Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grokker 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grokker 3

    Grokker 3 ombygging.
    Vil poste bygging av en depron Grokker til dogfight her også.
    Siden min Bror ble ferdig først må jeg bygge en verdig motstander.Så jeg har tatt fram mitt påbegynte bygg
    (fra slutten av 90- tallet) Må bygge den om litt etter å ha sett på bildene til Ving MFK, og gi min "Tyske " motstander en verdig kamp mot en "Fransk modell". Vil legge ut noen bilder underveis, og ev. noen spørsmål.
    Min første tanke er å snu kroppen opp ned, skjære ev litt på en gml ving. forandre halen litt og sette på en passende elektromotor.
    Har du noen bilder av dine nye? ev. gamle, inspirert av Grokker tegningen. legg ut bilder til ære for Tore Paulsen på denne tråden: Grokker 3 Tore Paulsen "Hall of Fame" - (MFN) ModellflyNytt.no
    Attached Files
    Last edited by Sundtair; 12-04-12, 12:54. Reason: Bilder og Hall of Fame
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

  • #2
    Lagde den gamle vingen enda litt mindre, for at den skal nærme seg Nieuport 17. Synes Grokker kroppen ligner litt på den oppned
    Haleflatene er også gjort litt større, siden den får 2 vinger, håper det hjelper.
    Limt inn tynn kryssfiner,pianotråd 1,5mm, med epoxy og glasfiberforsterkning.
    Den laveste vingen har sin orginale V-form. Så nå er spørsmålet om jeg bør lage V-form på den øverste?

    Mvh Andreas
    Attached Files
    Last edited by Sundtair; 07-10-10, 07:55.
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Seer bra ut det der.
      Om du lager V eller ikke blir vel en smaks sak.

      Din bror er flink til å fly, så du får noe og bryne deg på !
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Vi har hatt noen byggekurs vi da. Bygde grokkere litt fritt etter tegning og valgte isoporkjerner med 50g glassfiberduk utenpå (med pålagt plast og lagt i press for ok finish).
        Klubben sponset både fly og utstyr sålenge modellene ble ferdig og de etter trening fløy dem selv. Noen var med 12-motor og noen med elektro (raketter omtrent med det hobbycityoppsettet vi valgte
        Masse bilder på byggelokalesidene:
        Byggelokale VFKM.no - Valdres Modellflyklubb /bygging

        Jo Grini

        Click image for larger version

Name:	youngsters_s.jpg
Views:	2
Size:	99.7 KB
ID:	571745Click image for larger version

Name:	DSC00151.jpg
Views:	2
Size:	51.2 KB
ID:	571746)
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Grokker vinger

          Hyggelig å få noen på Grokker tråden. Et fly med masse gode minner. Noen hadde tydligvis snakket med broderen, for plutselig var han på døra og var veldig ivrig på å komme ned i kjelleren (kjørt 1.times tid). Så nå er vingen fått en knekk slik at den blir stabil nok for meg eller bruttern(røde baron).
          Grokker vingen er enkel å bygge. Siden min øverste vinge ble limt på slutten av 90- tallet ble det kun litt rep. av vingen. Som det står på tegningen er det bare å lage sin egen fasong. Det er viktig å bruke en hard 6mm balsa til forkant. Da har du en ving som overlever flere fly. Nå må jeg finne en god måte å feste vingen på.
          Attached Files
          Mvh Andreas
          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
          PCM.at mye glede i litt carbon
          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

          Comment


          • #6
            Vingefeste på min Nokker17

            Fant ut at de 1,5 mm pianotrådene ikke var like godt bøyd. Så for å rette på feilene la jeg flyet på 2 stk 2"x2". Limte så fast det som skal bli vingefeste på sikt. Skal forsterke litt etterpå med tråd og mere lim. Og lime på 2 rundpinner til strikkfeste av vingen.

            Andreas
            Attached Files
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • #7
              Nå er vingefestet og understellsfestet limt og forsterket med sytråd.
              Jeg fyller Epoxy limet i engangs-sprøyter for å få riktig blanding(billig å kjøpe på apoteket)
              Øvre ving har mindre angrepsvinkel på luftstrømmen enn den nedre. Det gjør at ned øverste ikke kommer i STALL før den nedre, og du får da et mer stabilt fly.

              Mvh
              Andreas
              Attached Files
              Last edited by Sundtair; 08-11-10, 10:09.
              Mvh Andreas
              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
              PCM.at mye glede i litt carbon
              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

              Comment


              • #8
                Begynner å bli avansert til Grokker å være dette
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Firewall

                  Litt inspirert av Tore Paulsen sin. Og det skal bli gøy å se hvordan den oppfører seg. Dette er noe jeg hadde lyst til for mange år siden

                  Og nå er firewall limt på med epoxy

                  Andreas
                  Attached Files
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sundtair View Post
                    Øvre ving har mindre angrepsvinkel på luftstrømmen enn den nedre. Det gjør at ned øverste ikke kommer i STALL før den nedre, og du får da et mer stabilt fly.
                    Dette er "Mooot norrmalt" som Leif Juster ville sagt. Av bildene ser det ut som om øvre vinge er montert lengre fram enn den nedre. Altså med "positive stagger", som det heter på nynorsk. Det normale er da å ha "positive decalage", som betyr at øvre vinge har STØRRE monteringsvinkel enn nedre vinge.

                    Årsaken til dette er at man faktisk VIL at øvre, eller egentlig framre vinge skal stalle først. Det som skjer da, er at løftets trykksenter beveger seg bakover. Dette har samme effekt som om tyngdepunktet plutselig skulle flytte seg framover, nemlig at nesen på flyet vil bevege seg nedover ved stall. Dette vil hjelpe til med å oppheve stallen. I motsatt fall, hvis nedre / bakre vinge staller først, vil nesen på flyet bevege seg oppover, noe som i kombinasjon med økt vingebelastning på vingene som fortsatt har løft, mest sannsynlig fører til en brå stall som ikke er så grei å komme ut av uten å miste betydelig høyde.
                    Meeeget ugunstig ved take off eller landing.
                    Last edited by MotoMan; 09-11-10, 10:46.
                    If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                    Comment


                    • #11
                      Det hørtes veldig riktig ut MotoMan.
                      Men hadde de stått rett over hverandre, da hadde det blitt riktig?
                      Har ikke bygget eller tenkt på dette før, bare hørt, så jeg monterte den med litt mindre angrepsvinkel. Jeg har "hørt" at C.G. skal ligge ca 1/4 lengde fra fremkant på øvre ving (total lengde er fra framkant øvre ving til bakkant nedre ving.)
                      Før jeg gjør mer galt...
                      Andreas
                      Last edited by Sundtair; 10-11-10, 03:39.
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #12
                        Har nå fått på 2 lag med dope, skal sprayes med bil lakk o.l. i sølv før de Franske fargene kommer på
                        Har fått flere forvirrende svar på angrepsvinkel til vingene,, så hva som er riktig er jeg usikker på selv om jeg heller mot Motoman sitt argument... Har nå lest et sted at den økte luftmotstanden på øvre ving opphever nesened tendensen og at du risikerer å gå i spinn.. at modellfly blir montert med lavere angrepsvinkel på den øvre. ser det også ut til ??
                        Når jeg bestemmer meg kommer det i denne tråden

                        Andreas
                        Last edited by Sundtair; 16-11-10, 22:19.
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • #13
                          Click image for larger version

Name:	Nokkersølv1.JPG
Views:	1
Size:	97.6 KB
ID:	573963Click image for larger version

Name:	Nokkersølv.JPG
Views:	1
Size:	111.5 KB
ID:	573964

                          Da er den lakket i chrom/sølv farge fra simprop fra 1988, og den tørket, men ble veldig blank så nå er den pusset lett med rødpad. Før merker skal sprøytes på.

                          Andreas
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • #14
                            Sprayet raskt på noen merkerClick image for larger version

Name:	Nokker 17 merker.JPG
Views:	1
Size:	113.6 KB
ID:	574354

                            Mere i romjula??

                            Andreas
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              Har den vært i lufta???????????????

                              Comment

                              Working...
                              X