Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva er radio miksing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hva er radio miksing?

    Ser på radioen min at det er muligheter for miksing

    Hva kan mikses og hvordan/hvorfor dette er litt x-files for meg gitt

    Supert hvis noen kan forklare de viktigeste for oss ferskinger

  • #2
    Originally posted by melby View Post
    Ser på radioen min at det er muligheter for miksing
    Hva kan mikses og hvordan/hvorfor dette er litt x-files for meg gitt
    Supert hvis noen kan forklare de viktigeste for oss ferskinger
    Det blir enda mer X-files for oss når du ikke oppgir noe info om hvilken type radio du har og hva du ønsker å oppnå
    Last edited by Quadrocopter; 23-01-11, 21:22.

    Comment


    • #3
      En miks er en funksjon som aktiverer andre kanaler etter hvilken kanal du har satt som "master". En typisk miks er at ved aktivering av balanseror så gir radioen også utslag på sideroret for å hjelpe til når flyet svinger. Noen ganger vil flyet klatre når man gir full gass, da kan man lage en miks som gir litt opp-ror jo mer gass man gir for å presse nesa ned. Mikser brukes også ved forskjellige manøvre, feks ved knifeedge (sidelengsflyging). Når man legger flyet sidelengs vil flyet ofte dra mot høyre eller venstre og/eller prøve å rolle som må motarbeides ved å bruke henholdsvis høyderor eller balanseror (eller begge deler). Med miksing kan man ved å flippe en bryter få radioen til å kompansere for deg så du kun trenger å rolle flyet 90 grader og holde det oppe med sideroret så gjør radioen resten.

      Noen mikser er også ferdig innstillt som feks deltaving- eller v-tail miks da de er like uansett fly. Min radio, DX7 har også ferdig miks for sideror til balanseror som jeg nevnte over, men DX6i har ikke. DX7'en har også mange flere miksemuligheter enn DX6i så hvilke muligheter man har varierer fra radio til radio.

      Comment


      • #4
        Veldig ofte når jeg flyr knivegg med fly, så har de en tendens til å legge seg på magen. Altså å svinge, slik at skal jeg få en rett knivegg, så må jeg gi litt dykkror. Dette kunne jeg mixa inn ved å ta Sideror som master -> og sendt dette inn på høyderoret, og funnet en passende prosent verdi slik at når jeg lå i knivegg, så gikk flyet rettere.


        Så kort fortalt så går det an å bruke masse tid på å mixe-bort stygge tendenser noen fly kan ha. En mer avansert form for å trimme det inn. Nye fly i dag har tror jeg begynner å bli såpass gode å fly, at slike mikser blir overflødige. Men det kan kanskje gjøre en skalamodell mulig å fly for eksempel.

        På helikoptre legger noen inn en mix som tar roll og nick som master og sender en prosentandel inn på throttle, slik at når du gjør litt akro-øvelser som øker belastningen for motoren, så holder turtallet seg mer konstant. Men igjen, så har de aller fleste helikoptre governor eller rev-limiter, som gjør slikt overflødig.
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Er ingen ekspert på radioer eller miksing. Som nybegynner ville jeg
          heller forsøkt å lære å fly først uten miksing og andre "avanserte"
          radio funksjoner. Ofte enkle RTF radioer å foretrekke fremfor
          avansert "computer" radioer som er (etter min mening) overkill for
          å fly enkle 3-4 kanals nybegynner modeller.

          Odd H.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Er ingen ekspert på radioer eller miksing. Som nybegynner ville jeg
            heller forsøkt å lære å fly først uten miksing og andre "avanserte"
            radio funksjoner. Ofte enkle RTF radioer å foretrekke fremfor
            avansert "computer" radioer som er (etter min mening) overkill for
            å fly enkle 3-4 kanals nybegynner modeller.

            Odd H.
            Tja. Mixing trenger ikke vere noe man kan velge bort. Mixing kan vere noe man "må" ha for å få flyet i lufta.
            F.eks eit fly med 2 servoer til balanseror trenger mixing for å fungere (jada finnes Y kabler også) Deltavinger er også ganske tullete å få til uten en mix i sender.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Originally posted by elektrodude View Post
              Tja. Mixing trenger ikke vere noe man kan velge bort. Mixing kan vere noe man "må" ha for å få flyet i lufta.
              F.eks eit fly med 2 servoer til balanseror trenger mixing for å fungere (jada finnes Y kabler også) Deltavinger er også ganske tullete å få til uten en mix i sender.
              Finnes "innabords" deltamixere også, det kan til og med gjøres mekanisk, hvis man vil gjøre det skikkelig vanskelig, og ekstra tungt!
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Originally posted by bad scientist View Post
                Finnes "innabords" deltamixere også, det kan til og med gjøres mekanisk, hvis man vil gjøre det skikkelig vanskelig, og ekstra tungt!
                Hadde engang i tiden en Trico 2002 med mekanisk mixer! I nylon. Har faktisk liggende en til å montere rett på servohjulet fra Simprop.
                Beklager avsporingen
                -63.
                Graupner MC
                JR
                Multiplex
                Turnigy.
                Fly, alt for mange.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  Veldig ofte når jeg flyr knivegg med fly, så har de en tendens til å legge seg på magen. Altså å svinge, slik at skal jeg få en rett knivegg, så må jeg gi litt dykkror. Dette kunne jeg mixa inn ved å ta Sideror som master -> og sendt dette inn på høyderoret, og funnet en passende prosent verdi slik at når jeg lå i knivegg, så gikk flyet rettere.


                  Så kort fortalt så går det an å bruke masse tid på å mixe-bort stygge tendenser noen fly kan ha. En mer avansert form for å trimme det inn. Nye fly i dag har tror jeg begynner å bli såpass gode å fly, at slike mikser blir overflødige. Men det kan kanskje gjøre en skalamodell mulig å fly for eksempel.

                  På helikoptre legger noen inn en mix som tar roll og nick som master og sender en prosentandel inn på throttle, slik at når du gjør litt akro-øvelser som øker belastningen for motoren, så holder turtallet seg mer konstant. Men igjen, så har de aller fleste helikoptre governor eller rev-limiter, som gjør slikt overflødig.
                  Akkurat hva jeg var på jakt etter,mitt vrir seg mot høyre i knifeedge (høyre vinge opp)så da kan man mikse inn litt venstre bal ror med sideror som master eller ?

                  Min radio er en aurora9 men det var mer generel miksing i fly jeg lurte på .med

                  mikset høyderor og balanseror på bryter( høyderor opp/ned begge balror Opp/ned ) fint i hover og saaakte landinger
                  Last edited by melby; 25-01-11, 10:58.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by melby View Post
                    Ser på radioen min at det er muligheter for miksing

                    Hva kan mikses og hvordan/hvorfor dette er litt x-files for meg gitt

                    Supert hvis noen kan forklare de viktigeste for oss ferskinger
                    Miksing kan best forklares med at man vil ha en spesiell funksjon, der flere servoer blir brukt. Best er det å forklare med helikopter, der 3 servoer jobber sammen for å gå alle tre aksene, (fremover/bakover, venstre/høyre og opp/ned) Man styrer ikke hver servo på stikka, men peker man stikka forover, så jobber alle servoene med den jobben.
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      ccpm swash miksing er egentlig godt forklart hvordan miks funker.

                      Heli delen av radioen min har jeg forholdsvis grei oversikt over men fly er en annan fråga.

                      fungerte fint å mikse inn litt balanseror på sideroret for å få rett knifedge,blir sikkert aldri brukt siden man må ha den på bryter,ellers så svinger balanserorene gal vei i siderorssving og stallturn ble ikke bra

                      flapperons fungerte fint på acromastern ble hage fly nå

                      er det mer man bør prove ut eller ?

                      Comment


                      • #12
                        Anbefaler "rudder-to-elevator" miks for knifeedge. Det lille du trenger å justere flyet med balanseror greier du fint uten miks (og slipper bryter). Hvisflyet trekker mot canopy skal du mikse in noe % nedror.
                        dette er vel en smaksak, men denne miksen funker som en kule for meg.

                        Peter
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Hei Vær generelt "konservativ" med mixing, for å bli god til å fly bruk hode & finger til å mixe! Men bruk det selvfølgelig til ballanseror det du bruker 2 servoer

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by melby View Post
                            flapperons fungerte fint på acromastern ble hage fly nå

                            er det mer man bør prove ut eller ?
                            Spoilerons med masse elevator opp er gøy.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #15
                              Ved bruk av Y-Kabel, kan en bruke flaperon mix da, eller legge den andre vingeservoen inn på en annen kanal?
                              Vil bruke aileron til flaps på en jupiter. Har DX6i radio.
                              Hvilken mottaker passer denne komboen til?
                              Har sett det er dual aileron innganger på noen mottakere men da er de beregnet for parkflyere.

                              Klumsen
                              Cessna 182 Relativt knust
                              Sukhoi-26 XP
                              ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
                              Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
                              HK Piaget under konstruksjon.

                              Comment

                              Working...
                              X