Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grunnleggende Pilot-utdannelse! Hjelp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grunnleggende Pilot-utdannelse! Hjelp!

    Jeg har innsett at jeg er brukbar til å bygge, men er en katastrofal flyger! Har skikkelig lyst til å lære å fly, men kurset som klubben hadde satt opp ble det ikke noe av.

    Er frustrert over å måtte ta med meg søppelsekk når jeg skal prøve å lære meg den edle kunsten å fly. Har noen timer på sim. og greier å fly min HZ Champ, såvidt.

    På RCG og WF er alltid rådet som blir gitt: "Ta med kjentmann når du skal maiden ett nytt fly".
    Derfor tar jeg meg den frihet til å spørre om det er en av gutta som kunne forbarme seg over en ivrig men klossete kommende Pilot? Og være litt instruktør og hjelpe til med å trimme og fly et av mine fly? Slik at jeg kan ta et par runder i luften under veiledning.
    Hadde vært artig med en vellykket jomfrutur, uten kost og feiebrett.
    Kunne vært fint å møtes på Ekeberg, eller ett av jordene her hos meg. Eller noe annet sentralt sted i Oslo omr. som kan nåes med kollektiv transport.
    Hadde satt enorm pris på å blitt litt mer sikker i luften, og det er trening som gjelder.
    Håper ikke spørsmålet er for frekt, og at noen føler seg kallet til litt instruksjon.
    Jeg dekker selvsagt utgifter, og finner sikkert en hyggelig måte å si takk på.
    Jeg har en Radian, og blir nok snart ferdig med en Fun Cub, som kunne blitt brukt som øvingsfly. Jeg kan som oftest på Mandager og Onsdager på dagen. Også neste helg hadde vært ypperlig.
    Last edited by ArneH; 16-01-11, 18:16.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    dette var en av de ærligste trådene jeg har sett her inne. håper du får hjelp.. og skal ikke se bortifra at du gjør nettopp det.
    Men og det er et stort MEN. Søpplesekk hører alltid med til fieldboxen. selv de mest erfarne detter ned
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      Jeg har lang erfaring med søppelsekk! Har egentlig drevet med hobbyen siden jeg var gutt, og er vokst opp på en flyplass. Har fløyet mye friflukt, linestyrt og enkle RC Glidere.
      Men har aldri fått grepet på "moderne" RC. Derfor innser jeg de harde fakta, og håper på litt hjelp til et par runder. For å øke selvtilliten litt, og få glede av mine fly.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Hvis været er ok til helgen så kan jeg jeg stille opp med litt hjelp. Dagtid går dessverre ikke da det krasjer med jobben. Send en PM og så kan vi bli enig om tid og sted.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Jeg kan stort sett på dagtid, men du skrev om kollektivtransport? Jeg er uten bil på dagtid...
          -------------------
          Lars S. Siggerud

          Comment


          • #6
            Originally posted by Superstar40 View Post
            Hvis været er ok til helgen så kan jeg jeg stille opp med litt hjelp. Dagtid går dessverre ikke da det krasjer med jobben. Send en PM og så kan vi bli enig om tid og sted.
            Hyggelig med raske svar. Ser an været mot helgen, så kan vi evt. avtale nærmere. Det er nok hjelp til å komme skikkelig i gang jeg trenger. Sekken er alltid med, uansett.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Ja dessverre uten bil, må ta bussen og banen til Ekeberg, eller andre jorder. Blir en vane det og.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Jeg har innsett at jeg er brukbar til å bygge, men er en katastrofal flyger! Har skikkelig lyst til å lære å fly, men kurset som klubben hadde satt opp ble det ikke noe av.

                Er frustrert over å måtte ta med meg søppelsekk når jeg skal prøve å lære meg den edle kunsten å fly. Har noen timer på sim. og greier å fly min HZ Champ, såvidt.

                På RCG og WF er alltid rådet som blir gitt: "Ta med kjentmann når du skal maiden ett nytt fly".
                Derfor tar jeg meg den frihet til å spørre om det er en av gutta som kunne forbarme seg over en ivrig men klossete kommende Pilot? Og være litt instruktør og hjelpe til med å trimme og fly et av mine fly? Slik at jeg kan ta et par runder i luften under veiledning.
                Hadde vært artig med en vellykket jomfrutur, uten kost og feiebrett.
                Kunne vært fint å møtes på Ekeberg, eller ett av jordene her hos meg. Eller noe annet sentralt sted i Oslo omr. som kan nåes med kollektiv transport.
                Hadde satt enorm pris på å blitt litt mer sikker i luften, og det er trening som gjelder.
                Håper ikke spørsmålet er for frekt, og at noen føler seg kallet til litt instruksjon.
                Jeg dekker selvsagt utgifter, og finner sikkert en hyggelig måte å si takk på.
                Jeg har en Radian, og blir nok snart ferdig med en Fun Cub, som kunne blitt brukt som øvingsfly. Jeg kan som oftest på Mandager og Onsdager på dagen. Også neste helg hadde vært ypperlig.
                I disse dager med masse snø, og fin dyne, hadde jeg kjøpt en isopor fly viss jeg var deg. Disse er sykt lette å lime, når du krasjer i bakken. Og såpass lette at som oftest kan du fly etter at du har krasjet.

                Idag finns det en drøss med modeller, blandt annet GWS E-starter. Den er veldig god å fly, og sykt lett å lime etter en krasj. Den takler også noen tonn med lim.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Tja kan hjelpe deg på vår lokale klubb, men da må du komme deg til Ås med kollektivt
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    I disse dager med masse snø, og fin dyne, hadde jeg kjøpt en isopor fly viss jeg var deg. Disse er sykt lette å lime, når du krasjer i bakken. Og såpass lette at som oftest kan du fly etter at du har krasjet.

                    Idag finns det en drøss med modeller, blandt annet GWS E-starter. Den er veldig god å fly, og sykt lett å lime etter en krasj. Den takler også noen tonn med lim.
                    Nå går det i isopor og andre moderne materialer. Champ, Fun Cub og Radian er i skum. Og jeg har lært meg å fikse disse materialer også .
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      God ettermiddag!
                      Hvilken klubb er du medlem i? (Er du ikke medlem er dette et lurt sted å starte).
                      Jeg er medlem i Vingtor RC-Club, men vi flyr stort sett i Kroer (utenfor Ski), eller på isen på Årungen (Ås) - Ingen av stedene lett tilgjengelig med kollektiv transport.
                      I vingtor mener jeg å huske vi er over 10 "utdannede" instruktører (gjennom NLF), så der er det i alle fall store muligheter for hjelp! Jeg jobber på hverdagene og har desverre svært lite fritid i helgene for tiden, så jeg tør ikke love deg hjelp sånn i nærmeste fremtid, men når minstemann i huset slutter å hyle kan det hende jeg kan slippe fra en dag en helg og hjelpe til!

                      Lykke til, og NEI, det IKKE frekt å spørre om hjelp. Vi har ALLE vært der......
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #12
                        God kveld fra Moss!! Ja, Audun, det er kveld nå!!!

                        ArneH, hvis du vil er det muligheter for både skolefly og/eller hjelp i Moss. Du kan ta buss/ tog til Moss, så skal jeg sørge for at du blir hentet og tatt godt vare på!!! Gi beskjed dagen før, så avtaler vi tid og sted!!! Da helst i helgene selvfølgelig!!! Ellers ønsker jeg deg lykke til videre i "trainingprogram"!!!
                        Svein Rudshagen
                        Moss modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Cubman View Post
                          God kveld fra Moss!! Ja, Audun, det er kveld nå!!!

                          ArneH, hvis du vil er det muligheter for både skolefly og/eller hjelp i Moss. Du kan ta buss/ tog til Moss, så skal jeg sørge for at du blir hentet og tatt godt vare på!!! Gi beskjed dagen før, så avtaler vi tid og sted!!! Da helst i helgene selvfølgelig!!! Ellers ønsker jeg deg lykke til videre i "trainingprogram"!!!
                          Her åpner det seg flere interessante muligheter! Takk for det!
                          Jeg er medlem av Bærum MFK, men det er tungvindt å komme seg til stripa. Så jeg har flakset rundt på jordene, og på Bogstad.
                          Kunne vært fint å sett an været mot helgen, og eventuelt avtalt noe nærmere da. Trenger nok bare et dytt i riktig retning, og et litt grunnleggende trening hadde nok gjort underverker for egentrening.
                          Har sett flere som har prøvd seg på egenhånd, med krasj og flyskrekk som resultat.
                          Men jeg vil ikke gi meg med det første.
                          Jeg er vokst opp i fly-miljøet og er ivrig bygger. Nå hadde det vært stort å komme litt videre. Og et tilbud om å få trene på stripa i Moss høres jo fristende ut. Vi ser an hvordan det går med vær, og tid for folket. Og jeg tar gjerne en tur med toget, og tar gjerne med eget fly også.
                          I morgen har jeg fri, og tar noen runder med Champen på jordet.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har planer om å få kommet meg bort på Ekebergsletta en av de førstkommende helgene - så om du dukker opp der kan jeg sikkert komme med noen råd!

                            Joda, de fleste av oss har da vært på søppelsekknivået.. Hehe
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Nå går det i isopor og andre moderne materialer. Champ, Fun Cub og Radian er i skum. Og jeg har lært meg å fikse disse materialer også .
                              Få deg et fly som er forholdsvis lett og med masse motorkraft som flyr sakte (dobbeltdekker).
                              Jeg lagde en tegning av en "pusher" som ligger her et sted. Depron DH-2 den flyr sakte tåler
                              en del motor og propell skjermet for ødeleggelser. Du lager det av litt depron og blomster
                              pinner. Motor 80-100W, 8x4SF prop, 3S 450mah LiPo. 6g-9g Servoer. Total vekt 225g-275g.

                              Video av flyet med flotører (altså det veide da 275g)

                              mvh
                              Odd H.

                              Comment

                              Working...
                              X