Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan angripe kommunen for å få aksept for et idrettsanlegg for modellflyaktivitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Interessekonflikter

    Naturinteresser og støymotstand står sterkt i vår kultur. Dette har både gode og dårlige effekter. Enkeltpersoner innen disse interessefeltene får ofte presedens under saksbehandling. De har gjerne tilknytning til sterke lobbyer som kan skape store problemer for kommunen dersom de ignoreres. Vår lovgivning gjør at de som oftest vinner (hvis noen kan jus, kom gjerne med rettelser eller kommentarer).
    Alternativet blir å kontakte bønder. Takk og pris har enkelte av dem brakklagte jorder som de kan leie ut. Det kan bli noen lange kjøreturer for å komme frem til stripa, med de utslippene dette medfører.
    Vi må også være svært forsiktige med å ta oss til rette. Enkelte flyr på "cowboy-striper". Hvis vi skal fly på steder som vi må dele med andre interesser, bør det kun gjøres med små og støysvake modeller. Helst elektro. Om våre motparter ser at dette ikke bråker, blir de forhåpentligvis lettere å samarbeide med.
    Personer som jobber med klubbstiftelse burde også ta initiativ til dialog med våre motparter. Steile personer kan samarbeide gjennom å gi og ta. Jeg har erfaring med dette under omfattende kundeleveranser i min jobb.
    I Oslo har kommunen åpnet for bruk av modellfly i enkelte parkområder og jordbruksarealer. Kravet er at modellene ikke kan ha forbrenningsmotordrift. Noen eksempler er Ekebergsletta og Bogstad. Områdene må deles med andre interesser. På Ekeberg spilles det mye cricket og fotball. Dersom idrettsfolket er der først, så kommer vi i lufta med høflig dialog. På Bogstad er det mye hundefolk, som kan by på utfordringer innen sikkerhet. Småfly er ikke farlig for hundene, men et fly blir fort ødelagt i en rottweilerkjeft. Skal man fly helikopter, må en ekstra person være med for å se etter hunder. Jeg opplevde selv en løs hund forrige uke. Kompisen min sa ifra, og jeg fløy helikopteret høyere. Jeg spurte hundeeieren høflig om hun kunne ta hunden sin i bånd. Noe hun selvfølgelig gjorde.

    Comment


    • #17
      Nei dette er ikke lett!
      Det er klart at med kun elektro så blir det en del lettere å finne seg ett område å holde til på.
      Vi har som mål å tilfredsstille alles interesser i klubben.
      Det er nok ofte lettere å få til en avtale med en lokal grunneier enn med kommunen, men en skikkelig avtale på ett kommunalt område er et sikrere tilholdssted over tid ser det ut til. Dessuten er vi ett organisert idrettslag og kommunen skal så langt de makter være behjelpelig med tildeling av egnet område. De skal strekke seg langt for å legge til rette for aktiviteter for barn og unge.
      Nå er nok ett år snart gått i denne saksbehandlingen uten at så mye mer har skjedd. Etter flere purringer fikk vi melding om at kommunen ville kontakte en lokal grunneier for å se på muligheten for plassering av vårt anlegg der. Dette møtet skulle etter planen finne sted før sommerferien! Ingen ting har skjedd.
      Er det virkelig mulig å bruke så lang tid (6år) på saksbehandling av en så enkel sak, så lurer jeg på hvilket nivå av effektivitet denne etaten har.
      At de kan trekke denne saken fra år til år uten å gi oss en dato for endt behandlingstid er for meg uhørt.
      Skal vi bare måtte finne oss i at stadig nye saker blir lagt oppå våre sakspapirer og dermed fører til at vår sak ikke blir behandlet?
      6 år er lang tid.
      Jeg kjenner at det er på høy tid å gi denne saken til media. Da med hovedvekt på saksbehandling og effektivitetsnivå og kansje ikke så mye at vi er modellflyvere uten stripe.
      Leter etter ett media som både er vidt rekkende og slagkraftig.
      Last edited by nybegunda; 02-11-11, 22:51.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #18
        Ikke støy, integrering og ungdomsarbeid, må vel være stikkordene når man skal bearbeide myndighetene. Oslo har ikke noen offentlig modellflyplass, og det spørs hvor lenge vi kan fly på fellesarealet på Bogstad. Før det blir konflikt med hunde og hestefolket. Det hadde vært ypperlig å leid en stripe av jordet på Sinober, som vi kunne bearbeide og holde vedlike selv.
        For plass er det det nok av i det området, det gjelder vel bare å få myndighetene til å forstå at modellfly faktisk er en sport. På like linje med Golf og fotball.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment

        Working...
        X