Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Ref (MFN) ModellflyNytt.no

    Holder på å montere ende-stopp bryterne, men fikk bare montert 2 grunnet stolryggen tok knekken på M2.5 gjenge tappen min i dag
    Denne er ikke akkurat å oppdrive på Rimi så det ble en USA bestilling.....
    Har selv kjøpt M2,5 tapper hos lokale verktøyforhandlere ved flere anledninger. Spørsmålet er selvsagt hvor mye arbeid man skal legge i å lete rundt. Ebay er ofte enklere og raskere...

    Comment


    • #62
      Originally posted by ronsand View Post
      Har selv kjøpt M2,5 tapper hos lokale verktøyforhandlere ved flere anledninger. Spørsmålet er selvsagt hvor mye arbeid man skal legge i å lete rundt. Ebay er ofte enklere og raskere...
      Fant en i Oslo som solgte men han var i et annet univers når det gjaldt priser

      Comment


      • #63
        Hei folkens.

        Har sittet å lest litt på byggebloggen. Kom da egentlig fram til at jeg måtte få tak på en slik CNC.
        Fikk så bestillt meg en CNCDIY 3040 med 0.8kW spindel og en 4 akse chuck av Mr Walter Kung.

        Etter hva jeg har forstått er Mach3 noe av det beste man kan bruke til styring av selve cnc'en.

        Så nå lurte jeg på hva dere har planer å bruke av CAD og CAM programvare?

        "ronsand" kunne du lagt ut en video av maskinen i opperasjon?
        Kunne sikkert vært interessant for mange av oss here inne.

        Comment


        • #64
          Hei.

          Jeg har en grei "råfilm" av fresing i aluminium, men må redigere den først.
          Skal se om jeg får til dette ikveld


          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #65
            Ser fram til filmen Robert.

            BlizzWave - Er dessverre reist offshore og fikk ikke tatt noe film av maskinen i operasjon før jeg reiste. Har uansett bare gjort noen enkle testkutt i nylon (skjærefjøl rappet på kjøkkenet). Tror for min del at jeg ikke får "lekt" så mye med maskinen før etter påske. Få se på dette da.

            Det ser jo ut som om Frank (Quadrocopter) begynner å nærme seg ferdigstilling av maskinen sin. Kanskje han legger ut noen videoer etter hvert?

            Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke EMC2, men siden de fleste her på berget bruker Mach3 ble det det samme på meg.

            Av CAM har jeg kun Cut2D fra Vectric per i dag. Tenker å gå for noe mer avansert når behovet melder seg (har lastet ned demo av Vcarve pro og Cut3D fra samme leverandør). Litt usikker om og hvordan disse støtter 4 akser.

            Av CAD har jeg lastet ned demo av Alibre. Dett ser meget bra ut og man får en fullversjon fra 97USD på nett eller fra 800kr hos forhandler i Norge.

            Ronny
            Last edited by ronsand; 14-03-10, 20:47.

            Comment


            • #66
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Fikke ikke så nye tilbakemelding på gcode generering programvare så jeg ender vel opp med noen spørsmål på CNC-zone.
              Fikk du noen tilbakemelding på CAM programvare?

              Ser at jeg må skaffe noe mer avansert enn Cut2D om jeg skal gjøre 3D arbeide. Liker grensesnittet til Vectric, men det blir kostbart med både Vcarve pro og Cut3d.

              Kanskje Tahustvedt kan svar på dette: Støtter disse (eller iallefall Cut3D) fult ut 4 akser?

              Ronny

              Comment


              • #67
                Originally posted by ronsand View Post
                Fikk du noen tilbakemelding på CAM programvare?
                Regner med at mitt behov kommer til å dekkes av MeshCAM men det er en toolpath (CAM) pakke
                Last edited by Quadrocopter; 14-03-10, 21:52.

                Comment


                • #68
                  Vectric sine programmer støtter ikke fullt ut fire akser, det nærmeste du kommer er at siste versjon av Aspire har en slags funksjon for roterende fjerde akse som jeg ikke har utforsket selv. 3D-systemet Vectric bruker er ikke optimalt da det ikke takler vertikale kanter, men det fungerer greit. Jeg håper de forbedrer det i fremtiden, jeg har klaget på det på forumet deres og fått respons.

                  Det er mulig å lure maskinen til å operere med en fjerde akse ved å enten "pakke ut" den sylindiske modellen før dne eksporteres til CAM-programmet, eller tegne det med rotasjon i tankene og kjøre den roterende aksen som Y i maskina for eksempel.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by ronsand View Post
                    Fikk du noen tilbakemelding på CAM programvare?

                    Ser at jeg må skaffe noe mer avansert enn Cut2D om jeg skal gjøre 3D arbeide. Liker grensesnittet til Vectric, men det blir kostbart med både Vcarve pro og Cut3d.

                    Ronny
                    Jeg har prøvd meg på noen litt mer avanserte CAM program, MasterCAM X3, EdgeCAM, og ArtCAM.

                    Syntes alle var litt vel avansert. Dvs jeg skjønte ikke helt hvordan de funket. Pluss jeg hadde litt problemer med lese modeler jeg hadde laget i AutoCAD skikkelig.
                    Programmene til Vectric virket helt greie for mitt bruk.

                    Må vel egentlig ha CNC maskinen for å forstå mer.

                    Vegabond, håper du fikser video til oss

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by BlizzWave View Post
                      ....."ronsand" kunne du lagt ut en video av maskinen i opperasjon?
                      Kunne sikkert vært interessant for mange av oss here inne.
                      Ligger en liten film på hjemmesiden deres:

                      Last edited by Quadrocopter; 14-03-10, 21:24. Reason: Feil YouTube fil ID ....

                      Comment


                      • #71
                        Takker for gode svar alle sammen. Skal laste ned demoen av Meshcam og teste denne på MacBook Pro'en min (med Win7 under Bootcamp). Ser at prisen nå er 175UD, men at den vil gå opp til 275USD etter 20 mars.....

                        Ronny

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by ronsand View Post
                          Ser fram til filmen Robert.Ronny
                          Hei igjen.

                          Windows Movie Maker støttet ikke filtypen ifra HD kameraet, så jeg måtte legge inn en og en fil på YouTube. Filmene har litt dårlig kvalitet og/eller ikke lastet opp enda, men det kommer

                          Her er linkene

                          Film 2
                          Film 3
                          Film 4


                          7mm/sek 1.5mm dybde.


                          Mvh Robert.
                          Last edited by Vegabond; 15-03-10, 15:03.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • #73
                            Ligger mange video klipp på hjemmesiden til min CNC mentor Per-Erik.
                            Der vil du også finne klipp som viser bruk av den 4 aksen.

                            Du finner informasjonen og videoene under CDC og VIDEO knappene (trykk på bildene)

                            Masse annet interessant på de sidene også
                            Last edited by Quadrocopter; 15-03-10, 19:15.

                            Comment


                            • #74
                              Ja, var mye interessant der. Takk.

                              Men video av CNCDIY 3040 hadde vært flottere ettersom jeg har bestilt meg en slik.
                              Filmklippet på hjemmesiden til cncdiy er ikke det beste jeg har sett.
                              Hva med litt alu-milling?

                              Comment


                              • #75
                                PCB milling

                                Da har jeg kjørt noen PCB test kutt.

                                For å sjekke hvor fine kutt som kunne gjøres valgte jeg en 28 pin SSOP pakke som utgangspunkt, denne har en avstand mellom pad'ene på 0,22mm

                                Brukte et single flute 30° V bit og kjørte det ned til 0,05mm dybde (kobberlaget er 0,035mm tykt)

                                Er egentlig meget fornøyd med resultatet og presisjon på maskinen selv om det irriterer meg at V bittet som skal være helt spisst er litt flat i tuppen (60° bittene er helt spisse)
                                Hadde det ikke vært for dette så kunne jeg sikkert ha gått ned enda en dimensjon mellom padene.

                                De fire paddene til venstre er standard 2.54 mm DIP
                                Attached Files
                                Last edited by Quadrocopter; 26-03-10, 14:12.

                                Comment

                                Working...
                                X