Announcement

Collapse
No announcement yet.

Precedent Flyboy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Old Rookie View Post
    Riktignok bare på 300mAh, i påvente av noe som varer litt lenger. MEN: da jeg slo på bryuteren, og slapp strøm inn til mottaageren, begynte servoene å rykke frem og tilbake, i takt.
    Antall mAh sier noe om hvor mye strøm batteriet kan levere over tid, men ikke hvor høy strøm det kan levere uten at spenninga dropper for mye. Hvilket batteri er det snakk om?
    Har du et multimeter kan du prøve å måle spenninga på en av de ubrukte kanalene på mottageren mens den er på. Har du ikke multimeter så kjøp et av de billige på Biltema, Europris e.l.

    Hadde forøvrig "Lo-Boy" en gang på 80-tallet. Utrolig fine flyegenskaper. Gikk desverre i isen etter vingebrekk (.60 motor med tunedpipe ble litt vell mye...)
    Last edited by flarssen; 02-03-11, 09:00.
    Fred Larssen

    Comment


    • #17
      Originally posted by jeeeeeeright View Post
      Hvis du lærer deg å fly med balanseror først som sist så slipper du å "lære å sykle" 2 ganger!

      Vi har en i klubben nå som sliter med dette. Han lærte seg å fly med bare sideror, og når han da tok steget opp til 4-kanals fly ble alt bare feil!
      Originally posted by Hansi79 View Post
      Skjønner ikke at dette blir feil?
      Skjønner det godt. Det er veldig avhengig av 3-kanalsmodellen. En modell med mye V-form på vingen, stor monteringsvinkel på vingen og mye nedovertrekk på motoren må flys med siderorutslag gjennom hele svingen. Når man vil rette opp slippes sideroret. På min Grashopper (J-3 Cub lignende) må jeg til og med gi en god del nedror når jeg retter opp, eller stikker den til værs. Ikke noe problem, det, modellen mister fart og flater ut av seg selv.

      Click image for larger version

Name:	LowPassHorisont.jpg
Views:	2
Size:	38.2 KB
ID:	576506

      En vidrekommende modell med balanseror er satt opp med med liten V-form, liten monteringsvinkel på vingen og lite nedovertrekk på motoren. Da gir man bare bittelitt balanseror og svinger ved å trekke høyderor. Når man vil rette opp gir man først bittelitt motsatt balanseror og deretter slipper man sakte høyderoret.
      Last edited by Biplan; 02-03-11, 16:31. Reason: satte inn bilde
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #18
        Originally posted by Old Rookie View Post
        Tidligere i denne tråden ymtet jeg frampå om muligheten av å bygge på balanseror på en trainer uten. Fikk ikke helt klare svar (tyder vel egentlig på at det var temmelig teit å spørre...?), men skjønner at fly uten balanseror oftest har større dihedral. Hva skjer hvis jeg beholder dihedralevinkelen, men henger på noen balanseror bakpå vingen?
        Bortkastet tid. Spar balanseror til neste modell. Balanserorene vil virke dårlig samme hva du gjør med utslaget.
        Jeg tenkte det samme som deg i 1973 da jeg kjøpte mitt første fly, Radiomaster, ferdig bygget som frifluktmodell. Skar ut i vingen og lagde balanseror. Gjorde det samme med høyderoret og sideroret. Det endte med at jeg styrte med bare sideror og høyderor. Det eneste som skjedde når jeg ga balanseror var at modellen skjente litt avgårde motsatt vei og mistet høyde.
        Click image for larger version

Name:	Radiomaster_edit.jpg
Views:	2
Size:	81.6 KB
ID:	576507

        Originally posted by Old Rookie View Post
        Og hvilke utslag skal balanserorene ha; 30 grader ned og femten opp? hvordan opnår jeg dette, med en servo i hver vinge?

        A
        Du kan aerodynamikk! Det er bra. Dette kalles differensierte balanseror. Teoretisk skal balanseroret gå mer opp enn ned, ellers vil det hindre modellen i å dreie den veien man vil svinge. Men det gjelder kun usymmetrisk vingeprofil og høyvingete fly. På akromodeller vil differensiering føre til at modellen tønneroller. Og det vil vi jo ikke.
        Last edited by Biplan; 02-03-11, 16:50.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #19
          Originally posted by Old Rookie View Post
          hvordan oppnås diff. utslag?
          Enkel geometri. Fant denne med google-søk: What Is Differential Aileron?
          Hvis du ikke leser engelsk kan du rulle ned på siden og se på tegningen av servoen med balanseroroverføringen.
          MERK at tegningen er riktig for et høyvinget fly der servoen er montert opp-ned på undersiden av vingen.
          Last edited by Biplan; 02-03-11, 16:21.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #20
            Meld deg inn i den lokale modellflyklubben

            Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få hjelp til å lære å fly. Hvis du ikke vet om noen i nærheten som flyr modellfly er det lett å komme kontakt med noen via Modellflyseksjonen i Norges Luftsportsforbund. Se
            Klubber
            Last edited by Biplan; 02-03-11, 16:58.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #21
              Originally posted by Old Rookie View Post
              Har holdt på i over tolv år(!!!!) til og fra med en Flyboy
              Audun
              Er det denne?
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #22
                Det er veldig enkelt å få til diff utslag,
                du hengsler balanseroret i overkant.

                Ønsker du ikke diff så hengsles balanseroret i senter.

                Det høres kanskje "barnslig" ut men tekno Lego er smart
                å bruke for å forstå mekanikk og fly er mye mekanikk.

                Odd H.

                Comment


                • #23
                  Biplan; joda, det ser veldig likt ut.
                  Ofly61; jeg elsker jo Lego, særlig Technik. Har du forresten prøvd Lego Dacta? Veldig spennende opplegg, rettet mot skole. Ypperlige sett og tegninger/instrukser for forskjellige slags tekniske innretninger fra hverdagslivet.
                  Så er altså ståa slik: Sender og mottager begynte å virke som de skal etter tre ladinger av senderbatteriet, med to kontrollerte utladinger via laderen. Og Nestminsten hjemme fikk seg en Champ i dag, og far fikk en Stinson. Men fuelfanteriet skal på vingene snart, likevel. Orienterer meg mot en klubb i området, og har tatt til meg alle råd om å få hjelp (selvom det byr meg veldig imot....).
                  Nestminsten og jeg lånte en stor gymsal i dag, nok til å fly to batterier. Og vi klarte det jammen meg, på et vis! Bare godt flyet veier 38 gram, og ikke en hel kilo. Da hadde det blitt endel tre- og gardinfliser!
                  Det kan nok tenkes at jeg kommer tilbake med flere blødmer og blundere om ikke lenge. Og takk til alle som svarer! Det er svært hyggelig, og også veldig bra å kunne spørre på denne måten. Jeg er skikkelig imponert over dere!
                  A

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Old Rookie View Post
                    Det kan nok tenkes at jeg kommer tilbake med flere blødmer og blundere om ikke lenge. Og takk til alle som svarer! Det er svært hyggelig, og også veldig bra å kunne spørre på denne måten. Jeg er skikkelig imponert over dere!
                    Blødmer og blundere liker vi, men skryt setter vi ekstra pris på! Lykke til!
                    "Hvor høyt kan det fly?"
                    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                    Arne Storlimo

                    Comment


                    • #25
                      Så har det jo gått litt tid. FlyBoy'en ligger enda på hylla, men en nykjøpt Stinson Reliant EPP har vært i lufta og bakken gjentatte ganger. Skremmende stort, tungt, raskt (for meg) og deilig. Men den lille Champ'en jeg kjøpte med til Lovende Sønn har vært en knallsuksess. Flere ganger i trær, fjell, bakke, husvegger og annet, før den rett og slett bare forsvant rolig ut av syne i nabolaget her om dagen. Kommer vel frem igjen, engang. Så nå blir det ny Cub til Lovende; en GWS Pico J3 såsnart Elef åpner, og far må bare riste av seg nerver og fyre fuelfly. Håper det ikke blir flis med en gang.
                      A

                      Comment

                      Working...
                      X