Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første fly - Phoenix Model Domino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Stueplass er en ting, eg antar at Ofly61 mente plass til å fly, ikke til lagring. Fuel kan være noe dritt på stuebord osv, men det finnes det enkle løsninger for
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #17
      Hei!
      Jeg har ikke erfaring med flyet, men har brukt Hitec radio inntil for ett år siden, og kan si at jeg er mye mere fornøyd med Futaba 10CG 2.4 GHz. Råder deg å kjøpe 2.4, fordi det er sikrere, du slipper å tenke på frekvensen og evt. nabofrekvensen og du slipper en lang antenne hengende på utsiden av kroppen! Så ville gått for en Futaba radio med 2.4 GHz i allefall

      Da jeg begynnte å fly brukte jeg en Kyosho Calmato Trainer 40, flyr veldig fint og er stort, det eneste er kvaliteten på coverfilmen. Den løsner i hjørnene, og må strykes på igjen.
      Flyet Arising Star 40 som selges hos Throttlestore vet jeg også flyr bra, dessuten er coverfilmen av bedre kvalitet og ikke løsner så fort
      Jeg ville gått for fuelmotor, da kan du fly så mye du vil på en dag, og slipper å sitte timesvis forran laderen(med mindre du har en lader til hvert batteri, men blir jo noen kroner til slutt det!) for å overvåke li-po batteriene dine mens de lader. En fordel med elektro er jo at motoren alltid starter og du slipper vibrasjoner og fuelsøl runt på fly/fingre...
      Kristoffer Rosmo
      Vingtor RC Klubb
      Great Planes Super Sportster 40
      SebArt Wind S110
      Clik 2.0

      Comment


      • #18
        Originally posted by nomore View Post
        Kan du begrunne hvorfor en fuel trainer krever mer plass og mer reparasjoner enn en elektro trainer?
        Balsa + fuel fly er ofte relativt tunge og skadene blir store ved kræsj.
        Tar "laaang" tid å reparere og krever mye erfaring for å få det skikkelig til.

        Elektro + EPP raske å reparere små skader (relativt) p.g.a. materialet er fleksibelt
        og flyene ofte lette i forholdt til størrelse.

        EPP krever lite erfaring for å få til reparasjon (litt smelte lim og du flyr videre).

        Elektro fly kan også flys på mange flere steder enn fuel (alt etter størrelse selvsagt).

        Så å anbefale balsa fly + fuel for nybegynnere synes jeg er et dårlig råd.

        Radio: En dyr Futaba er selvsagt bedre enn en billig RTF radio men for en nybegynner
        som knapt kan fly så fungerer RTF radioer greit nok.

        At det er mulig å programmere inn alt mulig rart i radioen er ikke nødvendigvis
        noen fordel for nybegynnere. For nybegynnere er det best at alt er enkelt og
        oversiktlig. Programmering og knotter med mange funksjoner ender som oftest
        med unødvendige kræsj og dertil frustrasjoner. Altså kjøp heller en enkelt RTF
        radio og lær å fly. Når nybegynner stadiet er passert så bør heller behovet
        for avansert radio med dertil funksjoner vurderes (det er mitt råd ...

        Odd H.
        Last edited by Ofly61; 30-09-10, 11:24.

        Comment


        • #19
          Har du tilgang til flystripa og noen som kan hjelpe deg ville jeg ha gått for traineren som du nevner. Selv om fuelfly i 40 - 50 størrelse er større en mange elektro fly så har de klart også noen fordeler.

          1 Blåser det litt eller enda friskere enn det - da kan du bare glemme de lette elektroflyene
          2 Det er sant at et fuel fly veier mer og dermed også treffer bakken med noe mer kraft, men generelt er de bygget mye kraftigere en elektrofly - noen av dem tåler ingen ting annen enn en perfekt landing uten at understell med mer ramler av eller blir ødelagt.
          3 Det å se modellen i luften er absolutt en fordel - små fly på 100 meters avstand kan være vanskelige å se og særlig hvis ting begynner å knote seg.
          4 Å reparere en fuelmodell som har hatt enkle skader er ingen heksekunst
          5 Når det gjelder radio og valg av dette er vel anbefalingene like mange som det finnes modellflyvere. Har du råd til en en god radio så kjøp det med en gang. Å ikke velge en komputerradio vil du angre den dagen du får ditt andre fly og må sette opp trim på nytt hver gang du skifter modell.
          6. 4 kanals fjernstyring er ikke noe å satse på, minimum 6 kanaler, den første modellen du får med enten 2 balanserors servoer eller 2 halerors servoer krever mer enn 4 kanaler hvis du ikke vil bruke y-kabel og masse manuel finjustering på rorhorn og støtstenger.
          7 Det finnes mange 40 - 50 size trainere som også er laget for elektro oppsett - ønsker du å unngå fuelsøl og innkjøring av motor med dertil hørende finjustering er det et godt alternativ - lipo batterier har jo sunket drastisk i pris.

          8 Phoenix modeller er godt bygget ARF - har selv hatt en Sea Bee fra dem og ble virkelig overrasket over den gode byggekvaliteten.

          Lykke til med modellflyging
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #20
            Som nybegynner så start med mest mulig vindstille, uansett fly type/valg!
            Etter hvert som ferdighetene øker så prøv å fly i mere vind. Regn med harde
            landinger. At dårlige skummplast fly har elendig understell er korrekt. Men
            det finnes selvsagt også bra fly med gode understell se elektro fly diskusjons
            forumet Indoor - (MFN) ModellflyNytt.no

            Odd H.

            Comment

            Working...
            X