Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly nr. 2...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly nr. 2...

    Hei folkens,

    Nå har jeg hatt et Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF som et første fly en stund. Har hatt åtte skikkelig vellykkede flyturer med kun justering og ett fronthjulbytte (ombygging). Etter rundt 100 timer på flysimulator før første flytur, har dette flyet gitt en flott start på en hobby jeg har drømt lenge om.

    Nå er det vinter ute (noe sikkert alle er mer enn klar over) og flymulighetene er noe begrenset i Trondheim når en ikke er tilknyttet noen klubb. Planen er å gjøre dette når jeg endelig flytter hjem til oslo til sommeren...

    Nå har jeg gått til innkjøp av radio. En Aurora 9. Dette har jeg gjort for å kunne utvide og kjøpe et fly til. Jeg vil gjerne bygge litt, men ikke alt for mye enda. Venter egentlig på det første totalhavariet.

    Er det noen som har tips om et kult fly nr. 2? Som passer mitt nivå og som jeg kan utvikle meg litt mer på? Skal jeg gå for et fly med lavere vinger kanskje? Fuel?

    Takker for tips!

    Harald
    Mvh

    Harald

  • #2
    Fly nr 2 står du så og si fritt og velge modeller jeg ville ikke valgt fuel, vil du ha mest mulig flytid og minst mulig mekking på motorer så er elektro tingen

    adchobbystore.com har jo masse flott, skal du ha no 3d greier så er jo Vyper 46" og aj slick 51" kjempe fly.
    Eller en Extra eller Yak modell av et eller annet slag, extreme flight eller PA.

    Også er jo deltavingene noe og tenkte på, slik som Swift 2 evt zagi typhoon, var vel disse som var mine fly nr 2 og jeg har fortsatt vinger i lufta, går fort og har veldig gode egenskaper..
    Og du får ei flott vinge til en 500-800 kr med motorer og servoer.
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #3
      Hei HaraldN Jeg perseonlig kan anbefale deg denna her: FMS Giant P-51 1500mm V6 Gelb - Giant Warbirds - ready2fly Jeg kjøpte ikke min på den sia jeg har linka te, men på TS så jeg hakke peiling på åssen de er å handle me, men det er kanskje noen andre som veit Og flyet selgas på fleire steer enn der Den flyr som en drøm og er min favorittmodell te nå Hvis du vi bygge litt kan jeg også annbefale deg MPX sin Parkmaster Lykke te me fly nummer to

      Comment


      • #4
        Jeg vil også anbefale Parkmasteren hvis du vil fly akrobatikk, det garanterer jeg at du vil like. Det er er meget snillt med små utslag og mye mer stabilt ved lav hastighet enn andre, lignende fly jeg har prøvd så jeg tror du vil klare å fly det ganske greit. Og skulle det gå i bakken så er det meget solid, noe min er et bevis på. Vet ikke hvor mange ganger det har vært i bakken eller innom et tre, men jeg har enda ikke klart å skade det mer enn at det fikses på noen minutter med lynlim.

        Støtter også forslaget om vinge, har bla en Swift II og det er vel bare Parkmasteren min som har fått mer flytid. Vinger er rett og slett veldig morro å fly, og de er billige. Det kan være litt uvant med en gang for de må styres litt mer, men jeg vil si at de er lette å fly, iallefall er Swift'en det, og den tåler sinnsykt mye så den kommer du til å ha lenge. TS selger også en ganske komplett vinge som ser ut til å gi veldig mye for pengene på demovideoen på siden deres.

        Comment


        • #5
          Mitt råd er hvertfall å gå for elektro skal du fly i oslo.
          Ekebergsletta er nærmeste stripe uten mange mil i bil og der er det totalforbud mot alt av fuel.
          Jo Skavhaug

          ..sånn ca..

          Comment


          • #6
            Har du satt deg en maxpris som du ikke vil overskride? Litt greit å vite når man skal komme med forslag
            ______________________________
            JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

            Comment


            • #7
              Jeg vil nok anbefale (forutsatt at det er innenfor riktig prisklasse) PA Extra 260 eller Extra MX fra samme frodusent. Disse får du fra el-fly.dk eller elefun.no

              Årsakene er flere:
              Disse flyene er noe av det beste som er å få tak i sine egne klasser (3dHS er nok like bra, men litt mer krøkkete å få tak i).
              Det er ikke flyet, men egne evner som er begrensningene.
              Bruker små, rimelige batterier - som ikke krever en monsterlader heller.
              På små utslag skal du lete lenge etter noe som er mer stabilt!
              På fulle utslag er de RÅ!
              Hvis har begrensninger på flysteder er elektro å foretrekke, samt hvis du vil ha minst mulig plunder...

              Et litt større alternativ er Sebart Angel 50 (ikke ta 30-størrelsen. Den flyr ikke halvparten så bra som storebroren). Dette er hvis du har lyst til å trene på presisjonsflyging innimellom.
              Remi A. Sørensen - 94877903
              Leder i Lofoten RC-Klubb

              Comment


              • #8
                Tror nesten jeg ville anbefalt en Multiplex Acromaster. Elefun selger de som kit eller pakker. Har aldri hatt de selv, men hørt mye bra om de. Da har du en 3D "trainer" med vingespenn 1095mm som du kan lære å fly med senkede skuldre. Og skulle du være uheldig er det ikke flis, men fullt reparerbart med litt lim. Tror du får reservedeler til de også.
                (Mye det samme som Parkmaster som er nevnt her, men større. Se litt på Youtube...)
                Multiplex AcroMaster kit - elefun.no - Radiostyrt hobby
                Multiplex Acromaster :: Pakke 1 - elefun.no - Radiostyrt hobby
                Multiplex Acromaster :: Pakke 2 - elefun.no - Radiostyrt hobby

                Ellers er elektro fly i vingespenn ca 120cm - 150cm en veldig fin størrelse. PA, EF og Sebart har mye bra her. Har flere i denne kategorien selv. De flyr vanvittig bra. Men det skjer mye mer med en slik superlett bygget elektro maskin om du er uheldig, i forhold til en Multiplex maskin laget i Elapor.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Slår meg sammen med Arhennie her, var på vei til å skrive et lignende innlegg.

                  PA,EF mm. har knallbra modeller, men du er dømt "i mine øyne" til å gå en eller flere ganger i bakken når du begynner å leke med mer avanserte øvelser.

                  Selv lærte jeg å fly 3D, dvs. det jeg kan så langt, stort sett på en EPP modell ifjor høst som gikk MANGE ganger i bakken underveis. Hadde dette vært en balsamodell hadde den nok vært "bedre" å fly i forhold til nøyaktighet og stivhet - men jeg hadde nok blitt sittendes flere timer å reparere enn å faktisk fly!

                  Ellers høres det jo knusfornuftig ut den inngangen din i hobbyen, stå på og lykke til!

                  Og jo, da sees vi sikkert på Ekebergsletta til sommeren! Blir nok endel turer på kveldene nå og da, når unga er i seng..
                  Last edited by alflovvold; 26-02-11, 10:21.
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #10
                    Ikke for å starte en "min anbefaling er bedre enn din" konkuranse, men jeg har lest flere som liker Parkmasteren over Acromasteren da de mener den er snillere (har ikke prøvd AM selv). Parkmasteren er også en del billigere og kan settes opp med billigere oppsett, men en stor fordel med Acromasteren er at man kan ta av vingene og understellet for enklere transport.

                    Ellers er det mye bra å velge i i EPP 3D/akro kategorien, og flere modeller er også billigere enn Muliplex sine. Du kan jo sjekke ut hva Elefun har i denne kategorien, flyene fra RCF vet jeg får mye skryt, bla Flash serien.

                    Comment


                    • #11
                      Hehe jepp, det er nok ingen "absolutt sannhet" ute å går her - mye går i smak og behag.

                      Men at det er en fordel med "mykt" materiale da det sansynligvis blir et par møter med moder jord underveis vil jeg vel påstå.
                      Flash serien er sikkert fine de også!
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #12
                        Vil også anbefale Acromaster. Fin størrelse, og flyr på «standard» størrelse batteripakker. 3S2200MAh
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #13
                          Takk skal dere ha!

                          Fy flate så mye flott hjelp jeg fikk! Nå har jeg sett på alle linker dere har foreslått. Personlig må jeg si jeg får mere ut av å ha en skala eller et modellfly. Har liksom aldri hatt så sansen for vinge, selv om jeg sikkert kommer til å endre syn på det når jeg har prøvd en

                          Viktig som dere sier at det kan være lurt å gå for en modell som tåler en trøkk da jeg garantert går i bakken om kort tid. Jeg skal titte på disse fantastiske innleggene og vurdere tipsene nøye.

                          Hadde som sagt tenkt å kanskje gå for en fuel modell, men som dere sier blir sikkert Ekeberg et mye benyttet flysted etter hvert. Derfor har jeg bestemt meg for en elektro modell. Jeg vil fly acro og har fått litt ut av det til nå, derfor er Acromasteren en modell jeg vil vurdere. Eller kanskje mest sannsynlig en PA Extra modell hvis jeg vil mekke litt

                          Takk for tips folkens! Helt rått forum

                          Harald
                          Mvh

                          Harald

                          Comment


                          • #14
                            En 3dhobbyshop modell fra ADC hobbystore.com er ikke krøkkete og få bestillt.
                            Slick 51 eller Vyper 46 flyr ekstremt bra.. og de kan flys på 3 eller 4 celles lipo med hacker oppsett. PA har vel litt større lipos i sine modeller.

                            Men Parkmastern er sikkert helt kanon den også
                            Min Hjemmeside..

                            http://sveininge.iflogg.com

                            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du velger et 3D fly ville jeg gått for en foamie som nummer to fly fordi de er lettere å fikse enn balsafly, og når man har det i bakhodet er det lettere å slippe seg løs fordi man vet at det meste enkelt fikses med lynlim eller epoxy. Slik fungerer det iallefall for meg. Et balsafly jeg derimot trygt kan anbefale som nr 2 er Elektrostik. Elefun kategoriserer det som et nybegynnerfly, men det mangler en trainers selvkorrigerende egenskaper. Det er derimot meget lettflydd og et meget bra sportsfly, det kan flys meget sakte, men er også ganske sprekt med anbefalt oppsett. Bare følte jeg måtte nevne det for det var mitt første balsafly og jeg liker det utrolig godt, balsa flyr tross alt best.

                              Comment

                              Working...
                              X