Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som tar små CNC jobber?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Har rådført meg med en kollega - han mener at det beste å bruke er Delrin eller Nylon.
    Størrelsen er grei men flensen på undersiden gjør det litt verre - nå blir det plutselig 3D eller en 2,5D med snuing av objektet - veldig pirkete når det er så små dimensjoner.

    Jeg skulle ha hentet den nye spindelen i Strömstad i dag men DHL hadde greid å ødelegge pakken slik at den ble returnert til avsender - 2 uker rett i vasken...
    Heldigvis så lovet forhandleren å sende en ny pakke i morgen og den burde være her i neste uke.
    Så har du hastverk så kan jeg ikke hjelpe deg - det blir ikke noe fresing før over neste helg på meg!
    Håper ny spindel er vel ankommet.

    Takk for at du har sjekket opp forespørsel vedr. minitannhjulet. Jeg tror det skal holde med flens på én side. På den andre siden av tannhjulet kan man sikkert "shimse" opp med en tynn plastfolie fra noe annet ræl, f.eks ved å klippe til plastfilmen man finner på hver side av båndet inni en gammel musikk-kassett.

    Bare hvis noen har egeninteresse av å forsøke å frese et slikt minitannhjul kan man forsvare gå videre med dette lille prosjektet. For store pengebeløp ligger det ikke i dette Jeg kan imidlertid love å dekke rimelige kostnader og dokumentere byggeprosjektet med en illustrert How-To, hvis andre kan ha glede av det.
    Last edited by nixxon; 19-11-10, 20:32.

    Comment


    • #17
      Alt oppe å kjøre nå ja

      Har du et "makro" foto av tannhjulet?

      Comment


      • #18
        Grunnen til at jeg spør er at jeg bruker et tannhjul design program for å lage programkoden.
        Dette designprogrammet baserer seg på de hoved tannhjul designene som finnes i dag.

        Tannhjulet ditt ser ut som en Involute type - denne type tannhjul har helt spesielle forhold mellom lengder/diametere/vinkler
        Bruker jeg dette som utgangspunkt så får jeg ikke målene dine til å stemme helt....
        Attached Files
        Last edited by Quadrocopter; 23-11-10, 20:04.

        Comment


        • #19
          Jeg skannet tannhjulet på en flatbed scanner med et millimeterpapir rundt og importerte bildet i Sketchup. Fulgte kurvene på øyemål etter å ha lagt inn dimensjonene. Det var litt vanskelig å se profilen helt nøyaktig siden tannhjulet er sort og fordi skanneren belyser litt på skrå slik at det blir noe skygger. Har jpg-filen på jobben, men skal skanne på ny så fort jeg kan med en hjemmeskanner.

          Kjempeartig hvis du kanskje vil prøve. Har du Sketchup installert fra før, forresten? Uansett så legger jeg ved skp.-filen versjon 8 her, zippet med Windows Vista funksjonen "Send til" --> "Komprimert (zippet) mappe".
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Har ikke Sketchup installert - men kan du eksportere fila i ett eller annet SolidWork format eller .DXF ?

            Kan du også sende den .jpg fila du hadde

            Comment


            • #21
              Her er en eksportert dxf versjon 14 (hva nå det betyr) av modellen. (jeg kan velge mellom versjon 2000 - 2010 og versjon 12 til 14) Ukomprimert var den 2,5 MB og komprimert kun 244 KB. Det var skikkelig kompresjon.

              En får håpe du får det opp i CAD-programmet ditt.

              Modellen er i 100:1 av praktiske årsaker mens jeg jobbet i Sketchup.

              Hva slags filetternavn har SolidWork-filer, forresten?

              Sketchupmodeller har forresten ingen vektorgrafikk, bare rette linjer. Vet ikke om det blir trøbbel med CAD programmer som leser DXF-filer.
              Attached Files
              Last edited by nixxon; 20-11-10, 00:00.

              Comment


              • #22
                Eller... Hvis dere vil gå sikkelig "old school"... Bruk ett av de andre tannhjulene som plugg, lag en negativ, støp en ny tann, og lim den på plass.. lag et bittelite anker av tynn pianotråd siden plast er noe drit å lime.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #23
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Eller... Hvis dere vil gå sikkelig "old school"... Bruk ett av de andre tannhjulene som plugg, lag en negativ, støp en ny tann, og lim den på plass.. lag et bittelite anker av tynn pianotråd siden plast er noe drit å lime.
                  Jobber du som urmaker

                  Comment


                  • #24
                    Jeg har vært inne på tanken å lage og lime på en tann, men tror det blir for smått og dårlig heft.

                    Hadde jeg hatt et komplett 13 tanns tannhjul kunne det gått an å lage en negativ i feks silikon og fylle den med epoxy eller likn. Etter herding burde man kunne slipe overflaten ned til riktig tykkelse. Et problem er imidlertid at de andre, intakte tannhjulene ikke har 13 tenner.

                    Evt kunne man jo lage avtrykk med det ødelagte tannhjulet i et fastere materiale feks plastilina i to omganger, slik at alle 13 tennene blir preget i negativen. Men det kan nok bli vanskelig å få dette tilstrekkelig nøyaktig med dobbel dypp i plastilinaen.
                    Last edited by nixxon; 20-11-10, 16:58.

                    Comment


                    • #25
                      Har noen prøvd å åpne dxf-filen?

                      Ellers vedlegger jeg et par bilder som viser oversikten over alle tannhjulene og en ny Close Up av det ødelagte tannhjulet.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Fila er åpnet og den ga meg en indikasjon på hvordan det skal se ut.
                        Ang. tykkelse
                        Hvor tykt er tannhjulet der tennene sitter og hvor tykt er det i senter der hullet er?

                        I denne .pdf'en kan du ratte å leke deg litt Nikkon_V6sw.PDF
                        Attached Files
                        Last edited by Quadrocopter; 21-11-10, 00:15.

                        Comment


                        • #27
                          Utrolig profft innspill da, Quadro!

                          Råtall fra digitalt og ikke minst elektronisk skyvelær fra Kong Hong:
                          Tykkeste: 1,57 mm
                          Tynneste: 1,40 mm
                          Diameter midt mellom 2 tenner på en side til topp tann på motsatt side: Ø=6,16 mm

                          Ytre diameter shimsering: Ø=3,03mm
                          Last edited by nixxon; 21-11-10, 00:18.

                          Comment


                          • #28
                            ok - da skal jeg rette opp dette, skal se om jeg finner noe egnet "plast" på mandagen så kan jeg gjøre et kutt så du får ett tannhjul å prøve med....

                            Comment


                            • #29
                              Var eksporten fra Sketchup til DXF-fil lesbar? Hvordan så det ut? Du fikk vel med han gubben på ca 176 illustrerende cm også da?
                              Last edited by Quadrocopter; 21-11-10, 01:09.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by nixxon View Post
                                Var eksporten fra Sketchup til DXF-fil lesbar? Hvordan så det ut? Du fikk vel med han gubben på ca 176 illustrerende cm også da?
                                Hjulet var stort det ja.....

                                Greide å lese .dxf fila men dxf er 2D format så det bli liggende en mengde dupliserte vektorer oppe på hverandre sikkert p.g.a. av original tegningen er 3D.
                                Brukte dataene fila til å sjekke ut tannhjulet som kommer ut av Involute programmet.

                                Det er ikke helt identisk men det som er viktig er lengde (hvor lenge tennene ligger mot hverandre) og krumning på buen som sitter på siden av tanna.
                                Vi får se om det passer når jeg har fått laget en "dummy"

                                Comment

                                Working...
                                X