Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassing av epo jet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det så ut til å være lett å legge ut også. Det må være fint å jobbe med noe som ikke gir angst om man får det på hendene. Puste fritt, og vaske verktøy og søl i vann etterpå. Skulle gjerne hatt en boks av det stoffet.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #17
      Originally posted by surpass View Post
      Hei! Fått gjort noe mer på denne? Intresant å følge med.
      Den er nesten ferdig. Slapp opp for duk men har fått fatt i mer, men den har ikke blitt prioritert.
      Skal begynne på den igjen å få gjort den ferdig snart.
      I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

      Comment


      • #18
        [QUOTE=Grumpy;286733]Her er en liten video om hvordan jeg glasser, denne måten er like anvendelig både på balsa og diverse skumprodukter.


        Enig med ArneH. Skulle vist om dette stoffet tidligere.
        Link hvor man handler hadde vært fint.
        I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

        Comment


        • #19
          Til glassing av overflater vil jeg absolutt anbefale Z-Poxy som er beregnet kun til glassing. Den er svært lett å pusse da vanlig epoxy er til å rive seg i håret av til sammenligning, og gir den aller beste overflata i forhold til jobb, som jeg veit om som ferdig produkt til formålet. Den var iallefall tilgjengelig i de fleste hobbybutikker som leverer litt utvalg av epoxyprodukter for noen år sia.
          Men om du kan få tak i litt metanol og blander inn i ferdigrørt epoxy med 8 - 10%, da oppnår du de samme egenskapene som Z-poxy har. Ren metanol er vel ikke akkurat hyllevare rundt om, men klarer du å snuse det opp enplass så anbefaler jeg deg å sikre deg så du har ei stund.
          Og bruk ei sparkelskei som har gummikant. Det lager du lett selv ved å lime rettskåret gummi (helst silikongummi) mellom to trelister.
          F. eks 15 cm lang med gummikant på 20 mm ut ifra lista om en har 2 mm tykk gummi. På den måten får en tilnærmet likt trykk på overflata når du glasser, og du får enkelt et flott resultat. En slik greie tar også kurver og overflater som ikke er plan som en vinge.

          Ellers så kjøpte jeg for kort tid tilbake den epoxyen jeg trengte til støping av en kajakk-kjøl for seiling. Da fikk jeg med en veldig tynn 24 timers herder. Dette var hos Leikvoll Dogfighters, tynn som vann faktisk.
          Det gjorde at epoxyen trengte svært lett inn da blandinga ble mye tynnere enn vanlig støpeepoxy, og en lettere støp var resultatet selv om å støpe en kjøl ikke er akkurat det en er ute etter da..
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #20
            Noen som har prøvd å glasse med dette? Går det bra å glasse en epo maskin med dette?

            HobbyKing Online R/C Hobby Store : Carbon Fiber Tissue (Fine 10g/m2) 1mtr
            Stig-Arne Isaksen

            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

            Comment


            • #21
              En kan bruke rødsprit som tynner også, men det absolutt beste er metanol.
              Men har aldri glassa noe på EPO..
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #22
                Skal glasse en funjet ultra. Hvor tykk duk skal jeg bruke? har 18g og 48g/m2, men kanskje for tynt?
                GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                sigpic



                Comment


                • #23
                  Jeg har brukt Biltema Laminering Epoksy, tynnet ut med en dråpe Aceton. Men nå er jeg virkelig interessert i et miljøvennlig, ikke skadelig produkt. Vannfortynnet gulvlakk, høres ut som et interessant produkt. Som også er lett å få tak i.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #24
                    Noen som har erfaring med gulvlakken ?
                    Tenker på tider for når den er støvtørr og tid til den er slip-bar/ klar for videre bearbeiding?
                    Og trengs flere lag på samme måte som man av og til kan erfare med vanlig glassing for å få mettet /fyllt inn strukturen i glassfiberen ?
                    ( siste spørsmål er selvfølgelig også avhengig av kvalitet og vekt på duk )
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by sub_sonic View Post
                      Skal glasse en funjet ultra. Hvor tykk duk skal jeg bruke? har 18g og 48g/m2, men kanskje for tynt?
                      25g glassfiber er ideell til overflatebehandling, men det er tynt som papir og gir lite overflatestyrke mot støt og slag hvis underlaget er mykt.
                      50g glassfiber er litt tettere vevd og gir litt strukturell styrke, fin overflate og gir fremdeles ett rimelig lett resultat med moderat metting.
                      80g glassfiber er fremdeles finvevd, men den er litt grov til overflate bruk, den er imidlertid ideell til lett strukturellt bruk.

                      Jeg ser at denne tråden dreier seg om overflatebehandling med noe annet enn epoxy så dette er kanskje litt utenfor tema, men dersom en er ute etter strukturell styrke og ikke bare overflatebehandling så vil jeg annbefale for eksempel Biltema laminerings epoxy.
                      Last edited by tyggen; 20-04-12, 22:18.

                      Comment

                      Working...
                      X