et videokamera for en billig penge. Lette er de også blitt, under 300g. Problemet er ofte at du ofte får en dårligere vidvinkel. Sjekk det før du kjøper.
              Last edited by knupps; 27-05-11, 11:09.

              Comment


              • #82
                Det kameraet skal jeg kikke nærmere på. Kjøpte ett Canon 550D i dag, til bruk på bakken. Fabelaktig sak!

                Comment


                • #83
                  Et annet spennende produkt er Gigtube, trådløs sender og mottaker med skjerm og kamerautløser.



                  Finnes til alle Nikon og Canon modeller med videofunksjon.

                  Da kan du se det samme som kamera ser.

                  Japanphoto er eneste forhandler her i landet enn så lenge og pris er ikke avskrekkende.

                  Link: Aputure GigTube WL GW1C for Canon EOS 1000D, 450D, 500D & 550D - 1.699,- - Japan Photo Norge

                  Virker på opptil 100m og det bør vel holde i de fleste situasjoner.

                  Denne videoen er på tysk, men er lett å forstå.

                  Last edited by knupps; 31-05-11, 10:44.

                  Comment


                  • #84
                    Den virker helt grei den, men slike løsninger viser seg være ganske begrenset når det gjelder rekkevidde.

                    For kun fototagning fungerer det nok perfekt, men skal man lage videoer der man konstant må se på skjermen, vil det for det første virke distraherende å måtte dobbeltsjekke visuelt om kopteret er innenfor rekkevidde, og for det andre så blir man utsatt for mye signalstøy med tanke på den korte rekkevidden(får man signalstøy, er det lett å få litt panikk), og ikke minst før man vet ordet av det så er skjermen omtrent svart, og kopteret er for langt unna til å tolke feks hva som er bakenden og hva som er fronten på det. Ett annet problem er jo også roll/tilt kompensasjonen, med denne løsningen ser man ikke hvordan kopteret ligger i forhold til horisonten. Noe som gjør det vanskelig å kontrollere (vil jeg tro....) En annen ting man må se, er evt hvilken frekvens den sender på.

                    Selv kommer jeg til å montere på ett fpv kamera, kjøre på med et videosystem med cloverleaf og "skew-wheel" antenner. Noe som gir ca 2km 360grader avhengig av forhold etc.

                    Her er litt mere info


                    Build IBCrazy's Cloverleaf - The ultimate circularly polarized aerial antenna! - RC Groups

                    Video Aerial Systems
                    Last edited by robin4; 31-05-11, 15:26.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by knupps View Post

                      Vil mye heller ha dette kamera enn GoProHD med sin ultra vidvinkel som forvrenger bildet. Men for all del, til tøff bruk i regn og snø, er det jo flotte saker det også, men liker altså ikke bildet den gir.
                      Du får faktisk kjøpt linser til gopro som gjør at du blir kvitt "fisheye"

                      Se feks denne linken GoPro HD Hero Lens mod. No fisheye!!! - RC Groups

                      Evt gjør et søk på google

                      Comment


                      • #86
                        Leverte tilbake Sony a33 kameraet

                        Hei!

                        Idag leverte jeg tilbake sony kameraet jeg kjøpte. (takk for 30 dagers returrett )
                        Jeg kan ikke si jeg var så veldig fornøyd. AF var til tider veldig masete, og steadyshoten synest jeg ikke fungerte i det hele tatt..... Utenom det, så var kameraet ganske greit forsåvidt til å ta bilder osv.

                        Men siden hverken AF eller steadyshoten ikke var mye å skryte av, og i tillegg at kameraet hadde spesial utgang for ekstern "trigger", ikke standard AV ut, og i tillegg at man måtte ha "memory stick" for å få full HD video, så synest jeg rett og slett at jeg kan få de tingene jeg leter etter fra en annet kamera. Da minus AF selvfølgelig.

                        Da er det ut å lete igjen....

                        Comment


                        • #87
                          Jeg vil påstå at du overhodet ikke trenger autofokus hvis du skal filme fra lufta. Selvsagt da under forutsetning at du filmer veldig vidt og ikke skal zoome inn på noe. Bilde vil jo stort sett være skarpt hele veien når du er helt utzooma. Steadyshot-funksjonen høres jalla ut, uten at jeg akkurat kan påstå å ha tatt den i nærmere øyesyn selv.

                          550D er jo et veldig bra valg. Like bra filmekamera som 7d og nesten like bra som 5d, men mye lettere og billigere enn begge.
                          Personlig går jeg kanskje for et Sony Nex5, men det har mye med vekt å gjøre.

                          Sånn ellers er det jo slik at kameraer med CCD-brikke ikke har "rolling shutter-problemene" som CMOS-kameraer har. Jeg leter ennå etter et bra og billig CCD alternativ.

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by babanan View Post
                            J
                            Sånn ellers er det jo slik at kameraer med CCD-brikke ikke har "rolling shutter-problemene" som CMOS-kameraer har. Jeg leter ennå etter et bra og billig CCD alternativ.
                            Kanskje Panasonic HDC-SD1 kan være noe? Ligger i underkant av $400 brukt på ebay.

                            Comment


                            • #89
                              ja, eller ett panasonic SD-9... har ett brukt ett (kun brukt ett par timer totalt) som jeg ikke trenger (grunnet lite bruk ) send meg en pm dersom du er interesert.
                              Leif Bjørgo
                              Cirrus-RCFK

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by doogledee View Post
                                ja, eller ett panasonic SD-9... har ett brukt ett (kun brukt ett par timer totalt) som jeg ikke trenger (grunnet lite bruk ) send meg en pm dersom du er interesert.
                                Jeg har nok andre planer på gang, men jeg fant en videosnut som viser hva panasonic sd9 kameraet er godt for. Klippet er i 720p



                                Det er vel noen som lurer på evt pris du skal ha for det?
                                Last edited by robin4; 20-06-11, 18:06.

                                Comment

                                Working...
                                X