Announcement

Collapse
No announcement yet.

Precedent Flyboy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Precedent Flyboy

    Har holdt på i over tolv år(!!!!) til og fra med en Flyboy; kjøpte motor og Hitecradio midt på 90-tallet, og har endelig tenkt å få greiene sammen, og flydd med. Skulle teste senderen, og oppdaget at batteriene var helt knekt. Så da ble det ny sender, også. Motoren, en TT Magnum GP 15, ble kmjørt inn for snaue ti år siden; det går jo litt treigt her sør.
    Men så: Har noen av dere allvitende Guruer - Luftens Baroner - noen gode tips på veien? Dette er den minste traineren, uten balanseror.
    Med ydmyke takksigelser
    Audun

  • #2
    Kjenner ikke dette flyet, men regner med at det er en høyvinget trainer. I såfall burde dette gå bra! Men en time med simulator blir uansett ikke feil. Trenger ikke være noe dyre greier, FMS er gratis og god nok til å gi deg stikketrening.
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

    Comment


    • #3
      Jeg vet at jeg banner i kirka nå;
      Men hvorfor ikke heller satse på en elektro høyvinget isopormodell med alle 4 kanalene som "førstefly"?
      Hvis du lærer deg å fly med balanseror først som sist så slipper du å "lære å sykle" 2 ganger!

      Vi har en i klubben nå som sliter med dette. Han lærte seg å fly med bare sideror, og når han da tok steget opp til 4-kanals fly ble alt bare feil!
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        storl-a: Jeg har en E-sky sim fra Clas, men får den ikke til å spille på Mac. Kan jeg evt bruke stikkeenheten på FMS, og hvor finner jeg programmet?
        jeeeeeeeeright: Som den inverse sørlending jeg er, elsker jeg banning i kjerka. Har sett meg ut en Cessna firekanalers med flottører og lys på Elefun, men skulle så gjerne klart å få opp dette fuelflyet som jeg har slitt med i snart tjuefem år (:::. Hva med å bygge på balanseror på den vingen jeg har? Sikkert blodharry å henge et par flak bakpå TE helt ytterst, og så en miniservo i hver vinge, men Estetikkutvalget har vel neppe fengslingsmyndighet....

        Ellers - hjertelig takk til dere begge!
        A

        Comment


        • #5
          Hvis du lærer deg å fly med balanseror først som sist så slipper du å "lære å sykle" 2 ganger!

          Vi har en i klubben nå som sliter med dette. Han lærte seg å fly med bare sideror, og når han da tok steget opp til 4-kanals fly ble alt bare feil![/QUOTE]

          Skjønner ikke at dette blir feil? Jeg lærte å fly med bare sideror back in the day. Brukte sideroret på høyre stikke og det fungerte jo.

          Så når jeg fikk et fly med balanseror så oppførte deg sånn ca likt. Merk sånn ca
          I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

          Comment


          • #6
            Last ned og prøv!
            FMS Homepage

            Ikke forvent super grafikk, men som stikketrening duger den.

            Når det gjelder balanseror/ikke balanseror ville jeg satt siderorsservoen i kanal 1 i mottageren. Overgangen til ett fly med balanseror senere vil gå smertefritt!
            "Hvor høyt kan det fly?"
            "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

            Arne Storlimo

            Comment


            • #7
              Hvis du får med deg en som har flydd litt på den første turen, så er ikke det en ulempe heller. Flyet ditt kommer garantert å sette pris på det.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Ja, så står alle de teite spørsmålene i kø, nok en gang. Kjenner meg jo som representanten for alle dumme fettere fra landet, men det får jo stå til
                1: Har kjøpt en ny Hitec Laser 4, og fikk tilslutt satt på plass et mottakerbatteri. Riktignok bare på 300mAh, i påvente av noe som varer litt lenger. MEN: da jeg slo på bryuteren, og slapp strøm inn til mottaageren, begynte servoene å rykke frem og tilbake, i takt. Helt uten å bli påvirket av senderen.Hva i alle onmde makters navn har jeg nå gjort galt...?

                2: Tidligere i denne tråden ymtet jeg frampå om muligheten av å bygge på balanseror på en trainer uten. Fikk ikke helt klare svar (tyder vel egentlig på at det var temmelig teit å spørre...?), men skjønner at fly uten balanseror oftest har større dihedral. Hva skjer hvis jeg beholder dihedralevinkelen, men henger på noen balanseror bakpå vingen? Og hvilke utslag skal balanserorene ha; 30 grader ned og femten opp? hvordan opnår jeg dette, med en servo i hver vinge?
                Jeg blir ufattelig glad hvis noen orker å opplyse meg her.
                A

                Comment


                • #9
                  Den radioen din kan jeg nok ikke hjelpe deg med, men med et så lite batteri kan det faktisk være at det bare ikke klarer å levere nok strøm til servoene dine?

                  Når det gjelder del 2 her, må jeg begynne med å si at INGEN spørsmål er teite her inne!
                  Dihedralen er der for at flyet skal være mer selvopprettende enn uten. Et høyvinget fly vil nok ikke rolle snorrett uansett hvor mye du trikser og mikser, men jeg ser ingen som helst problemer med å lage balanseror på flyet ditt (annet enn muligens estetiske problemer).
                  Sats på like utslag begge vier hvis du ikke vet hvordan du setter opp differensierte utslag. Har nok ikke mye å si her uansett!
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

                  Comment


                  • #10
                    Flotte saker! Da blir det nok uestetiske balanseror med symetriske utslag. Men bare for den akademiske interessen sin del, jeeeeeright; hvordan oppnås diff. utslag?
                    Radioen skal egentlig funke med 460mAh batterier; men alle tre servoene går jo likt?
                    Takk

                    Comment


                    • #11
                      Radioen din melder jeg uansett pass på her. Andre får svare på det.
                      Differensierte rorutslag kan enten settes opp i radioen, eller så kan du "Offsette" rorhorn/servohorn for å få denne effekten.
                      Remi A. Sørensen - 94877903
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

                      Comment


                      • #12
                        Regner med at du har X-taller i samme kanal med mottagerkrystallen i mottageren og senderkrystall i radioen?
                        "Hvor høyt kan det fly?"
                        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                        Arne Storlimo

                        Comment


                        • #13
                          Jepp, skal være CH 63 på begge (samme frekvenstall). Kjøpt fra Elefun for ei uke siden, komplett med tre servoer, mottaker og sender.

                          Comment


                          • #14
                            Sjekk at du har riktig krystall i mottager og sender! Tx og Rx.
                            Balanseror på vinger med mye dihedral, virker ofte litt mot sin hensikt. Dihedralen gjør at flyet "prøver" å komme tilbake til horisontal flyt, og balanseroret brukes, hvis du skal svinge, til å få flyet ut av horisontal flyt. De vil med andre ord motarbeide hverandre.
                            Det betyr at du må gi mye mer utslag på balanserorene, som igjen betyr at du bremser flyet. Roret som går nedover bremser mest, og det trekker nesa på flyet i den retningen du ikke er i ferd med å svinge, og da må du komensere med sideror, som betyr at du bremser enda mer. Her kommer differensiering inn, men det får du ikke programmert med den radioen, så.. Det er ingen skam i å fly med bare høyde og sideror på en modell som er designet for det.. Skal du bruke differesiering mekanisk, så må du sette servohornene "offset", så de trekker mer i den ene retningen enn den andre.
                            Jeg hadde valgt å bruke opp flyet med kun høyde og side-ror, også kjøpt/lagd et fly med balanseror senere..
                            Meeeen det er bare meg da..
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              helt enig med Scientist her. Selv om det går fint å sette balanseror på det flyet, er det ikke no vanskelig å fly med sideroret på høyre stikke, sammen med høyderoret. det er det flyet er designet for, og det flyr sikkert fint med det.
                              Det er ikke spesielt vanskelig med overgangen til bal ror på en senere modell så lenge hoved svingen er på samme stikke (høyre). Finne utrolig mange PZ supercub eiere som kan skrive under på dette vet jeg.
                              Når det gjelder radioproblemene dine, så skjønte jeg at du hadde kjøpt ny radio fra elefun og det er den som ikke virker ordentlig?.
                              Ta en telefon til de så får du sikkert hjelp med det.

                              Lykke til.
                              Leif Bjørgo
                              Cirrus-RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X