Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt nybegynner hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt nybegynner hjelp

    Jeg har nå begynt og lære meg og fly,men har et annet fly som nå skal opp og testes, det som er problemet er at jeg ikke fikk med esc og har nå kjøpt dette.
    Info om motor :

    The spec for the motor (from the manual)
    Nominal Voltage 8.4V
    No-load speed 24.300rpm
    No-load current 2.3A; Imax=32A
    Stall current 94A
    Operating voltage 7 to 10 cells according to propeller
    case length 67mm, diam 37mm,free shaft length 12mm, diam3.2mm,weight 270g


    Det store spørsmålet er :

    Jeg har nå en esc som tåler 3 cells lipo,men etter det jeg har regnet ut så skal jeg klare og fly med det i forhold til motor,det står fra 7 cells til 10 cells og 10 cells er jo 12V og da burde det gå med 11,1 volts lipo??? Eller har jeg bommet skikkelig nå?

    Takker for alle svar

  • #2
    Ble anelsen forvirret av dataene så hvis du kan linke til motoren hadde det vært bra.

    Det som forvirrer er:
    - Imax=32A og Stall current 94A. Litt motstridende, hva er max belastbarhet for motoren? Regner med det er 32A/rundt 350W, men vekta på motoren antyder at den kan klare 8-900W.
    - Nominal voltage 8,4V. Høres ut som en motor speccet til 7S NiXX, men max 10S NiXX. Det er rundt 3S LiPo ja.
    - No-load speed 24.300RPM. Men hva er kV?
    - Er motoren en inrunner eller outrunner?

    Som du skjønner så må litt mer data til, har du link til sakene. Gjerne også en link til ESCen du har handla. Og hvis du skal ha det på en propelldrevet modell så er det flott om du har litt data om den også

    Er ikke noen heksekunst å finne ut av dette, men for å finne ut av om det kan fungere eller om det tar fyr er det spesielt kV, max Amp, flyvekt/type og batterivalg som gjør regnestykket komplett. Og selvsagt om ESC er stor nok.
    Håper ikke det er en høy-kV inrunner du vil ha en stor propell på.

    Uten litt mer info så blir det bare gjetting.

    PS: velkommen hit
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jo takk takk .

      Har ikke så mye info om motoren (Ps er orginal motor) annet enn det jeg fant på en annen rc side. Dette er en Multiplex magister med en permax 680 motor som er en børstemotor. Dette er en inrunner motor som orginalt har en 32 amp esc, mens den jeg har handlet nå er en 50 amp esc. Esc er den nederste på siden som klarer 5-600 motors og er på 50 amp :ElectriFly | High-Frequency Brushed ESCs .

      Proppen er også en orginal størrelse. Legger ved instruksjons boken om dette kan hjelpe litt :404

      Har testet motor og esc med 3 cells lipo nå og det virker,men kun testet pent inne. Må prøve og se om dere kan hjelpe meg så jeg ikke brenner opp hele flyet

      Takker så mye for hjelpen håper dette hjelper til litt på veg mot en løsning.
      .

      Comment


      • #4
        Ja da er sakene litt klarere.

        Inrunnere må normalt ha gearbox for å klare å trekke en propell. Og her er det med original 3:1 gearbox.
        Spenningen som er speccet rundt om (den er utgått hos MPX) antyder at 8,4V er passende. 8,4V NiMH kan holde opptil 10V fulladet, men bare noen sekunder. Din 3S LiPo-pakke holder nok drøyt 11V under en stor del av turen. Så du har noe mer spenning enn speccen, men jeg tror ikke du er så høyt at du ødelegger motoren på 2 turer. Men det kan skje. Grunnen er at du vil trekke litt mer strøm enn speccen, noe man vanligvis kompenserer for med å bruke en litt mindre propell. Står nok 12x8 på den propellen du har? Eneste måten å dobbeltsjekke strømmen er med et amperemeter/wattmeter. Så jeg råder deg til å unngå at motoren får lov å bli for varm. Det vil si at du ikke kjører den hardt innendørs, men flyr den så den får mest mulig kjøling. Da regner jeg med det skal fungere bra tross at du tøyer sakene litt. Du kan gi full gass noen sekunder på bakken/inne men ikke la den gå for fullt lenge uten at du tar av eller flyr

        Håper du får satt opp ESCen slik at den kutter ut før spenningen på LiPo-batteriene blir for lav. Det ødelegger batteriene... Har ikke programmert Electrifly ESCer, men regner med bruksanvisninga sier alt Velg "LiPo" så tror jeg den detekterer antall celler?

        Magisteren kjenner jeg godt. Reviewet den for noen år siden, men etter omlegging av sidene her har det blitt borte. Magisteren er et fly jeg savner, men Mentoren som erstattet den er nok "bedre". For der var to ting jeg ikke var helt fornøyd med på Magisteren. Først av alt er det nesehjul. Det liker jeg ikke, men det er en smakssak. Fly skal ha halehjul mener nå jeg da. Nesehjul gir mye motstand på gress, men funker helt flott på asfalt, grus og is.
        Det andre var at der ble litt vibrasjoner i motorfestet. Jeg løste det med å felle inn et par furulister langs motorfestene, men jeg brukte en børsteløs outrunner. Hadde utrolig mange fine flyturer med Magisteren, og brukte det til skolefly og slepte opp små seilfly med den også Jeg kjørte med et 4S LiPo-oppsett og rundt 600Watt så den var sprek. Tror du kommer til å ha halvparten av effekten, så den kan være treg i takeoff på gress. Anbefalte den til en kompis i Longyearbyen, og den har han flydd med flere sesonger og stortrives med modellen!

        Du vil få stor glede av modellen hvis du er snill med den. Men kanskje du får lyst på mer power etter hvert? Det finner du ut etter et par turer, men er der nok til ditt bruk så er det bare å bruke det du har satt inn.

        Lykke til, og gi tilbakemeldinger om hva du syntes om sakene. Vi liker å høre om hva folk prøver og hvordan det går

        PS: batteriene dine bør tåle mer enn 40A.
        Last edited by joo; 25-02-11, 19:48.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ok, da har jeg fått litt info om hva jeg burde gjøre Takker så mye for hjelpen,men du kan gjerne sende meg en Link på det oppsettet du oppgraderte til så jeg har noe og gå ut ifra hvis jeg vil gjøre det samme/evt tilsvarende oppsett.

          Comment


          • #6
            Fant igjen noen bilder fra reviewet. Bildet under viser hvordan jeg bygde om innvending for å få plass til 4S3700 batteri. Ei plate som det kunne ligge på og festes.

            Click image for larger version

Name:	jooMagister&11.jpg
Views:	1
Size:	32.4 KB
ID:	576343

            Brukte 5-pin MPX-kontakt til servoene i vingene. her er bilde av den kontakten:

            Click image for larger version

Name:	jooMagister&12.jpg
Views:	1
Size:	24.3 KB
ID:	576342

            Så lakket jeg litt mer blått på den. Brukte sikkert Biltema-spray.

            Click image for larger version

Name:	jooMagister&15.jpg
Views:	1
Size:	16.6 KB
ID:	576344

            Oppsettet jeg brukte var en Hyperion 3020-10 eller 3025-10. Link til Hyperion.
            ESC var Jeti Spin 55.
            Batteriet var Flightpower 4S3700 LiPo.

            Ble jo effekt til vertikaler og til å slepe mindre seilfly med dette. Til vettugt bruk holder det nok med en motor àla ACI 2820/10 og et 3S LiPo med passe kapasitet. Evt 4S. Altså en børsteløs outrunner med kV på 900-1100 omtrent og vekt på 150-200 gram. Det fins rimeligere motorer enn de jeg nevner, og dyrere også
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X