Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMHW Ultimate 1.85m / 2.15m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ahh, men det var hyggelig å lese!
    Alltid litt ekstra dytt i ryggen når andre også intreserer seg..

    Puh, hele dagen alene med tre småbarn, to katter oh en hund kan få konsekvenser på hvor mye man orker når kvelden kjem!

    Hmm.. Tv, spill, trening eller bygging? Dobbel hmm..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #47
      Ikke lett å få gjort noe denne helgen, men en liten update blur det da!

      - motorboksen er stort sett ferdig limt
      - motor tilpasset/festet
      - servoplaten til sideror er ferdig m. oppheng på den ene siden
      - glassfiber biten som holder høyderorservoplate er tilpasset
      - begynt såvidt "endelig" på tankopphenget
      - småtterier mm.

      Har helt i grenseland lite luft fra spinnerbakplaten til cowling "2mm" så mulig jeg jukser cowling litt lenger bak.

      Imorgen får jeg cannistere mm., så det blir spennende å se hvor trangt det blir!



      Sent from my iPhone using Tapatalk
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #48
        Dette ser utrolig bra ut. Fin beskrivelse og bra bilder Men er dette et vanskelig bygg? Tenkte på for en som meg, som ikke har scratchbygget før..
        Trond Winger, søndagsflyger

        EG MX2 106"
        Ultimate 71"/DLE55
        GB Yak55 2.2M/DLE55

        Comment


        • #49
          Heisann Trowin,

          takker for hyggelig tilbakemld!

          Edit: nå så jeg jo at det var deg med Peak Ultimaten, så du har sikkert mer erfaring med store bensin fly enn meg allerede! Jeg flyr mest elektro tross alt. Men, jeg lar nå svaret stå lell.

          Det kommer litt ann på hvor mye erfaring du har med fly generellt tror jeg, det hjelper å ha satt sammen noen ferdigfly i denne størrelsen tidligere - da vet man liksom hvor ting skal!

          Det gikk veldig fort i starten å få opp rammeverket, dog så kommer den tidkrevende biten med mye smådetaljer - ikke nødvendigvis vanskelig, men man skal nok ha " i alle fall meg! " tunga rett i munnen..

          Kittet i seg selv er veldig bra kvalitetsmessig - men savner system og step-by-step manual m. gode illustrasjoner, slik at man er sikker på at man ikke gjør ting i feil rekkefølge/feil deler/mål mm. for oss som ikke har bygd allverdens kitt før!

          Det følger f.ex. ikke noen deler med til servo/rx brett, ei heller noe tips " så sant jeg ikke har gått glipp av noe " av installasjon av tank - så man må gjøre litt research, samt tenke litt..

          Nå har jeg riktognok et par kitt jeg bygde som 15-16åring, men disse ble ikke nødvendigvis helt "kremt" bra!

          Dog endel reperasjoner, store og små - har det blitt endel av de siste 2årene..

          Ok, for å gjøre et sammendrag av alt dette - hehe..

          Liker du å bygge/reparere ting&tang så kan jeg anbefale dette! Man trenger ikke å være Einstein, men man bør nok belage seg på at det går endel tid til både bygging, research og tenking. Tålmodighet trengs det godt av.

          Steike, det var en lang post å skrive på tlf.. Phew!

          Så, for de av dere som faktisk leste hele regla over uten å få hjerneblødning - her er kveldens update!

          Skulle bare ønske at døgnet hadde flere timer.. Fått skviset inn et par timer nå.

          - Sideror servobrett er ferdig med oppheng
          - Tank opphenget er godt på vei
          - Cannistere er endelig kommet

          Godt at min nøysommelige utfresing av firewall og en vegg inne i kroppen viser seg å være spot on! Her vil jeg lage et enkelt hjemmelaget oppheng.



          Sent from my iPhone using Tapatalk
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #50
            Ja det er meg m ultimaten Jeg har vel ikke så veldig stor erfaring m store fly, men jeg har da satt sammen en del sett (ARF) siden jeg begynte m denne hobbyen. Er glad i å bygge, kan også være ganske tålmodig, så det spørs vel om det ikke blir et byggesett på meg også etterhvert.
            Det ser hvertfall veldig bra ut dette her. Skal bli spennende å se hvordan det blir seende ut når du er ferdig

            P.S: Fikk ikke hjerneblødning, utfyllende svar er alltid bra
            Trond Winger, søndagsflyger

            EG MX2 106"
            Ultimate 71"/DLE55
            GB Yak55 2.2M/DLE55

            Comment


            • #51
              Tenkt litt mer rundt en ferdig konstruksjon av tank-opphenget, da denne ble litt mer tricky enn den kanskje strengt tatt hadde behøvd å være, om jeg rett og slett hadde lagd en plate med noen former å legge den oppe i. Men, da blir det i alle fall litt fancy?!

              Jeg gjorde liksegodt en kjapp visualisering av denne på 20min, istedenfor å prøve meg frem her - jeg driver jo tross alt med 3D til daglig, så skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har brukt dette mer enda..

              Her er min tenkte konstruksjon, med noen gummislangebiter med 6mm innvendig diameter kuttet til å små biter for å limes fast på carbonrørene. Da tenkte jeg rett og slett å bruke litt heavy strips x4 for å henge tanken opp, samt en stoppeplate i front.

              Rotasjon pga. vibrering er jo en issue, tror jeg rett og slett forankrer denne i utluftningen i front via tynn strips/tynn vaier.

              Lar endel rør være igjen helt til jeg får sjekket CG, da jeg mistenker at tanken må lengst mulig bak her med tungt oppsett i snuta.

              Disse er sakset rett fra renderview, jeg pleier å være litt mer kresen på å gjøre etterarbeid på ting jeg lager i 3D men det får da være måte på! Det er bare tatt grovt på øyemål dette, så ikke ta ulikheter så nøye. Ingen industridesigner her nei!

              Om noen har noen kommentarer / forslag tas de imot!

              Click image for larger version

Name:	tank01.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	572119Click image for larger version

Name:	tank02.jpg
Views:	1
Size:	30.6 KB
ID:	572120Click image for larger version

Name:	tank03.jpg
Views:	1
Size:	20.8 KB
ID:	572121
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #52
                etter det jeg har forstårr bør det være noe vibrasjonsdempende greier også. slik at bensinen ikke skummer bobler seg. men det er bare hva jeg mener.
                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre


                Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

                Comment


                • #53
                  Sant nok,

                  får vel lurt noe dempende skumbiter til her - dog på min Sbach er tanken kun stripset fast til en plate, og aldri hatt noe problem med det.
                  Noen erfaringer her?
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #54
                    Det ser ut som tanken din blir helt skjult, eller tar jeg feil? Hvis du uansett ikke ser den,kan du jo bare dra skumgummi rundt hele tanken før du stripser den fast, da blir det vel ikke noe skumming. Eller bruke armaflextape, den er fin til slikt
                    Trond Winger, søndagsflyger

                    EG MX2 106"
                    Ultimate 71"/DLE55
                    GB Yak55 2.2M/DLE55

                    Comment


                    • #55
                      Kan være lurt å hvertfall bruke filtklunk. Det er en sikkerhet om det blir skum.

                      Comment


                      • #56
                        Filtklunk har jeg allerede - har lest endel om dette, virker som en bra sak.

                        Skal se om jeg ikke finner noe egnede materiale "som armaflex tape" å dempe noe vibrasjoner med på Clahs Ohlson / Biltema el.lign.!? Tanken blir ikke skjult, dvs. planer om å lage et slags lokk forann på toppen, nettopp for å ha tilgang til tank mm., liker ikke helt tanken å lukke vekk hele skiten uten å ha muligheten til å kunne komme til for inspeksjon, reperasjon mm., samt å kunne sjekke at festet til toppvingen sitter skikkelig fast i ny og ne.

                        Takker for tips!
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • #57
                          Rørleggersjapper har vel Armaflex eller kaiflextape, vet ikke m biltema, ikke sett det der. Hvis ikke får du si fra, har mange ruller
                          Trond Winger, søndagsflyger

                          EG MX2 106"
                          Ultimate 71"/DLE55
                          GB Yak55 2.2M/DLE55

                          Comment


                          • #58
                            Trowin: Skal si ifra om behovet melder seg!

                            Fikk i alle fall gjort småtterier innimellom alt annet idag.. Selv om det ikke ble noen tur til Hadeland på meg! :/

                            - Venstre front ferdig sheetet
                            - Topplokket er ferdig m. fester/skruer
                            - Fueldot festet m. forsterkning bak

                            Jeg er flink til å henge meg opp i unøyaktigheter, så brukte altfor lang tid til å tilpasse åpning for kabaner "på godt norsk" gjennom sheeting, samt tilpasse hull for maskinskruer slik at jeg slipper å trekke med denne på mm.

                            Også kjekt m. tanke på sjekk at denne sitter godt fast etter ymse turer.

                            Er riktignok litt spent på om trekket kommer til å dra seg på topplokket når skruene strammes, da jeg ikke forsterket denne med f.ex. lettfiner..
                            Satser alikevel på at det går med et nødskrik, kanskje med noen plastikkskiver mm.

                            Nuvel, her er noen bilder.
                            Kunne som vanlig ikke dy meg uten å "montere" cowling mm. for helhetsinntrykket! Hehe..

                            Ahh, kjenner jeg må ta på meg "gi-f-handskene" nå så jeg får speedet opp litt, er man uheldig så kan jo denne saken være en liten fyrstikkfabrikk på første turen tross alt!




                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • #59
                              Kanskje du må bygge en til meg også en gang
                              Går fort nå.

                              Comment


                              • #60
                                Hehe ja, bare å si ifra

                                Hyggelig å høre, synes selv det går fryktelig tregt - men kroppen begynner da å bli ferdig om ikke annet! Blir godt å begynne på vinger, noe "nytt" liksom..

                                Men, godt med litt tilbakemld - litt ekstra push til å bli ferdig!

                                Ser ut som dere hadde det fint idag!


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                                Comment

                                Working...
                                X