Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammel video av cox linestyrt. fra 1985 :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kjenner en kar her i byen som elsker linestyrt... Og er ekstrem fan av EEO.
    Jeg fant litt info om EEO her på forumet og ga videre, så han fikk kontakt med
    gjenlevende familie og kjøpt tegninger og mye annet rart.

    Han driver faktisk å bygger linestyrt fra scratch for harde livet enda,
    selv om bua hans er fylt til randen av ubygde modeller som hadde gitt
    de fleste her våte drømmer...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #17
      Originally posted by HWal View Post
      Det frister stadig... har tegning til en EEO Competitor og en 2,5 Drabant i kjelleren. Eneste problemet er at det er vanskelig å få tak i det stoffet som må blandes i dieselfuelen for å få skikkelig kraft i motoren. Amylnitrat som vi brukte, er forbudt nå.

      Må gi meg nå, ellers begynner jeg å bygge på Competitoren i ren iver...

      Helge.
      Det du kan bruke i diesel fuelen i tilleg til diesel/parafin olje og nafta er poliester herder. det skal gi samme resultat som amylnitrat. så her er det ingen unskyldning. har du problemer med å skaffe nafta. så tar du bare en boks turtlewax startgass. snur den på hodet og sprayer ut drivgasse. så slår du hull med en spiker og heller det over på en flaske. det er neste rein nafta. funker bra i hvertfall.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        På slutten av 60 tallet fløy vi ZIP linestyrt fra EEO med Cox Baby Bee. Det var en svært enkel og fin modell, som bestod av tre balsaplater. Krasjet hele tiden, men den var svært enkel å fikse. Har motoren ennå, men min mor kastet alle de gamle modellene da hun fikk støv på hjernen. Den kostet kr 23,- hos Modell Hobby, og motoren kostet kr 89,-. Det var mye kr, men jeg gikk med avisen, så jeg hadde kr til denne dyre hobbyen.
        Lurer på om det er noen som har bilde av denne? Er nok blitt alt for svimmel til å drive med linestyrt i dag.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #19
          her er en video av hvordan linestyring foregår i dag Hvad er linestyring - Modelflyvning DK

          Ser nå veldig morsomt ut må jeg si.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Det du kan bruke i diesel fuelen i tilleg til diesel/parafin olje og nafta er poliester herder. det skal gi samme resultat som amylnitrat.
            Tenkte å prøve dette en dag i fuelen til Drabant'en min og kjøre den i en rigg. Nafta har jeg. Jeg har en ganske god formening om hvordan motoren gikk i hine hårde dager. Husker at fuel uten amylnitrat var nesten ubrukelig når man først hadde prøvd med.

            Helge.
            Last edited by HWal; 12-01-11, 18:58.

            Comment


            • #21
              Originally posted by HWal View Post
              Tenkte å prøve dette en dag i fuelen til Drabant'en min og kjøre den i en rigg. Nafta har jeg. Jeg har en ganske god formening om hvordan motoren gikk i hine hårde dager. Husker at fuel uten amylnitrat var nesten ubrukelig når man først hadde prøvd med.

              Helge.
              hva er blandingsforholdet med polyesther herder? det jeg har brukt på dieselen min er lampe olje/castor olje el. / nafta i like deler. kunne vært moro å prøve å "sprite opp" fuelen litt....

              Comment


              • #22
                Når jeg hadde diesel. så brukte jeg 25%olje 25%nafta 0g 50%lampeolje. så tilsatte jeg 3-4% polyesterherder.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  knall sier nå jeg. startet med linestyrt før det ble grokker III og Westerly. husker vi hoppet "tau" eller dukket når den kom. Safety var nok ikke på timeplanen da. 4 gutter aleine på et jorde på 80- tallet. Fin video.
                  Stevensaero.com har en linestyrt modell

                  Andreas
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by xilian View Post
                    Kjenner en kar her i byen som elsker linestyrt... Og er ekstrem fan av EEO.
                    Jeg fant litt info om EEO her på forumet og ga videre, så han fikk kontakt med
                    gjenlevende familie og kjøpt tegninger og mye annet rart.

                    Han driver faktisk å bygger linestyrt fra scratch for harde livet enda,
                    selv om bua hans er fylt til randen av ubygde modeller som hadde gitt
                    de fleste her våte drømmer...
                    Hei ;

                    Har han kanskje tegningen til Radiomaster ? Nostalgien er over meg og kunne tenke meg bygge denne på ny ...
                    Polar

                    Comment


                    • #25
                      Jeg kan høre med han neste gang jeg ser'n.

                      Click image for larger version

Name:	Radiomaster.jpg
Views:	3
Size:	224.3 KB
ID:	574878
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #26
                        Var hos Smallsize i Skovveien i fjor en gang og da hadde de noen byggesett av JuniorPilot - beregnet på Cox 0.49. Hadde selv noen av dem, ble mye krasj og lite flyging. Ingen hadde lært en om at fuel spiste balsa så de ble ganske svampete i nesa etterhvert.

                        Men det var utrolig morsom med de motorene, høvlet toppen og fikk enda mer futt i dem.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #27
                          Jeg har et Kit og tegning. Har ikke lysst til å kvitte meg med det, men jeg kan vel kanskje få kopiert tegningen til deg. Nostalgi er Gøy (begynner nok å bli gmmel)

                          Comment


                          • #28
                            Tegninger får jeg tak i. men det koster litt å få kopiert opp.
                            Vedkommende som er EEO-fan er for øvrig interessert i å kjøpe opp evt. kit som måtte finnes der ute
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #29
                              Eller denne lille krabaten:
                              Thunder Tiger
                              Curtis Youngblood
                              Rapicon Fuel
                              Scorpion Systems
                              Optipower
                              MKS Servos
                              ET Canopy

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by HWal View Post
                                Tenkte å prøve dette en dag i fuelen til Drabant'en min og kjøre den i en rigg.

                                Helge.
                                Mener bestemt at anbefalt blanding til DA motorene er 1 del parafin, 1 del lakserolje og 1 del nafta. Webra motorene skulle ha et annet blandingsforhold.

                                På Modellhobby i Oslo fikk man kjøpt to typer Shell diesel; "DA" og "Webra". Måtte ha med lapp (tillatelse til å kjøpe) underskrevet av fatter'n.
                                Last edited by Biplan; 25-02-11, 11:25.
                                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                                Comment

                                Working...
                                X