Announcement

Collapse
No announcement yet.

MI (Modellflyinformasjon) kom i posten i dag.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jaja.. For de som enda ikke har fått bladet (fikk mitt i går), eller ikke er medlem i NLF.
    (Takk gudene for OCR...)

    Dette er lederen fra MI #6, 2011 skrevet av Jon Gunnar Wold
    Nå er jeg i gang! Det er med stor glede at jeg nå skriver min første leder i MI.
    Bladet har lange og stolte tradisjoner, og gleder oss alle med godt innhold. MI er norsk modellflygings historie.
    Det er alles ansvar å være med å formidle det vi opplever ute på stripa, på hobbyrommet, og i hallen eller
    på isen vinterstid. Som redaktør skal jeg sørge for at bladet har høy kvalitet, og representerer hele bredden
    av modellflyging i Norge. Men jeg kan ikke gjøre det alene. MI er laget av leserne, og ingen av de som skriver
    gjør det av noen annen grunn enn et ønske om å formidle gleden ved å fly modellfly. Vi trenger for tiden sårt
    en spalteredaktør for seilflystoff. Føler du deg kallet, så ta kontakt. I mangel på fast redaktør tar jeg jobben
    med å tilrettelegge innsendt stoff, så send inn det du har på hjertet, uansett hva.

    Seilflymiljøet er særdeles aktivt, og mangel på fast spalteredaktør skal ikke være en hindring for at det
    produseres stoff. Også helikopterspalten trenger ny redaktør, da Per Morten Schou dessverre ønsker
    å gi fra seg stafettpinnen. Tusen takk for alle dine flotte bidrag i disse årene Per Morten!

    Som den observante leser vil legge merke til, er denne utgaven litt annerledes enn den forrige.
    Kanskje mer annerledes enn jeg hadde tenkt da jeg startet å lage det, men er det verdt å gjøre,
    er det verdt å gjøre ordentlig. Vi leker ikke modellflyblad. Jeg håper ingen setter lynlimet i halsen
    som følge av forandringene. Om dere gjør det er det mitt ansvar, så vær så snill å skriv (eller ring)
    til meg med både ris og ros. Forandringene er gjort for å forsøke å bedre få fram de fantastiske bildene
    dere tar. De fortjener all den oppmerksomhet de kan få. Derfor har jeg jobbet med nye sidemaler,
    og eksperimentert med skrifttyper. Arbeidet er på ingen måte ferdig med denne utgaven, MI vil
    forbedres over tid. Derfor er nettopp dine tilbakemeldinger på hvordan du opplever endringene svært viktig.
    Alt av tilbakemeldinger er kjærkomment.
    Dette synes jeg er rart(fortsettelse av teksten over):
    Denne utgaven inneholder mye bra stoff, men det kunne vært mer. MI føler selvsagt konkurransen
    fra internett. Det er en urettferdig sammenligning, ettersom trykk og nett er to ulike medier med to
    ulike formål. Mitt inntrykk er at småting som enkeltbilder og korte referat gjerne havner på nett, typisk
    på den enkelte klubbs hjemmeside eller på nettfora, mens de store tingene gjerne sendes til oss i MI.
    For mange er det unaturlig å publisere noe to steder. Problemet med slik praksis, er at ingen seilflygere
    søker på nettet etter bilder av helikopter og motsatt. Får du bildet ditt på trykk i MI, ser alle det.
    Når sist fikk du 4000 treff på bildet du la ut på forumet? Jeg kan ikke få sagt hvor viktig MI er
    for rekrutteringen, spesielt på tvers av grener.
    Uten å sette det på spissen vil jeg si at uten MI, ville ingen av oss hatt noe som helst greie på
    hva de andre grenene foretar seg, internett til tross. Ingenting er for lite for MI, hverken av tekst
    eller bilder. Send meg enkeltbilder, smarte tips eller lignende. Hvis du selv synes det er kult, er sjansen
    stor for at vi andre gjør det også. Passer ikke det du har på hjertet eller foran kameralinsa inn under noen av de faste spalteheadingene? Da sender du bare ditt bidrag direkte til meg.

    Sist men ikke minst, takk til avtroppende redaktør som med mot og vett har forvaltet MI på
    en forbilledlig måte, og hjulpet meg med denne utgaven. Mange takk Narve!
    Last edited by xilian; 06-12-11, 21:46.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #77
      Originally posted by bjeff View Post
      Nei, det er ikke et spørsmål om tolkning. Det er feillesing, fordi Wolds tekst ikke kan tolkes slik du gjorde. Man kan f.eks. ikke tolke et "ja" til å bety "nei", eller "gult" til å bety "lilla". Man kan derimot misforstå, eller mene at et "nei" egentlig burde være et "ja" og etterpå skylde på "tolkning". Uansett årsak kan man jo bare innrømme at man tok feil
      Nei. Jo flere ganger jeg leser det, jo mindre tolkning blir det... Men jeg prøvde i alle fall.
      Fortsatt ikke helt enig med meg selv om du er for eller i mot mitt synspunkt

      Originally posted by Trulsen View Post
      Noe annet som jeg synest er svært synd er det at jeg som ikke er medlem i en klubb tilknyttet NLF kan abbonere på dette bladet.
      Enig! Skal det rekrutteres, må folk få kjennskap til hva som finnes der ute.
      Kunne fort blitt flere NLF-medlemmer dersom de hadde lest bladene...

      Originally posted by anders e View Post
      Det er overhodet ikke meningen å kritisere verken skala,f3a eller seil.
      Det er bare det at bladet er laget for dere
      Har jeg nevnt at jeg har lyst på F3A fly? Har i grunn lyst på alt.
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #78
        JaJa... dette internettet er nok bare et blaff
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #79
          Sært å håpe og tro at bladet skal bidra til rekruttering, men man MÅ være medlem i NLF for å få lest det.. Høhø..

          Comment


          • #80
            Originally posted by lupus49 View Post
            De var tydeligvis ekstra begeistret for en artikkel om ARF mot skalabygging, så begeistret at de for sikkerhets skyld trykket den to ganger, se side 24 og 25. Den ene artikkelen med bilder til og med.
            Fort gjort mot en hektisk deadline
            RolvB
            Ikke i mitt MI. Side 24 er F3A Spalten - side 25 er resultatene (Sport07 - F3A og Nordic..
            Kanskje en versjon for sør og en for Nord-Norge? he he..
            VG for Nord Norge (som trykkes i Harstad) kan ha en forside og Sør Norge kan ha en som trykkes her sør. Slik var det iallfall for noen år siden..
            Last edited by Raptor; 06-12-11, 21:49.
            Mvh.
            Rolv Leirro

            Comment


            • #81
              Han var ikke spesielt heldig med avsnittet om konkurransen fra internet Mr. Wold nei. Jeg er enig med mange andre talere her, at det er vel egentlig bladet som blir en dårlig erstatning for forumet. Vel, det var ikke en påstand. Kun mitt forhold til disse to mediene. For meg er bladet noen få minutters underholdning den dagen det kommer ut. Litt vel få egentlig for min del, for jeg leser sjelden i artiklene om skala, seil, IMAC, F3A eller friflukt. Jeg titter kun på bildene. (Sånn sett bra at MI ønsker å fokusere mer på bra bilder ). Men jeg er spent på å få bladet denne gangen for å se åssen TDR’en min gjør seg på trykk. Ble det bra så blir det sikkert mer artikler fra meg

              For meg er bladet som sagt noen minutters underholdning når det kommer ut og thats it. Noen kilde til kunnskap er det ikke. Skal jeg sondere terrenget ifm handling av fly/heli eller utstyr, spørsmål om oppsett samt mengder av bilder og video, så finnes det ikke et blad i verden som kan måle seg med nettet. Det finnes mange forum der ute som er en større kilde til kunnskap enn her inne, men den daglige dosen av flyprat, tullprat osv. får jeg kun her inne. Samt det å kunne sette seg ned foran pc’en etter endt flydag og se bilder og filmer fra dagen på stripa. Eller fra andre striper, for det er vel det som gjør nettopp dette forumet litt spesielt for meg, at det er så mange andre her inne jeg etter hvert er blitt kjent med personlig. Man ”snakker” ikke bare med forumet, men med kompiser. Og alt det der kan MI aldri gi.

              Denne TDR artikkelen ligger forresten mer eller mindre ferdig her inne også. Den har ligget her lenge nå, men er ikke publisert. Jeg har ikke noe i mot å publisere artikler to steder. Men jeg tenkte at artikkelen i bladet blir jo kjedeligere dersom den allerede har ligget 2 måneder her inne før bladet kommer ut. Men jeg publiserer den gjerne nå dersom det er ønske om det. Er jo mange som ikke har tilgang på MI også. Men jeg trenger litt hjelp tror jeg til å fikse layouten. Den har vel et forbedringspotensiale på det området, eller hva Xilian

              Pokker, ble mye det her gitt. Er jo like langt som lederen i MI jo. Men det er underholdning for meg å skrive her inne. Ellers hadde jeg jo ikke giddet
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #82
                Originally posted by Raptor View Post
                Ikke i mitt MI. Side 24 er F3A Spalten - side 25 er resultatene (Sport07 - F3A og Nordic..
                Kanskje en versjon for sør og en for Nord-Norge? he he..
                VG for Nord Norge (som trykkes i Harstad) kan ha en forside og Sør Norge kan ha en som trykkes her sør. Slik var det iallfall for noen år siden..
                Kjære unge Leirro.
                Jeg var trådstarter og mitt innlegg som du siterer var fra 10. mars! Kanskje du har det i arkivet?
                Flisespikkeri er gøy!
                Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                Dyrøy MFK
                ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                http://rolv.info

                Comment


                • #83
                  Skal være glad for det bladet vi får....

                  Som ny spalteredaktør under Sportflyvning ble jeg lovet 2 artikler fra andre modellflyvere. Ingen kom. Selv sendte jeg inn 2 men bare en liten notis om tips kom med nå i nr. 6/2011. Som spalteredaktør får jeg automatisk via NLF sendt både det Svenske MI og det Danske MI og må bare få legge til at de ikke i nærheten av den kvalitet og innhold det Norske MI er. Det Norske MI ligger langt over.
                  MI er basert på 100% frivillig dugnad fra spalteredaktørene. MI er og blir det medlemmene vil det skal være og se ut som. Det nytter heller ikke å sitte på gjerdet å klage på noe når en ikke bidrar selv. Det faller på sin helt totale urimelighet.

                  Fra min side (Nr. 1/2012) blir det forhåpentligvis reportasje på en P51 Mustang (Phoenix) på 218cm som jeg monterer og skal lage reportasje/anmeldelse på for ELeFun..Den venter mange på. Dette er et meget komplett sett (inkl. luft-retract) der en får masse for pengene. Mulig jeg poster noe her også.
                  Last edited by Raptor; 06-12-11, 22:19.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment


                  • #84
                    Det er jo det jeg vil frem til her. Det er mer enn god nok plass til alle mann, og de utfyller hverandre
                    på en perfekt måte, nettopp fordi hver og enkelt leser nettopp det de har lyst til.

                    Hvorfor i all verden skulle jeg sitte her og si at "post alt her, ikke i MI for her det
                    større sannsynlighet for at bildene deres blir vist."
                    Det er helt høl i huet etter min mening. Og ang. rekruttering så tror jeg flate meg
                    det er langt fler som googler litt etter info før dem melder seg inn i NLF-klubb og leser MI.
                    Nå sikter han vel antagelig mest på at folk får se andre sider av miljøet da. Men likevel...

                    Nå skal det jo legges til at det ikke nevnes hvilke nettsider/forum han sikter til, men siden
                    han har vært medlem på MFN 8 år lenger enn jeg har, og fortsatt er aktiv, så antar jeg
                    at det er én av dem i alle fall... Jeg også skjønner at om jeg har 14 venner på facebook-profilen
                    min og poster bilder der, så er det ikke så himla mange som ser det...

                    Arne: Skal ratte over artikkelen, så publiserer vi i morgen. Da har vel alle fått bladet.
                    For øvrig et bevis på at det går an å publisere flere plasser, og hadde det blitt vist
                    litt interesse fra MI, så kunne vi DELT på ting og tang.. Og gjerne publisert samtidig.
                    Dette avhenger selvfølgelig mest av hva bidragsyterne mener, men JEG er i alle fall
                    åpen for samarbeid, selv om vi ikke deler seng om natta...
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by lupus49 View Post
                      Kjære unge Leirro.
                      Jeg var trådstarter og mitt innlegg som du siterer var fra 10. mars! Kanskje du har det i arkivet?
                      M.a.o. Helbom..he he..
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by xilian View Post
                        Arne: Skal ratte over artikkelen, så publiserer vi i morgen. Da har vel alle fått bladet.
                        For øvrig et bevis på at det går an å publisere flere plasser, og hadde det blitt vist
                        litt interesse fra MI, så kunne vi DELT på ting og tang.. Og gjerne publisert samtidig.
                        Dette avhenger selvfølgelig mest av hva bidragsyterne mener, men JEG er i alle fall
                        åpen for samarbeid, selv om vi ikke deler seng om natta...
                        Flott det Meningen min var ikke at det måtte time så veldig. Villa bare ikke at den skulle være gammelt nytt når den kom ut i bladet. Skulle forresten likt å sett mange av Affa's artikler i MI. Lange og grundige gjennomganger av radioer osv. er ofte lettere lektyre på ryggen i sofaen, enn hengende over PC'en. Så håper du fullfører tankene om å gjøre nettopp det Affa.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #87
                          For mitt vedkommende synes jeg TDR artikkelen alene løftet kvaliteten på bladet flere hakk..
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment


                          • #88
                            Har løftet seg veldig synes jeg! Blir artig å se hva neste nr.byr på.. Alltid morsomt å slenge seg ned i sofa`n med en Whisky å tråle over MI - må nok innrømme at det blir mye skummlesing, men det er nå litt kos-faktor alikevel.

                            Enig med andre her, artikkelen til Arne var bra saker. Jeg leste faktisk det meste - selv om jeg ikke flyr heli. hehe..

                            Da ser jeg frem til en 3D-ish artikkel fra Eagle etterhvert, om jeg ikke husker feil..?
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • #89
                              Fikk bladet i posten i dag, og jeg synes TDR artikkelen min fikk en veldig fin layout med masse store bilder. 5 sider ble det jaggu. Wold fortalte meg det at han vill bruke den som en test på sin nye layout av bladet. Så muligens vil hele bladet ha en slik form etter hvert.

                              Men én blunder har de gjort ser jeg. De har byttet om på sidene 16 og 18. Man legger ikke godt merke til det når man leser artikkelen. Men historien på side 15 fortsetter på side 18, og avsluttes på side 16. Selve artikkelen avslutter på side 19 med noen bilder fra stripa.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Superstar40 View Post
                                Dessverre fikk jeg ikke MI i postkasse idag
                                Samme her. Derimot var postkassa full av uinteressante julekataloger.

                                Jag har tatt vare på de fleste MI (helt fra den tiden vi skrev på egen skrivemaskin uten rettetast, fremkalte sort/hvitt film og kopierte bilder, klippet og limte teksten og bildene i spalter, laget trykkplater, trykket bladet på NAKs egen trykkpresse, brettet A3 ark, samlet, stiftet, renskar, klistret adresselapper og frimerker) og har av og til glede av å bla i gamle årganger eller finne fram interessante artikler.

                                På den annen side har flere ting jeg har postet i fora blitt slettet og fora har blitt nedlagt. Det stoffet er borte for alltid.

                                Selv om jeg er aktiv bare med elektro leser jeg MI fra perm til perm. Lærer en del som jeg ikke snapper opp i fora fordi jeg ikke går inn på f.eks seilflysidene i fora.

                                Både trykksaker som MI og fora har livets rett.
                                Last edited by Biplan; 07-12-11, 12:01.
                                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                                Comment

                                Working...
                                X