Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død luft?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død luft?

    Kanskje et merkelig spørsmål: Da jeg var ute på fjordisen med min Radian motorglider i går. Observerte jeg et litt rart fenomen.
    Det blåste en lett bris fra syd-vest, altså nesten rett inn fjorden. Sol og kraftigere vind i høyden.
    Jeg la merke til at det var vanskelig å vinne høyde, selv med mye gass var det akkurat som om flyet ville holde seg på ca 25 meters høyde mot vinden.
    Med vinden skjøt den fart, og lå som på skinner i samme høyde. Mot vinden slet den virkelig for å stige, og det var nesten som propellen kaviterte og ikke ga nok kraft. Selv med friske batterier.
    I lavere høyde over isen, fløy den svært stabilt av seg selv med god fart. Men det var akkurat som et trykk eller kraft tvang flyet ned til samme høyde hele tiden.
    Kanskje rart formulert, men interessant og lærerikt for en som holder på å lære seg kunsten å fly seilfly.
    Hva var det som skjedde? Var det trykk? Eller bare vanskelig å fly i vind. Radian pleier forresten å være mer enn villig til å stige, men i dag var luften seig.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Bump .
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      For svak motor. Enkel løsning, kjøp større
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Med saktegående fly i motvind, vil den ikke stige desom du skal kjøre fremover. Hvis du drar litt høyderor og stiger, vil flyet følge med vinden, og den vil enten stå stille eller bli med vinden bakover.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          En mulighet er at du har opplevd at tetthetshøyden har vært svært lav. Da oppleves det som om du flyr på stor høyde, og ytelsene på vingeprofilet og trekkraften til motoren blir merkbart redusert. Siden du oppholdt deg meget lavt vil jeg gjette på at der var svært fuktig, og kanskje en temperaturinversjon har holdt den fuktige lufta nede på bakken?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            For meg var det en interessant observasjon. Det er nok riktig at det var svært fuktig luft, og stor temperaturforskjell. Solen stekte på snøen/isen da jeg observerte at det var vanskelig å klatre i den svake motvinden. Så også at vingene begynte å vippe når jeg kom litt opp.
            Nå er jo ikke motoren på Radian så ekstremt kraftig. På isen før vi fløy, målte vi 170 w med 3 s 1300 mah. Men bør være kraftig nok til det lette flyet.

            Prøver å klatre så høyt som mulig, så seile så lenge som mulig. Det er jo det som er artig med seilfly. Men den dagen ble det mer bruk av motor.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Synk
              Når man flyr full størelse hender det man får oppleve at det går ndover så det holder. Jeg fikk en brukbar demonstrasjon på dette under en base/finale med seifly til Tomlevold ved Dokka. Det sank såpass mye at jeg måtte ta inn luftbremsene, stupe på fart og bare bli med nedover. Jeg var sikker på å rekke inn til jordet, men ikke sikker på om jeg skulle nå stripa litt lenger inne. Siden det nå en gang er slik at det ikke blåser ned igjennom bakken fikk jeg god anledning til å fundere på hvor langt ned en slik luftstrøm går. Jeg var i under ti meters høyde over bakken da det ga seg. Da hadde jeg god fart og gled fint inn til flyplassen. Lærerikt.
              Død luft blir feil betegnelse. Det lå antakelig en nedadgående luftstøm, eventuelt ned-delen av en rotor i området der du fløy.
              mvh
              Knut Olav Kvissel
              Hallingdal fk
              kok

              Comment


              • #8
                Kan være falluft fra områder rundt selv om du følte vinden rett inn fjorden..? Eller du traff på noe som seilflygere kaller "ræva luft"
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Fallvind??
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #10
                    Ja lærer noe nytt hver dag. Ræva luft er et dekkende uttrykk. Egentlig kan jeg tenke meg at området er som skapt for rotor også. Flyr mellom en øy med bro og land på nordsiden. Nesten som en kløft. Det kan nok danne seg rare vinder og strømninger i det området.
                    Skal bli interessant å se hvordan forholdene er neste gang.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by patternplanes View Post
                      Fallvind??
                      Ja, var vel det jeg mente

                      Sent from my LG-P500 using Tapatalk
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Et annen utfordringer er at Radianen akkurat har nok kraft til å stige OK i "null" vind - kommer du igjennom en vind skjæring så får du så mye motvind at Radianen omtrent stopper - du har ikke mer kraft å gi + at modellen ikke er designet for å fly i "kraftig" vind og du sitter igjen med følelsen at motoren ikke yter noe i det hele tatt.
                        Dette er noe som ikke er unikt for Radianen men er en gjenganger på mange "EPP Seilere"

                        Det finnes flere måter å bedre denne situasjonen på men det aller enkleste er og ikke fly direkte inn i vinden men prøv å stige 90 grader på viden
                        Da vil modellen oppfatte forholdene som nullvind, ulempen er at du vil drive sideveis men dette kan du kompensere med å legge inn en lite krabbevinkel ( legge nesa litt inn i vinden slik at du flyr litt diagonalt)

                        En annen ulempe du kan komme bort i med å stå å fly på store hvite områder på vårdager er at de "mørke" områder rundt vil varmes raskere opp og denne varmen stiger til himmels (ahhh deilig termikk....), på "kalde" vårdager men kraftig sol så skal det ikke så mye oppvarming til før du får en temmelig jevn strøm med oppadgående varmluft - de mørke områdene skaper dermed et undertrykk å må ha tilførsel av ny luft og denne suges inn i fra de kalde områdene rundt, flyr du i disse områdene føles det som synk, videre vil det som går opp av varmluft komme ned igjen som kald luft og den kalde luften kommer som regel ned rundt de områdene den stiger opp i fra altså på de store hvite flatene.

                        Har du mulighet til å fly i nærheten av en skog klynge eller andre mørke områder så søk inn mot og over disse og du vil høyest sannsynlig finne "god luft" slik at det bare er å slå av motoren å kose seg. (du trenger ikke å søke ned mot tretoppene, hold deg en del titalls meter over dem - der er løftet mer ryddig og markant)
                        Last edited by Quadrocopter; 16-03-11, 22:45.

                        Comment


                        • #13
                          Kan skrive under med begge henda på at Radianen ikke fixer særlig vind mtp motor/oppsettet. Har mista 2 stk Radian pga for svak motor til å komme hjem når det blåste opp, siste med fullt lysopplegg og kamera
                          Så 1 ligger et sted mellom Ekeberg og Sverige og 1 mellom Biri og Lillehammer/Hamar.
                          Et par år sida siste forsvant, husker jeg rett.

                          Ikke å anbefale
                          Jo Skavhaug

                          ..sånn ca..

                          Comment


                          • #14
                            For meg er det mildt sagt en utfordring å fly Radian i vinden. Fløy på Grini golfbane i går, og det var ikke mer enn ca 5 sekundmeter vind. Men det er nok til å blåse Radian tvers over hele banen.
                            Men det er et interessant sted å fly, med god plass og mørke klynger som gir oppdrift. Men det virker som om det kan danne seg en del rotor i det bølgende terrenget. Synd at så flotte jorder blir sperret av om ikke så lenge.
                            Min Riser 100 begynner etterhvert å ta form, og håper at jeg klarer å kontrollere den litt bedre i vinden. Men hadde jeg fløyet et balsa fly slik som jeg har fløyet med Radian, så hadde den vært fliser for lenge siden. Det må være et av de beste skolefly som finnes, tåler utrolig mye mishandling og stygge landinger !
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Lurer på hvor dine Radianer befinner seg nå. Det vanskeligste for meg, er når jeg havner i medvind. Da skyter den fart, og har lett for å gå i spiral når jeg prøver å få kontroll. Motvind er nesten litt kult, der den henger nesten stille, og en klossete pilot får tid til å planlegge neste manøver. Å lære seg å fly seilfly, er noe av det mer spennende jeg har gjort legalt og med klærne på.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X