Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3P; tips og erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F3P; tips og erfaringer

    Jeg sitter og knoter på F3P-AP på Phoenix sim. Problemet er at det blir lite med praktisk trening fram mot konkurransen i Ekeberghallen i januar, og jeg har aldri deltatt i en F3P-konkurranse. Så en kan trygt si at jeg er skikkelig seint ute med forberedelsene.

    Uansett; jeg har nettopp bygget ferdig en sånn 404 - Allt inom radiostyrt - Autopartner.se , der jeg byttet ut servoene til fordel for Dymond 47. Dette egner seg nok ikke til verken AP eller AF, men skal være en allround treningsmodell. Og til uka kommer det en sånn euromodel-online.eu som skal ha samme servoer og den minste hacker´en. Jeg kommer nok til å bruke den i konkurransen, eller en Elipsia av samme merke.

    Jeg lurer på hva dere andre som skal delta i konkurranser, eller som har deltatt tidligere, har av gode tips? Hvilke fly skal dere fly? Hvor mye, og hvordan, trener dere?
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Trodde det var en fordel med bremser jeg på modeller til slik type flyging inne?
    Jeg bare spør. Har ikke peiling...
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Joda, begge de to modellene jeg vurderer til konkurransen, Deluxe V3 og Elipsia, har bremser.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Ja da så. Jeg klikket kun på den første linken og den er avbildet uten serru.
        Tøffe fly.
        Jeg driver å knoter sammen en Clik 2.0 om dagen og skal snart prøve meg på depron jeg også.
        Den er klar nå, men venter propeller og ESC fra elefun med posten i morra.
        Så da bør det la seg gjøre å prøve det her i helga.
        Men satan så smått og knuslete. Jeg tør nesten ikke ta i greiene
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          jeg har bygget en index V 2.1, det er hjemme snekkret, og fungerer ganske bra, har også vunnet noen konkurranser i storbritania. (ikke jeg, men aiden, som har konstruert den)
          er ganske rett fram bygging, og en kan øve mye. en slik modell er ikke mangen bakke kontakter før den blir dårlig til indoor...
          når jeg mener at jeg har bygget en, så mener jeg mangen om det er av intr så kan jeg også legge ut link. samt at jeg har bygget et med bilder inne få mfn.

          edit: gjerne flytt tråden min om den ikek er på rett plass, evnt. ønsket er en egen "fora" om frp og AM fly.
          -som tips, det må være minst muligt lim. Uhu por er kjempe bra! en ting med uhu som er ganske selvforklarende, men som alikavell ikke er det. Er nettopp det att du kan legge en tynn lim fuge på den ene siden som du limer, så monterer du den andre halvdel. gnikker litt og overfører limet til begge deler, så separer du dem igjenn, venter til dem er berørings tørre flater, også legger du dem sammen igjenn! bedre en noe CA med zap.c og du har momentant limte flater.
          det kan og være greit å øve seg inn uten bremser på flyene, da får en mer kontroll over situasjonen når det går eeeeenda saktere. selvsagt, 10-15grams motor. og gode servoer rundt 6 gram skal holde.
          jeg pleier å bruke 3 servoer. noen ganger bruker jeg også fireline multifilament fiskesen, for å spare vekt. (dette er vell og merke når jeg bygger selv, men hvert gram teller)
          Last edited by kapia; 18-11-10, 18:52.

          Comment


          • #6
            Jeg bruker scratchbygg-energien til FPV-fly, så jeg orker ikke holde på med F3P i tillegg

            Her er linker til index v2.1 som Kapia nevner og v2.2:
            RC Groups - View Single Post - Index 2

            RC Groups - View Single Post - Index 2
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              det er også kommet en bedre v3 med VS på 790mm. no skal jeg teste index4, enten 900mm vs, eller 950.
              bjeff: no mååååå du gi deg kjekkeste er å bygge slike indoor småsaker. når du har bygget en. dvs, du bruker mest tid på å sette sammen tegningen! det tar 15min, og da inkluderer jeg arbeidet med saksa, resten er 5min med overføring, noen minutter kutting og pussing. vooooola! du har et stk fly i like store deler som den esken som du kjøpte av! jeg mener det er verdt det! jeg ser også det er mangen som kutter alle disse hakkene der kroppen skal gå i en annen som pusle spill, men jeg har gode erfaringer med å bare kutte halve kroppen i 2. smøre på lim, bruke en alu vinkel, åp med lim, klaska da i sammen! modell ferdig på 20minutter, fra kutting til den ligger på bordet med vinger, kropp og ror ut skårne!

              en annen ting som jeg pleier å gjøre. når jeg kutter ut ror flater. så tar jeg å snur vingen med undersiden opp. merker av der jeg skal kutte. så limer jeg på, opp-siden av flyet over hele ror flaten scotch 12mm tape, i senter av hengslen, så snur jeg igjenn, separerer balanseror flaten fra vingen, men bare i depron skinnet. så knekker jeg den open på bordkanten, og pusser 45grader vinkel med 120 papir. vooooila, ferdig hengslet vinge og stab! :P

              Comment


              • #8
                Kapia; det tar nok ikke 15 minutter å lage en modell med utgravet ("milled") depron og 70 utfresinger Jeg har bygd noen kjappe indoor-fly både etter andres og egne tegninger, det er gøy, men jeg har ikke energi til å starte med fullverdig F3P-scratchbygging.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #9
                  neeeeei, ikke milled :S det mente jeg heller ikke! men en vanlig i 3mm depron, som skal holde. men du holder kanskje på i et høyere nivå enn meg.... det har jeg faktisk aldri prøvd. men jeg har sett for meg hvordan det og kan gå på en grei måte vha jigger.
                  kan du fortelle litt om fresingen?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg gidder som sagt ikke frese selv, men det finnes i utgangspunktet to løsninger jeg vet om: cnc og en hånd-jigg som er beskrevet i denne tråden: Milling Depron - RC Groups .
                    Last edited by bjeff; 18-11-10, 19:52.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Æsj, nå fikk jeg vite at ingen av Donuts-modellene kommer ferdig-milled. Døvt. Så en Deluxe V3 fly i går, det blir litt tungt selvom den fløy veldig bra. Min Yak-54 hadde maiden også, fløy utrolig sakte med ca 140 gram, men definitivt ingen pattern-maskin.
                      Last edited by bjeff; 21-11-10, 12:26.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg milla en Môrback i grønn 3mm depron, og jeg kommer ikke til å gidde å gjøre det ever again! EVER! Det er alt for mye jobb med en håndjig.

                        Nå har jeg faktisk ikke tatt noen bilder av den enda, men den henger fortsatt på veggen uten carbon og radioutstyr.. Det blir ikke tunge greia uansett.
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          Hva slags håndjigg brukte du?
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Fancy Foam har to modeller som jeg vurderer, ferdigmillet. Andrew Jeskys Osiris http://stores.homestead.com/fancyfoa...ris/Detail.bok og Jason Nolls Seminoll: http://stores.homestead.com/fancyfoa...oll/Detail.bok
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #15
                              Slik jeg har forstått, så veier alle air-frames det samme, men alt kommer ned i batteristørrelsen du skal kjøre. Jeg har klart å bygge et par som etter den billige vekta mi ha veid 120g, og det med 240mah hyperion batterier. Gikk et hakk opp i størrelse og fikk lavere vingebelastning, med samme utstyret, og havna på 130-140 gram, som etter min mening er helt perfekt (med litt maling).


                              Her er den hjemmelagde Dremel plata som jeg satte på fresejigen.
                              Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Views:	1
Size:	47.4 KB
ID:	573883

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	573884

                              Litt bilder av bygget som ikke er ferdig enda. Dette er en test, så driter i å lakke noe på denne foreløpig.
                              Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	43.5 KB
ID:	573885

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	573886

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Views:	1
Size:	50.6 KB
ID:	573887
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X