Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMHW Ultimate 1.85m / 2.15m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by alflovvold View Post
    Noen som har noen tips på hvordan hengslene skal slottes inn i ror? Har i utgangspunktet tenkt å frese ut disse med en tynn kutteskive - dog da vil det jo bli endel luft på sidene for å få det dypt nok.. Har også noen "slotteverktøy" fra Dubro liggendes, men disse frykter jeg vil sprekke opp treverket.. Tips tas imot!

    Alf
    Du må bore et hull i ytterkant av hvert hengsel, deretter kan du bruke "slotteverktøy" i mellom.
    Disse hengslene skal jo inn i lettfiner, og den kan til tider være ganske hard å få fjernet.

    Kjell Aanvik
    remotepilots.no

    Comment


    • #32
      Stått relativt stille nå i noen dager grunnet altfor mye jobb - kommer slike "topper" i reklamebransjen ofte,
      da kunder skal synse til de blir blå, gjerne i siste liten - og deadlines skal i tillegg holdes.

      Uansett, ikveld blir det nok noen timer i bua!

      Alf
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #33
        Da har det skjedd litt siden sist!

        Brukte Fredags kveld på å forbedre hobbybua, med rot ut og ny arbeidsbenk inn - det gjorde det endel mer effektivt å jobbe med byggingen. Neste post blir nok en lang lysarmatur i taket, det er litt slitsomt med spotbelysning da det blir mye skygger o.l.
        Her skal all mulig plass utnyttes!

        Ting som er gjort siden sist -

        - Hele kroppen er ferdig pusset ned, dog noe sheeting skal ha litt sparkel+puss til slutt
        - Sheeting foran er påbegynt, dog denne blir nok åpen i toppen frem til tank / cannistere er på plass "lager nok en luke her"
        - Sideroret har fått trailing edge "?" bøyd til, stått i klem et døgn nå så burde være grei å lime
        - Servobrettet for høyderor er ferdig tilpasset og installert, samt noe forsterket
        - Canopy brettet er ferdig limet, mangler tilpassning av selve canopyen, samt festemekanisme
        - Kabanere er endelig ferdig på plass, som var litt pirk å få til
        - ++ endel småtterier

        Jeg hadde egentlig tenkt å lage et eget oppheng for høyderors-servoer, men med nærmere ettertanke var faktisk ikke den originale installasjonen så dum - dog om noe mer tungvint for vedlikehold/sjekk av servoer. Men, brettet er bygd slik at man slider det ut av opphenget, burde funke greit.

        Beklager litt dårlig bildekvalitet, tatt med iPhone4 - det er egentlig ikke så mørkt som det ser ut til..

        Alf

        Click image for larger version

Name:	IMG_0285.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	571640Click image for larger version

Name:	IMG_0279.jpg
Views:	1
Size:	69.1 KB
ID:	571649Click image for larger version

Name:	IMG_0278.jpg
Views:	1
Size:	79.0 KB
ID:	571648Click image for larger version

Name:	IMG_0262.jpg
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	571647Click image for larger version

Name:	IMG_0292.jpg
Views:	1
Size:	96.2 KB
ID:	571646Click image for larger version

Name:	IMG_0283.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	571645Click image for larger version

Name:	IMG_0270.jpg
Views:	1
Size:	124.1 KB
ID:	571644Click image for larger version

Name:	IMG_0277.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	571643Click image for larger version

Name:	IMG_0284.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	571642Click image for larger version

Name:	IMG_0282.jpg
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	571641Click image for larger version

Name:	IMG_0266_N.jpg
Views:	1
Size:	134.1 KB
ID:	571650Click image for larger version

Name:	IMG_0271_Q.jpg
Views:	1
Size:	127.2 KB
ID:	571651
        Last edited by alflovvold; 04-10-10, 10:25.
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #34
          Se der ja...

          Skjer ting nå skal jeg si.
          Har fått med meg at det kan være en tanke å forsterke der siden på kroppen der canopyen ligger.
          Kan vist fort bli bøyd nedover når trekket strammes.

          Comment


          • #35
            Litt mer fremgang!

            Det er rart med det, til å begynne med går ting veldig fort for å få alle større deler på plass mm., men tiden begynner å renne fort etterhvert som man begynner med detaljer, tilpassing, målinger, pussing, mer pussing mm.

            Jeg har i alle fall lært en del underveis, så storebroren skal nok gå noe litt kjappere å bygge.
            Samt, har ikke hatt allverdens tid i det siste til å pusle - så jeg får skylde litt på det og.

            Nuvel.

            En liten milepæl er egentlig nådd.. Gruet meg litt til å henglse hele halepartiet, da jeg synes det var litt vanskelig å få alle hengsler helt sentrert med en rett kutt - ikke minst oppflising med slotteverktøy mm. Å gjøre dette manuelt funket ikke så bra, selv med de tipsene jeg fikk her, i mine øyne - så jeg endte opp med å bruke en 0.8mm kutteskive på en fastmontert drill i stikke for å lage snittene så langt inn det går uten å lage snittene for brede. Resten av "slottingen" gikk mye bedre da jeg kunne bare dunke ut litt på hver side i snittet.

            Hadde jeg skulle gjøre dette på nytt nå hadde nok hele prosessen gått litt kjappere, og bedre - men da har jeg lært til neste runde..

            Vurderer også å rett og slett bytte ut de medfølgende hengslene med pinnehengsler i neste runde - da disse er mye " IMO " enklere å tilpasse.. Får tråle byggebloggen til Olav en gang til for å plukke opp "les: stjele" noen triks..

            Hele halepartiet er stort sett ferdig nå, både hengsler og rorhorn er tilpasset - samt alt sammen er pusset ned. Støvmaske er kjekt å ha! Wire rigging er såvidt påbegynt, stusset litt på at det ikke var noen små messingrør i hardwarepakken til å klemme disse sammen - stoler ikke helt på, det som tilsynelatende er EMHW sin løsning med kun krympeplast rundt disse, uten å ha lest om det faktisk er ment slikt riktignok..

            Baksiden er også sparklet og pusset ned.

            Utslagene er det i alle fall ikke noe å si på!
            Nok en gang litt dårlige mobilbilder, men det får gå..

            Stayning: Jepp, godt tips! Ser det flekser litt der langs siden, skal se om jeg ikke får stivet det av om det blir et problem.

            Alf
            Click image for larger version

Name:	IMG_0317.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	571871Click image for larger version

Name:	IMG_0316.jpg
Views:	1
Size:	86.5 KB
ID:	571872Click image for larger version

Name:	IMG_0313.jpg
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	571873
            Last edited by alflovvold; 11-10-10, 09:00.
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #36
              Tenkt litt mer på motorvalg i storebroren jeg skal bygge etterhvert, hadde egentlig bestemt meg for DLE111 da jeg er knallfornøyd med DLE55 i min 87" Sbach..

              Men nå har jeg riktignok lest endel om DA85 som jeg i skrivende stund er litt forelsket i.. Og jammen sparer man litt vekt og, totalt sett!
              Ser for meg pullout ikke er fullt like god, men er maskinen merkbart mer stabil i sakte 3D øvelser er jeg mer ivrig på det igrunn..

              Noen som har noen erfaringer med denne i 100cc klassen?

              Alf
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #37
                Jeg har hatt DA-85 i en 2,6m yak. Den er sykt med krefter i den. Og tror nok pull-out er nesten jevngod.
                Jeg syns 85' gikk bedre enn 100'n. Denne hadde pipe.

                Men........ de første seriene med DA-85 hadde bra med vibrasjone! Men jeg hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe en til.

                Last edited by anders e; 12-10-10, 16:44.

                Comment


                • #38
                  Takker så mye for råd, Anders!

                  Nå så jeg riktignok Beast'en til Affa, fikk ikke noe særlig lyst til å putte DA120 i min og! Virket helt rå!! Ahh, teite video..

                  Nå er det ikke racerfart på byggingen for tiden, men har fått ferdig canopy ikveld!


                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #39
                    Ja jeg har også DA-120, i en 2,8m. Sykt med power.
                    Denne motoren er også lett.

                    Comment


                    • #40
                      Hehe ja, fått med meg EF Yaken din; veldig feit.. men prisen er også relativt feit! :/

                      Nå er vel ikke 2.15m klar før neste vår tenker jeg, kanskje det er mulig å få tak i noen brukte 85 / 120 innen den tid?
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #41
                        Motor er snart på plass!

                        Måtte fjerne 9mm av lengden på motorboksen for å tilpasse motor, da denne har litt andre mål enn DA/DLE 50/55 som den kommer ferdig tilpasset for.

                        Cowling måtte dessuten åpnes litt ekstra på venstre side i front, da sylinderen stanger borti.. Men tror ikke dette blir veldig synlig.

                        Mini-hobbysjappa mi måtte nok en gang omøbleres for å kunne jobbe litt friere med maskinen, dog jeg er litt spent om jeg får plass til å bygge 100cc maskinen på samme plass!






                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • #42
                          Da er det nok en gang gjort litt mer!

                          - Cowling ferdig frest ut
                          - Motorboks limt, forsterket med trekantlister innvendig
                          - Høyre side nede har blitt sheetet
                          - Godt på vei med hjemmelaget servobrett for sideror

                          Nå vet jeg ikke hvor mange som følger med, men jeg poster nå litt i ny og ne uansett..

                          Alf




                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #43
                            Tror det er mange som følger med på denne=) Detaljrik og bra skrevet blogg+ bilder. Fin mal å gå etter om man skal prøve en lignende modell engang, eller byggetips til andre modeller=) keep it uP
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • #44
                              Sier meg slående enig,,, Nice nice!!
                              All you need is love

                              Comment


                              • #45
                                Jeg følger med! Så godt håndverk er alltid fascinerende å se
                                Kenneth Davidsen

                                Comment

                                Working...
                                X