Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinmotor og Spacewalker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensinmotor og Spacewalker

    Jeg vurderer å investere i en Spacewalker 120 size fra Seagull og utstyre den med en bensinmotor i størrelsesorden 20-30 cc. Noen her som har prøvd denne kombinasjonen? Har absolutt ingen erfaring med bensinmotor på modellfly så alle tips om både motor og fly tas imot med takk.Ting jeg lurer på kan være: Samme batteri til rx og tenning, eller et til hver? Hvilken metode er best for å stoppe motoren fra sender (har lest at det kan være lurt å ha den muligheten i tilfelle trøbbel)? Vibrasjoner? Propeller, tre eller nylon? Osv osv...
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

  • #2
    Har ikke prøvd den selv, men DLE 20 får veldig mye skryt og den vil vel passe bra tror jeg.
    Har du 35mhz er det kun separat batteri til mottaker og tenning som gjelder. 2,4ghz kan dele på ett batteri, men hvis vekta ikke er avgjørende er det kanskje greiere med separat batteri uansett. En optisk killswitch er vel det sikreste og enkleste alternativet for og få stoppet motoren fra senderen. Små bensinmotorer har lite vibrasjon, litt enkel forsterkning av motorbox rekker langt. APC er vel av de beste propellene i de mindre størrelsene har jeg inntrykk av.

    Comment


    • #3
      Dette harmonerer med den oppfatning jeg har hatt selv. Men er det tilstrekkelig med 20 cc? Har lest at noen mener en bør ha MINST 25 cc på en 120 size. Spacewalkern veier 5 kg.
      Hvordan fungerer en optisk killswitch?
      Pr i dag har jeg en futaba 35MHz som forsåvidt fungerer helt utmerket. Men bør jeg uansett vurdere å bytte til 2,4 GHz? Blir jo etter hvert dårligere med 35MHz mottakere på lager rundt omkring også.
      Stein Johnsen
      http://www.blåmåsan.com

      Comment


      • #4
        DLE 20 er på høyde med de aller fleste 26cc motorer, men om det er nok kommer helt an på den som flyr. Dette er jo ingen 3D kjerre, så jeg tror at DLE20 passer godt. DLE 30 er en mulighet, men jeg personlig ville brukt DLE 20 på denne.
        Den bruker en fiberoptisk leder mellom mottaker og tenningsanlegg slik at det ikke er metallisk kontakt fra tenningsanlegget som kan overføre støy til mottakeren. Jeg har aldri brukt killswitch selv, har kun brukt failsafefunksjonen i mottaker til å sette lav tomgang eller helt stengt gasspjeld ved tap av signal.

        Jeg sverger til 2,4 og føler at det er absolutt det sikreste. Ingen kan skyte meg ned ved å slå på en annen sender, og den er mindre følsom for støy. Vet ikke med futaba, men JR/Spektrum's "model match" gjør også at ingenting funker hvis jeg ikke har valgt rett modell på senderen.
        Hvis 35 funker godt for deg er det jo greit. Det er jo endel som flyr med det på bensinfly og alt mulig annet uten problemer. Men skal du bytte radio nå eller en gang i fremtiden ville jeg absolutt vurdert 2,4.

        Comment


        • #5
          Så absolutt ingen 3D-kjerre nei. Den skal visstnok ha veldig gode glideegenskaper. Er visst ikke uvanlig at første landingsforsøk blir en lowpass i sakte fart har jeg hørt.
          Behovet for killswitch er vel kanskje litt overdrevent? Personlig ser jeg ikke hvorfor det skulle være større behov for det på en bensinmotor enn på en glow?
          Når det blir radiobytte er det vel bare et alternativ. 35 er vel snart historie...
          Stein Johnsen
          http://www.blåmåsan.com

          Comment

          Working...
          X