Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som tar små CNC jobber?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Gjorde et raskt test kutt bare for å se om det lar seg gjøre og resultatet var greit - Kommer til å kjøre den endelige med litt finere "oppløsning" slik at pussejobben blir mindre.
    Trenger trolig det originale tannhjulet for å se om tennene og vinkler stemmer.

    Er du i Oslo sentrum en eller annen dag så kan vi møtes.


    På bildet ser det ut som om tennene er i forskjellig form og størrelse men det er bare bildet som lyver.
    Tennene ser ut som den som står i klokken 12:00 stilling.
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 22-11-10, 20:11.

    Comment


    • #32
      Helt sjef! Noen bedre anledning til å trykke på "Thanks"-knappen vil jeg vel neppe få. Mange takk for innsatsen! Kanskje tannhjulet du har laget vil virke fint uten noen ytterligere modifikasjoner.

      Jeg sender en PM ang det praktiske.

      Comment


      • #33
        Imponerende, hadde ikke trodd det var mulig å frese ut et så lite tannhjul med god nok presisjon.
        Frank, er det noen mulighet for overtale deg til å frese ut rorhorn til seilflyprosjektet mitt i 2mm alu?
        Olav Kallhovd

        Comment


        • #34
          Originally posted by olav_k View Post
          Imponerende, hadde ikke trodd det var mulig å frese ut et så lite tannhjul med god nok presisjon.
          Frank, er det noen mulighet for overtale deg til å frese ut rorhorn til seilflyprosjektet mitt i 2mm alu?
          Er det til MKS Ds 6125'en?

          Kunne vært morsomt å prøvd men problemet ligger i at de 0,3mm eller 0,4mm frese bitene jeg bruker kun har en arbeids lenge på maks 1.8mm - det finnes noen som er lengre med de koster skjorta og litt til.
          Siden aluminium er vesentlig hardere enn nylon/plast så går det dessverre ikke å gjøre noen kompromiss her heller.

          Men du kan sende en tegning av hva du hadde tenkt deg så skal jeg se om jeg kan bruke andre teknikker eller andre bits.

          Har du sjekket hva som finnes av ferdige armer ute i markedet som eventuelt kunne passe - Hitec har noen til sine x125 servoer
          Last edited by Quadrocopter; 23-11-10, 18:49.

          Comment


          • #35
            Jeg tenkte bare på rorhorn i vingen jeg, så f.eks en 3mm fres hadde sikkert gjort nytten.

            Men å lage servohorn er selvfølgelig interesant til servoer det ikke er mulig å kjøpe ferdige forsterkete horn eller aluhorn til. Hadde kanskje gått lage et verktøy for prismet; En herdet stålaksling med utvendig riktig prisme og flat ende + en styring i midten som kunne presses inn i servohornet?

            Sender deg en mail senere jeg, når jeg vet hvordan rorhornene skal bli og har en tegning, så kan du se på det
            Last edited by olav_k; 23-11-10, 20:33.
            Olav Kallhovd

            Comment


            • #36
              Originally posted by olav_k View Post
              Jeg tenkte bare på rorhorn i vingen jeg, så f.eks en 3mm fres hadde sikkert gjort nytten.
              Da er det ingen problemer, men hadde det ikke vært bedre å lage dem i carbon eller slites disse for fort ned?

              Men å lage servohorn er selvfølgelig interessant til servoer det ikke er mulig å kjøpe ferdige forsterkete horn eller aluhorn til. Hadde kanskje gått lage et verktøy for prismet; En herdet stålaksling med utvendig riktig prisme og flat ende + en styring i midten som kunne presses inn i servohornet?
              Det er nok måten å gjøre det på men det blir ekstremt dyrt etter hvert - Så tynne bit som kan frese stål får man bare fra noen få produsenter og prisen er hinsidig.....

              Sender deg en mail senere jeg, når jeg vet hvordan rorhornene skal bli og har en tegning, så kan du se på det
              Send i vei

              Comment


              • #37
                Quadrocopter,
                Du er min yndligsnerd. Ingen over, ingen ved siden av. Bøyer meg ydmykt i støvet!!!
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Da er det ingen problemer, men hadde det ikke vært bedre å lage dem i carbon eller slites disse for fort ned?
                  Den e fin, og joda, både karbon- og glassfiber går bra, må ikke være alu. Men det finner vi ut av.
                  Olav Kallhovd

                  Comment


                  • #39
                    nixxon,
                    er det noe grunn til at flensen på den ene siden har en uthuling (se bilde)
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Jeg har antatt at det bare er en støpemisdannelse. Jeg har ikke sett tegn på at uthulingen har noen funksjon. Bra bilde, forresten.

                      Comment


                      • #41
                        Ok - da ble en versjon som du kan bruke ferdig.
                        Jeg fikk tak i noe lexan plast som tåler litt mer belastning, denne er hvit - ikke sort men jeg regner med at kosmetikk ikke spiller noen rolle

                        Sender tannhjulet i morgen - ta og test det, kanskje du må slipe av en 0.01 mm i høyden men det gjøres veldig enkelt med å dra det et par ganger over et 1200 sandpapir.
                        passer det så lager jeg et par til i Lexan og POM som du kan ha i reserve

                        Click image for larger version

Name:	TN-lexan.jpg
Views:	2
Size:	71.9 KB
ID:	573967


                        Originally posted by LaSt View Post
                        Den som tar det oppdraget må skrive en liten epistel, med bilder selvfølgelig Jeg fant en 0,3mm borr i skuffen, og tanken på å skulle bruke endefreser på samme størrelsen er litt uvant. Det vil være lærerikt å se hvordan noen angriper så små deler.
                        Skal lage en liten video og ta noen bilder av prosessen - men det er ikke så enkelt å få bra kontrast med den hvite lexan bakgrunnen.
                        Last edited by Quadrocopter; 02-09-13, 22:40.

                        Comment


                        • #42
                          Dette ser meget lovende ut. Det blir artig å se om jeg får kameraet til å snurre og gå igjen.

                          Comment


                          • #43
                            Fikk en "hard pakke" med en bitte liten og svært lett julegave i posten i dag. Fra Quadrocopter. Mange takk. Ser ut som du har frest ut flens på begge sider likevel. Ikke dårlig.

                            Prøvemonterte tannhjulet i hjulrekka (unntatt hjulet nærmest motoren) og de snurret alle fint uten hjuldeksel på da jeg dro linsa ut og inn manuelt. Det nye tannhjulet sitter litt romslig på akselen (med diameter 1,57 mm), men det ser ikke ut til å ha noen betydning. Etter dette satte jeg kameraet sammen og trykket på "on". Jeg får dessverre fortsatt "lens error". Jeg hører motoren forsøker å kjøre ut linsa, men det høres ut som om motoren ikke klarer å drive tannhjulene rundt. Det er mulig tannhjulet er ørlite grann for tjukt, slik at det er spent fast etter at jeg skrudde på dekselet over tannhjulene.

                            Nå skal jeg feilsøke litt ...

                            Comment


                            • #44
                              Løst :d

                              Etter mislykket førsteforsøk med det nye tannhjulet krudde jeg kameraet fra hverandre igjen og fant ut at det nye tannhjulet ikke satt fast likevel. Motoren gikk imidlertid litt tregt, så jeg snurret litt på den manuelt. Da gikk den plutselig lettere. Så satte jeg sammen kameraet igjen med linsen halvveis ute. Skrudde på strømmen og vips så gikk linsen inn og deretter ut igjen. Ikke lenger feilmelding på skjermen.

                              Kjempeartig. Tannhjulet ditt virker kjempefint, Quadrocopter.

                              Tusen takk for innsatsen!
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Kjempe!

                                Laget hullet til akslingen litt stort p.g.a. at jeg var redd det skulle bli trangt.
                                lager et par til til deg med litt mindre hulldiameter så har du noen i reserve

                                Ja - det ble flens på begge sidene.

                                Comment

                                Working...
                                X