Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Det er ikke det at de har knekt i tuppen da? Det skjer veldig fort med mine. Spissen på 30° v-bits tåler utrolig lite og spissen blir egentlig bare skrapt bortover når man freser.

    For å kompensere så måler jeg lengden på verktøyet og merker meg hvor mye det slites så jeg kan kompensere når jeg skal nullstille verktøyet. Da får man ikke rare hjørner.

    Comment


    • #77
      Originally posted by tahustvedt View Post
      Det er ikke det at de har knekt i tuppen da? Det skjer veldig fort med mine. Spissen på 30° v-bits tåler utrolig lite og spissen blir egentlig bare skrapt bortover når man freser.
      Trodde også det helt til jeg pakket ut de 2 andre jeg har av samme type å la dem under mikroskopet, alle var helt like.
      Skal sende en forespørsel til leverandøren å høre med ham hvorfor de ikke er helt spisse, men det er ikke mange mikrometer bredde på det flate området.

      Har lagt ved et bilde som viser en ny 30° til venstre og en 60° til høyre

      For å kompensere så måler jeg lengden på verktøyet og merker meg hvor mye det slites så jeg kan kompensere når jeg skal nullstille verktøyet. Da får man ikke rare hjørner.
      Med den isolasjons banen som jeg normalt legger opp til så er det faktisk en fordel med en litt flat spiss, slipper da og kutte så dypt inn i glassfiberen under og kan konsentrer meg om kobberet i områder 0,035 til 0,040mm.

      Alternativet er å bruke 60° men 30° gir et renere kutt
      Attached Files
      Last edited by Quadrocopter; 26-03-10, 16:31.

      Comment


      • #78
        Virket som maskinen var utrolig presis Quadrocopter!

        Har du tatt noen tester på hvor rett den egentlig er?

        Comment


        • #79
          Originally posted by BlizzWave View Post
          Virket som maskinen var utrolig presis Quadrocopter!

          Har du tatt noen tester på hvor rett den egentlig er?
          Har ca 1 mm avvik fra den enn kanten diagonalt over til den andre, om dette er kvaliteten på T-slot profilene eller noe annet er jeg usikker på, men når de nye koplingene kommer så vil jeg demonterer det meste og sette den sammen igjen og håper at den blir helt rett da!

          I dag har jeg rettet opp scrapboard'et slik at jeg har den nøyaktigheten jeg trenger i Z-planet.

          Hvis du har bestilt og den ikke er sendt enda å vil jeg anbefale at du tar kontakt med Walter å ber dem demontere routeren etter den er testet slik at du får den i 3-4 store deler og setter disse sammen selv her hjemme.
          Pass også på at de demonterer X-akse stepperen, kassa er marginal i denne retningen å det er veldig lett å få en skade.

          Comment


          • #80
            Printen du freste ser jo veldig fin ut. Jeg pleier å ta en V-bit og lage fire prikker i hjørnene av et stort kvadratisk mønster og så måle for å sjekke at maskina er rett. Jeg ser ingen forskjell diagonalt med linjal på en 30x30 rektangel. Det er sannsynligvis en tidel eler to, men jeg har ikke merket noen virkning av skjevheten.

            Comment


            • #81
              Originally posted by tahustvedt View Post
              Printen du freste ser jo veldig fin ut. Jeg pleier å ta en V-bit og lage fire prikker i hjørnene av et stort kvadratisk mønster og så måle for å sjekke at maskina er rett. Jeg ser ingen forskjell diagonalt med linjal på en 30x30 rektangel. Det er sannsynligvis en tidel eler to, men jeg har ikke merket noen virkning av skjevheten.
              Deler du opp bordet i 4 områder så er det kvadranten oppe til venstre som har avviket (det stiger ca 1 mm fra senter av boret og diagonalt ut til hjørnet oppe til venstre)
              På resten av bordet er det kun små avvik.
              Det er derfor jeg tror det kan være noen "feil" med en av T-slot profilene i bordet (bordet er bygget opp av 3 profiler som er skrudd ned i endestykkene)

              Skal gå litt dypere inn i denne materien når jeg får de nye kuplingene.

              Ellers så virker vinklene rette.

              "Auto Tool Zero" på Z-aksen er ganske enkelt å få til siden dette er en kobberbelagt plate, jeg bruker denne funksjonen for å teste avvik i Z-planet i hvert hjørne og i senter av print plata. Dette gir meg en grei indikasjon på om jeg må justere dybden på kuttet. Men avvikene er så små at man greier seg med å gå 0,005 til 0,01mm dypere enn kobberet

              Ser at det er noen som har "mekket" en anordning som gjør at Z-aksen "flyter" over materialet og alltid vil ha den samme høyden.
              Dette er jo helt fantastisk å bruke på PCB milling, så det blir vel å sette seg inn i hvordan det fungerer å evet. begynne med produksjon av deler
              Last edited by Quadrocopter; 26-03-10, 21:53.

              Comment


              • #82
                Jeg trodde du mente parallellogramskjevhet i X/Y-forholdet. Det hadde jeg helt i begynnelsen så jeg måtte shimme litt på bjelken i broen.

                For å få plant bord har jeg planfrest en aluminiumsplate som T-bordet så er montert fast i. Likevel måler jeg 0,15 mm skjevhet på det verste når jeg nå måler på overflaten av T-bordet, så jeg vurderer om jeg nå skal frese av bittelitt av toppen av T-bordet eller leve med opp til 0,15 mm variasjon. En gang må man jo bli fornøyd med dritten.

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Har ca 1 mm avvik fra den enn kanten diagonalt over til den andre, om dette er kvaliteten på T-slot profilene eller noe annet er jeg usikker på, men når de nye koplingene kommer så vil jeg demonterer det meste og sette den sammen igjen og håper at den blir helt rett da!

                  I dag har jeg rettet opp scrapboard'et slik at jeg har den nøyaktigheten jeg trenger i Z-planet.

                  Hvis du har bestilt og den ikke er sendt enda å vil jeg anbefale at du tar kontakt med Walter å ber dem demontere routeren etter den er testet slik at du får den i 3-4 store deler og setter disse sammen selv her hjemme.
                  Pass også på at de demonterer X-akse stepperen, kassa er marginal i denne retningen å det er veldig lett å få en skade.
                  1mm er jo HELT uakseptabelt! Håper du får rettet den skikkelig opp.

                  Takker for tipset om demontering før forsendelse. Mail ble akkurat sendt til Walter.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by BlizzWave View Post
                    1mm er jo HELT uakseptabelt! Håper du får rettet den skikkelig opp.

                    Takker for tipset om demontering før forsendelse. Mail ble akkurat sendt til Walter.
                    Som sagt så er det bare i den ene kvadranten og ut mot kanten som det er avvik
                    I det operative området 30x40cm så der avviket vesentlig mindre og med avrettingen av scrapboard'et så er jeg nede på ca 0,005 til 0,01 mm avvik som holder for meg

                    Men ujevnheten vil selvfølgelig bety noe hvis du spenner opp en skrustikke eller tilsvarende i selve T-slot'ene
                    Last edited by Quadrocopter; 27-03-10, 01:05.

                    Comment


                    • #85
                      Hei Frank

                      Ser at du nærmer deg målstreken nå. Har de samme Oldham koblingene samt maskin-skrustikka liggende. Får se hva det blir av tid etter påske til å få montert dette (før jeg reiser offshore igjen). Regner med at jeg fester skrustikka rett i den avrettede MDF plata jeg tenkte å bruke.

                      Påskehilsen
                      Ronny

                      Comment


                      • #86
                        Har dere kommet noe videre med valg av CAD/CAM programmer?

                        Har selv sett litt på MasterCAM X4. Har fått tak i en del opplæringsvideoer til dette.
                        Etter å ha brukt noen timer med programmet har jeg begynt å få litt forståelse av det.

                        Comment


                        • #87
                          For min del gjelder følgende:

                          Cad: Alibre
                          Cam: Cut2D (oppgradering til Vcarve pro samt innkjøp av Cut3D står på ønskelista).

                          Mvh Ronny

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Quadrocopter
                            Dette innlegget er ikke ferdig å vil bli oppdatert etterhvert!

                            Bygging av sensoren:
                            Kuttet ut rektangel av en 1,5mm kobber belagt glassfiber plate (spiller ingen rolle om den er dobbeltsidt eller eksakt tykkelse) (Bilde: Zero01)
                            Hvorfor er det ikke nøye om det er eksakt tykelse ?

                            Tenker at du skal frese et spor med feks 3 mm dybde i materialet. Da må du vell vite eksakt hvor "toppen" av arbeids stykket er ?
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Seiler`n View Post
                              Hvorfor er det ikke nøye om det er eksakt tykelse ?

                              Tenker at du skal frese et spor med feks 3 mm dybde i materialet. Da må du vell vite eksakt hvor "toppen" av arbeids stykket er ?
                              takk!

                              Det jeg mente i den setningen er at tykkelsen på materialet som du velger for å lage proben ikke betyr noe for selve proben - som du sier så betyr selvfølgelig tykkelsen noen når offset ( avstanden fra toppen av proben og ned til materialet) skal legges inn og det gjøres i VB scriptet.

                              Enten kan du hente det ut i fra displayet på Mach:
                              PlateThickness = GetUserDRO(1151) 'Z-plate thickness DRO
                              .
                              .

                              Call SetDro (2, PlateThickness) 'set the Z axis DRO to whatever is set as plate thickness

                              eller du kan kode det rett inn i scriptet

                              Call SetDro (2, 1.535) 'Hardcode the Z axis DRO to a typical PCB thickness - 1.5mm GFK + 0.035mm copperlayer



                              Håper dette forklarte hva jeg mente - skal utdype det mer og klarere i selve bloggen når den oppdateres
                              Last edited by Quadrocopter; 02-04-10, 17:39.

                              Comment


                              • #90
                                regnet med det måtte være no slikt
                                **********************
                                Mvh
                                Stig Olsen
                                Lillehammer MFK


                                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                                Pike Perfect X tail
                                Pike Brio / Giant
                                Alpina 4001
                                DG 500/22 Elan under opppussing
                                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                                Futaba 12Fg Fasst

                                Comment

                                Working...
                                X