Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dette så veldig ryddig og fint ut.

    Comment


    • Simplebgc

      Bestilt


      (MFN) ModellflyNytt.no

      Comment


      • Simplebgc

        Jeg har mottatt alexmos kontroller kortet fra csgshop.com - $150

        Click image for larger version

Name:	IMG_1371.jpg
Views:	2
Size:	57.5 KB
ID:	598818

        Jeg har også bestilt en ny gimbal fra Sverige - fredrik@rothzen.se . 1495 SEK uten motorer. Denne jeg får i løpet av uken

        Click image for larger version

Name:	DSC02435.jpg
Views:	1
Size:	50.7 KB
ID:	598819 Click image for larger version

Name:	DSC02453.jpg
Views:	1
Size:	41.1 KB
ID:	598820

        Click image for larger version

Name:	DSC02456.jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	598821 Click image for larger version

Name:	IMG_1398.jpg
Views:	1
Size:	47.8 KB
ID:	598822

        Motorene har jeg tenkt til å vikle selv - Jeg kommer til å bruke 2 stk av disse. 0,2 Tråd x 150 turns for å få 15 ohm

        Turnigy 5014 530kv Brushless Multi-Rotor Motor

        Click image for larger version

Name:	23838.jpg
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	598823

        Når alt dette er ferdig, så er jeg også nødt til å finne ut en ny løsning i forhold til vibrasjonsdemping. Jeg leste mellom mikrokopter.de forumet, og fant en løsning som ser ut til å fungere veldig bra. Jeg ser for meg å evt bruke silikonringer rundt alphagel "koblingene" for å hindre gynging...

        Click image for larger version

Name:	!cid_4AB799E7DA32489B91F4646A3BC6C986@RobinPC.jpg
Views:	1
Size:	78.9 KB
ID:	598824Click image for larger version

Name:	!cid_89778FEC872E41E0B3B332DA13680450@RobinPC.jpg
Views:	1
Size:	69.3 KB
ID:	598825

        Last edited by robin4; 10-03-13, 14:16.

        Comment


        • Dette blir spennende å følge med på og ikke minst, klå litt på til våren!
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • Dette kom i posten i dag.




            Det er blitt brukt opptil 5mm tykke plater, så dette ser meget solid ut

            Totalvekten er litt over 200 gram, minus kontroller kort og motorer. Vekten på den gamle gimbalen med servoer var 492 gram, så totalt sett vil jeg komme til å spare litt vekt med den nye gimbalen.

            Gimbalen er tilpasset Sony nex kameraene. Jeg kommer til å bruke canon 550d kameraet mitt, så jeg er spent på hvordan den kommer til å passe i forhold til balansering av vekt osv. Kommer tilbake med mer info etterhvert.

            Jeg fikk også med 50 gr 0,2 vikletråd, så da har jeg det jeg trenger når motorene kommer i løpet av 1-2 dager

            Comment


            • Re: Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

              Hvordan går dette robin?

              Comment


              • Hei

                Jeg venter fremdeles på motorene fra hk. Pakken ligger på posten i Oslo. Jeg blir veldig happy hvis de dukker opp i morgen

                Utover det, så må jeg fått tatt noen mål i forhold til adapterplate

                Comment


                • Originally posted by robin4 View Post
                  Hei

                  Jeg venter fremdeles på motorene fra hk. Pakken ligger på posten i Oslo. Jeg blir veldig happy hvis de dukker opp i morgen

                  Utover det, så må jeg fått tatt noen mål i forhold til adapterplate

                  Spennende å se hvordan du løser adapterplaten. Jeg har en plan på det men usikker på hvor bra det blir i praksis.

                  Comment


                  • Hei

                    Jeg er ferdig med å vikle motorene, og sette sammen gimbalen.

                    Anbefaler å kjøpe motorene ferdig viklet, da det er en kjedelig og tidskrevende jobb...

                    Jeg har test montert canon kameraet mitt på gimbalen, og fant ganske fort ut at jeg ikke fikk plassert kameraet korrekt ift CG.

                    Heldigvis er Fredrik(www.swerotor.se) som har produsert gimbalen ganske fleksibel, så han lager opp nye deler for meg, slik at kameraet passer gimbalen. I utgangspunktet blir armene forlenget 3 cm, og kameraplaten forlenget 3 cm bakover. Øvre firkant alu 15mm del på gimbalen, blir byttet ut til en forlenget utgave.

                    Standoff/avstandsstykker er bestilt - Fikk tak i noen M3x50 i rustfritt stål som kommer i posten.

                    Leter fremdeles etter en U alu profil. Har visst noe i garasjen, men den virker litt tynn. Bør vel være rundt 3mm tykk, og ha dim på minimum 25x25x25mm.

                    Har også installert autocad, så jeg jobber med å tegne opp adapterplaten. Gjerne kom med tips om bedre programmer hvis noen vet om noe som er enklere å bruke. Går det feks å bruke "mirror-copy" slik at jeg slipper å tegne hele greia?

                    Comment


                    • Originally posted by robin4 View Post
                      Hei

                      Jeg er ferdig med å vikle motorene, og sette sammen gimbalen.

                      Anbefaler å kjøpe motorene ferdig viklet, da det er en kjedelig og tidskrevende jobb...

                      Jeg har test montert canon kameraet mitt på gimbalen, og fant ganske fort ut at jeg ikke fikk plassert kameraet korrekt ift CG.

                      Heldigvis er Fredrik(www.swerotor.se) som har produsert gimbalen ganske fleksibel, så han lager opp nye deler for meg, slik at kameraet passer gimbalen. I utgangspunktet blir armene forlenget 3 cm, og kameraplaten forlenget 3 cm bakover. Øvre firkant alu 15mm del på gimbalen, blir byttet ut til en forlenget utgave.

                      Standoff/avstandsstykker er bestilt - Fikk tak i noen M3x50 i rustfritt stål som kommer i posten.

                      Leter fremdeles etter en U alu profil. Har visst noe i garasjen, men den virker litt tynn. Bør vel være rundt 3mm tykk, og ha dim på minimum 25x25x25mm.

                      Har også installert autocad, så jeg jobber med å tegne opp adapterplaten. Gjerne kom med tips om bedre programmer hvis noen vet om noe som er enklere å bruke. Går det feks å bruke "mirror-copy" slik at jeg slipper å tegne hele greia?


                      Jeg bruker google sketchup både til å tegne og til å poste g-kode på min CNC fres. Om du trenger noe frest kjapt er det bare å gi en lyd..

                      Fikk forøvrig gimbalen min i dag og etter 5 min var alt oppe å gå. Og det med imponerende resultat. Jeg tror jeg stod og jokka med gimbalen i en halvtime og bare gliste Snart ferdig med hexaen. Madammen må bare føde først, høhø

                      Comment


                      • Adapterplate

                        Hei

                        Jeg synest det var litt google sketchup var vanskelig å jobbe med av en eller annen grunn. Uansett, jeg har fått plottet inn noe i autocad. Her er resultatet:

                        Click image for larger version

Name:	adapter1.jpeg
Views:	1
Size:	22.7 KB
ID:	599099

                        Når det gjelder nye deler til gimbalen, så tar dette er par uker pga ferieavikling og noen uforutsatte problemer med CNC'en hos produsent.

                        Uansett tar det litt tid å vente på andre deler som jeg trenger, så tid har jeg foreløpig nok av

                        Høres bra ut Truls! Gleder meg å se den i aksjon!

                        Comment


                        • Hvordan går dette her? Spent på din gimbal og..

                          Comment


                          • Originally posted by Trulsen View Post
                            Hvordan går dette her? Spent på din gimbal og..
                            Hei

                            Jeg har fått m3x5cm stål spacerne.

                            Jeg venter på følgende:

                            Nye deler til gimbal fra svensken - han kommer veldig snart tilbake fra ferie.

                            Adapterplate - TinyD på forumet lager denne - vi venter på leveranse av CF.

                            Aluminium - bestilte firkantrør 15x15x1mm og U profil 30x30x30x3mm på ebay - pakken er sendt.

                            Holder dere oppdatert så fort det skjer noe

                            Comment


                            • Da fikk jeg pakke i posten.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_1427.jpg
Views:	1
Size:	44.4 KB
ID:	599867Click image for larger version

Name:	IMG_1428.jpg
Views:	1
Size:	66.1 KB
ID:	599868

                              Jeg har brukt dagen på å balansere gimbalen, og lagt inn seneste versjon av programvaren.

                              Jeg har også brukt mye tid på å tune inn PID osv, men dette er ikke lett. Disse må være perfekte, for at motorene ikke skal generere vibrasjoner(motorene durer) pga "overkompensasjon".

                              Jeg opplever også tid til annen at "ting" faller ut. Dvs at controlleren/sensoren setter aksene i ytterposisjon for så å gå tilbake til senter igjen. Skjer spesielt ved brå bevegelser eller når man nærmer seg ytterpunkter. Har prøvd å skru opp power, men motorene blir bare varme...

                              Dette opplegget viser seg å være en pain in the axx.

                              Jeg skal prøve å ta en avansert kalibrering, men tviler på at det hjelper. Jeg har forøvrig prøvd både med 3s og 4s batteri.
                              Last edited by robin4; 14-04-13, 18:54.

                              Comment


                              • Gode nyheter i forhold til Adapterplaten.

                                Råvarene har kommet, og TinyD har frest ut adapterplaten i 2,7mm CF(se link)

                                Karbon adapterplate – Trond Dalsveen's Blogg om RC og sånt…

                                Dette ser bra ut!

                                -----

                                Når det gjelder PID innstillingene så sliter jeg. Når gimbalen kommer i ytterpunkt "slipper" den, her får jeg også feilmeldinger på "bussen" i simplebgc guien.

                                Se video for hva jeg mener i forhold til "slipper"...

                                Last edited by robin4; 22-04-13, 20:41.

                                Comment

                                Working...
                                X