Announcement

Collapse
No announcement yet.

TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TinyD View Post
    kommer til å fly på FPV kamera og filme med GoPro.
    Genialt.

    Leser, men sier ikke så mye. Så post i veg Inspirerende saker, liker dine valg av komponenter!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Hei..

      Kom over denne her på YouTube

      Mvh.

      Fredrik

      Comment


      • #18
        Originally posted by weddowickh View Post
        Hei..

        Kom over denne her på YouTube
        Jeg har sett den, men den måten å lage pan/tilt på vil ikke tilfredstille behovet mitt for dette flyet. Den største fordelen med det stativet jeg har bestilt meg er at det er et dobbelt stativ, da jeg ønsker å fly på et dedikert FPV kamera og kun benytte GoPro til å filme med.

        En fordel med å bruke huset til GoPro i pan/tilt er jo at det tåler veldig mye
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #19
          Originally posted by TinyD View Post
          Jeg har sett den, men den måten å lage pan/tilt på vil ikke tilfredstille behovet mitt for dette flyet. Den største fordelen med det stativet jeg har bestilt meg er at det er et dobbelt stativ, da jeg ønsker å fly på et dedikert FPV kamera og kun benytte GoPro til å filme med.

          En fordel med å bruke huset til GoPro i pan/tilt er jo at det tåler veldig mye
          Bare en liten tanke som jeg fikk, har desverre ikke fått testet det ut, men kan man ikke lade GoPro kameraet samtidig som bruk? Tenkte at jeg eventuelt kunne legge opp en 5volt til USB kabelen slik at den får strøm fra flyet...Hva tror du?
          Lars Norberg

          Comment


          • #20
            Originally posted by Lars N View Post
            Bare en liten tanke som jeg fikk, har desverre ikke fått testet det ut, men kan man ikke lade GoPro kameraet samtidig som bruk? Tenkte at jeg eventuelt kunne legge opp en 5volt til USB kabelen slik at den får strøm fra flyet...Hva tror du?
            Det kan hende at det er en sperre på lading under bruk, men får den 5v inn så bruker den sansynligvis strømmen via USB til å drive kameraet uansett om den lader eller ikke... Har ikke prøvd jeg heller, men vet at det er noen som har strøm koblet til USB på GoPro'en mens de flyr, så regner med at det er noe å hente på det
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #21
              Originally posted by TinyD View Post
              Jeg har sett den, men den måten å lage pan/tilt på vil ikke tilfredstille behovet mitt for dette flyet. Den største fordelen med det stativet jeg har bestilt meg er at det er et dobbelt stativ, da jeg ønsker å fly på et dedikert FPV kamera og kun benytte GoPro til å filme med.

              En fordel med å bruke huset til GoPro i pan/tilt er jo at det tåler veldig mye
              Ulempen ved å ha slikt stativ som vist i videoen, er at tyngde punktet sitter veldig høyt oppe. Dvs at linken mellom servo og kameraholder er under mye stress. Dette vil igjen føre til at denne linken kan gi litt etter ved vindkast/banking og skape uønskede vibrasjoner. En annen ulempe ved å kun bruke gopro via livefeed er at det er noe lagg. Er det feks litt vind, så blir det utrolig vanskelig å få en jevn video ut av det, ettersom man klarer ikke kompansere kjapt nok pga nettopp denne laggen.

              Har selv 2 stk tilt oppsett fra både globeflight og readymaderc som er kun til gopro kameraet.

              Vurderte pan som TinyD har bestillt, men siden jeg har en twinstar 2, så ville kameraet sittet altfor høyt opp, slik at drag'en hadde blitt enorm. Ettersom Skywalkern har såpass mye innvendig plass, så er det vel kanskje en mulighet for å kutte ned litt på fronten av flyet(horisontalt) for å få kameraene til å sitte så lavt som mulig. Pan'en til gf virker iallefall å være veldig mye mere robust enn andre løsninger, og vil helt klart ikke gi etter ved linken mellom pan og tilt.

              Har ikke prøvd via usb, men er dette virkelig nødvendig? Uansett, så vil det fungere å trekke strøm fra flyet.

              Comment


              • #22
                Originally posted by robin4 View Post
                Vurderte pan som TinyD har bestillt, men siden jeg har en twinstar 2, så ville kameraet sittet altfor høyt opp, slik at drag'en hadde blitt enorm. Ettersom Skywalkern har såpass mye innvendig plass, så er det vel kanskje en mulighet for å kutte ned litt på fronten av flyet(horisontalt) for å få kameraene til å sitte så lavt som mulig.
                Kommer nok ikke til å kutte noe av nesa på flyet, tanken er at jeg modifiserer det pan stativet, så servoen går ned i kroppen i stedet for å ha hele den klumpen på toppen, føler at det kommer til å bli mye penere... det er ingenting som tilsier at hele det pan stativet må stå oppå canopy'en skulle dette gi slark, er det frem med epoxy og kunststoff

                Det er få ting som ikke blir penere av å bli kledd i karbon/kevlar
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • #23
                  Originally posted by TinyD View Post
                  Kommer nok ikke til å kutte noe av nesa på flyet, tanken er at jeg modifiserer det pan stativet, så servoen går ned i kroppen i stedet for å ha hele den klumpen på toppen, føler at det kommer til å bli mye penere... det er ingenting som tilsier at hele det pan stativet må stå oppå canopy'en skulle dette gi slark, er det frem med epoxy og kunststoff


                  Det er få ting som ikke blir penere av å bli kledd i karbon/kevlar
                  Som sagt har skywalkern mye innvendigplass

                  Er spent på å se resultet. Satser på at det blir meget bra

                  Comment


                  • #24
                    Og for en herlig farge...

                    Da har jeg fått gjort litt mer her også

                    Det er ikke all verden av bygging på denne modellen, men har litt for mange prosjekter gående . Etter forrige byggekveld (MadSlide tråden i signaturen min), tok Doogledee med seg motoren hjem for å kutte akslingen. Nå sitter spinneren godt inntil motoren.... Herlig

                    I tillegg har jeg fått lakket modellen i en helt herlig farge og limt fast motorbukken til kroppen, før jeg limte den på plass, så sjekket jeg at den roterte riktig vei

                    Her er et par bilder av motormonteringen:
                    Click image for larger version

Name:	Montering3_01.jpg
Views:	1
Size:	61.9 KB
ID:	576018 Click image for larger version

Name:	Montering3_02.jpg
Views:	1
Size:	56.5 KB
ID:	576017

                    Og et bilde av rommet der regulatoren kommer til å ligge i denne modellen, det er ikke veldig god kjøling i dette rommet, men jeg kommer ikke til å trekke stort av potensialet til regulatoren. Uansett kommer jeg til å legge en av RVOSD'en sine temperaturprober i dette rommet.
                    Click image for larger version

Name:	Montering3_03.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	576016

                    Det begynner å ligne på noe nå og med litt flaks kommer det noen deler til uka, så jeg får kommet i gang med plassering av kamera og sånt. Jeg er veldig spent på totalvekten på denne modellen
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #25
                      Videre montering....

                      Da har det skjedd litt her igjen

                      Jeg har mottatt Pan delen til kamerastativet, denne så utrolig bra ut, som Robin kommenterte så er dette stativet høyt, men det hadde jeg allerede planlagt en løsning for.

                      Først la jeg et av batteriene jeg skal bruke i kroppen på SkyWalker'n for å se hvor mye jeg kunne senke kamerastativet ned i kroppen uten å ødelegge for batteriplassen. Deretter sjekket jeg hvor langt bak det måtte for at jeg skulle kunne åpne og lukke luka med kamerastativet montert.

                      Resultatet ser dere ut fra disse bildene:
                      Click image for larger version

Name:	Montering4_02.jpg
Views:	1
Size:	86.1 KB
ID:	576185 Click image for larger version

Name:	Montering4_04.jpg
Views:	1
Size:	30.3 KB
ID:	576187

                      Og et bilde som viser litt mer av kroppen med kamerastativet montert:
                      Click image for larger version

Name:	Montering4_03.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	576184

                      Jeg har også fått montert servo'ene og linket opp rora, her et bilde av halen:
                      Click image for larger version

Name:	Montering4_01.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	576186

                      Vingene har også fått servoene sine, servokablene punktlimte jeg i den støpte servokabelføringen:
                      Click image for larger version

Name:	Montering4_07.jpg
Views:	1
Size:	80.5 KB
ID:	576189 Click image for larger version

Name:	Montering4_08.jpg
Views:	1
Size:	63.5 KB
ID:	576188

                      Litt annet småplukk er at jeg har loddet på en overgang til LM sin Video-TX konnektor på kabelen jeg la inn i kroppen før jeg limte halvdelene sammen, da måtte jeg jo selvfølgelig også feste TX'en. dette gjorde jeg med strips, ikke det peneste, men det er holdbart og enkelt å bytte.
                      Click image for larger version

Name:	Montering4_05.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	576190

                      Nå gleder jeg meg virkelig til kameraet mitt kommer
                      ... og til RVOSD Gen5 + RVOSD Bakkestasjon blir satt i produksjon... noe som tydeligvis tar tid...
                      // Trond Dalsveen
                      IT mann og selverklært GEEK!

                      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                      Tråder:
                      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                      Comment


                      • #26
                        Ser bra ut dette Trond!

                        Løsninga til Pan stativet var jo genialt.

                        Du klør vel etter å fly doningen nå vel? Vi kommer vel til å se ett klip snart vel, selv om RVosd'en ikke er på plass enda?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by robin4 View Post
                          Du klør vel etter å fly doningen nå vel? Vi kommer vel til å se ett klip snart vel, selv om RVosd'en ikke er på plass enda?
                          Det er vel fare for at jeg må koble opp en av de to RVOSD'ene jeg har liggende på hylla ja

                          Siste oppdatering på RV sitt forum var "ikke denne måneden heller gutter" fra Alex, ser ut til at de har litt problemer med leveringene fra Kina... men uansett får jeg ikke gjort noe før jeg får kamera og resten av kamerastativet.
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

                          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                          Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                          Comment


                          • #28
                            Da har endelig min begynt å ta litt form, har fått limt sammen kroppen med servoer til halen ferdig montert, samt lagt opp kablingen til RVOSD og 5,8 ghz sender. Modellen min blir satt opp med GOPRO HD kamera.

                            Click image for larger version

Name:	Img_7866.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	578304

                            Click image for larger version

Name:	Img_7868.jpg
Views:	1
Size:	52.4 KB
ID:	578305

                            Click image for larger version

Name:	Img_7867.jpg
Views:	1
Size:	67.0 KB
ID:	578306
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #29
                              For meg gjenstår det egentlig bare å veie ut modellen, kameraer osv er montert, men det har vært en hektisk periode i det siste og nå ser det ut til at versjon 5 av RVOSD endelig er rett rundt hjørnet, så vurderer å vente til jeg har den på plass. Er mange prosjekter som skal være ferdige til slutten av mai for min del
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

                              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                              Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                              Comment


                              • #30
                                Min erfaring med Skywalker v3

                                Hei,

                                Jeg så denne tråden og tenkte jeg skulle komme med mine erfaringer med Skywalker Version 3.

                                Jeg har hatt to turer med flyet nå. Begge endte med deathspiral og knust isopor.

                                Flyet flyr veldig fint og greit så lenge det har høy (nok) hastighet, men har en syyk tendens til å stalle virker det som. Stallen kommer veldig brått og utfallet er en ekstrem spiral.

                                Haleroret og elevator er også ekstremt følsome etter min mening..

                                Jeg hadde mixet rud+ail for å få litt ror ved bruk av ailerons. Det kan for meg se ut som litt for mye tror får flyet til å flat spinne rask ved lave (relativt) hastigheter.

                                Flyet mitt var nok litt baktungt siden flyet sakte men sikkert steilet (ville steile) om jeg lot det fly rett. Så det på glidebanen. Trimmet litt for å kompensere, men mulig at det ikke var helt gunstig..

                                Er dette et veldig følsomt og vanskelig fly å få til å være riktig balansert?

                                Ser ut som flere kan ha samme problem;
                                Correcting for Adverse Yaw + Dihedral - RC Groups

                                mvh
                                Thomas
                                Last edited by Guest; 05-05-11, 10:27.

                                Comment

                                Working...
                                X