Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klassisk glider, mye tre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klassisk glider, mye tre.

    Jeg får bidra litt for å få litt liv i denne avdelingen.
    Jeg var sugen på å bygge med Balsa, så jeg la andre prosjekter til side. Og begynte på min Sig Riser 100.
    Dette er en klassisk 2,5 m høyde - sideror glider med spoilere fra 80 tallet. Designet av Mike Pratt, som også er mannen bak Sig Ninja.
    Her er det ikke tenkt så mye på å spare vekt, og alt er solid satt sammen ved hjelp av mye finer og kraftig Balsa.
    Bygging er grei og rett frem, men med en del detaljer som tar en del tid. Jeg legger ut noen bilder, når det går an å se at det går fremover.
    Dette er en rolig nybegynner glider som passer godt for de som liker å bygge litt. Guttene mine og jeg har mye moro når vi skyter opp glidere med strikk. (Anbefales!) Og denne vil passe ypperlig på isen, eller når Golfbanen endelig snør igjen og det blir plass for modellflygere.
    Det jeg lurer litt på, er om det er andre her som er interessert i klassiske "woodies", eller om jeg har valgt en litt sær gren av hobbyen.



    Det er skikkelig trivelig å sitte å pusle med Balsa og trelim i disse mørke høstkvelder.

    For de som er interssert, kan modellen kjøpes her, for en god pris:Sig Manufacturing
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Jeg bygde et Bird Of time kit i vinter, så dert er nok ikke bare deg nei
    Jeg flyr den nesten aldri, men byggeprosessen var svært tilfredsstillende.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Hallo, Arne -flott med klassisk tråd!

      Sjøl har jeg drevet med et "pappahelg-prosjekt"; en Graupner Cumulus XXL, en "klassisk" spantebygt termikkskrue som tåler lett acro&har en heftig Mega motor og Kontronik esc. Dette oppsettet trekker 24 m.s vertikalt når den blir ferdig, heftig for en termikkskrue Hensikten med denne er ren termikk. Kjøpt for noe over et par år sida inkl alt av nødvendig interiør.

      Kropp er GFK, ellers alt treverk, så denne havner kansje under "hybrid"-kategorien -dessuten er den jo fanden piske meg ferdig trukket, kom jeg på nå, så jeg tror jaggu jeg har misforstått tråden din..her er det ikke mye bruk av trelim..

      Har montert motor, tverrstykke/spinner/foldeprop, V-halen er ferdig samt endel småtteri. Hengsla alle ror, men så kom jeg til camber changing flapen, som er i ett stykke, og den hadde slått seg såpass fra leverandør/lagring den ikke hadde/har sjans til å passe. Forsøkte dampe'n rett, varme (strykejern) på utsida der kurvinga sitter og tom leggen i press over radiatoren i ei uke. Konstanterte dette ikke hjalp og må vel spikke ny i balsa og trekke denne. Har noen tips på åssen få retta ut denne på noen måte blir jeg fryktelig glad!

      Skal prøve få den ferdig innen vårtermikken setter inn. Så jeg legger ut bilder når jeg er igang igjen med tekst (har knipsa bilder underveis hittil) så kan de som vil følge denne.

      Modellen er kjøpt&anbefalt hos T&K og finnes her: 404 Not Found

      Nå har ikke jeg holdt tilbake på interiøret, så den kom på altfor mange tusenlapper. Noe som gjør jeg ikke får det den er verdt i kostpris ved et evt salg. Så jeg tror jeg koser meg med denne sjøl på himmlan blå i en go'stol
      Last edited by hangman; 02-11-10, 17:09. Reason: har visst misforstått...
      Jo Skavhaug

      ..sånn ca..

      Comment


      • #4
        Du er ikke alene Arne.
        Har et par prosjekter som tydeligvis ikke kommer langt nok fram i byggekøen til lokkløft og oppstart, men de skal bygges av MEG, ikke selges. Det ene er en skikkelig gammel BoT, den ekte. (Har bygd to før!) Den andre er Sagitta, var umåtelig populær i USA. Er så lenge siden jeg fikla oppi eska at jeg ikke husker om det er en 600 eller en 900...?
        Har jo noen dingler til kosestrikking, kanskje derfor woodiene mine ikke kommer fram i lyset... kanskje selge en Optima etc?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Både Cumulus, BoT og Sagitta er modeller jeg setter svært høyt! Hadde jeg hatt tid, penger og plass. Skulle jeg gjerne hatt de alle. Kom sent hjem i kveld, men rekker og lime litt rundt den ene spoileren. Legger ut litt bilder i løpet av uken. Woodies og strikk er kult!
          Jeg tror ikke jeg greier å stå i mot den originale BoT når jeg er ferdig med denne.
          Det er forresten utrolig hvor mye fly en får for pengene, når man velger de klassiske. Og liker å bygge litt. Samtidig er de greie og fly, og ikke så rent lite nostalgi for meg også.
          Last edited by ArneH; 02-11-10, 21:21. Reason: skravle
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Jo sin chamber changing flap.

            Jeg tror nesten du må finne deg et rett stykke og skjære til en ny flap. Jeg prøvde å rette halen på min Chopstick med varme, press og tålmodighet. Endte med ny rett Balsa og trekk, og det var både greiere og tok kortere tid.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Danke-danke, da finnes ingen miakelkur som jeg regna med. Frem med tollekniven og ned i snekkerbua, da..
              Vi får ta en termikkomkapp når vi får trekjærringene ferdige -fri flyt uten motor annet enn opp. Kult det, så kan vi sitte og telle skyer og juge i hver vår feltsofa -enten hos deg eller hos meg; jeg har jo ikke vært hos deg enda, så vektskåla heller vestover fra meg

              Jo
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Jeg har rettet opp rimelig skjeve deler med hjelp av fuktighet. Bruk en tom Jif-flaske, fyll på med vann, spray delen i flere omganger, til den er gjennomfuktig, legg i press på et FLATT underlag, og la det tørke. Kan hende det må gjentas et par ganger.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment

                Working...
                X