Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna med JBA 61, hjelp med motor innstillinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna med JBA 61, hjelp med motor innstillinger

    Fersk i gamet..
    Nettop kjøpt meg en cessna 177 med JBA 61 motor. Har akkurat begynt monteringen.
    Så over motor og instruksjon. Lurer på hvordan man justerer forgasser og hvilke skruer som er til hva? og hvor på forgasseren sitter de??? I instruksjonen står det en henvisning til en tegning somm ikke finnes... kan noen hjelpe meg?
    Noen som vet dette?

  • #2
    Hei og velkommen til Forumet


    Her har jeg (i første posten) prøvd å fortelle det elementære:

    Justere motorer?? - (MFN) ModellflyNytt.no

    "Hovednåla" som regulerer blandingen på full gass sitter like ved der du kobler fuelslangen til. Den er lett å se, stor sak.
    Tomgangsnåla kan sitte to steder: enten inne i den roterende tønna som gasservoen regulerer (motsatt side av hovednåla) eller så sitter den oppe på selve forgasserhuset på siden, og skruen ender i et lite hull foran på forgasseren. Jeg kjenner ikke den motoren du har, men regner med at det er mest sannsynlig du har skruen inne i tønna...? Legg ved et bilde hvis du er i tvil.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei og stor takk for svar.

      Ja, den sitter nok liksom i motsatt ende av hovednåla ja. så litt nøye etter nå og når man vrir på "tønna" så går nåla inn i hovednåla.
      Drev å lurte litt på en ting til mht fuel. kjøpte med en kanne med 15% nitro. Men kan jeg bruke den som innkjøringsfuel uten å gjøre noe mer bortsett fra å la den gå rikt??
      Kjøpte en nitrobil for mange herrans år siden og da mener jeg at jeg brukte en annen type fuel til innkjøring?
      Erfaringer/kunnskap om det??

      Comment


      • #4
        Det går nok greit så lenge du passer på å la den gå rikt,husk det er ikke fullt så stort effektuttak og turtall som i bilmotor.
        John Rune Henriksen

        Comment


        • #5
          Takk for info!
          Ca halvveis i monteringen nå, sikkert mer jeg lurer på etterhvert. Så får vi håpe vinden løyer snart, så jeg kan prøve den før det blir for kaldt

          Comment


          • #6
            JBA motorer er Kina motorer og er ganske "thight" til å begynne med. Kjør den 2 - 3 ganger i benk eller påmontert fly - før du lufter den i flyet første gang. Har en SK motor - laget på samme fabrikk og når den er innkjørt så er det en bra motor.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Yepp, som Espen sier så kjør den en del feit før du magrer sakene og begynner å fininnstille. Gjør du store forandringer på tomgangsnåla havner du fort ut på viddene Hovednåla skal du bare sjonglere med, tomgangen justeres når du velger å magre mot max effekt.
              Som johnardo sier så kan man gjerne holde seg til en type fuel for "alt". Jeg brukte bare 15/15-fuel. Fungerer på det meste utenom noen sære motorer. Lurer på at SuperTigre vil ha lite eller null nitro, og YS-motorene er glad i mye mer nitro (opp til 30%).

              Forumet er her for at du skal spørre, ikke vær sjenert
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X