Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja, det er kjekt med mye vandring på Z-aksen, men har man for mye, får man stabilitetsproblemer. Om jeg husker rett har jeg rundt 300mm effektiv vandring på Z, og det er litt på grensa på hva som lar seg gjøre i stabilitet uten å gjøre Z-aksen massiv!

    Ellers lurer jeg litt på endestoppbryterne dine. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har en motstand inni bildet? Jeg har ganske enkelt bare seriekoblet to og to brytere for de tre aksene, og koblet rett på input på Breakout board (BOB). Jeg får jo til både å bruke REF ALL HOME og som endestopp i mach3.
    Eneste problemet jeg har er at dersom en av aksene går borti endestoppbrytern, må jeg deaktivere bryterne i innstillingene for å få flyttet aksen vekk igjen. Har du funnet noen løsning på dette?
    Stolt eier av;
    CNC Fres

    Comment


    • Originally posted by vaffel View Post
      Ja, det er kjekt med mye vandring på Z-aksen, men har man for mye, får man stabilitetsproblemer. Om jeg husker rett har jeg rundt 300mm effektiv vandring på Z, og det er litt på grensa på hva som lar seg gjøre i stabilitet uten å gjøre Z-aksen massiv!
      Jeg hadde vært fornøyd hvis jeg hadde hatt halvparten

      Ellers lurer jeg litt på endestoppbryterne dine. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har en motstand inni bildet? Jeg har ganske enkelt bare seriekoblet to og to brytere for de tre aksene, og koblet rett på input på Breakout board (BOB). Jeg får jo til både å bruke REF ALL HOME og som endestopp i mach3.
      Motstanden er for å terminere inputen til kontrolleren mot et fast "potensiale" slik at nivået ikke ligger å flyter og dermed blir mer følsomt for støy og prell.

      Eneste problemet jeg har er at dersom en av aksene går borti endestoppbrytern, må jeg deaktivere bryterne i innstillingene for å få flyttet aksen vekk igjen. Har du funnet noen løsning på dette?
      Det er måten jeg også gjør det på

      Comment


      • Gammel tråd dette, men tenkte å svare.
        Under Settings, har du et valg: "Automatic LimitOverride". Da trenger man ikke å manuelt å overstyre limit.
        Det er også lurt å benytte seg av softlimit. Den setter man rett før Limit bryter. Veldig kjekt, fordi du kan forflytte aksene i maskinene med eks F3000 og så når den har eks. 10mm igjen så reduseres hastigheten til eks. 10" av det. Så slipper man brå stop.

        Comment


        • Originally posted by Airbus View Post
          Gammel tråd dette, men tenkte å svare.
          Under Settings, har du et valg: "Automatic LimitOverride". Da trenger man ikke å manuelt å overstyre limit.
          Det er også lurt å benytte seg av softlimit. Den setter man rett før Limit bryter. Veldig kjekt, fordi du kan forflytte aksene i maskinene med eks F3000 og så når den har eks. 10mm igjen så reduseres hastigheten til eks. 10" av det. Så slipper man brå stop.
          Bra tips - skal prøve det ved anledning.
          Av og til irriterer den lave hastigheten, særlig hvis man skal "home" fra motsatt hjørne

          Comment


          • Q, Airbus og dere andre dyktige CNC folk; hvilken maskin til rundt 10.000,- kan man kjøpe? Budsjettet er på maks 15.000,- og da med alt som trengs! Har lenge tenkt på å bygge selv og kjøpte inn en del utstyr men har funnet ut det at det blir aldri gjort likevell.. Freseområde ca 50x50 men litt mindre er ikke krise. Behovet er å frese alu plater, nylon, karbon, glassfiber osv.

            Comment


            • Originally posted by Trulsen View Post
              Q, Airbus og dere andre dyktige CNC folk; hvilken maskin til rundt 10.000,- kan man kjøpe? Budsjettet er på maks 15.000,- og da med alt som trengs! Har lenge tenkt på å bygge selv og kjøpte inn en del utstyr men har funnet ut det at det blir aldri gjort likevell.. Freseområde ca 50x50 men litt mindre er ikke krise. Behovet er å frese alu plater, nylon, karbon, glassfiber osv.
              Det er en stund siden jeg trålet dette markedet men med et total budsjett på 15k så er jeg redd for at utvalget med ferdigbygde maskiner ikke er stort og du ender opp med å bygge en selv.
              Ikke at dette er noe problem, det finnes mange byggetråder her på MFN eller www.cnczone.com

              Comment


              • Hvis budsjettet er 15K så kanskje det er noe av interessen?

                Har nesten ferdi CNc fres i Stål med arbeidsfalte på ca740x740x250mm.
                Det jeg har er All av mekaniske deler, mangler kun elektronikk og motorer.





                Z-akse er laget av 20mm alu. og ø25mm stenger med lager. Stengene er laget av i tyskland og har HR6 overflate.
                Det følger med kuleskruer på alle kasene i dimensjon 16x5mm i lengder 2x1m og 1x300mm
                Zaksen har mulighet for justering av vandring slik at du kan utnytte stivheten i maskinen hvis du trenger det.
                Maskinen er klargjort for dual motor styring av gentry, men jeg har laget i første omgang for singel styring.
                Alle lineare lager osv følger med.
                Det som igjenstår å gjøre er å sette sammen maskinen og justere den. I tillegg må man lage hull for brakketen som holder motor til Zakse og økes diameter av 2 hull slik at dem tar M10 isteden for M8 bolter.

                Hvis du er interessert så blir vi enige om prisen. Men kan rope at jeg kan tenke meg under 10k for det, da har du en del igjen til elektronikk.

                BTW: Her har du bilde av modellen når jeg prosjekterte maskinen:


                Som sagt alt følger med utennom motorer, fresmotor og elektronikk. Men jeg kan hjelpe deg med å skaffe sikkelig elektronikk om ønskelig.

                Comment


                • Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Det er en stund siden jeg trålet dette markedet men med et total budsjett på 15k så er jeg redd for at utvalget med ferdigbygde maskiner ikke er stort og du ender opp med å bygge en selv.
                  Ikke at dette er noe problem, det finnes mange byggetråder her på MFN eller www.cnczone.com


                  Jeg har funnet mye skryt om det mekaniske på disse YooCNC 6040 maskinene som selges rundt omkring. Det som er OK er maskinene og steppermotororene. Spindelene og motorstyringene får ikke slett så mye skryt. Jeg har kjøpt meg en slik maskin nå uten den originale styringen fra YooCNC. Kommer nok til å velge Gecko 540 til denne jobben ettersom den får mye skryt og er relativt billig. Kommer også til å velge en annen spindel enten Kress eller tilsvarende. Disse vannavkjølte spindelene er relativt rimelige så kan være det blir å prøve en slik også!


                  Men nok OT. Jeg følger spent videre på hva du skriver og kommer opp med av løsninger. Utrolig bra byggeblogg og diskusjonstråd Q!

                  Comment


                  • Originally posted by Trulsen View Post
                    Disse vannavkjølte spindelene er relativt rimelige så kan være det blir å prøve en slik også!
                    Har vært veldig fornøyd med min vannkjølte. Kanskje mest fordi den er så van(n)vittig stillegående.
                    Terje

                    Comment


                    • Originally posted by Te-raptor View Post
                      Har vært veldig fornøyd med min vannkjølte. Kanskje mest fordi den er så van(n)vittig stillegående.


                      Noen spesiell type du anbefaler da? Sparer meg for en del arbeid ved å velge vannavkjølt.

                      Men sorry Q for OT! Skal ikke kuppe tråden din....

                      Comment


                      • Sparker litt liv i denne tråden siden det er flere av oss som bruker CNC 3040 og variantene av denne. Har brukt maskinen til en hel del småjobber og mindre prosjekter over de siste tre årene og er stort sett godt fornøyd med den. Min har kuleskruer og 0.8Kw vannkjølt børsteløs spindel. (MFN) ModellflyNytt.no

                        En ting som har irritert meg noe helt siden jeg fikk maskinen er at arbeidsflaten ikke er helt plan. Er nok en liten vridning i ramma og blir å ta hele maskinen fra hverandre for å sette den sammen med alle vinkler så optimale som mulig. Har til nå brukt en avrettet mdf plate på T-slot bordet, men det er ikke optimalt om man skal plane eller jobbe med litt større arbeidsstykker.

                        Blir i den samme operasjonen å montere home/ende-stopp brytere på alle akser (med skjermede kabler). Skulle gjort dette for lenge siden men, men .....

                        Tenkte også å bytte ut kabling til stepper motorer og vfd med skjermede kabler når jeg er i gang. Driver å setter opp en bestilling hos Elfa så det blir forhåpentligvis ikke så langt fra ord til handling

                        Comment


                        • Originally posted by ronsand View Post
                          .....En ting som har irritert meg noe helt siden jeg fikk maskinen er at arbeidsflaten ikke er helt plan. Er nok en liten vridning i ramma og blir å ta hele maskinen fra hverandre for å sette den sammen med alle vinkler så optimale som mulig. Har til nå brukt en avrettet mdf plate på T-slot bordet, men det er ikke optimalt om man skal plane eller jobbe med litt større arbeidsstykker.....
                          Sliter med det samme på min, har vel kommet frem til at løsningen er nye vanger og et vesentlig mer stabilt T-slot bord.
                          Har en kollega (767-300 Cockpit) som bygger nytt og har handlet det meste av aluminiumen og deler fra Korea/Kina, avventer litt for å se hvordan dette prosjektet ender opp, før jeg eventuelt bygger alt på nytt....

                          Click image for larger version

Name:	cnc-II.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	604582
                          Last edited by Quadrocopter; 13-10-13, 22:45.

                          Comment


                          • Ser ut som et flott bygg quadcopter. Har vurdert å montere runde "avstøttede" 16mm rails på x- axen (som det er på den større 6040 modellen), men vil først prøve å rette den opp som den er. Har også vurdert å forlenge z-aksen fra 60mm til ca 100mm. Føler at jeg til stadighet mangler høyde her. Vi får se hva det blr til.

                            Comment

                            Working...
                            X