Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter - Grunnleggende forklaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helikopter - Grunnleggende forklaringer

    Helikopter – Grunnleggende forklaringer

    Det er stadig mange som spør om ting angående helikopter som er relativt basic for helikopter.
    For at et helikopter skal fly fint i luften MÅ det være satt opp 100% mekanisk riktig. Jeg kommer kun til å forklare om helikopter med Kollektiv Pitch! Altså CP helikopter.

    • LIPO BATTERIER

    Spitmk16 har laget en utfyllende tråd om LiPo batterier her; (MFN) ModellflyNytt.no

    • SWASH, servo oppsett, servo reversering og subtrim

    Man har flere swash typer. Feks har Align Trex 450 og 600 bruker HR3, mens Raptor 50 bruker H-1 "single" servo. Dette må man finne ut av på manualen til heliet, eller spørre i denne tråden! For å forandre på dette må man forandre det i menyen på radioen din, og dette forandres på swash menyen oftest under "TYPE". Her vil man da ha flere valg.

    Når man setter opp et nytt helikopter og skal installere servoer, er det viktig at linkene står 90 grader i forhold til servo armen. Se bilde:

    Click image for larger version

Name:	swash.jpg
Views:	2
Size:	42.6 KB
ID:	628366


    Servo oppsett:

    Når alle servoer er montert, må radioen din settes opp slik at servoene går riktig veg. Om du ser helikopteret bakfra og du tilter swash stikka di til venstre så skal swashplata tilte til venstre. Kun to servoer skal bevege seg. Samme om du tilter heliet til høyre, da skal swashplata tilte til høyre. Og samme her, kun to servoer skal bevege seg i motsatt retning av hverandre. Altså Aileron.
    Om du tar throttlestikka di fra bunn til topp skal hele swash plata bevege seg beint opp. Og om du holder til venstre samtidig som du beveger throttle stikka di fra bunn til topp skal den være tiltet til venstre hele tiden.
    Subtrim:
    Det er svært viktig at alle servoarmer er montert 90 grader i forhold til linken som går opp til swashplata. Dette er for at du skal få likt utslag når servoen går nedover og når den går oppover. Det du mest sannsynlig vil oppdage er at når du installerer servoarmen (med helikopteret på og throttle stikka midt på, altså 50% pitch) er at den peker litt oppover eller litt nedover. Dette kan du forandre på ved å gå inn på "SUBTRIM" menyen din på radioen. Da kan du trimme vekk "skjevheten" slik at alle servoer står 90 grader.

    Tar du swash stikka di fremover, skal swashplata tilte fremover, og 3 servoer skal bevege seg. Aileron servoene går enten opp eller ned (litt usikker på om elevator servoen din er forann eller bak swashplata) og elevator går ned eller opp. Går elevator opp, skal aileron gå ned og omvendt. Skjønner? Når du får satt opp heliet slik det går riktig så må man sub-trimme inn alle kanalene slik at swashplata er bein. Dette kan enten gjøres med et slikt verktøy som hjelper deg med å sikte (vist bildet her) eller ta dette på øyemål. Jeg tar det alltid på øyemål.
    Når swashplata er bein og fin og alt ser bra ut er det på tide å måle pitch. Ved 0% gass skal du ha ca -10 til -12 grader. Dette varierer fra helikopter til helikopter så manualen er eneste fasit her. Ved 50% gass skal du ha 0 grader pitch og ved 100% gass skal du samme som på negativ, altså +10 til +12% alt etter fabrikant. OM du har for mye negativ og for mye positiv pitch, eksempelvis + og – 15 grader må du stille ned swash parameterene dine. På swash menyen på radioen din har du ”swash parameter settings”. På denne menyen kan du øke eller minke pitchen. Menyen er selvforklarende så jeg går ikke inn på detaljer her.

    To videoer som beskriver dette:
    1 - http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_1.wmv
    2 - http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_2.wmv


    • Trim

    Når du flyr og helikopteret feks går sakte til høyre, kan du trimme dette bort ved å kompansere motsatt veg på radioen din. Dette er små brytere som er til høyre og under throttlestikka og til venstre og under swash stikka.

    • Flight modes – Normal, Idle 1, Idle 2


    • EXPO (exponential):

    Expo er en innstilling i radioen din som gjør at stikkene på radioen din ikke er så veldig følsomme i midtposisjon. Du må altså bevege stikka lenger fra center for at det skal skje så mye. Normalt er dette på 0% så må du øke det deretter. Ca 25% EXPO på AIl og ELE syns jeg er OK. Og 15-20% EXPO på rudder. Litt usikker på om du må ta +25% eller -25%. Mener det er -25% du må ta på radioen din. Dette må du nesten bare se når du holder på å stille på det. Om du tar Expo "feil veg" så vil stikka være ennå mer følsom i midtposisjon.

    En video som beskriver oppsett av expo: http://video.helifreak.com/?subpath=...me=expo101.wmv

    • DUAL RATES:

    Dual Rates er rett og slett at du setter ned utslagene på radioen din på en av bryterne. Eksempelvis har jeg Dual Rates på en bryter og EXPO på en annen. Når Dual Rates er aktivert har jeg ca 75% utslag på Aileron og Elevator. Dette bestemmer du også selv hvor mye utslag du vil ha. Jeg kjøpte en Trex 600 som mitt andre helikopter og fløy myyye med Dual Rates aktivert, og etterhvert som jeg ble varm i trøya slo jeg bare av Dual Rates og helikopteret var mye hissigere

    En video som beskriver oppsett av dual rates: http://video.helifreak.com/?subpath=...alrates101.wmv

    • THROTTLE HOLD:

    Når du slår på throttlehold vil motoren gå på tomgang uavhengig av posisjonen på throttlesticka. På denne måten kan du sjekke at alt er OK før du letter, samtidig som det ikke gjør noe om du skulle være så uheldig å komme borti throttle sticka med heliet på, så lenge throttle hold er aktivert. Pluss at om du ser du krasjer, PÅ med Throttle Hold og du kan spare deg for mange kroner siden en del av energien i heliet ikke blir overført til rotorhodet.

    • Throttle Curve

    Throttle Curve følger pitchkurva paralelt. Om du setter opp throttle på samme måte, altså 0 -25-50-75-100% vil du ha 25% gass og 25% pitch på samme punkt. Dette er typisk innstilling på NORMAL modus på radioen din. Om du lager til Idle Up, eller Idle 1, vil du gjerne ha konstant turtall for at du kan fly opp-ned etc. Da er typisk pitch kurve 90-85-80-85-90%. På Idle Up 2 har man ofte 100% throttlekurve hele veien. Da har du maks turtall hele tiden og helikopteret er på sitt sterkeste og høyeste rotorturtall.

    • Pitch Curve

    Det er veldig viktig at helikopteret settes opp med en pitchkurve som er som følger: 0 -25-50-75-100%. Dette for at når du har throttlestikka midt på, er den på 50%. Du skal med andre ord sette opp helikopteret med throttlestikka i midtposisjon for å ha 50% pitch. 50% pitch tilsvarer 0 grader pitch på bladene. På normal vil du gjerne ha en pitchkurve som er 40-45-50-70-90. Dette for at når du skal lette helikopteret så har du bare 40% pitch opp til midtposisjon da har du 50%. Litt teit forklart men regner med de fleste skjønner dette.

    • FLYBAR

    På et helikopter med flybar så må man sette opp denne også riktig. Den skal være som vist på dette bildet med throttlesticka i midtposisjon.

    Click image for larger version

Name:	flybar-adjust-2.jpg
Views:	2
Size:	58.0 KB
ID:	628398

    Altså skal du ha 0 grader pitch. Her er et annet bilde om flybar er installert:

    Click image for larger version

Name:	flybar-adjust-1.jpg
Views:	2
Size:	70.0 KB
ID:	628397


    • GYRO

    På en gyro har du normalt to moduser; NORMAL (N) og HEADING HOLD (HH). HH kalles også ofte AVCS. Det er det samme.

    I normal modus vil gyroen prøve å holde halen din i den samme posisjonen hele tiden. Ergo, om du får sidevind vil helikopteret kompansere med mer pitch på halen slik at halen ikke flytter seg. Det samme om du svinger til venstre, da vil halen gå til høyre til du stopper. Da vil halen være i den posisjonen, og prøve å holde seg der uansett om du øker gass og pitch.

    Her er det viktig med en god gyro og haleservo kombinasjon. Om haleservoen ikke er rask nok vil ikke halen bli holdt stille og halen vil drifte. Altså sige sakte ene veien.
    Når det gjelder hva slags gyroer som er bra eller dårlig vil jeg ikke gå innpå det, men futaba, align, spartan etc er trygge gode kjøp. Man får også billige klonegyroer som gjør jobben veldig veldig bra i forhold til pris. Når det gjelder haleservo bør denne være digital og kjapp. helst under .10 sec, gjerne .08 sec eller mindre.

    Skal forklare litt hvordan dette funker på Align heli. Når det gjelder oppsett av gyro er det viktig at servoen og gyroen går riktig veg. Tar du rudder stikka til venstre, vil pitch slideren din gå til høyre. Tar du stikka til høyre vil pitch slideren gå til venstre. Samme om du ikke rører stikka men tar halen fysisk mot høyre, SKAL pitch slideren på halen gå til venstre om gyroen står i HEADING HOLD (HH) mode. I Normal vil ikke gyroen kompansere men stå i samme posisjon. Om du tar halen fysisk mot venstre, skal selvfølgelig halen kompansere mot høyre. Når du svinger heliet til venstre, er det nesa/canopyen som skal gå til venstre, og til høyre når du svinger til høyre. Kanskje dårlig forklart, men du skjønner nok.

    • GAIN

    GAIN er noe det ofte er snakk om i gyro sammenheng. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare det, men kan si det slik at gain er en digital kommando sendt til gyroen fra radioen din. Gain kan feks gå fra 0-100%. Eller fra -100 til 0. Der minus er Normal mode og over + er HH.
    De fleste bruker HH altså feks +35 i gain. Om gain er for høy, vil halen vobble raskt fra side til side. Da er det viktig å justere ned gain til halen ikke vobbler fra side til side lenger. Feks vil en futaba gyro vobble på 50, så her må man justere ned, gjerne kanskje 5 hakk om gangen, til den ikke vobbler fra side til side. Rundt 35 er ofte normalt.


    Edit: 20.02.2012 Oppdatert teksten litt
    Last edited by Trulsen; 20-02-12, 14:50.

  • #2
    Flybarless systemer (FBL)

    Det siste nye nå er såkalt flybarless systemer. Ofte forkortet FBL. På et tradisjonelt RC helikopter har man flybar. Det er den stangen som går gjennom hodet som fungerer som en mekanisk stabilisator av rotorhodet. Dette innebærer mange deler og linker opp i hodet. Det "nye" er et system slik fullsize heli har, nemlig elektronisk stabilisering av rotorhodet ved hjelp av en 3-akse gyro.

    Man har etterhvert veldig mange slike systemer.

    De mest populære er:

    - Align 3G
    - Align 3GX
    - Mikado V-bar
    - Microbeast BeastX
    - Thunder Tiger GT5
    - Futaba GY750
    - Rondo FBL

    Den førstnevnte, Align 3G kommer/kom med nye Align kit men har nå blitt erstattet av den nye 3GX som er en mye bedre og enklere gyro. Videre har man beastx, v-bar etc som alle er svært gode systemer.

    Her ser man forskjellen på hodet på et tradisjonelt hode med flybar, og et bilde av Compass sitt hode som er ett av de med minst komponenter på rotorhodet. Forskjellen er svært stor.
    Click image for larger version

Name:	6hv fbl.jpg
Views:	1
Size:	8.0 KB
ID:	585991

    Click image for larger version

Name:	Flybar_Head250pics.gif
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	585992

    Dette medfører en rekke fordeler, blant annet mindre komponenter, lettere å fly, mer stabilt i vind, mindre korreksjoner i øvelser. Kort fortalt så vil gyroen kompansere for vind der du tradiosjonelt sett må bevege på stikka når det kommer ett vindkast. Det fungerer på ingen måte som en autopilot, men som sagt så vil den hjelpe betraktelig når det blåser. En annen fordel er at iom det er mindre bevegelige deler er vindmotstanden mindre og dermed går batteriforbruket ned og man får lenger flytid som en ekstra gevinst. Bakdelen med et slikt system er at dersom du har vibrasjoner eksempelvis pga dårlige lager, kan dette medføre at gyroen blir "forvirret" og ikke gjør som han skal. Dette kan i værste fall medføre at du krasjer. En annen bakdel, spesielt for nybegynnere, er at du da har tre akser å måtte stille inn. Enkelte gyroer krever svært lite tuning for å fly bra, som feks BeastX. Nå skal det sies at det er bare denne gyroen jeg har kjennskap til. Men det fungerer svært bra. Andre skryter voldsomt av Mikado sin V-bar også.

    Balansering av blader

    Når man kjøper ett nytt sett med enten hovedrotor blader eller haleblader har man ingen garanti for at disse er i balanse. Det vil si at noen få gram kan skille vekten på disse to bladene. Det kan være med på å skape vibrasjoner som vi ikke vil ha noe av. Det er mange måter å balansere blader på. Den enkleste er å kjøpe en dedikert bladbalserer. Eksempelvis en slik: GP Propellbalanserer liten MQ5000

    Den fungerer enkelt ved at men tar den gjennom bladene og balserer hver ende på balansereren på feks to glass. Da vil det tyngste bladet tippe mot bakken. Sett så på en liten tape-bit på motsatt blad på tuppen til de er i balanse.

    Tracking

    Tracking er noe som ofte er omtalt i heliverden. Det betyr at bladene tracker likt. Når man flyr et helikopter skal begge rotorbladene var på lik høyde. Er linkene fra swash plata opp til bladholderene forskjellig vil bladene få ulik vinkel og dermed får du tracking.

    En video som viser dette:

    Last edited by Trulsen; 20-02-12, 14:51.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Reserverer dette innlegget.

      Innlegget er pågående, og jeg tar gjerne mot hjelp om noen har mer å tilføye, redigere, legge til osv. Trenger litt info om batterier, lading, gjenstående punkter etc.
      du må skrive hva slags MODE radioen er i ang positiv å negativ pitch, åsså er det ikke alle helier som har 120graders swashmix, finnes faktisk helien som har "normal-mode" enda.
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment


      • #4
        Originally posted by Trulsen View Post
        Reserverer dette innlegget.

        Innlegget er pågående, og jeg tar gjerne mot hjelp om noen har mer å tilføye, redigere, legge til osv. Trenger litt info om batterier, lading, gjenstående punkter etc.
        Det som ødela min start, var att ingen forklart at gyroen skal stå i HH mode, jeg startet så klart i nomarl mode da jeg trodde det var riktig, med hale spinner rett til venstre og tar drev og hale rotor, og kopansere med rudder der som nybegynner! Glem det Også det der med utladet glødebatteri, jeg teipet 2 ledninger på ett AA alkiline batteri og det funket fint. Også hvor skal jeg fylle bensin. Smøring av halerotorn, må gå 100% ledig med alle servo stag, Dynk den inn med silikon olje. Regner med at med at instillingen i pitch kurv er at når du hoovrer og skal fremover så synker helien normalt, det man vil er at helien stiger/kompanserer når man flyr fremover så det holder en konstant høyde uavhenig om man flyr frem eller tilbake uten å øke throttel stikka. Er det ikke noe sånt en gouvernor gjør?
        Aeolus 50 3D Nitro
        KDS 450 S CF fult oppgradert
        Futaba T6exh

        Comment


        • #5
          Ser det er mange som lurer på hva slags størelse man skal starte med, når budsjette er på 3-10.000
          Jeg har alltid drømt om å ha ett stort og svært helikopter. Jeg tenkte på starte med ett lite ett, men hva skal jeg med det når det er ett stort ett jeg ønsker å fly! Mitt råd er å kjøpe det helikopteret du har lyst til å fly. Det er mye trening som skal til uansett. I går kveld fikk jeg muligheten til å fly ett T-rex 450 jeg var så glad jeg kunne titte over skuldern min og se på ett ordntlig helikopter som ikke vinglet bare det kom ett lite vind pust, trenger kikkert om det kommer litt høyt opp og langt unna. Aeolusen min var som danskebåten vs kajakk. Jeg har kun flydd fem tanker på min Aeolus så det var ett fint tidspunkt å teste en 450 da jeg er på det stadiet, og finne ut hvor ustabilt ett lite heli er i forhold til ett større og deilig lyd og lukt fra nitromotorn. Nei kjøp det man har lyst til å fly og i hvertfall noe som er lett og oppgradere. De fleste kommer sikkert til å kræsje før eller siden, ta det med i budskjette, eller kjøp med masse resvedeler ved førstegangskjøp. Grunnen til at jeg ikke kjøpte meg en Align T-rex 700 var prisen, litt i overkant dyrt, men jeg kommer sikkert til å kjøpe meg noe helt rått stort dævenskap om en stund. Huges 500 til 20.000 dollar hehehe
          Aeolus 50 3D Nitro
          KDS 450 S CF fult oppgradert
          Futaba T6exh

          Comment


          • #6
            Skal oppdatere i kveld Jon, takk for innspill Om du gidder å skrive noen ord så kan du godt sende meg på facebook eller en pm her! Det gjelder forsåvidt alle andre også

            Comment


            • #7
              på CMS-sida er det jo en egen avdeling for how-to's osv...
              Hadde jo vært fint å fått dette inn der.. laget en artikkel, med kommentarer som oppdateres

              ka du trur Trulsen?
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Trulsen View Post
                Skal oppdatere i kveld Jon, takk for innspill Om du gidder å skrive noen ord så kan du godt sende meg på facebook eller en pm her! Det gjelder forsåvidt alle andre også
                fint, nei asso dette fiksa du sikkert selv skakje blande meg borti
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #9
                  Jo gjør det Jon!

                  Ja flott det Tom!

                  Comment


                  • #10
                    eye fix rights, you fix article
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by xilian View Post
                      eye fix rights, you fix article
                      Finner ikke helt ut hvor jeg starter ny artikkel jeg X? Skal lete litt til

                      Comment


                      • #12
                        Når det gjelder batterier så er det ikke gjort på 4-5 linjer, så derfor har jeg skrevet dette for par år siden, du kan linke dit.

                        (MFN) ModellflyNytt.no

                        Hadde vært flott om subtrim hadde blitt godt forklart, noe som er svært viktig innen heli.
                        Last edited by spitmk16; 30-01-11, 08:23.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spitmk16 View Post
                          Når det gjelder batterier så er det ikke gjort på 4-5 linjer, så derfor har jeg skrevet dette for par år siden, du kan linke dit.

                          (MFN) ModellflyNytt.no

                          Hadde vært flott om subtrim hadde blitt godt forklart, noe som er svært viktig innen heli.
                          Takker, skal forklare subtrim ytterligere

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lillejon78 View Post
                            du må skrive hva slags MODE radioen er i ang positiv å negativ pitch, åsså er det ikke alle helier som har 120graders swashmix, finnes faktisk helien som har "normal-mode" enda.
                            Da har jeg skrevet litt mer om det Jon Erik. Er det nok, eller bør jeg skriver mer om det? Skal skrive litt om hvilken modus man har i positiv og negativ pitch også jeg Takk for innspill!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Trulsen View Post
                              Da har jeg skrevet litt mer om det Jon Erik. Er det nok, eller bør jeg skriver mer om det? Skal skrive litt om hvilken modus man har i positiv og negativ pitch også jeg Takk for innspill!
                              sikkert helt knall XXXXX XXXXXX fikk streng beskjed om å fjerne navnet
                              Last edited by lillejon78; 30-01-11, 12:44.
                              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                              homemade quad med diverse elektronikk.
                              noen depronkjerrer.
                              futaba10c 2.4ghz.
                              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                              Comment

                              Working...
                              X