Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 komponent sparkel til reparasjon av glassfiber/ karbon vinge - hvem selger hva?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 komponent sparkel til reparasjon av glassfiber/ karbon vinge - hvem selger hva?

    Holder på å reparere en glass/karbon vinge og trenger anbefalinger på en brukbart 2 komponent sparkel.

    Har hørt at noen bruke f.eks Biltema sin 2 komponent Epoksysparkel

    Noen som har erfaring med denne eller andre typer (hvem selger disse)

  • #2
    Sjekk med Seiler`n her på forumet. Han bruker en polyesterbasert sparkel som lukter noe aldeles forferdelig. Sånn jeg har forstått det, så pusser den mye lettere enn epoxyproduktene. Han reparerer Myyye vinger Både for seg selv og andre.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Det kommer jo litt ann på hva slags bindemiddel det er i støpet du skal reparere. Enkel regel: Likt limer likt
      Er det epoxy støp er det beste å bruke epoxy basert sparkel, den sitte rmye bedre, men de fleste polyester sparkel sitter også godt nok på de fleste underlag. Har selv brukt biltema sin finsparkel og fungerer helt greit.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        og husk epoxy går på epoxy og polyester, men polyester går KUN på polyester.

        Comment


        • #5
          Som biloppretter har jeg en del erfaring med sparkel. Steinar nevner at epoxysparkel er verre å pusse, helt klart! Men det fins også polyestersparkel som blir helt forferdelig å pusse også.

          Helt riktig det Lars skriver om at likt lim limer best. Jeg bruker forøvrig bare polyestersparkel på alt. Det som er viktig er grunnarbeidet, sparkel liker grove riper å henge seg fast i, men ikke for grovt da sparkel alltid krymper og man får synkninger der ripene er. 400 papir funker bra, og husk å vaske overflaten før man pusser sånn at man ikke drar fett og dritt ned i materialet.

          Den sparkelen jeg er mest fornøyd med om dagen er Wurth sin lettsparkel, jeg har brukt biltema sin og den er hakket verre å pusse. Man kan justere dette litt med mengde herder, men husk at herderen inneholder en del fettstoffer som kan lage problemer med at lakken slipper hvis man bruker for mye.

          Sparkel er lettest å pusse akkurat når det slutter å kline seg i papiret ca 10-15min ved normal romtemp. Begynn å puss med 240 så 320 osv. avslutt med 600 papir.

          Polyestersparkel lukter en del mens Epoxy er nesten luktfri og mere skadelig, har jeg lært ;D
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            Har prøvd Motip finsparkel. Denne var forferdelig å pusse. Kjøpte deretter Standox finsparkel som var mye bedre å jobbe med. Kjempe fornøyd med denne. Står på boksen "Professional use only" ergo perfekt for mitt bruk...
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Heisann..

              JEg bruker denne typen. Den binder mot epoxy som bare det. Den er umulig å "bryte" løs fra glatte vingeoverflater. Da blir lakken med. Jeg har brukt den på alle mine vinger ( epoxy støp ) og seilflykropper der jeg har hatt bruk for sparkel. Tørker iløpet av en kaffekopp og krymper ikke... ivertfall ikke på de skadene jeg har brukt dem på. Legger på tynt for ikke å måtte pusse for mye. Legger heller to ganger.

              Bakdelen er jo at det er nok sparkel for en arme med seilflyvere
              Attached Files
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                Originally posted by Seiler`n View Post
                .....JEg bruker denne typen........
                Fikk PM din og er på vei til Würt i morgen

                Så at det var store bokser (1,3 liter) så da har jeg nok til en liten runde på bilskjermen også

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  ..da har jeg nok til en liten runde på bilskjermen også
                  å jasså, ja..
                  Jo Skavhaug

                  ..sånn ca..

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du ikke er Würt kunde så kan du glemme å handle "multi light 1020" sparkel anbefalingen fra Seiler'n

                    Stormet opp til Würt sin butikk i Oslo og plukket med meg en boks fra hylla.
                    I kassa fikk jeg et spørsmål om jeg var kunde? Nei, svarte jeg - ok da kan jeg ikke selge deg dette produktet sier mannen i kassa - ehhhh - hva i !?!?!?, hvorfor?........

                    Grunnen til dette er at produktet inneholder stoffer som ikke lovlig solgt til "vanlige dødelige" men skal håndteres av "proffer" med opplæring - hmmmmm

                    Heldigvis kjenner jeg noen bilopprettere så det ordnet seg der og da, men skal jeg jobbe med dette stoffet så blir det med vidåpne vinduer - og det skjer ikke før temperaturen havner på den røde siden......

                    Og boksstørrelsen, jo - som Seiler'n sier - her er det nok sparkel for resten av livet (skal vel ikke spøke med livet med denne kjemiske blandingen)..

                    Info:
                    Boksen koster en 300.- + moms
                    Last edited by Quadrocopter; 28-11-10, 14:38.

                    Comment


                    • #11
                      hehe.. var ikke klar over det

                      Bra saker da
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        Jeg brukte Robbe sitt produkt på ABS cowling. Virker som om den sitter godt.

                        AndreasClick image for larger version

Name:	P1000905.JPG
Views:	3
Size:	116.7 KB
ID:	573966
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment

                        Working...
                        X