Announcement

Collapse
No announcement yet.

SMS info tjeneste "drar på stripa nå"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SMS info tjeneste "drar på stripa nå"

    Påfølgende innlegg i tråden flyttet fra: Innledning NMFK - (MFN) ModellflyNytt.no


    Har rotet litt frem og tilbake med dette selv. Løsningen er enkel, problemet er at det koster penger pr. sendte melding
    Last edited by Jostein; 29-09-10, 20:20.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    Hei Jostein!
    Vi hadde en ordning der jeg kunne gå til et område på forumet vårt (som lå på klubbformannens private server) og markere navnet mitt, velge en av fem forhåndsdefinerte flysteder, og merke av klokkeslettet jeg skulle være på plass der. SMS-meldingen var da til eks: "Leif flyr på modellflyplassen kl 1300". Interesserte måtte kontakte adm. selv for å komme på ringelista. Dette mener jeg blei fakturert kun som en SMS hos telefonoperatøren. Det blei bare småpenger av det.
    1. Er dette noe som kan gjøres tilsvarende her på rc-forum ??
    2. Mente du at også rc-forum måtte fakturere en slik tjeneste ??
    Hilsen Leif Th

    Comment


    • #3
      Hvis noen kommer med en løsning, så er jeg villig til å hoste det...
      muligens også betale litt for det.
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by leitho View Post
        Hei Jostein!
        Vi hadde en ordning der jeg kunne gå til et område på forumet vårt (som lå på klubbformannens private server) og markere navnet mitt, velge en av fem forhåndsdefinerte flysteder, og merke av klokkeslettet jeg skulle være på plass der. SMS-meldingen var da til eks: "Leif flyr på modellflyplassen kl 1300". Interesserte måtte kontakte adm. selv for å komme på ringelista. Dette mener jeg blei fakturert kun som en SMS hos telefonoperatøren. Det blei bare småpenger av det.
        1. Er dette noe som kan gjøres tilsvarende her på rc-forum ??
        2. Mente du at også rc-forum måtte fakturere en slik tjeneste ??
        Hilsen Leif Th
        Det kan gjøres på hvilken som helst hjemmeside.
        Det jeg mente var at du må betale for tjenesten, til den sms-leverandøren du velger
        Vi bruker en leverandør som heter clickatell (sms gateway), og betaler rundt 35 øre per sendte melding.
        Resten av opplegget er bare en addon i cms'en/hjemmesiden, så det du etterspør er nok ikke noe stort problem

        Til tider sliter den litt med å sende til nr som har vært portet (flyttet fra en leverandør til en annen).
        Dette løses ved å bruke en sms gateway i Norge. Da koster det imidlertid litt mer igjen i form av etablering og månedsavgift.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment


        • #5
          Hei igjen Jostein!
          Må innrømme at nå driver jeg med noe jeg har lite greie på, men likevel;
          1. Betyr det at rc-forum kan fixe dette (feks. via clickatell) og at det ikke vil koste oss mer enn 35 øre pr sms?
          2. Kan dette faktureres direkte mot vår klubbkasserer?
          3. Kan da feks. jeg, få tilgang til å legge til flere navn på ringelisten?
          4. Det rc-forum trenger fra oss da er en "navneliste" og liste over "flysteder"?
          Det er også ønskelig at det ligger sperre for max 2 sms`er pr. dag.
          Føler at jeg ber om "vel mye gratisarbeid" nå, men jeg håper det er lov å prøve seg...
          Ber jeg om for mye, så bare "si fra", og vi legger ballen "på stedet hvil".
          Hilsen Leif

          Comment


          • #6
            Hei,

            Dette høres ut som en genial tjeneste. Eg er veldig interessert i å være med å lage den om eg får lov

            Det eg ser for meg er;
            - En selvstendig nettside, gjerne integrert opp mot forumet her
            - Mulighet for enten overtaksert sms, hvor mottaker betaler for meldingen, eller faktura for forbruk
            - Man lager lister, som hver enkelt bruker melder seg på/av. For eks ei liste som heter "Hadeland MFK", og så kan man via denne eller den selvstendige nettsiden registrere seg selv eller melde seg av.
            - Mulighet for å melde seg på eller av listene fra mobil.
            - Mulighet for å sende ut melding til listene både via web og via mobil.

            Hadde det vært noe? Den overtakserte SMS meldingen skal da kun dekke prisen på meldingen + litt for drift av systemet. For eks 1-2 kr.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Jeg kan som sagt drifte dette, men gjør det ikke med tap.
              Det koster 0,35 eller 0,65 pr.mld. avhengig av operatør
              Hvor mange meldinger går ut i løpet av et år?
              "Jeg tipper"-tall blir for vagt. Hvor mange brukte tjenesten sist den var operativ?

              Må i alle fall faktureres på årsbasis (evt. halvår), ellers blir det grusomt mye
              fakturering ut av det, og da blir det dyre meldinger etterhvert.

              Men hvis nomore er veeeeeldig gira på dette, så er det vel dette en fin mulighet?
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Det er tre ting som er løpende utgifter på en slik løsning:
                - meldingene
                - systemdrift
                - faktureringskostnader

                Om man får noen til å dekke driften av systemet(hosting) så er den utgiften dekket. Men om man så skal fakturere for bruken så blir det en faktureringsutgift også(minimum tid brukt på fakturering, blanketter, porto, purring osv). Om brukerene kunne ha betalt for meldingene selv, ved å overtaksere disse, så kan man slippe unna faktureringen. Men da skal ofte operatøren/SMS gatewayen ha sin del av inntjeningen(10-40%). Derfor må man sette overtakseringen til noe mer enn hva selve meldingen koster, for å få disse kostnadene dekket. I tillegg så er det ofte slik at minsteverdi på overtaksering er på kr 1.

                En kjapp utregning: kr 0.59 pr melding + mva = 0.74. Om da leverandøren skal ha (for eks 40% = 0.30) av inntjeningen så må meldingen koste mer enn 1.20 for at det skal gå i null for den som står ansvarlig ovenfor SMS gateway-leverandøren. Kost pr melding går ned alt etter hvor mange meldinger man bruker(forhåndsbetaler, ofte) så det kan bli billigere. Men 1-1.5 pr melding er vel folk villige til å betale for en slik tjeneste?

                En annen ulempe med fakturering er, som xilian er inne på, at man må fakturere mest mulig sjeldnest mulig for at det skal lønne seg(eller ikke bli for mye arbeid). Det som da blir et "problem"/utfordring er at man enten må forhåndsfakturere et visst antall volum, og klubbene må da stole på at vedkommende er rederlig, eller så må klubbene få kreditt i opp til et år og da må "leverandøren" stole på at klubben gjør opp for seg. Det er et lite miljø i Norge, og normalt sett vil det derfor ikke være et problem mtp tillit, men det skal bare en til som ikke gjør opp for seg til at "leverandøren" må ta tapet på egen kappe, eller jobbe for å få inn kravet.

                En gylden mulighet eg ser på dette her er at eg kanskje kunne ha bygget funksjonen inn i modellflysteder.no. Eg har lenge tenkt på å fikse og utvide løsningen, og dette hadde vært en genial tilleggsfunksjon. (så har eg nevnt det også, så eg ikke blir mistenkt for å planlegge det i skjul )

                edit: Bare så det er nevnt, eg har servere eg kan hoste løsningen på, så driftskostnadene er minimale til ikke-eksisterende. Eg ble ikke giret på ideen for å tjene penger
                Last edited by nomore; 29-09-10, 14:51.
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Originally posted by nomore View Post
                  edit: Bare så det er nevnt, eg har servere eg kan hoste løsningen på, så driftskostnadene er minimale til ikke-eksisterende. Eg ble ikke giret på ideen for å tjene penger
                  Det er vel en sak som passer inn der ja.

                  Selv om jeg synes det er *ekstremt* mange sider man må forholde seg til etterhvert...
                  Skal det være noe som helst business for deg må du jo markedsføre dette også,
                  og det koster kroner det og.

                  Greit nok at man kan være ivrig, men på sikt blir ting som dette ofte et ork,
                  og når man da i tillegg går break-even så er ikke lista høy for å legge ned.
                  En tjeneste som dette må være slik at man sitter igjen med noe i alle fall.

                  Helt ærlig tror jeg dette er en sak som hver enkelt klubb bør drifte selv.
                  Men det er min mening
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Ja, det er mange sider å forholde seg til etterhvert. Men det blir kostbart for hver enkelt klubb å ha noe sånn også, så da blir ofte resultatet at løsningen ikke blir til.

                    Typisk blir at 2 klubber og 30 meldinger i året blir for kostbart, mens 5 klubber og 200 meldinger er driftsverdig.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      jepp.. derfor jeg lurer litt på hvor mye dette har vært brukt tidligere
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #12
                        Her kom det jammen innslag og ideer langt over det jeg hadde forventet, og det var jo hyggelig. "Diskusjonen" om løsninger har allerede gått langt over hodet på meg, i forhold til mine kunnskaper om slikt. Jeg velger å lene meg rolig tilbake, og håper at dere drar dette videre, dere som "kan slikt". Kommer det til en brukbar/akseptabel løsning, så henger vi oss på (hvis vi får lov).
                        Vedr. "forbruket": Vi var vel 10 - 12 stykker med på "lista" vår, og det blei visst siste gangen kjøpt kontantkort for 200 kr, og det rakk til over ett års forbruk. Prisen pr. melding var 60 - 70 øre. Disse opplysningene er jeg ikke sikker på om jeg husker riktig.
                        Det kunne muligens være greit om temaet forsatte i en "ny" tråd, for heretter har nok ikke jeg (NMFK) noe særlig å bidra med. Det ser jo ut til at temaet har interesse langt inn i de innviddes rekker. Foreløpig tusen takk så langt alle sammen.
                        Hilsen Leif

                        Comment


                        • #13
                          Eg har nå en fungerende SMS gw løsning, med Clickatell som CPA, men ikke begrenset til. Skal se på dette i løpet av de neste dagene om ingen har noen innvendinger, og se hva eg kommer opp med
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment


                          • #14
                            Noen som har innspill til "faktureringsalternativene" for en slik løsning?

                            Ser at Clickatell har forskjellige priser alt etter hvilken operatør mottakeren har, og da blir det vanskelig å legge seg på en liten og flat takst, ettersom man ikke vet ved utsendelse hvor mye det vil koste(det er så vidt eg vet ikke mulig å vite hvilken operatør et nummer har).

                            Pris 1: kr 0.65 (Ventelo, Telenor og Zalto)
                            Pris 2: kr 0.35 (Resten)

                            Eg vet ikke hvor mye Clickatell tar i provisjon for overtakserte SMS, men om vi tar utgangspunkt i 40% så må hver melding koste 1 kr, og da sitter leverandøren(muligens eg) igjen med kr 0.09 øre pr SMS for de dyreste. Litt marginalt, men som en start kan det jo gå. Eg er villig til å prøve

                            Men eg ser da følgende alternativer for betaling av SMSene(sortert etter hva eg ser på som best/enklest):
                            1. Mottaker betaler en fast pris pr melding som mottas.
                            2. Avsender betaler for hver enkelt utsendelse med å motta en overtaksert SMS når meldingene er sendt.
                            3. Listeadministrator(en som starter ei "ringeliste") forhåndsbetaler for en viss kredittsum, som blir belastet når de sender meldinger.
                            4. Listeadministrator etterfaktureres for faktisk forbruk for de meldingene som er sendt ut.

                            Av Norske alternativer til Clickatell så har man flere. Problemet der er at skal man kunne sende overtaksert SMS så må man inngå en avtale hvor etableringsgebyret er er 5-10k, og en månedsavgift på 200-500 kr. I tillegg kommer prisen pr SMS samt provisjon til leverandøren(SMS gatewayen). Pluss mva for et meldingsvolum på 200 meldinger pr år så er utgiften pr SMS ca kr 53. Regner ikke med at brukerene vil betale kr 53 pr mottatte SMS når noen flyr et eller annet sted :P
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Hei!
                              Det var en ting jeg glemte å nevne tidligere i tråden:::
                              I vårt tidligere opplegg godkjente liste-administrator hvert enkelt "liste-medlem", og avkrevde ham et passord. Ellers fryktet han det kunne komme "hauger" av "søppel-medlemmer" og ødelegge hele greia. Dette bare nevnt til for ikke å ha glemt. Ellers synes jeg (ukvalifisert) at alternativ 1 i innlegget over her er veldig greit. De som "melder seg på" er jo interessert i tjenesten, og bør vel ikke ha noe imot å bli belastet for ei krone eller to. Tjenesten må jo skille på "klubb-nivå". Jeg behøver vel ikke å motta SMS om at noen skal ut å fly i Hammerfest.
                              Hilsen Leif Th

                              Comment

                              Working...
                              X