Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan angripe kommunen for å få aksept for et idrettsanlegg for modellflyaktivitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan angripe kommunen for å få aksept for et idrettsanlegg for modellflyaktivitet?

    Jeg vet at vi er en del klubber som sliter med ufrivillig baneløshet.
    Jeg håper vi kan benytte dette forumet for å utveksle erfaringer om hvilke fremgangsmåter som fungerer i forhold til søknadsprosesser og generell komunikasjon.

    Vi i Ålesund Og Omegn Modellflyklubb har i mange år kjempet en utrettelig kamp mot Ålesund kommune.

    For ca 20 år siden hadde klubben et område på en nedlagt søppelfylling. Klubben måtte forlate området når ny parksjef ble ansatt. Stripen ble benyttet som en del av grusveien på området og ligger der fremdeles nesten urørt.

    Etter mange år uten organisert aktivitet i klubben, ble klubbens hjemmeside opprettet og klubben fikk dermed nytt liv.
    Jakten på et egnet sted å anlegge stripe på ble intensivert.
    Vi forsøkte først på egenhånd og søkte forståelse og hjelp med kommunen.
    Vi fant flere områder som kunne være aktuelle. Vi sendte søknader til kommunen var på utallige møter og brukte mye tid bortkastet.
    Etter en lang kamp skjønte vi at dette ikke ville føre frem uten hjelp.
    Vi meldte klubben inn i NLF og ble med dette ett idrettslag med en organisasjon i ryggen.
    Vi står jo sterkere mot kommunen som ett idrettslag.
    NLF var aktiv og forsøkte og hjelpe oss en liten stund, men når de innså at det ikke var veldig lett å få aksept i kommunen forsvant all hjelp som dugg for solen.
    Ett og annet sporadisk løfte kommer fra tid til annen, men ikke noe mer ser ut til å skje.
    Vi tok så kontakt med Idrettsrådet i kommunen fordi vi fikk tips om at andre klubber hadde vunnet frem den veien.
    Fra ham ble det antydet at han kunne tenke seg at saken ville ta ca 6 måneder. Etter 6 måneder hadde det fremdeles ikke skjedd noe.
    Etter flere purringer hos idrettsrådet skjer det fremdeles lite fra måned til måned. I siste mail nevner han at vi muligens bør gå til media med saken.
    Vi har nå arbeidet med denne saken så godt som hver eneste dag i 5 år nå uten at vi enda har ett sted på kartet vi kan sette en nål.
    Jeg skjønner ikke hvordan en kommune kan ha rett til å trenere en sak så til de grader de har gjort med vår.
    Vi har tatt med i alle søknader at vi vil lage ett idrettsanlegg for modellflyaktivitet hvor vi vil satse aktivt på å rekruttere barn og unge samt handicappede.
    Jeg har intrykk av at kommunens saksbehandlere allikevel ikke skjønner at dette dreier seg om mer enn barnslige voksne som holder på med lekefly.
    Jeg tar imot alle inspill i denne saken med glede.
    Legger ved ett lite sammendrag som viser noen få av tilbakemeldingene vi har fått..

    ”Vi er likevel villig til å hjelpe til med leting etter et egnet sted for en modellflybane, så langt arbeidskapasiteten vår tillater det.”

    “Hei
    Beklager at jeg ikke har gitt beskjed tidligere, det har jeg forsømt over alt annet som pågår her.”


    ” Jeg skulle ønske at jeg fikk tid til å se på det, jeg er jo like interessert i å finne en annen løsning der vi unngår konflikt med naturinteresser. For tiden er det likevel håpløs. Håper at det blir litt bedre når skrivefristen til siste formannskapsmøte før ferien er passert, dvs. etter 11. juni.”


    ”Vi ville være positiv om en kunne finne et alternativ i kommunen som er
    mindre konfliktfylt enn Kverveneset, og vil derfor parallelt jobbe videre med andre alternativer. ”



    ”Det er ikke bare denne saken som får for lite oppmerksomhet pga.
    arbeidspress, det er også andre, faktisk mye mer omfattende saker som
    ligger.på.vent”


    ”Hei
    Beklager, jeg fikk forrige eposten din, men har vært så opptatt med andre saker at jeg ikke fikk tid til å jobbe videre med denne saken i mellomtid.”


    ”Virksomhetslederen er borte i dag, men så snart han er tilbake vil dere få et svar.

    Bs”



    Hei og ja. Sitter og jobber med plansaker som skal ut til neste formannskapsmøte.

    ”Beklager at jeg ikke rakk å svare eller gjøre noe mer før ferie, det ble altfor hektisk den siste dagen. Jeg skal snart ta kontakt med NINA, men ønsker å gjøre dette i samråd med miljøvernrådgiveren vår.
    Han kommer tilbake 8. eller 9. august.”


    ”Jeg må dessverre prioritere andre saker fram til neste møte i planutvalget (19. mai), deretter blir det litt luft igjen bl.a. for deres sak.


    -08 sept 2009 -"Hei
    Dere har absolutt ikke havnet nederst i bunken, men det er dessverre
    også ting som har ligget lengre enn deres sak, pluss at vi er nødt å
    prioritere klagesaker når/hvis dem kommer inn. For tiden er det to
    klagesaker og to plansaker som ut fra ovennevnte ligger foran deres sak.
    Og massevis bak. Forespørsler og ønske om møte fra publikum må vi
    "dessverre" også ta fortløpende."

    mottatt 16.10-2009
    (kun et lite utdrag fra mailen)
    Jeg mener at vi bør satse på Gangstøvika-alternativet som første
    prioritet i det videre arbeidet. Fra noen ble det også nevnt at dette kan
    være interessant for klubben med tanke på å være synlig og kunne
    rekruttere til aktiviteten.
    (Dette forslaget ble forresten nedstemt fra leder for veg og anlegg og park i nabokontoret)
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Ikke en del av et jorde dere kan leie ? Finnes det noen klubber som har fått baneannlegg gjennom kommune ?
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      er det enighet innad i klubben om hvor i distriktet det er ønsklig med en stripe? Der er jo noen nabokomuner som ikke er allverdens avstand fra ålesund

      Comment


      • #4
        Heisan.
        Dere er nok desverre ikke de eneste som sliter med kommunen eller lokalt idrettsråd, det samme gjør vi i Stavanger RC Klubb. Her har vi også kjempet i ca tre år nå.
        Vi ble jaget bort for ca ett år siden og forut av det så kjempet vi en uungåelig kamp mot kommunen i ca to år.
        Vi har fått lovnader fra NLF lokalt idrettsråd og til og med fagsjef i komunen sa på loka tv når vi var der at de ønsket ett møte å at døren ikke var lukket for en samtale. Det var bare ren løgn og enda ett forsøk på og drenere saken.
        Saken vår blir også drenert så det holder om og om igjen, ja de få gangene vi i det hele tatt får svar da. Det er nesten helt likt slik du forteller desverre. Jeg tror nok at kommuner og lokale idrettsråd erfarer at når en liten idrett slik det vi utøver blir drenert så gir vi opp etterhvert. Desverre så er det nok slik i de fleste tilfeller.
        Jeg må virkelig berømme dere som kjemper så lenge og enda har kampånd. Jeg håper virkelig dere får det til slik vi også ønsker.
        Jeg og mange andre i min klubb har hatt stor lyst til og gå ut i lokal aviser og tv for og belyse saken skikkelig og fortelle hva vi mener om kommune og lokalt idrettsråd, men alle er desvere ikke helt enige i den saken for de er redde for at vi ikke skal få komme tilbake til den gamle stripa eller få hjelp fremover, det får vi ikke uansett hva vi gjør allikevel.
        Jeg mener at vi bør få frem og ut hvor dårlig vi blir prioritert og behandlet så får det bli som det blir, så kanksje flere ser at vi ikke er en gjeng forvokste gutter som bare vil "leke".

        Lykke til i kampen videre og etter min mening få dette frem i media så ofte dere kan. Vi hadde to lokavaviser og lokal tv med oss tidligere men jeg tror de er lei av at vi ikke tør si fra skikkelig så jeg tviler på at de vil skrive noe mer. har dere muligheten så kjør på.
        Lykke til igjen.

        Mvh
        Svein K
        Mvh
        Svein K

        Comment


        • #5
          Klubben vår hadde i flere år jobbet intenst med å finne et egnet område. Flere prosjekter måtte legges på is på grunn av at vår aktivitet ikke var ønsket av enkeltpersoner eller intresseorganisjoner. Dette var delvis på grunn av uvitenhet om vår påvirkning på dyrelivet/fuglelivet og andre påståtte belastninger på områdene.
          Nå har vi leid et område (7,5 mål) av en velvillig bonde og har avviklet et prøveår. Det ser ut til at vi nå får kommunens godkjenning til
          permanent å ha flyplassen der, slik at vi kan utvikle plassen til ønsket standard. Vi er 1350m fra bebyggelse og de nermeste naboene kommer å ser på når vi flyr.
          Ikke kritiser kommunens folk som må forholde seg til andre interesser. Da blir de ikke vennlig stilt ovenfor søknader. Jeg står gjerne til disposisjon og forteller om våre erfaringer.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Krosli View Post
            Heisan.
            Dere er nok desverre ikke de eneste som sliter med kommunen eller lokalt idrettsråd, det samme gjør vi i Stavanger RC Klubb. Her har vi også kjempet i ca tre år nå.
            Vi ble jaget bort for ca ett år siden og forut av det så kjempet vi en uungåelig kamp mot kommunen i ca to år.
            Vi har fått lovnader fra NLF lokalt idrettsråd og til og med fagsjef i komunen sa på loka tv når vi var der at de ønsket ett møte å at døren ikke var lukket for en samtale. Det var bare ren løgn og enda ett forsøk på og drenere saken.
            Saken vår blir også drenert så det holder om og om igjen, ja de få gangene vi i det hele tatt får svar da. Det er nesten helt likt slik du forteller desverre. Jeg tror nok at kommuner og lokale idrettsråd erfarer at når en liten idrett slik det vi utøver blir drenert så gir vi opp etterhvert. Desverre så er det nok slik i de fleste tilfeller.
            Jeg må virkelig berømme dere som kjemper så lenge og enda har kampånd. Jeg håper virkelig dere får det til slik vi også ønsker.
            Jeg og mange andre i min klubb har hatt stor lyst til og gå ut i lokal aviser og tv for og belyse saken skikkelig og fortelle hva vi mener om kommune og lokalt idrettsråd, men alle er desvere ikke helt enige i den saken for de er redde for at vi ikke skal få komme tilbake til den gamle stripa eller få hjelp fremover, det får vi ikke uansett hva vi gjør allikevel.
            Jeg mener at vi bør få frem og ut hvor dårlig vi blir prioritert og behandlet så får det bli som det blir, så kanksje flere ser at vi ikke er en gjeng forvokste gutter som bare vil "leke".

            Lykke til i kampen videre og etter min mening få dette frem i media så ofte dere kan. Vi hadde to lokavaviser og lokal tv med oss tidligere men jeg tror de er lei av at vi ikke tør si fra skikkelig så jeg tviler på at de vil skrive noe mer. har dere muligheten så kjør på.
            Lykke til igjen.

            Mvh
            Svein K
            Originally posted by ludvik 79 View Post
            er det enighet innad i klubben om hvor i distriktet det er ønsklig med en stripe? Der er jo noen nabokomuner som ikke er allverdens avstand fra ålesund
            Originally posted by bth View Post
            Ikke en del av et jorde dere kan leie ? Finnes det noen klubber som har fått baneannlegg gjennom kommune ?
            bth:
            Det er ikke så lett å få leid ett jorde i og med at det ikke er så utbredt med jordbruk på disse kanter dessverre. En annen ting er at vi ønsker av kommunen ett regulert område. Det er flere eksempler på klubber som har mistet områder hos private av forskjellige grunner. Bl.a. at grunneier blir presset/mobbet av naboer til å bryte kontrakten. Siden det viser seg så vanskelig å finne tilhold ønsker vi også at våre barn skal dra nytte av arbeidet vi nå legger ned. Man blir ikke flyttet fra et regulert område sånn helt uten videre.
            Jeg vet ikke om jeg oppfatter det siste spørsmålet ditt rett, men for å utdype litt: Jeg mener ikke at kommunen skal sponse hele anlegget for oss. Vi trenger bare ett stykke jord vi kan sette spadene våre i. Jeg ser ikke noen grunn for at en modellflyklubb som medlem av norges idrettsforbund ikke skal skal kunne få tilhold på kommunalt område på lik linje med hvilken som helst fotballklubb.

            Ludvik 79
            Det ville være optimalt om vi kunne finne tilhold så nært kommunesenter som mulig. Da vil rekruttering av barn og unge bli enklest.
            Det bygges ut gedigne områder som f.eks containerhavner helt uten tanke for om dette kansje også kunne legge til rette for vår aktivitet. .
            Når det er sagt skal det sies at vi også har vært i kontakt med Giske kommune, Sula kommune, Ørskog kommune, og Skodje kommune som alle ligger innenfor rimelig avstand.

            Krosli:

            Der er dessverre mange likheter i disse sakene ser det ut for.
            Grunnen til at vi fremdeles står på og ikke har gitt opp er egentlig ganske enkel. Det er jo ikke mulig å mene at det ikke går an å finne ett område på 250*500 meter langt nok i fra folk til at vi ikke kan drive aktiviteten vår der.
            Det som er utfordringen her er å komme så langt i prosessen at bydelsutvalg, kommunens representanter og miljøvern klarer å samarbeide om en slik sak.
            Det ser ut for at media er rette veien å gå videre.
            Jeg er ikke redd for å brenne bruer hos kommunen ved å gjøre dette. De bruene har vi uansett måtte bygge selv.
            Det er viktig å velge rett media og samtidig legge frem saken på rett måte. Hvordan forklare Ola og Kari Nordmann hva dette dreier seg om uten å bruke 100000 ord eller fremstå som enfoldige voksne som diver med lekefly.

            Karl H:
            "Ikke kritiser kommunens folk som må forholde seg til andre interesser. Da blir de ikke vennlig stilt ovenfor søknader. Jeg står gjerne til disposisjon og forteller om våre erfaringer."

            Det er vanskelig å la være å kritisere kommunens folk når du ser at de ikke har klart å gjøre annet for saken vår enn å trenere den i løpet av de 5 årene som er gått.
            De har knapt kommet så langt i denne prosessen at de har måttet ta særlige hensyn til andres interesser. Når vi startet denne prosessen stod vi med lua i hånden og og var meget forsiktige for ikke å støte noen. Nå etter disse årene er det vanskelig å finne grunnlag for respekt i det heletatt.
            Før de siste intense 5 årene har klubbens mest iherdige medlemmer som sagt tråkket jevnt og trutt i gangene på rådhuset i 20 år. med lua i hånden og spurt om de har anledning til å se på saken vår.
            Apropos dyre og planteliv....
            En tidligere teamleder for plan og bygning utpekte ett område som kunne være aktuellt for oss og og ville vi skulle se nærmere på dette.
            (et område i strandsonen fullt av skrot, garnrester og halvfulle tønner med kjemikalier men fullt brukbart til vårt formål) Det viste seg etterhvert at dette området var så fullstappet av "fredede" planter, padder og fugler at de valgte å benytte seg av offentlighetsloven for å hindre at vi skulle få vite hvilke arter det dreide seg om. Vi tok derfor kontakt med en forsker hos Norsk Institutt For Naturforskning (NINA) som ved underskriving av taushetsløfte kunne få innsyn i artene og dermed utarbeide et forslag med tanke på sårbarhet i forhold til vår aktivitet. For å gjøre en lang historie kort: kommunen velger allikevel å se helt bort fra forskerens rapport og krever i stedet en fullstendig dokumentert rapport på hver enkelt berørte art på stedet (en liste på 10-15 forskjellige arter). Denne rapporten ville kostet oss flere hundre tusen kroner og sannsynligvis ikke ført oss noe nærmere målet.
            Last edited by nybegunda; 29-01-11, 02:16. Reason: tilføyelse
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by nybegunda View Post
              bth:
              Jeg ser ikke noen grunn for at en modellflyklubb som medlem av norges idrettsforbund ikke skal skal kunne få tilhold på kommunalt område på lik linje med hvilken som helst fotballklubb.
              Her er vel sakens kjerne, dette er ikke fotball. Hvor mange ballbinger finnes i de kommunene du nevner. Bare i Haram skal det nå settes opp ikke mindre enn 3 fotballhaller alle med god økonomisk støtte fra kommunen, baner her jeg ikke noe tall på engang. Hvor mange oppslag i sumpens nettutgave gjelder ÅFK og fotball generelt og hvor mange linker finner du i øverste linje som omhandler fotball i forhold til annen idrett. Det er ikke få. Beklager at jeg er negativ, men jeg tror ikke at sumpen vil ta dette som seriøs idrett desverre. Kanskje som et oppslag i lørdagsutgaven engang dersom de blir ferdig å sende artikler fra Japan.......

              Ja jeg er medlem i Ålesund og Omegn Modellflyklubb, men deltar ikke på møter grunnet lang vei.
              -63.
              Graupner MC
              JR
              Multiplex
              Turnigy.
              Fly, alt for mange.

              Comment


              • #8
                Dette er trist lesning. Her er alle de beste områdene okkupert av Golf. De må være en sterk gruppe, siden det ikke har vært sagt eller skrevet et negativt ord om at en gruppe skal få beslaglegge enorme arealer.
                Fra arbeid i et annet idrettslag har jeg erfart at alt går mye lettere hvis man kan vise til en satsing på kvinner, ungdom og funksjonshemmede. Det er kanskje kynisk å tenke slik, men den satsingen ble skikkelig positiv for vårt idrettslag. Vi fikk flere interesserte medlemmer, og kommunen og Idrettsforbundet spilte på lag med oss. Lykke til med et positivt tiltak!
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  "Hvordan angripe kommunen for å få aksept for et idrettsanlegg for modellflyaktivitet?"
                  Vi må selge idretten ovenfor de berørte etater; Kultur, idrett, jordbruk, miljø, e,t,c. Når det blir sendt en søknad om etablering av modellflyplass, blir den sendt rundt til de berørte etater for uttalelse.
                  Vårt ene prosjekt ble stoppet av en "fugletitter" som påsto at modellfly ville skremme bort fuglelivet i kilometers omkrets. Det er lett å bli tatt på senga når motstanderne argumenterer for sitt standpunkt. Man må være i forkant av motstanderenes argumenter (og de er der) til enhver tid.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er no fra en av nabo komunene og jeg kan ikke se der er plass i ytre deler av ålesund komune til å omfavne alle deler av hobbyen, en annen ting er at det å få regulert et område til modellflyging det er lid optemistisk, næringsvirksomhet kommer alltid først og så annen idrett. Jeg snakker av erfaring fra annen idret som er/har vøre på sidelinjen her på sunnmøre nemlig hestesporten, konstant kamp mot komune og fylke for å oppnå noe.

                    Comment


                    • #11
                      Litt off topic kanskje, men det ble nevnt golf... I mine yngre dager var jeg ofte på fisketur og lå i telt på en øy ute i Aurdalsfjorden. Etter at golfbanen ble bygd for noen år siden ble det fort slutt på dette (se bilde). Type idrett har nok alt å si når det kommer til velvilje fra kommunene.
                      Attached Files
                      ______________________________
                      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har planer for Sandefjord, men det stoppet litt opp pga jobb og familie. Ser at NLF skal kjøre kurs (instruktør) der dette er et av temaene??
                        Modellflyseksjon
                        INSTRUKTØRKURS
                        Viser til tidligere utsendt informasjon om at NLF/Modell inviterer til Instruktørkurs for modellflyklubbene i
                        Norge. Det er lagt opp til at kurset vil gi hver deltager et Instruktørbevis utstedt av Modellflyseksjon.
                        Kursets innhold vil se slik ut:
                         Opplæring av nye piloter
                         Felles opplæringsmateriell
                         Ivaretakelse av nye piloter
                         Sats Ungt - klubbutvikling
                         Aktiviteter og arrangementer
                         Tilrettelegging for funksjonshemmede
                         Markedsføring og PR
                         Interne ressurser
                         Nye trender og aktiviteter
                        Klubber og grupper i distriktene i Nord-Norge er velkommen til dette kurset. Andre deler av landet kan også
                        delta etter avtale. Det stilles krav til deltagere om gyldig medlemskap i NLF/Modell og de krav klubben setter.
                        Det er KLUBBEN som melder på deltagere.
                        Kurset vil bli: Søndag 10. april 2011 Kl 10.00 - 17.00
                        Rica Grand Hotell , Tromsø

                        Blir et på Østlandet i Mai, Så får jeg fri til det fra jobben møter jeg nok opp.

                        Andreas
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • #13
                          Massevis av plass

                          Det finnes massevis av områder i nærområdet som er disponibelt.

                          Bare for å nevne i Haram kommune. Ferdig opparbeidet modellflyplass av ildsjeler i området som nesten ingen bruker lengre. 20-30 minutt kjøring unna sentrum av Ålesund.

                          I Sykkylven var hele området over Eidet, som det kalles, ved Hundeidvika tilbydt. Var engang planlagt som evt småflyplass.

                          Men dette området ble oppfattet som for avsides (10 minutt kjøring) selv for de som bor i Sykkylven kommune også.

                          Så problemet er ikke at det ikke finnes en plass, men at alt som er fem minutter (satt på spissen) eller mer unna sentrumsgatene er for langt unna.

                          RC Modeller

                          Comment


                          • #14
                            Selv har jeg ikke mye tro på at sånt kan ordne gjennom kommunen. Vi har selv måttet gått ut og se etter aktuelle områder, og kontakte bonde og grunneier for å sjekke muligheter. Vi har muligens vært heldige, men har altså klart å ordne oss flere områder der vi har fått lov til å fly. Etter eget ønske fant vi ny plass i fjor, der vi leier en lite område av et jorde for ikke veldig mange tusenlappene. Vi har vel for det meste blitt godt motatt der vi har undersøkt. Det skal sies at vi kun flyr elektromodeller, og da for det meste mindre modeller under 2m i vingespenn, så støy er ikke et problem.

                            Men, jeg tror at om du skal få ordnet en tilholdsplass nå, er den beste måten å ta det direkte med grunneier av et aktuelt område, og legge seg på en slikt list at hobbyen vår er til minst mulig sjenans for andre.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hanzo View Post
                              Selv har jeg ikke mye tro på at sånt kan ordne gjennom kommunen. Vi har selv måttet gått ut og se etter aktuelle områder, og kontakte bonde og grunneier for å sjekke muligheter.
                              Det er min erfaring også.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X