Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

    Byggebloggen ligger her.

    Bruk denne gamle tråden til å kommentere, kritisere, komme med konstruktive forslag + alt annet man måtte ønske å komme med slik at byggebloggen holdes ren og oversiktlig.



    Etter å ha besøkt en kompis av meg som hjalp med å frese noen servofester ble jeg helt overbevist om at en CNC fres måtte inn i på ønskelista.

    Har trålet diverse tråder i dette og andre forumer og konklusjonen er at jeg ikke har tid eller råd (tid er fryktelig mye penger) til å snekre en fra bunnen av.
    Da blir det som med mye annet innen for RC hobbyen - ARF eller i dette tilfelle ARU (Almost Ready to Use)

    Mitt behov vil være å frese print (PCB), div plast, karbon/glassfiber og aluminium.
    Det meste jeg holder på med ligger innenfor 20x20 cm så en stor arbeids flate er uinteressant.

    Etter å ha trålet nettet flere kvelder var jeg nede i tre produsenter:
    1. CNCDIY
    2. FireBall_V90
    3. ModularCNC

    og valget endte på CNCDIY sin 3040 (6040 fristet fælt med den ble for stor)
    Denne modellen har et arbeids område på 29x40cm og et footprint på 50x65cm noe som passer meg utmerket.

    Den kan bestilles i flere utgaver fra en ren ramme med motorer til en komplett plug&play maskin med spindel og elektronikk.
    Maskinen produseres i Kina og den kan bestille enten fra fabrikken eller vi forhandler i Sveits.
    En vesentlig faktor som påvirker prisen på slike ting er frakt, etter noen timers jobbing med regneark kom jeg frem til at det er billigst å hente den direkte fra produsenten (ble "dobbelt" frakt hvis den skal kjøpes fra Sveits/
    Prisen på en komplett versjon blir etter mine berginger ca 9 lapper hjem på døra ferdig fortollet.
    Prisforskjellen på ramma og den ferdige ble ikke så stor så det endte opp med en komplett, da får man heller spandere på seg en ny spindel fra Tyskland etter hvert....

    Nå sitter jeg bare å venter på at kineserne skal avvike ferien sin slik at bestillingen kan legges.

    Monterings bloggen følger....... og innspill mottas med glede
    Last edited by Quadrocopter; 08-11-13, 23:15. Reason: Flytting av hovedtråden til blog

  • #2
    Gratulerer! -Og lykke til!
    Det er veldig moro å kunne lage sine egne deler.
    Terje

    Comment


    • #3
      Den ser jo grei ut. Er det med styring og programvare?
      Frakt fra Kina er totalt uberegnelig hvis det går med spedisjonsfirma. Er den liten nok til en postpakke kan det hende kalkylen din stemmer.

      Comment


      • #4
        Originally posted by LaSt View Post
        Den ser jo grei ut. Er det med styring og programvare?.....
        Etter det jeg har forstått fra den Sveitsiske forhandleren så legger de ved Mach3 (de støtter Mach3 og EMC2)
        De har sin egen styrings boks, i dag går den kun mot en parallell grensesnitt men ryktene sier at det er en 4akse USB versjon på vei innen kort tid (avventer denne)
        Last edited by Quadrocopter; 07-01-10, 11:37. Reason: Mach3

        Comment


        • #5
          Originally posted by LaSt View Post
          .....Frakt fra Kina er totalt uberegnelig hvis det går med spedisjonsfirma. Er den liten nok til en postpakke kan det hende kalkylen din stemmer.
          Bruker EMS og China Post så det er ikke problem (ikke noe annet enn at det koster flesk samme hva man bruker når pakka blir stor ....)
          Last edited by Quadrocopter; 07-01-10, 11:36.

          Comment


          • #6
            Jeg sikler på noe sånt, men må vel også kjøpe meg en pc med Linux? (Har kun MacŽer, to av dem er partisjonerte med Windows).
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Originally posted by bjeff View Post
              Jeg sikler på noe sånt, men må vel også kjøpe meg en pc med Linux? (Har kun MacŽer, to av dem er partisjonerte med Windows).
              Til EMC2 softwaren trenger du bare ett eller annet skrot jern med lav I/O latency (helst ikke laptopp)
              * 700 MHz x86 processor (1.2 GHz x86 processor recommended)
              * 384 MB of RAM (512 MB up to 1 GB recommended)
              * 4 GB hard disk
              * Graphics card capable of at least 800x600 resolution, which is not using the NVidia or ATI fglrx proprietary drivers, and which is not an onboard video chipset that shares main memory with the CPU
              * A network or Internet connection
              men skal du kjøre en eller annen CAD pakke for å gjøre designet kreves det en relativt bra maskin, dette kan være eple ditt med en Mac CAD pakke
              Last edited by Quadrocopter; 04-12-09, 17:35.

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Jeg sikler på noe sånt, men må vel også kjøpe meg en pc med Linux? (Har kun MacŽer, to av dem er partisjonerte med Windows).
                VirtualBox fra Sun Microsystems, Inc.

                Gratis og genialt, kjør linux virtuelt, burde gjøre jobben til dette bruket...
                Men tror jeg hadde ventet på USB-versjonen av CNC-boksen for å unngå flere mellomledd...
                Kenneth Davidsen

                Comment


                • #9
                  Mener å huske at Linux Ubuntu/Emc2-komboen nektet å starte innstallering med mindre enn 512mb ram.

                  For de som vil begynne å prøve seg litt med 3D/2D cad er det verdt å se litt på Alibre. De har en gratisversjon som på mange vis er ganske likt SolidWorks. og gratisversjonen holder til det aller meste.
                  Last edited by Te-raptor; 04-12-09, 18:28.
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Takker for svar, får en mer intelligent kompis til å se på mulighetene. For meg var våren 2010 allerede en dyr sesong, men dette må jo sees som en éngangs-investering som vil senke utgiftene, på sikt .
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Angående software som følger med 3040'en så er det følgende:
                      • handler du den i fra CNC-shop i Sveits så får du med en fullversjon (lisensiert) av Mach3.
                      • handler du direkte fra produsenten i Kina så kommer det ikke med noe - men EMC2 er gratis så lenge du ikke bruker den kommersielt.


                      CNC-shop i Sveits har ca 2,5 måneders leverings tid, men da bygger de maskinen opp 100% og kjører en full test/kalibrering.

                      Hva Kinesere gjør gjenstår å se - får ikke noe svar fra dem før de åpner butikken den 17 desember.
                      Last edited by Quadrocopter; 13-01-10, 19:26.

                      Comment


                      • #12
                        Da ble bestillingen lagt direkte mot CNCDIY i Hong Kong.
                        Sjekket først med forhandleren for Europa i Sveits med den totale prisen ble vesentlig høyere og han kunne heller ikke levere før om 3-4 måneder.

                        Valget falt på en CNC 3040 med 4 akser (frakta ble den samme selv om jeg tok med 4AX5763 for å få den 4 aksen)

                        Kjøpte det komplette settet slik at det eneste jeg trenger i tillegg er programvaren (handler du i HK så følger ikke MAC eller EMC softwaren med!), ulempen med dette er at man får med en 200 watts fres som jeg ikke er helt sikker på kvaliteten men løsningen ble dyrere hvis man kjøpte i deler.
                        Jeg får heller bytte med en Kress hvis den skulle ryke.

                        Regner med at den kommer i hus rundt slutten av Januar - og lager da en monteringsblog for de som er interessert i å skaffe seg en.

                        Comment


                        • #13
                          Gratulerer! Legg ut monteringsblogg, interressant også for oss som allerede har å se hvordan andre gjør det.
                          Kan du røpe noen pris på den fjerde aksen?
                          Terje

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Te-raptor View Post
                            ....Kan du røpe noen pris på den fjerde aksen?
                            Ikke avskrekkende så langt ca USD 450 + frakt og moms, poster den eksakte summen i monteringsblog'en når jeg fyrer den i gang senere i Januar.
                            Last edited by Quadrocopter; 07-01-10, 09:26.

                            Comment


                            • #15
                              Har i flere år selv klødd etter en cnc router og fant disse på nett for et par dager siden. Via et søk på google dukket tråden din opp! Maskinene ser lovende ut og har endatil en fornuftig pris.

                              Har sent en forespørsel om fraktpriser på to forskjellige modeller (6040 og 3040) da jeg ikke helt har klart å bestemme meg her. Begge er med 0,8kW VFD spindel.

                              Hva fikk du oppgitt som fraktpris på din maskin

                              Mvh Ronny

                              Comment

                              Working...
                              X