Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget i kompositt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Når det gjelder hvor mye tid som går med, så kan jeg si at jeg regner med å bruke 6 måneder på de to første flyene, som jeg håper skal gi meg flytid hele neste sesong. Da bygger jeg nesten hele tiden og flyr nesten ikke i det hele tatt. Det er ikke tid til å øve på simulator eller andre ting underveis hvis jeg skal få flydd til våren for å si det sånn.

    Neste byggesesong skal jeg etter planen lage den doble versjonen + en Rodeo2m + 2 nye planker til sesongen 2012. Hvis jeg klarer det selvfølgelig, jeg har nemlig allergi som gjør det vanskelig for meg å holde på med kjemikalier og støv over lengre tid.
    Last edited by tyggen; 18-03-11, 10:36.

    Comment


    • #17
      Hvilket materiale har du brukt til spantene i stabilisatoren, og hvordan har du formet dem? Vanvittig stilig prosjekt. Gleder meg til kapittelet om vingen!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #18
        Til stabilisatoren har jeg har brukt en plate av uni-karbonfiber som jeg har støpt på en glassplate under vakum, den er laget som kryssfiner og er ca 0,5mm tykk. Ribbene er dobbel tykkelse (ca 1mm). Det kunne like gjerne ha vært brukt kryssfiner.

        Karbonfiber kan sammenlignes med metall under bearbeidelse, sagblad og diamantskiver blir veldig fort utslitt og gnistene fyker når man sliper på det med maskin. Jeg bruker vanlige kuttskiver til Dremel eller diamantskive for å skjere i det. Sliping og justering er best med en slipe tønne (Dremel) og pussekloss.
        Last edited by tyggen; 18-01-11, 05:31.

        Comment


        • #19
          Vingen

          Vingekjerne-halvdelene er ferdige og det gjenstår å lime dem sammen og legge karbon-roving i bjelken, før de kan vakumstøpes i ett stykke.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0001.jpg
Views:	1
Size:	72.4 KB
ID:	576389
          Profil sjablonene er laget av 2mm kryssfiner.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0002.jpg
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	576388
          Vingekjernene blir skjert ut med gravitasjons-kutter.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0003.jpg
Views:	1
Size:	73.0 KB
ID:	576383
          Delene til vingen blir limt sammen med 5min.epoksy.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0004.jpg
Views:	1
Size:	41.5 KB
ID:	576386
          Vebbingen blir skjert ut og limt inn en og en.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0005.jpg
Views:	1
Size:	48.6 KB
ID:	576385
          Kjernen til hovedbjelken blir montert.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0006.jpg
Views:	1
Size:	36.7 KB
ID:	576384
          Vingetippen blir skjert til riktig form.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0007.jpg
Views:	1
Size:	41.5 KB
ID:	576387
          Vingetippene blir formet.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0008.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	576391
          Sporene til servoledninger blir frest ut.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0009.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	576390
          Rørene til servoledninger er laget av sugerør med glassfiberstrømpe rundt.

          Click image for larger version

Name:	RIMG0010.jpg
Views:	1
Size:	50.9 KB
ID:	576382
          Vingehalvdelene er ferdige og klare til å limes sammen.

          Dette prosjektet er nå avsluttet i denne omgang. Det har blitt for omfattende for min kapasitet, og det byr på for mye bygging i forhold til at det vil være stor risiko for at det ferdige flyet ikke vil vare så lenge.
          Jeg føler også behov for å få mer erfaring med å lage vinger på denne måten ved mindre og enklere prosjekter.
          Jeg takker for interessen, det har for min del vært minst like interesant som for dem som har fulgt med til nå.
          Last edited by tyggen; 15-03-11, 12:50.

          Comment

          Working...
          X