Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner lavbudsjetts fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynner lavbudsjetts fly

    Hallo,

    Broren min skal begynne med rc fly og har tenkt og kjøpe dette E-Starter 350C (ARF) :: KOMPLETT - elefun.no - Radiostyrt hobby hvordan er det for en nybegynner?

  • #2
    Flyr ganske brukbart hvis det er rett trimmet/balansert og det ikke blåser.
    Radioen er ikke noe å vokse med, men holder forsåvidt til E-Starteren.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg vil anbefale å kjøpe en ekstra servo og bygge den med en servo pr balanseror, jeg har bygd flere GWS modeller inkludert E-Starteren og ender ofte opp med mye slark og små utslag når jeg bruker GWS sin løsning. Det er veldig enkelt, alle delene du trenger er med og flyet er tross alt av isopor som man lett kan skjære i med en hobbykniv. Ellers er E-Starteren et meget godt fly for det kan fly utrolig langsomt noe en nybegynner vil sette pris på.

      Comment


      • #4
        Takker for svar da blir det nok et slik et

        Comment


        • #5
          Estarter består at skum som er spøtt. Det knekker fort.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Hvis du heller kjøper denne så får du utrolig mye fly for pengene. Den tåler også litt juling
            404 Not Found

            Sendt fra min iPhone med Tapatalk.
            Jon-Brage Hoel Andorsen
            -------------------------------------------------------------------------
            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

            Alt flyr bare du har nok motor!

            Comment


            • #7
              Den er jo nesten dobbelt så dyr da. For en tusing tror jeg faktisk ikke man får no særlig bedre fly av denne typen, men skal man begynne å anbefale andre fly vil jeg si at en skyver ala Easystar er enda bedre egnet for en nybegynner. Det å ha motor og propell bak gjør at flyet vil tåle kræsj enda bedre for det er ofte nesa som treffer bakken først.

              Comment


              • #8
                Om du har mulighet for og handle fra utlandet, vil jeg anbefalle dette flyet og denne senderen. Koster ca 650kr +frakt/moms.
                Last edited by Kleffa; 31-01-11, 12:02.
                Youtube: Flygutta
                -----------------------------
                Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                Heli: T-rex 700,T-rex 450
                Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                (34 år ung)
                www.flygutta.com
                www.vfkm.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by AOK View Post
                  Hallo,

                  Broren min skal begynne med rc fly og har tenkt og kjøpe dette E-Starter 350C (ARF) :: KOMPLETT - elefun.no - Radiostyrt hobby hvordan er det for en nybegynner?
                  Dette flyet hadde jeg som første fly, men bytt ut motor med en gang, 350 er for snaut.

                  Knall fly, som tåler masse ekstra vekt. 100 gram med lim og flyet er like fint.

                  Bare legg ekstra merke til hvordan motorpinnen sitter når du monterer den første gangen. Det er svakheten med flyet og jeg brukte byggeskum når det ble umulig å lime noe som helst der. Gikk i bakken mange ganger, og er sykt lett å lime. Med 5 min epoxy lim er du på vingene etter ca 1 time, selv om du har hatt rett i bakken.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Som første fly bør du velge noe som tåler juling! Det er utrolig demotiverende å vrake et fly på første turen. Hadde jeg vert deg så hadde jeg valgt den kleffa linker til. Den tåler veldig mye juling, er lettflydd, og har nok motor til å dra vertikalt! E-starter er en gammel modell som for lenge siden er utkonkurert av bedre modeller.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by AOK View Post
                      Hallo,

                      Broren min skal begynne med rc fly og har tenkt og kjøpe dette E-Starter 350C (ARF) :: KOMPLETT - elefun.no - Radiostyrt hobby hvordan er det for en nybegynner?
                      Jeg hadde kjøpt bare flyet hos elefun, og ser at de selger den for ca 350 kr der nå. Billig pris

                      Så hadde jeg kjøpt motor, esc, servoer og lader hos hobbyking.

                      Sender, så bør du gå til rcmarked, og kjøpe DX7 (her sprekker budsjettet ditt betraktelig), men du kan jo også gå i en klubb og få tak i en gammel sender og mottaker for en rundt 100 kr. Det er nok av de som har 4 kanalers sendere, som de gjerne selger for en svært billig penge.

                      Forslag til servoer: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo til 2,70 dollar pr stykk (4 stk blir 11 dollar)
                      Motor, her hadde jeg valgt en på rundt 250 watt og litt over. Å ha en nybegynnerfly som ikke kan hovre, er og blir ikke en fordel. Plutselig er det ett tre du skal over. 20 dollar behøver du maks å betale for den.
                      Esc (30 ampere, overkill ovenfor motor, men med kinaprodukt, så er det lurt) HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (12 dollar for den)

                      Da har vi batteri igjen, og da kjøper du så mange du gidder, 3 bør du minst kjøpe

                      Minimum batteri er HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 3S 20C Lipo Pack Denne kan levere 36 ampere, og er klart minimum. Koster 9,50 dollar. Hadde gått opp noen dollar, så du får bedre batteri. Det har du igjen for senere

                      Sum sumarum, med litt jobb, så kan du få bedre pakke gjennom å handle selv enn å handle ferdig pakke fra elefun. Oppsettet jeg viser til, har mere kraft, mere moro enn det elefun sitt legger opp til. Til omtrent samme pris.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Når Formosaen min henger på propellen med 200 watt og 1000 mah batteri, burde det være mer enn nok for en E-Starter. 1800 mah i en E-Starter er altfor stort, fysisk sett klarer jeg såvidt å stappe inn et 1300 mah batteri. Det blir også for tungt, GWS fly er laget for å være så lette som mulig. I mine øyne er E-Starteren best når den bygges lett og flys rolig, hvis man vil ha råere egenskaper bør man se etter andre fly som feks Clouds Fly/Floater jet som kommer komplett med børsteløs motor osv og er laget i mer robust matrial. Det er uansett enklere enn å bygge og modifisere en E-Starter, selvom det i seg selv kan være en del av morroa.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kyrre View Post
                          Når Formosaen min henger på propellen med 200 watt og 1000 mah batteri, burde det være mer enn nok for en E-Starter. 1800 mah i en E-Starter er altfor stort, fysisk sett klarer jeg såvidt å stappe inn et 1300 mah batteri. Det blir også for tungt, GWS fly er laget for å være så lette som mulig. I mine øyne er E-Starteren best når den bygges lett og flys rolig, hvis man vil ha råere egenskaper bør man se etter andre fly som feks Clouds Fly/Floater jet som kommer komplett med børsteløs motor osv og er laget i mer robust matrial. Det er uansett enklere enn å bygge og modifisere en E-Starter, selvom det i seg selv kan være en del av morroa.
                          Jeg hadde vektmessig dette utstyret i min, og det gikk fint. Estartern takler masse vekt, og 100 gram ekstra merkes ikke. Man kan selvsagt gå ned på watt, men jeg viste at prismessig var det samme om man valgte ett annet oppsett og handlet fra flere steder. Går man ned på watt og batteristørrelse, blir det selvsagt billigere og.

                          Jeg fløy min estarter med 2200 mah 3s batteri, og det var null problem. Jeg tipper at modellen kan fint klare 3500 mah batteri uten problem og, men da uten nybegynnerliming.
                          Last edited by spitmk16; 31-01-11, 18:17.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kleffa View Post
                            Om du har mulighet for og handle fra utlandet, vil jeg anbefalle dette flyet og denne senderen. Koster ca 650kr +frakt/moms.
                            Jeg anbefaler heller denne senderen har begge typene og Turnigyen er adskillig bedre. Men flyet du linker til er svært bra.
                            Last edited by per.oines; 31-01-11, 18:47. Reason: Tilleggsopplysning
                            -63.
                            Graupner MC
                            JR
                            Multiplex
                            Turnigy.
                            Fly, alt for mange.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per.oines View Post
                              Jeg anbefaler heller denne senderen har begge typene og Turnigyen er adskillig bedre. Men flyet du linker til er svært bra.
                              Her er en review av Turnigy'en
                              Review: Turnigy 9X version 2

                              Odd H.

                              Comment

                              Working...
                              X