Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilflymodellen "Cumulus"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilflymodellen "Cumulus"

    Jeg har en bok med mange fine veteran tegninger og byggebeskrivelser i.
    Den heter "Arbeidsbok for modellflygere" og det er sikkert mange som har den, men for dem som ikke har sett den, så tenkte jeg å legge ut noen bilder som gir et inntrykk av hvordan de gjorde det før 1950.

    Click image for larger version

Name:	RIMG0001.jpg
Views:	1
Size:	52.1 KB
ID:	627907
    Click image for larger version

Name:	RIMG0002.jpg
Views:	1
Size:	63.1 KB
ID:	627908
    Click image for larger version

Name:	RIMG0003.jpg
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	627906
    Click image for larger version

Name:	RIMG0004.jpg
Views:	1
Size:	68.7 KB
ID:	627909
    Click image for larger version

Name:	RIMG0005.jpg
Views:	1
Size:	61.6 KB
ID:	627911
    Click image for larger version

Name:	RIMG0006.jpg
Views:	1
Size:	69.2 KB
ID:	627912
    Last edited by tyggen; 04-11-10, 00:30.

  • #2
    Jeg syntes det er interessant å følge utviklingen på modellene vi bygger. Legger merke til at Cumulus er konstruert i Furu og finer. Da må man være nøye med vekten.
    Lyn representerer de lette elegante "stick and tissue" modellene som kom da Balsa kom tilbake etter krigen. Det er artig å sammenlikne med Riser 100 fra 80 tallet som jeg bygger for tiden, hvor det er grove deler i solid Balsa og Finer. Her er det ikke tenkt så mye på vekt, men enkel solid konstruksjon.
    Takk for at du delte dette, og jeg leser gjerne mer modell historie her på MFN.
    Last edited by ArneH; 03-11-10, 22:34.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Du store allverden! Miraklenes tid er ikke over!

      Min nå avdøde far bygde en slik en, sannsynligvis tidlig på femtitallet. Han fortalte at modellen het "Cumulus", og at han bygget den etter tegninger fra et eller annet tidsskrift eller bok.
      Jeg kan ennå huske at jeg i andektighet betraktet det elegante flyet i grasiøs flukt nedover et jorde i nærheten av der hvor vi bodde den gangen. Det må ha vært tidlig på syttitallet. Etter å ha trent med en Esa fra Erik Engelhardt Olsen, fikk jeg til og med lov til å sende den avgårde selv. Det var svære greier for en liten pjokk!
      Jeg har modellen enda. Modellen er laget av finer og furulister. Ikke noe balsa der i gården. Den er fremdeles intakt, så nær som betrekningen på vinger og haleflater. Den var trukket med tynt gråpapir som ble meget sprøtt med tiden. Det ble fjernet for mange år siden.
      Jeg har mange ganger tenkt at det skulle vært moro å få tak i tegningen, men har ikke hatt noen ide om hvor jeg skulle begynne å lete.
      If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

      Comment


      • #4
        Originally posted by MotoMan View Post
        Jeg har mange ganger tenkt at det skulle vært moro å få tak i tegningen, men har ikke hatt noen ide om hvor jeg skulle begynne å lete.
        Jeg besitter en bok fra 1948, den heter ganske enkelt "modellfly", skrevet av Knud Flensted-Jensen og er oversatt fra dansk.

        Som bilag til den boken er det tegninger til ESA, som betegnes som "Finsk begynner seilfly model i klasse 1".

        Den må det da vel være mulig å kopiere.

        Kjell Aa.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Eureka View Post
          Som bilag til den boken er det tegninger til ESA, som betegnes som "Finsk begynner seilfly model i klasse 1".

          Den må det da vel være mulig å kopiere.
          .
          Det er mulig jeg formulerte meg litt klønete (som vanlig).
          Det var egentlig "Cumulus" tegningen jeg var ute etter.
          Byggetegningen til ESA har jeg liggende.
          If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

          Comment


          • #6
            Jeg har lett mye etter tegninger til Skandinaviske klassikere, men det er lite å finne på nettet. Har lett etter tegninger til ESA, men den var ikke lett å finne. Min far lærte oss gutta å bygge med denne modellen, så det hadde vært artig om det var mulig å legge ut denne her på forumet.
            Amerikanerne og Britene har ganske mye klassikere på nettet, slik som: The Plan Page BMJR Models Smallflyingarts.com Keith Laumer page of Model Plane Designs Og det mest aktive forum for Balsa og Vintage:
            Hip Pocket Builders' Forum - Free Flight, Control Line and Radio Control Her er det også en del interessante tegninger.

            Fint at det er litt liv i Vintage avdelingen, det er mange interessante modeller fra gamle dager også!
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Her er også et interressant forum med mange tegninger:

              Vintage & Old-Timer Designs - RC Groups
              Parkzone Mustang
              Brooklyn Dodger
              Simplex 40
              Graupner Topsy

              På byggebordet:
              Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
              Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
              Brian Taylor Gloster Gladiator
              Buzzard Bombshell

              Comment


              • #8
                Når det gjelder tegningene i "Arbeidsbok for modellflygere" så er det er mulig å rekonstruere dem.
                Men det blir selvfølgelig ikke helt det samme med en steril DAC tegning, som med en håndtegnet tegning
                som er over 60 år gammel.

                Ellers hadde det jo vært veldig morro hvis vi kunne få noen bilder av en eksisterende Cumulus!
                Last edited by tyggen; 05-11-10, 12:15.

                Comment


                • #9
                  På oppfordring viser vi...

                  ...gammal Cumulus!
                  Denne er altså rundt 55 år.
                  Vingespenn 167cm.
                  Attached Files
                  If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                  Comment


                  • #10
                    55 år... jøss, fra før jeg ble født
                    Vakkert skue. Og løftende stab.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Den så jo hel og fin ut. Den ville sikkert blitt bra med to kanaler og strikkstart.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Lekkert

                        Skal du bruke ordentlig d/t fuse (altså "lunte") eller skal du ha inn en "nymotens" timer for d/t?

                        Kjell

                        Comment

                        Working...
                        X