Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner lavbudsjetts fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Det er ikke noe i veien for å kjøpe den Cessnaen som førstefly Har en kammerat som begynte med en sånn en og "forelska" seg så atn kjøpte en te :P Har testa det skjøl au og det flyr som en drøm Kanskje litt raskt, men det går fint om du ikke gir på for mye og som det er nevnt tidligære i tråden er det kjekt me litt krefter te overs om det skulle bli nødvendig Og hvis du sitter et par timær på en simulator så fiksær du den Cessnaen uten problemer Lykke te me valget

    Comment


    • #62
      Originally posted by AOK View Post
      Kom over

      på youtube å kan ikke si jeg ble sånn kjempe overbevist.
      Det er vanskelig å håndstarte en modell og det krever mye øvelse å styre og håndstarte samtidig! Hvis det er det aller minste vind så må modellen sendes rett mot vinden. Tror det ville ha lykkes på første forsøk hvis han hadde fått kameramannen til å løpe 4 -5 skritt og sendte modellen mens han løp; det ville gitt flyet flyfart. På første forsøk sender han flyet alt for mye oppover, det mister fart, svinger og staller. På de neste forsøkene sender han flyet uten full gass og det får aldri flyfart før det tar bakken.
      Last edited by Biplan; 07-02-11, 21:55.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #63
        Cloud Fly'en er ikke vanskelig å håndstarte, litt over halv gass og et kraftigt overarmskast RETT FREM (ikke oppover) uten løpefart er alt som trengs. Bare vær obs på at den drar nedover når man gir mer gass så ikke rør gassen før høyre hånda er tilbake på stikka (hvis det er lov å si ). Men er man fersk er det en fordel at noen kaster flyet for deg.
        Last edited by Kyrre; 07-02-11, 22:08.

        Comment


        • #64
          Forvirringen må være total for trådstarter med ørten forsjellige fly han kan velge i.

          Alle fly som er nevnt duger til begynnerfly. Bare pass på at du har såpass stor motor at du kan hovre og aller helst uendelig vertikal. Grunnen er at når man er nybegynner, trenger man ofte god motorkraft. Litt kjedelig å måtte klatre 15 meter opp i en buske fordi man ikke klarte å dra flyet over treet.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #65
            "Dette blir vel å banne i kjerka" Kjøp litt balsa m.m. og bygg en SIG Kadet/Senjorita, det er en klassisk trainer på ca. 160cm i vingespenn veier litt over 1 kg er lettfløyet men du lærer å bruke alle ror. Har fløyet den inne uten problemer, ute i 6-7 sek/m. Med hjul/ ski/ flotører. På toppen av alt, du lærer å bygge fly. kan også kjøpes som ARF, men ta kontakt så kan jeg kopiere tegningerClick image for larger version

Name:	DSC_3467.jpg
Views:	2
Size:	279.8 KB
ID:	575879Click image for larger version

Name:	IMG_8031.jpg
Views:	2
Size:	194.5 KB
ID:	575880

            Comment


            • #66
              Originally posted by farmann View Post
              "Dette blir vel å banne i kjerka" Kjøp litt balsa m.m. og bygg en SIG Kadet/Senjorita, det er en klassisk trainer på ca. 160cm i vingespenn veier litt over 1 kg er lettfløyet men du lærer å bruke alle ror. Har fløyet den inne uten problemer, ute i 6-7 sek/m. Med hjul/ ski/ flotører. På toppen av alt, du lærer å bygge fly. kan også kjøpes som ARF, men ta kontakt så kan jeg kopiere tegninger[ATTACH=CONFIG]39017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39018[/ATTACH]
              Takk for svar!

              men er det mulig for en nybegynner som nesten ikke har tatt i et fly og bygge et slik et?
              Og hvor kjøper man alle deler osv?
              Supert om du kunne ha sendt/lagt ut tegninger

              Comment


              • #67
                Jeg hadde ikke gitt meg utpå å bygge en balsamodell som første fly hvis du ikke faktisk har lyst, eller tviler på om det er noe du klarer, det er nok av gode trainere i både isopor og balsa som kun trenger enkel montering. Så hvis du først og fremst vil fly så bør du velge en en ARF eller RTF, og så kan du heller bygge noe når du har lært å fly. Da slipper du frustrasjonen av å se flere timers arbeid bli knust til pinneved fordi du ikke klarte å fly det .

                Du kan uansett se manualen for SIG Kadett og andre fly her, under "videos and information", så kan du se om det er noe for deg. Vil du faktisk bygge så tror jeg det finnes lettere byggesett enn SIG sine. Har null byggerfaring selv så nå banner kanskje jeg i kirka, men jeg synes de ser litt gammeldagse og tungvinte ut. Sjekk stevensaero.com, de har noen enkle sett som skal fly meget bra. Jeg vurderer sterkt å kjøpe mitt første byggesett nå, og det blir nok en SA modell.

                Comment


                • #68
                  Jeg ville også heller kjøpt en ARF eller RTF som nybegynner fly, blir kanskje vanskelig å bygge et byggesett. Jeg begynte forresten å fly i modellflyklubb med en Kyosho Calmato Trainer 40. Angrer ikke på det. Har prøvd å fly en Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com den fløy greit den
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by patternplanes View Post
                    Jeg ville også heller kjøpt en ARF eller RTF som nybegynner fly, blir kanskje vanskelig å bygge et byggesett. Jeg begynte forresten å fly i modellflyklubb med en Kyosho Calmato Trainer 40. Angrer ikke på det. Har prøvd å fly en Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com den fløy greit den
                    Jeg tror kansje det blir til at jeg bestiller cessna 182 epo 141 for jeg trur kansje det kan bli litt vanskelig å bygge av balsa uten noen som helst peiling, tror først jeg skal finne ut om fly er noe for meg før jeg begynner med et så (i mine øyne) stort prosjekt.

                    Comment


                    • #70
                      Du kommer ikke te å angre om du bestiller den Cessnan

                      Comment


                      • #71
                        Jeg tror ikke du vil angre uansett hva du velger av de flyene som er blitt nevnt. Bare sørg for å ha god plass å fly på, det er nesten viktigere enn hvilket nybegynnerfly du velger.

                        Comment


                        • #72
                          Har et spm. angående noe helt annet:
                          Når man flyr, hvordan vet man når batteriet er tomt og man må lande ?

                          Comment


                          • #73
                            Regulatoren kutter vel ned strømmen når spenningen på batteriet blir lavt. Da blir det plutselig veldig lite kraft igjen i motoren. Da må du lande med en gang. Jeg ville absolutt ikke fløyet batteriet så tomt, så om du f.eks. får flydd i 9 min, så prøv ikke å fly mer enn ca. 7-8 min neste gang. Vanlig flytid er vel ca. 7-8 min, så da har du en viss peiling på hvor lenge du får flydd. Prøv å fly i ca. 7 min først. Så kan du evt. øke flytiden om du føler du har nok strøm igjen. Om du får deg computerlader kan du sjekke hvor mye strøm(mAh) du får inn i batteriet igjen etter flyturen. Du burde minst få igjen 20-30% strøm på ett li-po batteri. Så om batteriet ditt er på 2000mAh så bør du kunne lade inn ca. 1500mAh til batteriet ditt er fullt.
                            Kristoffer Rosmo
                            Vingtor RC Klubb
                            Great Planes Super Sportster 40
                            SebArt Wind S110
                            Clik 2.0

                            Comment


                            • #74
                              Fly til du hører eller merker at det er mindre kraft.

                              Eller så kan du kjøpe en sånn og være på den trygge siden: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2
                              Jon-Brage Hoel Andorsen
                              -------------------------------------------------------------------------
                              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                              Alt flyr bare du har nok motor!

                              Comment


                              • #75
                                Hei har begge e cessnaene som er foreslått på tråen har også clouden anbefaler på det sterkeste å kjøpe Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz først... videon jeg har lagt ut er første prøvetur med denne absolutt enklest å fly,

                                Comment

                                Working...
                                X