Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når Fun Cuben drar rett til værs..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når Fun Cuben drar rett til værs..

    .. hva kan da være problemet? For når jeg drar på går den ikke bare rett til værs, men den drar også kraftig mot høyre. Den drar også mot høyre under lav fart. Alle rorflatene er nøytrale såvidt jeg kan se, cg er der hvor produsenten sier det skal være, og mine forsøk på å justere vinklingen av motoren var uten hell. Den var justert med en del nedtrekk så jeg justerte den oppover og litt mer mot midten, burde motoren peke nedover eller oppover? Og det litt rare er at den fløy ikke slik på den første turen, da fløy den perfekt.

  • #2
    Uten å ha fløyet den modellen så regner jeg likevel med at den trenger en god del nedtrekk på motoren.
    At den drar mot høyre kan skyldes at et eller annet er skjevt. Første jeg ville sjekket er om vingene er vridd. Du sier ikke noe om hvordan den drar mot høyre... roller den eller sideslipper den? Ligger slike skumvinger lagret med litt last på seg kan de lett bli skjeve.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kyrre View Post
      .
      Den var justert med en del nedtrekk så jeg justerte den oppover og litt mer mot midten,
      burde motoren peke nedover eller oppover?
      .
      .
      Du har stilt motor feil vei den skal ha nedtrekk og trekk til høyre.

      Det som du kanskje ikke har sjekket er om selve motorfeste er løst eller deformert (skeivt).
      Sjekk også flykroppen for deformasjoner er den deformert bak motorfeste så kan motor i
      virkeligheten peke rett fram eller oppover.

      Prøv også tenk over hva som skjedde ved sist landing ...

      Odd H.

      Comment


      • #4
        Takker for svar, har sjekket alt men kan ikke se no galt, alt ser rett og fint ut og ingenting er løst. Har justert motorfestet etter manualen så får vi se om det hjelper, blir nok tidligst neste helg hvis vinden tillater det. Den gikk på trynet et par ganger helt i starten, men fløy fint etter det så jeg kan ikke si at det hadde noe å si. Ellers har landingene gått knirkefritt, det er jo en fryd og ta av/lande dette flyet selv uten flaps.

        Comment


        • #5
          siden flyet fløy som det skulle de første turene må det ha skjedd noe underveis her.
          Sjekk vingefestene og om staben har blitt skjev/vridd. Om du har et incidencemeter kan det være en fordel å sjekke om angrepsvinkelen på vingen og stab er nogenlunde lik.
          Om avviket her er stort må du prøve å korrigere dette med å justere en av dem. Helst staben.

          Ellers så er jeg enig i at nedtrekket på motor kan økes en del
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            For å oppdatere så fikk jeg flydd den idag, og løsningen var å flytte tyngdepunktet fremover. Så selvom den nå er veldig framtung i forhold til anbefalt cg fra Multiplex så flyr den som den skal.

            Comment

            Working...
            X