Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMHW Ultimate 1.85m / 2.15m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMHW Ultimate 1.85m / 2.15m

    Hjelp!

    Da er jeg smått igang med mitt største byggeprosjekt så langt!
    Etter å ha siklet på EMHW " EMHW - STARTSEITE " sine kit en god stund skal jeg bygge både den lille og mellomstore versjonen. Disse er bestillt fra Eureka RC - remotepilots.no

    Kom først bort i EMHW da jeg leste en hel del om 50% Pitts Challenger bygget til noen andre her på forumet for en god stund siden, de fleste kjenner sikkert til denne: http://www.artistic3d.net/index.php?...id=6&Itemid=50 " som tilfeldigvis ligger på rcmarked.no i skrivende stund ", samt byggingen av Funtana S av Ola Fremming på sin hjemmeside.

    Trålet over alt jeg kan finne om info ang.disse flyene, samt byggeblogger både her lokalt - av Olav sin 2.15m " Ultimate 2,15M byggetråd - (MFN) ModellflyNytt.no " samt en kar fra Nederland som har en rimelig detaljert gjennomgang av bygget. "EMHW Ultimate 36% Kit-Build! With DA85! - FlyingGiants"

    Nå kommer nok ikke jeg til å gjøre like mye for å lette disse maskinene, holder meg nok stort sett etter boka bortsett fra at enkelte komponenter som understell sannsynligvis blir byttet ut med lettere og stivere carbon utgaver.

    Førsteinntrykket til kittet er utrolig bra! Man merker hvor gjennomført alt er, og man får den gode "gammeldags godt håndtverk" feelen over det hele. Det er nesten litt sjarmerende å gå igjennom den medfølgende CDn med .pdf av manual "som forøvrig er på tysk, noen som vet om en som er oversatt?" samt de medfølgende bildene som ikke akuratt er tatt av en proff fotograf, eller noe fancy design på ting og tang. Det er bare rett og slett godt ujålete håndtverksånd over det hele.

    Kittet virker forøvrig veldig greit å bygge, med knallgode materialer - nøyaktig "tilsynelatende" utfreste deler og ting som ferdig utfrest sheeting til vinger - ikke dårlig! Det følger også med ferdig kuttede isoporformer som man bruker som en slags jig når man bygger vingene. Smart.

    Overrasket også over hvor store lette luftfylte-hjul som fulgte med, skikkelig størrelse på både dem og hjulkåper. Disse duger nok bra på litt grovt grass.

    Kort og godt - inntrykket så langt er kvalitet så det holder, hele veien. Dog, rart manual ikke er printet / lagt ved på cd med engelsk språk..

    Her følger noen bilder fra utpakkingen nå ikveld, bare fått gått over alt å sjekket litt før forkjølelsen kalte meg tilbake til senga! Tatt fra telefonen min, så kvaliteten er nok ikke best..

    Jeg har også et annet slags "prosjekt" for å få bygget begge maskinene, nemlig å få bygget et nytt hobbyrom uti hytteboden - men mer om det senere.

    Da er prosjektet igang. Wish me luck. Tar gjerne imot råd underveis!

    Mvh.
    Alf Løvvold

    Click image for larger version

Name:	IMG_0132.jpg
Views:	1
Size:	93.2 KB
ID:	627348Click image for larger version

Name:	IMG_0133.jpg
Views:	1
Size:	88.4 KB
ID:	627349Click image for larger version

Name:	IMG_0134.jpg
Views:	1
Size:	90.1 KB
ID:	627350Click image for larger version

Name:	IMG_0135.jpg
Views:	1
Size:	62.2 KB
ID:	627351Click image for larger version

Name:	IMG_0137.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	627352Click image for larger version

Name:	IMG_0140.jpg
Views:	1
Size:	90.1 KB
ID:	627353Click image for larger version

Name:	IMG_0139.jpg
Views:	1
Size:	82.7 KB
ID:	627354Click image for larger version

Name:	IMG_0138.jpg
Views:	1
Size:	90.0 KB
ID:	627355

    Cowlingen er en del større enn på 87" Sbachen min, med overraskende mye høyretrekk.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0141.jpg
Views:	1
Size:	47.2 KB
ID:	627356
    Last edited by alflovvold; 17-09-10, 07:05.
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%


  • #2
    Her skal det følges nøye med
    Gleder meg.

    Comment


    • #3
      Jeg skal nok følge spent med her tenker jeg...

      Comment


      • #4
        Dette blir bra!! Lykke til=)
        Ole Kr Follstad

        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
        EF Extra 300 60"
        EF Extra 300 104" Eme120
        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
        ESM Bearcat, NGH 38cc
        Phoenix p51D Mustang, Dle55
        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
        Hangar 9 Piper cub 1\4
        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

        Comment


        • #5
          Blir artig og følge ett "byggeprosjekt ".
          Er jo mest montering det går på om dagen, så du må bare følge på med bilder/info underveis nå. Artig med ett ordendlig byggeset også, gir ett ekstra kikk på maiden det når det er selvbygd.
          Lykke til
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #6
            Heisann,

            her følger et par bilder fra et par timers økt ikveld! Forkjølelsen har tatt meg skikkelig nå, så ikke fått kommet fullt så langt som jeg hadde håpet - men noe har jeg da fått gjort.

            Alle deler er ferdig trykt ut, fant ut at syl/tynn skrutrekker og hammer funket veldig bra for å banke over alle de små holdepunktene på en ryddig måte. Selve firewall og tykkere treverk ble isolert ved hjelp av en kontursag, som forøvrig er veldig kjekk å ha. Alt er også blitt sortert, slik at jeg får holdt full oversikt over hva som hører til hvor.

            Det blir endel overskuddsmateriale igjen, dette er igrunn veldig greit med tanke på reperasjoner og andre behov som måtte dukke opp..

            Dog mangler pussing av alle deler, regner med jeg får tatt en runde på det i løpet av morgendagen - så sant formen er bedre..

            Gjorde også en liten prøvemontering, og det gikk jo lekende lett! Jeg tror faktisk det ikke er store problemet med at manualen er på tysk, for alt virker veldig logisk og ryddig tilrettelagt. Tror ikke det skal ta lange tiden å få sammen selve grunnkonstruksjonen av maskinen, bare formen blir grei igjen..

            Litt rart dette med størrelse! Det er ikke såååå mange måneder jeg synes min Sbach342 87" var stor som fy når jeg pakket den opp på kontoret. Men etter en tur på Notodden ble den liksom aldri helt den samme, størrelsesmessig Men, det er vel ikke størrelsen det kommer ann på hehe.. Blir spennendes å bygge storebroren etter denne minste versjonen i alle fall, nå er ikke målene så vanvittig annerledes - men jeg tipper helheten oppleves endel mer massiv..

            Så langt kan dette anbefales, dette var gøy!

            Et par bilder..

            Alf

            Click image for larger version

Name:	IMG_0152.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	571310Click image for larger version

Name:	IMG_0151.jpg
Views:	1
Size:	88.9 KB
ID:	571311Click image for larger version

Name:	IMG_0150.jpg
Views:	1
Size:	101.5 KB
ID:	571312
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              Originally posted by alflovvold View Post
              Gjorde også en liten prøvemontering, og det gikk jo lekende lett! Jeg tror faktisk det ikke er store problemet med at manualen er på tysk, for alt virker veldig logisk og ryddig tilrettelagt.

              Alf
              Jeg fikk byggeveiledningen oversendt i kveld, og kommer tilbake med en norsk utgave i løpet av kort tid..

              Kjell Aanvik
              remotepilots.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Eureka View Post
                Jeg fikk byggeveiledningen oversendt i kveld, og kommer tilbake med en norsk utgave i løpet av kort tid..

                Kjell Aanvik
                remotepilots.no
                Knallbra! Det var servicen sin.
                Last edited by alflovvold; 18-09-10, 00:22.
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • #9
                  Da har jeg fått gjort litt mer på Ultimaten idag!
                  Mellom hver gang jeg legger lim i en skjøt må jeg snyte meg, så smått irriterende.. Stjeler litt tid også kan du si.. Ahhhhh!

                  Uansett, fått pusset alle delene jeg trykte ut igår - med en provisorisk båndsliper - gammel drill påmontert sandpapirskive, satt i skrustikke. Har også kommet et godt stykke på vei med kroppen, fått oversatt litt av manualen, samt stort sett brukt bilder til orientering. Kittet bygges veldig lett!

                  Har brukt ca.5timer på byggingen idag, totalt 7timer så for folk som har mer erfaring "og ikke er syke!!!!" enn meg burde nok klare å gjøre dette endel kjappere. Om man vil da, dette var bare kos..

                  Understellet er også merket av for oppborring av fester, legger ved et lite bilde av prøvemontering.

                  Ser ut til at det skal gå fint å bygge den på mitt lille rom i kjelleren, blir nok en ekstra bordplate langs veggen etterhvert -
                  men dvs. at byggerommet i hytta blir utsatt litt. Tipper det kan komme godt med på storebroren..

                  Bildene er litt mørke, det er da litt mer lys nedi hula mi..

                  Alf

                  Click image for larger version

Name:	IMG_0155.jpg
Views:	1
Size:	122.3 KB
ID:	571325Click image for larger version

Name:	IMG_0158.jpg
Views:	1
Size:	103.4 KB
ID:	571324Click image for larger version

Name:	IMG_0162.jpg
Views:	1
Size:	100.3 KB
ID:	571323
                  Last edited by alflovvold; 19-09-10, 07:24.
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #10
                    Går kjappere enn man tror hvis man slipper å rydde vekk etter hver økt Og som du ser trengs uante mengder klyper og klemmer.
                    Er teksten i manualen sånn at du kan klippe den inn i en oversetter, f.eks Google sin?

                    Årets forkjølelse kan visstnok sitte hardt i, er på 4 uka med min nå Og jeg blir så og si aldri forkjøla.

                    Blir det plast eller Tex på denne? Har visst ei eske fra EMHW liggende et sted, sammen med en del Solartex...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo View Post
                      Går kjappere enn man tror hvis man slipper å rydde vekk etter hver økt Og som du ser trengs uante mengder klyper og klemmer.
                      Er teksten i manualen sånn at du kan klippe den inn i en oversetter, f.eks Google sin?

                      Årets forkjølelse kan visstnok sitte hardt i, er på 4 uka med min nå Og jeg blir så og si aldri forkjøla.

                      Blir det plast eller Tex på denne? Har visst ei eske fra EMHW liggende et sted, sammen med en del Solartex...
                      Hehe ja, tror nok det blir innkjøp av et par bokser til med billig-klyper, det gikk overraskende mye!
                      Ville nok nødig gått løs på et slikt prosjekt, hvis jeg ikke hadde et dedikert byggerom av noe slag.
                      Da ville jeg nok blitt ganske kjapt demotivert!

                      Joda, det var tanken å paste inn tekst fra .pdf, men nå var jeg så heldig å få den oversatt via Eureka - så foreløpig har jeg fått tilsendt de 2første sidene.. Men jeg skal teste å lime inn, tipper dog noen utrykk faller igjennom, google-translatet EMHW - STARTSEITE og den fikset ikke helt tekniske tyske utrykk, spesiellt ting meg bindestrek..

                      4uker? da får jeg håpe den første uka var verst, kan ikke huske å ha vært så neseforkjøla med tilhørende tett hode/skallebank noen gang!

                      Det blir nok Monocote trekk hele veien her..

                      Hva slags sak har du liggendes da? Hva venter du på?! Dette var jo bare kjekt!

                      Alf
                      Last edited by alflovvold; 19-09-10, 08:39.
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #12
                        Ja, første uka er verst...
                        Bra du fikk en oversettelse! Ikke alle tyske ord er helt selvforklarende.
                        Har en Bellanca liggende. Blant andre ymse kit. Tror det går fort bare man får somla den på byggebordet. Og når den får prioritet...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Da har jeg kommet et stykke lenger!

                          Litt vanskelig å få gjort noe idag med 3unger å holde styr på, samt bikkje. Men uansett!
                          Gjort meg ferdig, så langt, med undersiden av kroppen - tok litt tid å kutte til alle avstiverne som skulle på kryss og tvers der; samt festet understellet med islagsmuttere.

                          Så langt ser det ut som kroppen har blitt overraskende rett.

                          Prøvemontert noe av toppkonstruksjonen igjen, dette burde gå fint! Motorfestet også prøvemontert, men venter litt med å montere denne tror jeg; da det skal en 2cylindret 50cc inn der, med doble cannistere. Litt uvanlig løsning kanskje, som tilsier at de ferdige tillpassede veggene må endres endel.

                          Blir nok en times tid eller to til å bygge før jeg tar kvelden, noe som egentlig er litt galskap da jeg skal opp 06imorgen tidlig.. Da begynner jeg på siderorsstabben..

                          Alf
                          Click image for larger version

Name:	IMG_0174.jpg
Views:	1
Size:	123.0 KB
ID:	571365
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by alflovvold View Post
                            Joda, det var tanken å paste inn tekst fra .pdf, men nå var jeg så heldig å få den oversatt via Eureka - så foreløpig har jeg fått tilsendt de 2første sidene..
                            Alf
                            Med den farten du bygger, rekker jeg vel knapt å blir ferdig med oversettelsen før du har modellen klar.

                            Kjell Aa
                            remotepilots.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eureka View Post
                              Med den farten du bygger, rekker jeg vel knapt å blir ferdig med oversettelsen før du har modellen klar.

                              Kjell Aa
                              remotepilots.no
                              Hehe nja, enkel å bygge denne - så man blir jo litt gira!

                              Her er siste oppdatering ikveld, både siderorstabb og roret er ferdig "planket" på den ene siden, nøysommelig arbeid å kutte til alle bjelker som skal inn, men når man har lagd noen kommer man inn i en grei flyt..

                              Verdt å nevne er at basen, den ferdig kuttede rammen var skjeve på begge! Så et tips er å legge de ned motsatt vei av skjevheten "bue" for å så legge på vekter mens man fester balsabjelkene med nåler - da bygger disse opp nok spenn til å kompansere for skjevheten..

                              Ellers er Dubro syne "byggenåler" veldig fine, med litt gods i toppen slik at man har noe å presse ned med!

                              Alf

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0177.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	571369
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment

                              Working...
                              X