Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div spørsmål om motorer, esc og propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Sundtair View Post
    Kan du sende spørsmål til hobbyking osv?
    Andreas

    Ja, men du får ikke noe svar. Hehe
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #17
      Originally posted by magaplask View Post
      Jeg trenger litt hjelp med å skjønne meg på el motorer og esc for fly.

      Først av alt.. hva betyr tang og ting.

      feks.. hvis det står. 2712 som feks motoren på denne siden Loading...
      hva betyr 2712. Denne motoren er visst høvelig for ett fly jeg har sett tegninger av. Hvordan finner man tilsvarende motor på feks elfun eller andre steder. Jeg finner ikke igjen benevnelsen 2712 på norske butikker. Hva skal man se etter når man sammenligner motorer.

      Når man har lært seg betegnelser på motor. Hvordan finner man ut hvordan motor man trenger. Hvis feks ett fly veier 400 g. Hvordan finner man da ut hvilken motor man trenger.

      Når man først har funnet høvelig motor. Hvordan finner man ut hvor stor esc man trenger.

      Hvordan ser man att en motor er beregnet for vanlig montering eller pinne montering.

      Og hvordan velger man propell til sitt fly.

      Dette er sikkert fryktelig dumme spørsmål. Men, jeg sliter virkelig med å skjønne dette. Hadde vært fint å kunnet beregne kostnader på elektronikken før man begynner å bygge depron fly.
      Vel, dette er en jungel med motorer og diverse betegnelser man skal ha. Problemet er at hver fabrikk har sin kryptiske kode på motorene, så feks (helt vilt tall) 4512 er ikke samme hos Axi som Hyperion eller Turnigy.

      Når jeg handler motor og tilhørende elektronikk, så går jeg på Watt, men her bør man lese hva folk skriver som omtale, for å gi ett mere korrekt bilde av motoren.

      Jeg har som leveregel at batteri skal takle minst 50% mere enn motor, og esc skal være høyere enn motor.

      Praktisk eksempel. På min nå "avdøde" heli, så satt det en motor på ca 300 watt, som gir ca 30 ampere (300/11,1). Jeg hadde så en en esc (fartkontroller) som taklet 45 ampere. Batteriene var av typen 2200 mah og de var 25c, noe som gir overkant av 50 ampere. Dette utstyret holdt, og kommer til å brukes igjen.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #18
        Originally posted by spitmk16 View Post
        .
        .
        Jeg har som leveregel at batteri skal takle minst 50% mere enn motor, og esc skal være høyere enn motor.
        .
        .
        Tror ikke dette er noen god idee å følge for fly det blir bare tungt ...
        Ved å spare vekt og optimalisere alt så får en fram et bra fly/motor/ESC/batteri opplegg.

        Har prøvd tilsvarende 50% idee på et fly (E-sky Nemo) og det var mildt sagt vanskelig å lande ...

        Odd H.

        Comment

        Working...
        X