Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div spørsmål om motorer, esc og propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div spørsmål om motorer, esc og propell

    Jeg trenger litt hjelp med å skjønne meg på el motorer og esc for fly.

    Først av alt.. hva betyr tang og ting.

    feks.. hvis det står. 2712 som feks motoren på denne siden Loading...
    hva betyr 2712. Denne motoren er visst høvelig for ett fly jeg har sett tegninger av. Hvordan finner man tilsvarende motor på feks elfun eller andre steder. Jeg finner ikke igjen benevnelsen 2712 på norske butikker. Hva skal man se etter når man sammenligner motorer.

    Når man har lært seg betegnelser på motor. Hvordan finner man ut hvordan motor man trenger. Hvis feks ett fly veier 400 g. Hvordan finner man da ut hvilken motor man trenger.

    Når man først har funnet høvelig motor. Hvordan finner man ut hvor stor esc man trenger.

    Hvordan ser man att en motor er beregnet for vanlig montering eller pinne montering.

    Og hvordan velger man propell til sitt fly.

    Dette er sikkert fryktelig dumme spørsmål. Men, jeg sliter virkelig med å skjønne dette. Hadde vært fint å kunnet beregne kostnader på elektronikken før man begynner å bygge depron fly.

  • #2
    Hvor stor motor trenger man

    Hei
    Denne har jeg brukt og varit til stor hjelp. Kanske du har bruk for den med

    Hasse
    Attached Files
    Hasse Øhlund.
    Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

    Comment


    • #3
      Jeg bruker Axi motorer og er fornøyd med det, Elefun har motorene og er hygelige å handle med, sender du dem noen spørsmål regner jeg med at du også for hjelp med oppsettet. Jeg bruker linken under når jeg har kjøpt Axi og har ikke bommet med den.
      Elefun har god service, grei og rimelig butikk
      PAGE NOT FOUND | AXI MODEL MOTORS s. r. o.

      Ellers handler jeg av Rc-seilfly.no - Modellflysport
      Der kan det gå litt tregt, så kan man vente på noe godt er det et godt alternativ. Leveransetiden varierer fra raskt som f.. til litt tregt, Men som han sier på siden sin, så har de peiling på elektrodrift. De har masse kunskap om motorer, esc, ladere og batterier. To eldre hyggelige karer som kan sitt fag, så beregn deg god tid om du stikker innom. Og er de opptatt i TLF mens du står der, for du med deg masse tips mens du venter =

      Andreas
      Last edited by Sundtair; 18-10-10, 09:39. Reason: Frakt og tips
      Mvh Andreas
      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
      PCM.at mye glede i litt carbon
      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

      Comment


      • #4
        Hei
        Ta en titt på Asker Modellklubbs hjemmeside:
        404 Not Found
        Teknisk- Valg av elektromotorer.
        Der vil du finne en enkelt oppsett til hva du kan bruke, 2712 kan stå for fysiske mål i mm på motoren avhengig av hvilken produsent det er.
        Farmann

        Comment


        • #5
          Originally posted by magaplask View Post
          Jeg trenger litt hjelp med å skjønne meg på el motorer og esc for fly.

          Først av alt.. hva betyr tang og ting.
          .
          .
          Problemet er at tallene ofte ikke er korrekte altså må du prøve deg fram
          Ta utgangs punkt i hvilken propell som skal dreies rundt f.eks APC8x4SF så burde denne
          holde men (det er alltid et men) den er tung 29g, burde vert mellom 20-25g.

          http://shop.smallsize.no/product_inf...d5896469614e8f

          Tipper motoren drar 8-10Amper med 5000-7000rpm

          Da velger du en ESC som er litt større enn maks strøm ESC 10-12A

          Batteri
          LiPo batteri 3S = 11,1V, 600mah, 25/50C
          Maks kontinuerlig strøm uttak faktor C: 25C
          Maks kortvarig strøm uttak C: 50C
          Strøm I=600mah
          Mulig kontinuerlig strømuttak I x C = 0,6A x 25 = 15A
          Kortvarig strømuttak: 0,6A x 50 = 30A

          Problemet med å velge et slikt batter i er at det er tungt
          + at du lett kan steke motor og ESC så velg heller et lettere
          batteri 3S 450mah 25C og prøv om det går. Går det tomt fort
          og eller blir veldig varmt så gå opp i batteri størrelse.

          Odd H.

          Comment


          • #6
            stusset på litt forskjellig her eg da. Men det eg stusset mest på var teksten i PDF filen til MOKI
            >>>En motor kan belastes motorvekten i gram x 3,2 Motor på 250g kan belastes med 800W <<<<< kan dette stemme da? om det gjør det, sier jo regnestykket att man kan belaste en billig "tung" kinamotor mer enn en lett kvalitetsmotor med samme fysiske målene?
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Originally posted by elektrodude View Post
              stusset på litt forskjellig her eg da. Men det eg stusset mest på var teksten i PDF filen til MOKI
              >>>En motor kan belastes motorvekten i gram x 3,2 Motor på 250g kan belastes med 800W <<<<< kan dette stemme da? om det gjør det, sier jo regnestykket att man kan belaste en billig "tung" kinamotor mer enn en lett kvalitetsmotor med samme fysiske målene?
              Det fins lette kina motorer også men Norske RC butikker er trege til å ta disse inn.
              RCFlight - Emax GT 2203 1560kv

              Odd H.

              Comment


              • #8
                Joda men det var ikke det som var poenget la oss regne litt da.
                motoren du linker til veier 15.5g x 3.2 = 50.6W ?? det var ikke rare greiene
                Eg har en Neu 1210 som veier 14g x 3.2 = 44.8W ?? men den er opgitt til en max belasning på 125W !!! så dette er ikke i nærheten av å vere rett. Å beregne motoreffekt på denne måten blir direkte feil slik eg ser det.
                Flyet eg har denne Neu motoren i trenger den poweren motoren gir,altså 125W. så da tar vi 125W og deler på 3.2 og får 39 gram!!!

                så da gutter er det bare å begynne å bygge om inndoor modellene deres med motorer som veier 40 Gram
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  Mange produsenter oppgir data på motorene sine som ikke stemmer. Da er det greit å ha litt faktiske data! Sjekk ut bungymania.com - Dette nettstedet er til salgs! - quest 50 cmpro twinstar II easystar easyglider magister funjet acromaster twinjet minimag Ressurser og informasjon De tester det meste som finnes av motorer. Siden er på fransk, men google oversetter den greit til engelsk!
                  Ben-Erik Ness
                  Bergen Modellflyklubb

                  Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                  www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                  http://www.bmfk.no
                  http://www.jetsofbergen.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by elektrodude View Post
                    Joda men det var ikke det som var poenget la oss regne litt da.
                    motoren du linker til veier 15.5g x 3.2 = 50.6W ?? det var ikke rare greiene
                    Øh eg forsvarer ikkje berekninga vekt på motor x 3,2 = effekt altså! Den berkninga er berre tull.

                    Effekten på ein børstløs motor er ikkje så enkel å berekne. Det eg gjere er å montere motoren
                    i benk og måle statisk trust(trykk) med ei vanleg digital kjøkken vekt . Det gjer ofte ein god
                    pekepinn på kva motoren er god for. Å få eksakte tall kan ein berre gløyme.

                    Det ein kan gjere er å måle to motorar mot kvarandre med samme utrustning og sjå kven
                    av dei som gir mest trust.

                    Odd H.

                    Comment


                    • #11
                      skal vi se om vi klarer å svare på noen av spørsmålene til trådstarter også? Tallene som står på motorer kan bety forskjellig. Men det vanlige er f.eks. På en Turnigy motor står det >>28-22 1400kv<< 28-22 står for 28mm i diameter og 22 i lengden om man måler motoren med skyvelær på utsiden. 1400 kv står for antall omdreininger i minuttet / volt. Så putter du inn 2Volt får du 2800 o/min o.s.v
                      for å finne ut hvor stor esc du må bruke må du finne oppgitte spesifikasjoner fra produsent av motoren, og se hva som er max amp trekk. Og handle en esc som er litt over det.
                      propellvalg kan vere litt jobb. Skal flyet gå fort, liten propell med stor stigning. Skal du ha mye trust, stor propell med liten stigning. Men propellen må aldri ha større diameter eller større stigning en det motoren klarer å dra. DVS er en motor oppgitt til å yte 300W så må du ikke sette på en propell som er så "tung" å dra att motoren får en belastning som overstiger dette på full gass, da brenner den opp.
                      For å finne ut hvilken motor du skal ha i eit fly, må du vite noen fakta. Er dette en trainer klarer du deg med en motor som yter
                      200W / KG Skal du fly acrofly må du ha 270W / kg Skal du fly 3D fly må du ha 350-400W /kg. Så om du har eit 3D fly på 3 kg så må du ha ein motor som kan yte 1000W ++

                      Eit lite tips kan vere å gå inn på Esprit Tech/Model 1.321.428.3066 og finne ca tilsvarende fly du har,og se hva dei anbefaler. Dei har veldig oversiktelige og greie tips til oppsett på mange fly.
                      Last edited by elektrodude; 20-10-10, 21:06.
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by magaplask View Post
                        Jeg trenger litt hjelp med å skjønne meg på el motorer og esc for fly.
                        .
                        .
                        Hvis feks ett fly veier 400 g. Hvordan finner man da ut hvilken motor man trenger.
                        Huff rådene ble vist litt invikla ... bokstavelig talt

                        Prøver å gjøre dette litt mere forståelig

                        1. Du må først sjekke hva som ligger i vekta 400g
                        Er det total vekt anbefalt for flyet? Så må du
                        prøve å holde motor valg og resten av utstyret
                        under dette. Flyet blir som oftest tyngre ...

                        2. Antar at flyet egentlig veier 300g og at anbefalt vekt
                        er totalt ca 400-500g og at det er en "Slow flyer"
                        Raske fly er IKKE for nybegynnere!

                        3. Sjekk hvilken propell som dette flyet er konstruert for
                        antar APC 9x4.5SF

                        4. Søk etter motor som greier å dra rundt en 9x4.5
                        F.eks denn greier å dra rundt 10x4.7 og er forholdsvis lett
                        Waypoint motor 3D/Slow flyers(34-turn, 36gr)
                        Vekt 36g

                        5. Her er det anbefalt en 15A ESC
                        OneDime 15A Brushless ESC w/BEC
                        Denne fungerer men er ikke programerbar (tror jeg) vekt 15g
                        Alternativt 18A ESC: PA utgått

                        6. Velg batteri, jeg ville foreslått å kjøpe både 2 cellers og 3 cellers
                        Lett alt.: 7,4V (600mah 26C) 2s 600mAh - 26C - Kong Power KP-60026-2
                        Vekt: 36g
                        Tyngre og kraftigere: (880mah 28C) 2s 900mAh - 45C - Hyperion G3 EX
                        Vekt: 58g
                        Lett (11,1V) Utgått - 3s 880mAh - 30C - Kong Power m/Deans
                        Vekt: 64g

                        7 Før du nå kjøper legg sammen vekt:
                        Lett: 300g(fly) + 40g(servoer og radio) + 36g(motor)+15g(ESC)+36g(Batteri)+~10g(propell) = 437g
                        Dette flyet blir lett og du burde få det ned uten for mange skrammer ... tungt fly = vanskelig landing)

                        Tyngre: 459g men da med mere flytid og kanskje motorkraft (landing verre)
                        Tung: 465 men de med masse motorkraft og lang flytid (landing værst)

                        8. Så må du velge hva du vil satse på eller ja takk alt sammen

                        Ofte er det lurt å velge det siste slik at du kan prøve deg fram til det som passer
                        deg og fly best. Pluss at du har da alternativer dersom noe går galt. Regn med at
                        det gjør det.

                        9 Så trodde du at du var ferdig men nei da nå bør du velge LADER og der bør du kjøpe
                        noe som dekker det meste jeg ville sikkert valgt som min første lader.
                        iMax B6AC erstattet av iMax B606AC

                        NB! Valg av lader er viktig! MEN for en nybegynner det er håpløst å finne noe som
                        dekker alle behov som måtte dukke opp så ta noe som fungerer mest mulig komplett.
                        Så slipper du å fundere på hvilken strømforsyning som måtte passe o.s.v. ...

                        NB! Dette er ikke reklame for Elefun men de har godt utvalg og fornuftige priser.
                        Selv om f.eks One dime ESC er langt dårlige i forhold til bedre kina ESC'er som
                        HiModel Professional Series 12A / 15A Electric Brushless Speed Control Type Professional-12E | HiModel

                        Odd H.
                        Last edited by Ofly61; 23-10-10, 11:21.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sundtair View Post
                          Jeg bruker Axi motorer og er fornøyd med det, Elefun har motorene og er hygelige å handle med, sender du dem noen spørsmål regner jeg med at du også for hjelp med oppsettet. Jeg bruker linken under når jeg har kjøpt Axi og har ikke bommet med den.
                          Elefun har god service, grei og rimelig butikk
                          PAGE NOT FOUND | AXI MODEL MOTORS s. r. o.

                          Ellers handler jeg av Rc-seilfly.no - Modellflysport
                          Der kan det gå litt tregt, så kan man vente på noe godt er det et godt alternativ. Leveransetiden varierer fra raskt som f.. til litt tregt, Men som han sier på siden sin, så har de peiling på elektrodrift. De har masse kunskap om motorer, esc, ladere og batterier. To eldre hyggelige karer som kan sitt fag, så beregn deg god tid om du stikker innom. Og er de opptatt i TLF mens du står der, for du med deg masse tips mens du venter =

                          Andreas
                          Billige? Kanskje de er billige innad i Norge, men ser du på hva du får for pengene hos blant annet Hobbyking, Hobbypartz og alle de store internasjonale firmaene, så vil du bli sjokkert. Et 3S 1800 10 C batteri koster minst 350 kr hos elefun, mens du får et 1800 25C for 6-7 dollar på hobbyking, noe som tilsvarer 35-45 kr. Det samme gjelder småting som shrink tube, verktøy, motorer, ESC´er og alt det "andre" som tilhører hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Kan du sende spørsmål til hobbyking osv?
                            De har vel ikke axi og Kontronik motorer heller. Jeg lurer bare?
                            Det er også stor forskjell på batterier etter det jeg hører. Et godt batteri sparker godt i fra mye lengre en et dårlig, og hvordan batt fra kinamannen er må andre si noe om. Jeg liker god service og noen å snakke med


                            Andreas
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Sundtair View Post
                              .
                              .
                              Det er også stor forskjell på batterier etter det jeg hører.
                              .
                              .
                              Andreas
                              Sorry men billig batteriene kan vere like bra og av og til BEDRE enn
                              de dyre! Levetid er mere avhengig av hvordan du behandler batteriet.
                              Folk har en tendens til å behandle billige saker skjødesløst og resultatet
                              blir der etter ...

                              Odd H.

                              Comment

                              Working...
                              X