Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilmodell Z2-1 1940

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilmodell Z2-1 1940

    Har vært på loftet å hentet ned en gammel modell. Min bestefar bygde denne i 1940, sort/hvittbilde er tatt når modellen var nybygget.
    Jeg tror modellen er av eget design men er ikke sikker.
    Duken er sydd fast til spant og dopet, haledelen ble bygget på nytt i 1979 og trukket med plastfilm.
    Som det syns på de andre bildene så begynner den å bli litt sliten, den er nok moden for pensjon....
    Attached Files
    Parkzone Mustang
    Brooklyn Dodger
    Simplex 40
    Graupner Topsy

    På byggebordet:
    Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
    Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
    Brian Taylor Gloster Gladiator
    Buzzard Bombshell

  • #2
    Se der ja! Nok så skjeldent, og det eldste modellflyet jeg noen gang har sett. Denne må du være forsiktig med!
    All you need is love

    Comment


    • #3
      Artig at dere har tatt vare på Bestefars Fly. Vet du hva den er bygget av? Balsa var vel ikke så lett å få tak i på den tiden. Fin modell med smart løsning på regulerbar krok.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Så vidt jeg kan se så er det ikke brukt noe balsa i kroppen eller vinge, høyderoret er bygget opp av furu(?), spant er av 1mm "plank", ikke finèr. Bildet viser den originale delen som ble bytta ut i 79(utrolig hva man finner i gamle byggesettesker).

        Jeg har noen esker med materialer fra 40-50 tallet, der er det mye furu og gran + noen store balsablokker. Balsablokkene mener jeg å huske kommer fra livflåter som ble brukt i fly under krigen. Det er også en type finèr som ser ut som om det kommer fra gamle møbler.
        Det er jo litt "morro" å kunne restaurere gamle modeller med gamle materialer. Retro skal det værra!
        Attached Files
        Parkzone Mustang
        Brooklyn Dodger
        Simplex 40
        Graupner Topsy

        På byggebordet:
        Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
        Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
        Brian Taylor Gloster Gladiator
        Buzzard Bombshell

        Comment


        • #5
          Det er nok Furu ja. De som bygde på den tiden måtte være netthendte og tålmodige. Ikke noe ARF den gangen! Her er en artikkel fra 1941, som forteller hvordan Furu kan løse Balsa mangelen: The Hardwood Flier
          Mye godbiter for oss som er interessert i retro modeller på de sidene der.
          Interessant med Balsablokker som oppdrift i redningsflåter også.
          Attached Files
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Denne kan jo bli et interessant prosjekt i vinter, bare jeg blir ferdig med Dodgeren. Må ned på Byggmakker å hente plank på mandan....
            Parkzone Mustang
            Brooklyn Dodger
            Simplex 40
            Graupner Topsy

            På byggebordet:
            Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
            Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
            Brian Taylor Gloster Gladiator
            Buzzard Bombshell

            Comment

            Working...
            X